Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Kommer du med ett internationellt kort, så tror jag att du blir hänvisad till ATM utanför entrén.

Speciellt om du bara ska ha ut belopp 20000 bath och under.

Nu är ju allt möjligt eller omöjligt i Thailand.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankerna har en kurs på sedelvxl som företas inne på banken och en ATM kurs som förutsätter uttag i ATM maskin, huruvida man frångår detta på vissa banker vet jag inte men det finns angivet på bankernas hemsidor under vxl kurser!

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Oregistrerad

Ente möed man får idau för di svenska pesetas.drömmer maj tebaks till tiden när man fick över 5 bath för en krona :wub:

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är oftast sämre kurs så i realiteten kostar det mer

Helt fel.

Du får bättre kurs Om du går in på banken än om du tar ut på ATM.

Vissa banker har begränsat belopp.

Är i Hua Hin o tog ut pengar.

SCB 100.000

Kasikorn 50.000

Tmb kan inte utan hänvisade till atm.

Bangkok Bank. No Limited! Upp till ditt kort.

Tog ut i tisdags.

4,51 i handen.

Ändrades av PeterA
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fel.

Du får bättre kurs Om du går in på banken än om du tar ut på ATM.

...

Inte säker ni menar samma sak för att det blandas äpplen och päron.

Själva växlingskursen är för det mesta något sämre när man tar ut pengar i banken jämfört med ATM, iaf i de banker där jag har tagit ut pengar.

Sen kommer det till en massa avgifter på ATM-uttag som växlingsavgift 2%, uttagsavgift på den svenska banken samt de förhatliga 150 THB som den thailändska banken tar ut. Men det är beroende på vilken svensk bank kortet är kopplat till. Tillsamman gör detta att man i slutändan har oftast mindre pengar på handen och den 'effektiva' växlingskursen framstår därför som klart sämre.

För att få en rättvis jämförelse kan man tex använda ICA-kortet (inga uttagsavgifter och växlingspåslag) och beräkna växlingskursen på de pengarna du har tagit ut + 150 THB (tex( 20000+150 THB) / 4477 SEK = 4.5 TBH/SEK). Då kan du se att själva växlingskursen är för det mesta bättre vid ATM-uttag.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte säker ni menar samma sak för att det blandas äpplen och päron.

Själva växlingskursen är för det mesta något sämre när man tar ut pengar i banken jämfört med ATM, iaf i de banker där jag har tagit ut pengar.

Sen kommer det till en massa avgifter på ATM-uttag som växlingsavgift 2%, uttagsavgift på den svenska banken samt de förhatliga 150 THB som den thailändska banken tar ut. Men det är beroende på vilken svensk bank kortet är kopplat till. Tillsamman gör detta att man i slutändan har oftast mindre pengar på handen och den 'effektiva' växlingskursen framstår därför som klart sämre.

För att få en rättvis jämförelse kan man tex använda ICA-kortet (inga uttagsavgifter och växlingspåslag) och beräkna växlingskursen på de pengarna du har tagit ut + 150 THB (tex( 20000+150 THB) / 4477 SEK = 4.5 TBH/SEK). Då kan du se att själva växlingskursen är för det mesta bättre vid ATM-uttag.

Mvh

//Singha711

Atm kursen är bättre än växlingskursen men uttag i banken med kortet är bättre än uttag i atm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atm kursen är bättre än växlingskursen men uttag i banken med kortet är bättre än uttag i atm.

Säkert är det så för de flesta svenska MC/Visa-kort.

Undantag finns dock och det har skrivits närmast tusentals av inlägg här och i andra trådar. Dessa är

MC-kort från ICA och GE Money Bank tar varken avgifter eller valutapåslag.

Detta gör att man i slutändan får mer THB för debiterade SEK vid ATM-uttag om man:

1) Tar ut pengar på en AEON-automat (tex BigC på Pattaya/Klang) eftersom där inte tas några 150 THB i avgift.

eller

2) Tar ut mer än XXX THB, där XXX är det antalet THB där skillnaden i växelkurs mellan ATM-uttag och bank-uttag motsvarar exakt 150 THB.

Denna undre gräns skiljer mellan bankerna och ligger runt 15,000 THB, grovt räknat.

M.a.o. är ett ATM-uttag på 20, 000 THB alltid mera lönsamt med dessa kort.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Atm kursen är bättre än växlingskursen men uttag i banken med kortet är bättre än uttag i atm.

Av en händelse kollade jag upp mitt senaste kortuttag i thailändsk bank där jag var tvungen att ta ut pengarna i bankkontoret pga av fel på magnetremsan/chip.

