Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

Så nu har det varit ett uttag i byn igen!

Köpdatum: 2011-09-03

Bokföringsdatum: 2011-09-06

Belopp: 10 150,00 THB

Belopp i kr: -2 187,90 kr

Växelkurs: 0,215556

Plats: -

Text: Upca

10150 / 2187,90 = 4,63b för 1 sek

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Vad är det som händer...??

Nere på 4.5X nu.

Törs man säga: Vicken skitkurs.

Ja jag vet inte är det dags att köpa aktier.

Dela på andra sajter

Sist jag var nere skulle forex ta 4,6 någonting men från min bank via visa fick jag kursen lite över 5 så genom att bara ta enstaka större uttag fick jag mer i handen

Dela på andra sajter

Att thaibath går upp beror på att USD går upp också mot SEK.

Thaibath är ju bundet till dollar kurs.

Nej det är den inte

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Dela på andra sajter

Att thaibath går upp beror på att USD går upp också mot SEK.

Thaibath är ju bundet till dollar kurs.

Fel, Thaibahtens kurs är INTE knuten till dollarn på något sätt.

Både SEK och THB är små skvalpvalutor som är starkt påverkade av sina ekonomiska zoner. Båda valutorna är därför beroende av stabiliteten eller förtroendet för ekonomin i respektives ekonomiska zon. För den svenska kronan är Europa och EU en mycket viktig ekonomisk zon, inte så för den thailändska bahten. Just nu är det stor oro i Europa/EU i och med Greklands nära förestående konkurs och Italiens höga statsskuld. När Grekland faller kommer banker i Frankrike och Tyskland drabbas vilket i sin tur kommer att drabba företag och skattebetalare i dessa länder.Detta kommer i sin tur drabba Sverige genom bland annat minskad export.

Fokus ligger just nu på skuldkriserna i Europa och Euro-krisen och därför drabbas den svenska valutan hårt. Det hjälpte inte heller till att Riksbanken inte valde att höja reporäntan som beräknat utan lät den ligga kvar trotts höjd inflation mätt i KPI (3,4% i Augusti) som redan tidigare ligger en bra bit från Riksbankens mål (2%).

Den thailändska bahten är främst beroende av stabiliteten i sitt närområde och Asien är inte direkt inblandad i några skuldkriser (dock finns det inflationskriser men dessa är det inte fokus på för närvarande). Dock är USA ett stort exportland och därför påverkas bahten av skuldkrisen i USA. När fokus åter hamnar på USA så kommer bahten att sjunka igen. Fokus kommer att hamna på USA nästa vecka när USA åter igen slår i skuldtaket och Obama måste be kongressen att höja den med ytterligare $500 miljarder. Thailand höjde dock sin styrränta senaste vilket alltså Sverige inte gjorde så det lär nog dröja innan vi får se 5 baht per krona. $2000 per troy oz guld lär dock inte dröja lika länge...

Detta är bara mina egna iakttagelser och jag är ingen ekonom. Min utbildning är naturvetenskaplig problemlösning men mitt yrke är något annat.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

Ngt bättre då på ICA kortet 4,54 idag på Aeon och samma på BigC

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Idag 14 september växlade jag lite svenska pengar mot bath i bkk.

4.29 - 4.36 gav dom

Du glömde att tala om var du växlat

Kan det vara på en -bank.

Hälsar pigge01

Som aldrig växlar i Sverige. :nyam:

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Hälsar pigge01

Hälsar pigge01

Läs :ahh: jag är i Bangkok det var växlings kontor.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Har inte kollat nyheterna så jag vet inte varför men svenska kronan stärker sig rejält mot thaibahten för tillfället. Upp 1.98% just nu vilket är en mycket stor uppgång när det handlar om valutor.

Bahten tappar även mot DKK och även EUR och USD till viss del men SEK stärker sig mest mot THB. SEK stärker sig även en hel del mot USD och även till viss del EUR. Verkar alltså som att det är främst SEK som är på G. Blir intressant att se vad som händer nästa vecka när USA får mer fokus på sig.

