Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

khun-petch

Hej just nu ser det lite bättre ut igen för kronan.Men jag tänkte berätta om min krung thai banks avgifter.

Skickar jag 50000 B så är avgiften 350B vid 100000 700B.Till det får jag lägga 50 kronor som är svedbanks

avgift för utlandsbetalning.

För mig blir det billigare att ta ut 20000 5 gånger än att skicka 100000.Jag har sett att vid en del atm

kan man ta ut 30000 på en gång,är det någon som vet om det går på aeon.

Sen jag registrerade mig på mpr för 4 år sedan har jag läst att man ska skicka svenska kronor men jag

har aldrig sett någon redovisning på varför.Hur kan ni veta att thaibanken är bättre än sbanken

även med 1,5% avdraget.

Sen kan det hända att min tbank är speciellt dyr även om det skulle förvåna mig.

Det kan kanske framstå som mycket snack för liten verkstad men på kanske 10-20 år till så har det

betydelse.Ha en bra dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Hej just nu ser det lite bättre ut igen för kronan.Men jag tänkte berätta om min krung thai banks avgifter.

Skickar jag 50000 B så är avgiften 350B vid 100000 700B.Till det får jag lägga 50 kronor som är svedbanks

avgift för utlandsbetalning.

För mig blir det billigare att ta ut 20000 5 gånger än att skicka 100000.Jag har sett att vid en del atm

kan man ta ut 30000 på en gång,är det någon som vet om det går på aeon.

Sen jag registrerade mig på mpr för 4 år sedan har jag läst att man ska skicka svenska kronor men jag

har aldrig sett någon redovisning på varför.Hur kan ni veta att thaibanken är bättre än sbanken

även med 1,5% avdraget.

Sen kan det hända att min tbank är speciellt dyr även om det skulle förvåna mig.

Det kan kanske framstå som mycket snack för liten verkstad men på kanske 10-20 år till så har det

betydelse.Ha en bra dag.

Det låter lite konstigt!

Jag har Krung Thai och kan ta ut 50000B om dagen om jag vill.

Avgifter att skicka vet jag inget om.

Ska skicka ner pengar nästa månad.

Kollar då.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Det låter lite konstigt!

Jag har Krung Thai och kan ta ut 50000B om dagen om jag vill.

Avgifter att skicka vet jag inget om.

Ska skicka ner pengar nästa månad.

Kollar då.

Det är väl inte avgiften som är dyr det är sämre växel kurs gäller även Kasikorn Bank oxå, tjejen tar ut pengar med ICA Mastercard blir bäst i slutändan bästa kurs jag fått är på Kasikorn ATM.

Mvh. Plätt

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det är väl inte avgiften som är dyr det är sämre växel kurs gäller även Kasikorn Bank oxå, tjejen tar ut pengar med ICA Mastercard blir bäst i slutändan bästa kurs jag fått är på Kasikorn ATM.

Mvh. Plätt

Nej då!

Det verkar nästan bli hysteri om avgifterna här ibland.

Klart att bankerna vill ha betalt för sin tjänster.

SEB t ex tar 150kr för att skicka till mitt Thaikonto.

Själv är jag för okunnig för att ge mig på internetbank så jag betalar hellre.

Försöker dock att skicka när det är bäst kurs.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har Nitts sista uttag blivit bokfört på vårat konto.

På ICA-Banken.

Köpdatum: 2011-06-29

Bokföringsdatum: 2011-07-01

Belopp: 10 150,00 THB

Belopp i kr: -2 105,78 kr

Växelkurs: 0,207466

Plats: -

Text: Upca

10150/2105,78= 4,82b för 1 sek.

Avgift i Thailand 150b = ca: 31sek

Hälsar.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej just nu ser det lite bättre ut igen för kronan.Men jag tänkte berätta om min krung thai banks avgifter.

Skickar jag 50000 B så är avgiften 350B vid 100000 700B.Till det får jag lägga 50 kronor som är svedbanks

avgift för utlandsbetalning.

För mig blir det billigare att ta ut 20000 5 gånger än att skicka 100000.Jag har sett att vid en del atm

kan man ta ut 30000 på en gång,är det någon som vet om det går på aeon.

Sen jag registrerade mig på mpr för 4 år sedan har jag läst att man ska skicka svenska kronor men jag

har aldrig sett någon redovisning på varför.Hur kan ni veta att thaibanken är bättre än sbanken

även med 1,5% avdraget.

Sen kan det hända att min tbank är speciellt dyr även om det skulle förvåna mig.

