Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Tar själv ut 20000:- bath per gång inga problem SCB ATM, sen såg jag man kan ta ut 30000:- på den gula utanför View Talay 1A som dom satt upp i November när jag åkte hem igen.

Mvh.Plätt

På många orter går det ej att ta ut mer än 10000 bath i ATM, även SCB maskinerna. Detta med VISA eller Mastercard.

Nu har jag konto i SCB och thai SCB/Mastercard så jag kan ta ut 20000 utan problem så länge jag har pengar på kontot. 10 - 15 bath i uttagsavgift.

Kom hem den 18 jan. (2 dar sen).

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns inte AEON-ATM överallt, och jag har hört att dom även börjat ta uttagsavgift på ICA kort i Thailand vid uttag på AEON.

Jag vet inte detta helt säkert men bekanta i Hua Hin påstår det.

Sen går det inte utan problem att ut mer än 10.000 bath i per gång i ATM;erna, med en avgift på 150 bath.

Dom kan tjäna pengar på oss utlänningar.

Med alla dessa avgifter så blir kursen inte så där bra, vid små uttag.

Leif

Det kan bara vara i Hua Hin. För våra ICA kort fungerar bra både i Surin och Bangkok på alla AEONs ATM. Inga avgifter, varken 150 baht och tar 20.000/gång.

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om "gröna banken" vid soi 2 i jomtien, maitans gata finns kvar? Hämtade där förra gången

Kasikhorn Banken heter den och måste väl vara banken med den allra sämsta växelkurs för faranger av alla storbanker i Thailand.

Varning alltså för alla 'gröna' banker.

Har själv tidigare använd Kasikhorn Banken eftersom de alltid gav lite högre kurs än de andra bankerna.

Av någon anledning byte de sitt ATM system för drygt ett år sedan. Den engelska kommunikationen är så katastrofalt missledande att de flesta faranger accepterar deras första förslag med urusla (lokala?) växlingskurser. Avbryter man dock i detta läge får man ett betydligt förmånligare andrahandsförslag som då tydligen ligger närmare den internationella växlingskursen.

Är inte säker att det fungerar så idag eftersom vi har nu under lång tid lyckats undvika den 'gröna' banken av just denna anledning..

Min nuvarande växlingsbank är Bangkok Banken (blå). De har ATM överallt och ge en kurs som ligger väldigt nära den 'riktiga' växlingskursen, t.ex. http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=3m&l=on&z=m&q=l&c=

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

AEON ATM är nog den bästa ATM i Thailand.

Maxuttag 40000B/gång .ingen avgift

Tyvärr har de väldigt få maskiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo den lika banken känner jag igen, Siam commercial bank. vart ligger den i Jomtien eller måste jag in till pattis?

Banken vet jag ej var dom finns men ATM finns då vid Foodmark utanför View Talay 1

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

jo den lika banken känner jag igen, Siam commercial bank. vart ligger den i Jomtien eller måste jag in till pattis?

De finns flera st i jomtien... Bland annat en vid soi 4:a

Mvh Borgmästarens Son

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

AEON ATM är nog den bästa ATM i Thailand.

Maxuttag 40000B/gång .ingen avgift

Tyvärr har de väldigt få maskiner.

Om ni vill kan ni ju söka en AEON ATM här:

http://www.aeon.co.th/aeon/af/aeon/customsrvc/service/locationchannel.do?channelId=-8765&selectedChannels=-8568,-8765&contentTypeId=5006&locationType=0&region=-8694&provinceId=8139&selectedcategoryId=-8694&lang=en

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det att bråka om, 15 Baht i uttagsavgift.

På dom internationella korten är det ju 150 bath x 10 uttag blir 1500 bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det att bråka om, 15 Baht i uttagsavgift.

Ja du har rätt att bry sig om 150b avgiften

Det är inte så mycket pengar 33sek.

Är lite snålt jag tar ut 20,000b per gång.

När jag är nere.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och har man en svensk bank , i mitt fall SEB som dessutom debiterar 35 sek /uttag, vill man ju minimera antal uttag

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång till, skaffa tex ett ICA kort och ta reda på var närmaste AEON bankomat finns, så slipper ni irritera er på diverse uttagsavgifter.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

På dom internationella korten är det ju 150 bath x 10 uttag blir 1500 bath

Tänkte jag ju inte på, det är ju en kortis :wink: .

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

150 baht i uttagsvgift är iofs inte så stora pengar, men om vi räknar på ett år att Thailand har tio milljoner besökande, ett ganska rimligt antagande enligt TaT:s beräkningar och dessa besökare gör vardera fem uttag så blir det femtio milljoner uttag gånger 150 baht. 50 x 150 = 7500 mille, en ganska hyfsad årsinkomst

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

gå in på banken å ta ut så slipper ni betala 150bat

Där är oftast sämre kurs så i realiteten kostar det mer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...