Skickade 65 tkr SEK till Thailand igår för husbygget. Skönt att det börjat vända nu.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

Dela på andra sajter

Idag vände dollarn ned 10-12 öre och då får vi mer Bath för seken oavsett om den är bunden till dollarn eller ej Bathen alltså

Offe

Dela på andra sajter

Lilla Greklands statsskuld på 166% av GNP är avsevärt mindre än Japans (världens 3:e ekonomi) på 220% av GNP.

Detta kan bli nästa finanskris i Asien, som också kan sänka bahten.

Hittils har Japan konstigt nog kunnat låna på den inhemska marknaden (95% av statsskulden) till i princip 0% ränta (reporänta 0,1%)

Men med 7% årligt underskott i budgeten i snart 20 år och de stora utgifterna i samband med jordbävningen, kan Japan om dom måste låna från utlandet och räntan höjs, kastas från deflation in i en inflationsspiral och nedvärdering av yen:en som kommer att få Greklandskrisen att verka som en västanfläkt.

Den som lever får se..

/Johan

japan-government-debt-to-gdp.png

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Dela på andra sajter

Idag vände dollarn ned 10-12 öre och då får vi mer Bath för seken oavsett om den är bunden till dollarn eller ej Bathen alltså

Offe

Visst finns det en korrelation mellan valutorna. Detta beror som jag tidigare har skrivit på att Thailands ekonomi är mer beroende av USA som exportmarknad än vad Sverige är. Sjunker dollarn blir thailändska produkter dyrare om inte även thaibahten sjunker vilket den troligtvis gör pga Thailands stora exportberoende. Cirka 11 % av Thailands export går till USA.

Hade bahten varit knuten mot USD så hade vi inte sett denna graf variera så särskilt mycket:

Angående Japans statsskuld så är deras räddning just att den är inhemsk. De har även lånat ut stora summor till USA som de skulle kunna försöka få igen vilket dock skulle ta tid. Jag ser inte Japans statsskuld som det stora problemet i Asien utan den höga inflationen där Japan har en mycket låg inflation, för låg enligt många.

Här kommer några exempel på länder med hög inflation i Asien:

Hong Kong har inflation på 7.9% vilket betyder en fördubbling av priserna på kortare tid än 9 år. Kina har en inflation på 6.2% vilket håller på att stiga. Rysslands inflation ligger på 9%. Detta betyder att priserna fördubblas på kortare tid än vart 8:e år. Indien är inte mycket bättre med en inflation på 8.43 %. Vietnam har länge haft hög inflation och den ligger just nu på dryga 22%, fördubbling av priserna vart 3:e år! De flesta länderna i Asien har nog en inflation högre än 5%. Snittet för södra Asien är 7%.

http://www.tradingeconomics.com/south-asia/indicators

Thailand har själv en inflation på 4,29% vilket är lågt jämfört med de övriga länderna men det är ändå drygt dubbelt mot vad t.ex. Sveriges Riksbank har som mål för Sverige. Målet är 2% +-1 procentenhet. Just nu ligger Sveriges inflation på 3,4%.

Dela på andra sajter

Tack Merlins för dina utläggningar om ekonomin,

Du förklarar saker på ett bra sätt,

och jag håller med dig i mycket av det du säger.

Keep up the good work :thumbsup:

mvh

Dela på andra sajter

Tack Merlins för dina utläggningar om ekonomin,

Du förklarar saker på ett bra sätt,

och jag håller med dig i mycket av det du säger.