Det kan kanske framstå som mycket snack för liten verkstad men på kanske 10-20 år till så har det

betydelse.Ha en bra dag.

För att slippa avgifter när man tar ut pengar i Thailand och kunna ta ut större belopp så gå in på ett kontor lägg upp passet och dit bankkort och gör ditt uttag-ingen avgift alls från Thaibanken!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

För att slippa avgifter när man tar ut pengar i Thailand och kunna ta ut större belopp så gå in på ett kontor lägg upp passet och dit bankkort och gör ditt uttag-ingen avgift alls från Thaibanken!

Det testade vi i en gul bank i Norra Thailand men blev hänvisade till . ATM'en utanför :-)

Man är väl inte dummare i Thailand än i Sverige.

Går det att stjäla pengar lagligt från nån så gör man det.

Allrahelst om man är en bank som t.o.m. hästsvansförsedda finansministrar går bet på.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Det testade vi i en gul bank i Norra Thailand men blev hänvisade till . ATM'en utanför :-)

Man är väl inte dummare i Thailand än i Sverige.

Går det att stjäla pengar lagligt från nån så gör man det.

Allrahelst om man är en bank som t.o.m. hästsvansförsedda finansministrar går bet på.

Har också råkat ut för detta på en gul bank, denna gula bankens atm ville även att man skulle acceptera en idi*tväxlingskurs!! det är bara att gå till en annan bank!

Både jag och tanten brukar göra så här, är man nere längre perioder eller ska ta ut större summor så är detta smidigast tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också råkat ut för detta på en gul bank, denna gula bankens atm ville även att man skulle acceptera en idi*tväxlingskurs!! det är bara att gå till en annan bank!

Både jag och tanten brukar göra så här, är man nere längre perioder eller ska ta ut större summor så är detta smidigast tycker jag!

Varför byta ATM?!

Bara tacka nej till det erbjudandet!

Så kommer den rätta uttags sida upp.

och allt går som det ska.

150b åker du på att godkänna.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Det är väl inte avgiften som är dyr det är sämre växel kurs gäller även Kasikorn Bank oxå, tjejen tar ut pengar med ICA Mastercard blir bäst i slutändan bästa kurs jag fått är på Kasikorn ATM.

Mvh. Plätt

Hej nu är jag tillbaka.Det är precis det jag menar.När bankerna försöker lura på folk fulkurs via atm hur kan

man då vara säker på att få bra kurs när man frivilligt skickat sek till banken?Jag har en gång provat att

skicka mitt motvärde som man får på internetbanken och trots 1,5% avdrag på svedbank så fattades ändå 3-500B

när thaibanken fick växla.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Nej då!

Det verkar nästan bli hysteri om avgifterna här ibland.

Klart att bankerna vill ha betalt för sin tjänster.

SEB t ex tar 150kr för att skicka till mitt Thaikonto.

Själv är jag för okunnig för att ge mig på internetbank så jag betalar hellre.

Försöker dock att skicka när det är bäst kurs.

Jag är inte så jävla snål som det kan verka men jag vägrar att bidra till bankernas övervinster vid goda tider som mest

går till höjdarnas bonusar,sen vid minsta kris ska vi skattebetalare gripa in.Dessutom om man som jag bor här på heltid

i kanske 10-20 år så är det intressant för mig att veta hur jag gör dom bästa affärerna med mina egna pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Varför byta ATM?!

Bara tacka nej till det erbjudandet!

Så kommer den rätta uttags sida upp.

och allt går som det ska.

150b åker du på att godkänna.

pigge01

Om du läser inlägget jag citerat och läser det jag skrev, så har jag INTE skrivit något om att byta ATM utan BYTA BANK!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Har också råkat ut för detta på en gul bank, denna gula bankens atm ville även att man skulle acceptera en idi*tväxlingskurs!! det är bara att gå till en annan bank!

Både jag och tanten brukar göra så här, är man nere längre perioder eller ska ta ut större summor så är detta smidigast tycker jag!

Pigge här är mitt inlägg!

Läs det rödmarkerade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Det testade vi i en gul bank i Norra Thailand men blev hänvisade till . ATM'en utanför :-)

Man är väl inte dummare i Thailand än i Sverige.

Går det att stjäla pengar lagligt från nån så gör man det.

Allrahelst om man är en bank som t.o.m. hästsvansförsedda finansministrar går bet på.

Pigge här är GD´s inlägg som jag citerade!

Läs röd markerade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

För att slippa avgifter när man tar ut pengar i Thailand och kunna ta ut större belopp så gå in på ett kontor lägg upp passet och dit bankkort och gör ditt uttag-ingen avgift alls från Thaibanken!