Givetvis bokfördes detta uttag som 'kontantuttag' med alla avgifter och växlingspåslag som följd. Det enda jag slapp var avgiften på 150 THB som tas vid ATM-uttag. Men å andra sidan var växlingskursen sämre än ATM-kursen.

Jag tror inte det går att ta ut pengar i en thailändsk bank med ett MC-/Visakort utan att det förr eller senare rapporteras som 'kontantuttag' till den svenska banken. Och detta medför uttag av ytterligare avgifter och påslag med undantag för ICA-kort eller GE Money Bank.

Jag vågar därför att påstå att ATM-uttag på mer än ca. 15,000 THB är ALLTID lönsammare an uttag i banken, oberoende vilket kort man använder.

Grovt räknat är 15,000 THB det belopp där växelkursförsämringen (ATM-kurs minus växlingskurs i banken ) motsvarar 150 THB. Dvs ett uttag på tex 20,000 THB skulle kosta mer än 150 THB genom försämring i växelkurs (=4-6 Satang/SEK, dvs ca 1% lägre än ATM-kursen).

Detta ger följande regel för uttag med MC-/Visakort i Thailand:

  1. Använd i första hand uttagsfria ATM, som t.ex. AEON som finns på många BigC eller Lotus Tesco runtom i Thailand. Besparingen är 150 THB.
  2. Ta alltid ut maximal uttagsbelopp i ATM. Detta ligger på 20,000 THB på många banker men vissa banker kan tillåta även högre belopp
  3. Skaffa ett ICA-kort eller kort från GE Money Bank. De tar inte ut några avgifter och växlingspåslag. Även för en engångsresa eller kortsemester på 1-2 veckor springer avgifterna snabbt iväg till över tusenlappen. Att flytta över pengar från sitt bankkonto till ICA-banken kan ske på samma dag, förutsatt att man flyttar dem tidigt på dagen(svensk tid). Det torde inte vara några problem med 5-6 timmars tidsskillnad.
  4. Använd ett thailändsk bankkonto (ej MC-/Visakort) vid engångsuttag på större belopp.
  5. Använd ALDRIG Forex med undantag för ett mindre 'startbelopp' vid ankomsten. Även detta är onödigt eftersom det finns gott om ATM i anskomsthallen.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
khun-petch

Jag vill varna för UOBTs atm som bevisligen är 52kr dyrare än växlingskontoret på samma ställe.Jag skulle ha 40000 B men fick

bara ta ut en gång i atm en vilket iofs.va tur.Det kan tyckas lite på 20000 men om jag vet om det så blir det andra automater

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill varna för UOBTs atm som bevisligen är 52kr dyrare än växlingskontoret på samma ställe.Jag skulle ha 40000 B men fick

bara ta ut en gång i atm en vilket iofs.va tur.Det kan tyckas lite på 20000 men om jag vet om det så blir det andra automater

? 52 spänn? Beror på vilken summa, är det på 40 000 ser jag ingen större anledning till panik, det kan ju ändra sig på en timme.nästan!

Är det en engångsavgift, bra varning, är det en vxl avgift så är den låg om man betraktar summan, utveckla lite. :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Ja baa jag skulle ta ut 40000 men av någon anledning så gick inte detta.Endast 20000 och då fick vi ta detta inne på kontoret.

Dom här 52 kronorna är alltså ovan 150 B och andra avgifter.Jag jämförde alltså dom bägge uttagen som skedde på en

halvtimme.Jag tycker inte att jag är snål men att gynna redan feta banker det har jag ingen lust med.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag vet redan att min bank i th krung thai bank tar när jag skickar 20000 B tar 350 B när jag skickar 50000 B 700 B.

Jag ska kolla med dom hur mycket dom tar om jag skickar 100 el 200 tusen Bath.

Jag har räknat på deras avgifter på småbelopp och för mig är det billiigast med svedbank bankkort.

Ica vore ju bättre men det har jag ej.Jag återkommer för självklart ska inte vi stackars pensionärer föda

redan feta banker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja baa jag skulle ta ut 40000 men av någon anledning så gick inte detta.Endast 20000 och då fick vi ta detta inne på kontoret.

Dom här 52 kronorna är alltså ovan 150 B och andra avgifter.Jag jämförde alltså dom bägge uttagen som skedde på en

halvtimme.Jag tycker inte att jag är snål men att gynna redan feta banker det har jag ingen lust med.