Keep up the good work :thumbsup:

mvh

Tackar! Jag sitter dock inte med någon sanning. Påbörjade en kurs i Ekonomisk historia för 15 år sedan som jag hoppade av för matte och fysikstudier så har jag inga ekonomikunskaper förutom det som jag läser mig till främst från nätet. Ska försöka komma med mina reflektioner lite då och då. Det är intressanta tider som vi lever i och mycket som händer.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Visst finns det en korrelation mellan valutorna. Detta beror som jag tidigare har skrivit på att Thailands ekonomi är mer beroende av USA som exportmarknad än vad Sverige är. Sjunker dollarn blir thailändska produkter dyrare om inte även thaibahten sjunker vilket den troligtvis gör pga Thailands stora exportberoende. Cirka 11 % av Thailands export går till USA. Hade bahten varit knuten mot USD så hade vi inte sett denna graf variera så särskilt mycket: Angående Japans statsskuld så är deras räddning just att den är inhemsk. De har även lånat ut stora summor till USA som de skulle kunna försöka få igen vilket dock skulle ta tid. Jag ser inte Japans statsskuld som det stora problemet i Asien utan den höga inflationen där Japan har en mycket låg inflation, för låg enligt många. Här kommer några exempel på länder med hög inflation i Asien: Hong Kong har inflation på 7.9% vilket betyder en fördubbling av priserna på kortare tid än 9 år. Kina har en inflation på 6.2% vilket håller på att stiga. Rysslands inflation ligger på 9%. Detta betyder att priserna fördubblas på kortare tid än vart 8:e år. Indien är inte mycket bättre med en inflation på 8.43 %. Vietnam har länge haft hög inflation och den ligger just nu på dryga 22%, fördubbling av priserna vart 3:e år! De flesta länderna i Asien har nog en inflation högre än 5%. Snittet för södra Asien är 7%. http://www.tradingeconomics.com/south-asia/indicators Thailand har själv en inflation på 4,29% vilket är lågt jämfört med de övriga länderna men det är ändå drygt dubbelt mot vad t.ex. Sveriges Riksbank har som mål för Sverige. Målet är 2% +-1 procentenhet. Just nu ligger Sveriges inflation på 3,4%.

Detta med inflation och Thailändsk privatekonomi hör ihop.

Mentaliteten hos Isaanfolket (hehe) är ju att man måste göra av med pengarna innan dom tar slut.

Har man 100.000Thb i madrassen och en inflation som gör att priserna fördubblas på 5år. Ja, då har man halverat sina pengar utan att ha fått något för dom.

Ett sundhetstecken är alltså att göra sig av med stålarna innan dom tar slut. Ut o shoppa nu gubbar

Dela på andra sajter

Detta med inflation och Thailändsk privatekonomi hör ihop.

Mentaliteten hos Isaanfolket (hehe) är ju att man måste göra av med pengarna innan dom tar slut.

Har man 100.000Thb i madrassen och en inflation som gör att priserna fördubblas på 5år. Ja, då har man halverat sina pengar utan att ha fått något för dom.

Ett sundhetstecken är alltså att göra sig av med stålarna innan dom tar slut. Ut o shoppa nu gubbar

Japp, tur att de inte bara köper konsumtionsvaror utan även har en förkärlek att stoppa undan besparingar i guld. Det har varit en mycket bra placering och skydd mot inflationen.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Japp, tur att de inte bara köper konsumtionsvaror utan även har en förkärlek att stoppa undan besparingar i guld. Det har varit en mycket bra placering och skydd mot inflationen.

Annars kan man investera i brännvin och supa sönder levern.

I takt med att alla andra priser går upp så går även priset på levertransplantation upp och då är värdet på den levern i paritet med inflationsökningen.

Funkar levertransplantation och 30Thb kort?

Dela på andra sajter

Har sett att TBH åker upp och ner dom senaste dagarna, det förstår man nog lite av då man läser Svenska tidningar.Hela börsen ser ut som gammal gungfly.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Har sett att TBH åker upp och ner dom senaste dagarna, det förstår man nog lite av då man läser Svenska tidningar.Hela börsen ser ut som gammal gungfly.

Hej,

Inte THB som åker upp och ner utan SEK!

Jag tradar dagligen nu, mycket snabba att göra!

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...