Pigge här är mitt inlägg som GD citerade!

Läs det rödmarkerade!

Ingenstans rekommenderar jag någon att använda ATM utan att gå in på bankkontoret för att SLIPPA AVGIFTERNA som kan bli ganska mycket pengar om man stannar länge eller behöver ta ut stora belopp till husbygge eller liknande!!

Tyvärr lyckades jag inte med multicitat av någon anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

För att slippa avgifter när man tar ut pengar i Thailand och kunna ta ut större belopp så gå in på ett kontor lägg upp passet och dit bankkort och gör ditt uttag-ingen avgift alls från Thaibanken!

När vi ska åka ner nu i sommar så kommer vi behöva ta ut en större summa. Är det Grung Thai eller Grung Thep du menar med Thaibanken? Stavningen! :) Det låter ju onekligen jättebra om det är så enkelt som du beskriver! Kanonbra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa avgifter när man tar ut pengar i Thailand och kunna ta ut större belopp så gå in på ett kontor lägg upp passet och dit bankkort och gör ditt uttag-ingen avgift alls från Thaibanken!

Så har jag också gjort vid större uttag och det har funkat bra.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

När vi ska åka ner nu i sommar så kommer vi behöva ta ut en större summa. Är det Grung Thai eller Grung Thep du menar med Thaibanken? Stavningen! :) Det låter ju onekligen jättebra om det är så enkelt som du beskriver! Kanonbra tips!

Jag har också gjort detta vid några tillfällen och jag har för mig att någon gång hänvisade dom till bankomaten

men efter lite envishet så gick det bra.Kanske är det en väg att gå för jag tycker fortfarande att jag vill varken

bidra till thailändska eller svenska bankers bonusar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag är inte så jävla snål som det kan verka men jag vägrar att bidra till bankernas övervinster vid goda tider som mest

går till höjdarnas bonusar,sen vid minsta kris ska vi skattebetalare gripa in.Dessutom om man som jag bor här på heltid

i kanske 10-20 år så är det intressant för mig att veta hur jag gör dom bästa affärerna med mina egna pengar.

Det var inte riktat mot dig...Mest i allmänhet.

Gillar inte heller att betala div avgifter.

Så de gäller att hitta kryphålen innan dom stängs.

Jag är tacksam för alla alternativ som kommer fram i div trådar.

mvh Mr N-N

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

När vi ska åka ner nu i sommar så kommer vi behöva ta ut en större summa. Är det Grung Thai eller Grung Thep du menar med Thaibanken? Stavningen! :) Det låter ju onekligen jättebra om det är så enkelt som du beskriver! Kanonbra tips!

Den gula banken som jag inte minns vad den heter brukar hänvisa till sin ATM, alla andra banker brukar fixa uttaget "över disk" förutom att slippa avgiften så slipper man även risken för skimmning!

Vi har tagit ut så här på många olika banker under åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Nej då!

Det verkar nästan bli hysteri om avgifterna här ibland.

Klart att bankerna vill ha betalt för sin tjänster.

SEB t ex tar 150kr för att skicka till mitt Thaikonto.

Själv är jag för okunnig för att ge mig på internetbank så jag betalar hellre.

Försöker dock att skicka när det är bäst kurs.

Hej bara som ett tips då så kan jag säga att för mig som har swedbank som tar 35kr för varje utlandsuttag

så blir det för tillfället billigast att ta ut 20000 varje gång på aeon utan 150B avgift.Ett år efter min stroke

så gick mitt företag i konkurs efter som jag varit dum nog att låta en kille som jag litade på få driva firman

vidare.Efter det så ansökte jag om icakort men fick till svar att dom inte kunde hjälpa mig.Detta fast jag

inte är skyldig en krona åt något håll.Detta disklalificerade dock icabanken för mig.Nu är jag skuldfri och

lycklig med sinkskatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Swedbank ska vara avgiftfri i Thailand och är det Atm,en vid Tisdags-fredags marknaden på Soi Bukao i Pattis Den finns på bortsidan av marknaden om man kommer från Tut com

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oroligheterna på ekonomifronterna i bl.a. Grekland, Italien och USA samtidigt som ett klart valresultat i Thailand har inte varit bra för den svenska kronan. Ner från 4,85 baht per krona till 4,62 på 5 dagar.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Å då ska vi inte prata om vad man får på Forex just nu :-)

(Dom har massor med kunder - förstå det den som kan)

post-3917-0-60054100-1310446284_thumb.jp

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...