Aha. men. du kunde ju ha tagit ut 20+20 000 och då betalt 150 + 150 istället för att gynna banken. Jag tar till 95% ut pengar på AEON, då slipper man 150 bathpesten (rent ideologiskt) och det blir ju en hel del som boende här, inte många som "kastar" 3 flaskor Chang i väggen (150 bath) om man tar det som jmf!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Nej du missförstår mig jag tog först ut i atm men det gick inte att göra 2 gånger av någon anledning.

Men det var bra för besöket på kontoret blev 52 kronor billigare.Förlåt om jag skriver dåligt,fan

jag som hade 4 i svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. men. du kunde ju ha tagit ut 20+20 000 och då betalt 150 + 150 istället för att gynna banken. Jag tar till 95% ut pengar på AEON, då slipper man 150 bathpesten (rent ideologiskt) och det blir ju en hel del som boende här, inte många som "kastar" 3 flaskor Chang i väggen (150 bath) om man tar det som jmf!

Nä för tusan Baa,här kastas inga chang.Möjligtvis Leo då,blir det billigare tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet redan att min bank i th krung thai bank tar när jag skickar 20000 B tar 350 B när jag skickar 50000 B 700 B.

Jag ska kolla med dom hur mycket dom tar om jag skickar 100 el 200 tusen Bath.

Jag har räknat på deras avgifter på småbelopp och för mig är det billiigast med svedbank bankkort.

Ica vore ju bättre men det har jag ej.Jag återkommer för självklart ska inte vi stackars pensionärer föda

redan feta banker.

skickar du från swedbank till krung-thai bankbok (så tar banken en avgift på 0,25% min200b-max500b pengarna går via bangkokbank) +

+avgift bankokbank-krung-thai

så fråga eran bank vilken bank pengarna FORST till i Th

från swedbank går pengarna forst till bangkokbank och sedan vidare till nästa bank

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det känns som att det värsta raset för den Svenska kronan jämfört med THB har sansat sig nu och sakta rätar till sig till konans fördel, hoppas trenden håller i sig!

post-3210-1337938788,84_thumb.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att det värsta raset för den Svenska kronan jämfört med THB har sansat sig nu och sakta rätar till sig till konans fördel, hoppas trenden håller i sig!

post-3210-1337938788,84_thumb.jpg

Det beror nog tyvärr på vad bananreplikerna runt Medelhavet hittar på... Jag tror det är för tidigt att ropa hurra även om jag gärna, för ovanlighetens skull, är försiktigt positiv.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Oregistrerad

Denna tråd används till alla valuta-diskussioner.

<script src="http://www.gmodules.com/ig/ifr?url=http://www.pixelmedia.nl/gmodules/ucc.xml&up_fromcur=SEK&up_tocur=THB&synd=open&w=320&h=110&title=V%C3%A4xelkurs&lang=sv&country=ALL&border=%23ffffff%7C0px%2C1px+solid+%2399BB66%7C0px%2C2px+solid+%23AACC66%7C0px%2C2px+solid+%23BBDD66&output=js"></script>

Växlingskurser på olika banker, om man ska växla i Sverige eller Thailand.

Vilka bank-kort som är mest lönsamma osv...

-------------------------------------------------------------

I juli fick jag 534bht för 100 SEK.. idag ger Forex 460bht furious2.gif

Kommentarer?

Idag ger Forex 395,88 Bht

Denna tråd används till alla valuta-diskussioner.

Växlingskurser på olika banker, om man ska växla i Sverige eller Thailand.

Vilka bank-kort som är mest lönsamma osv...

-------------------------------------------------------------

I juli fick jag 534bht för 100 SEK.. idag ger Forex 460bht furious2.gif

Kommentarer?

Idag ger Forex 395,88 Bht :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
GammalDansken

Märkligt.

Betalade en flygbiljett med ICA-kortet på Don Mueang i dag.

Preliminärt (reserverat belopp) ger en kurs på 4,58 om det står sig.

Så hög har väl inte kursen varit på länge, eller?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrni, vad ska man betrakta som en bra kurs i dagsläget. Som det var för några år sen 6,00 lär ju inte hända men 4.70 - 4.90?

Vad är en ok kurs tycker ni?huh.gifhuh.gif

Frågar för jag tänker skicka ner lite guld om det blir bättre..

mvh Rolf

Ändrades av roffe
Link to comment
Dela på andra sajter

4,53 som högst idag, 4,47 nu på kvällen....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

4.48 - 4.51 på super rich just nu.

4.12 på forex. :police: bedrägeri ..

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...