Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

hasseigöteborg

Vill kommentera Merlins inlägg ovan så den kurs du ser på Swedbanks (och ev någon annans sida också) är köp av sedlar. Så det är inte så illa.

Dock har ju Wikileaks helt rätt. När man skickar THB från den svenska banken så sker växlingen när man skickar och då till den Svenska bankens kurs. Om man skickar SEK så sker växlingen när pengarna anländer till Thailand (Vilket normalt är 2 arbetsdagar senare, Ex skickar man före lunch på måndag sker växlingen till onsdagens kurs). Och har då kursen justerats, vilket den ju gör ganska mycket nu när världen inte är stabil, så kan det blir valutaskillnadet . Sak samma när man tar ut med ATM och man tackar nej till Thaibankes dåliga kurs så sker den slutgiltiga växlingen 2-4 dagar senare.

Så att skicka SEK innebär alltid en risk, Själv har jag nog drabbats av samma sak någon gång men även åt andra hållet. dvs kronan går upp. Så det har nog jämnat ut sig i längden. Vet ex att jag skickade 100000:- i en sändning och SEK gick upp 0,14 THB så där van jag 14000 thb + då dom kanske 5000 till som Swedbank växlat sämre (totalt 19000 thb).

Em annan gång dök kronan 0,12 thb så jag förlorade 12000 minus 5000 = 7000 thb.

Sedan skall man absolut skicka THB så skall man alla dagar använda Handelsbanken i Sverige.

Och nu är det slut med dessa stora pengatransfers för min del. Huset är klart. Så nu är det bara drift/underhåll och där är ju summorna mer humana.

hf

Dela på andra sajter

Exactemente, man skall alltid låta mottagaren stå för alla kostnader och det gäller även vid telefonerade.

Ringer det bör man inte svara!

Snållänningen Arne

Dela på andra sajter

Bahten har skvalpat runt 4,8-strecket ett tag men dyker nu, som allt möjligt annat till runt 4,70.

Man kan undra om det är slut nu med den dagliga kronförstärkning vi nästan vant oss vid?

DI skriver i dag att...

Kronan försvagas mot både dollarn och euron när investerare nu söker

sig till de stora tryggare valutorna.

Mot dollarn har kronan sedan måndagens stängning försvagats 12 öre till 6:46

och mot euron har kronan tappat 11 öre till 8:96.

"Global riskaversion drabbar självklart den svenska börsen och kronan dras med i fallet.

Givet positioneringen i kronan finns det troligen ytterligare nedsida",

skriver valutastrateg Carl Hammer i SEB:s morgonbrev.

Hej hej här kommer mitt första inlägg!

Förstår inte riktig varför Bahten inte sjunka ihop med SEK. Bahten är knappast stora eller tryggare än kronan eller?

Dela på andra sajter

GammalDansken

Förstår inte riktig varför Bahten inte sjunka ihop med SEK. Bahten är knappast stora eller tryggare än kronan eller?

En valuta måste jämföras med en annan för att värdet ska ha mening.

Om du jämför THB med den svenska kronan upptäcker du att bahten har stigit i värde ett par dagar.

Inget vi gillar vi som åker dit ibland och de som bor där men får sin lön från Sverige gillar det ännu mindre.

Antingen är det bahten som blivit starkare eller också är det kronan som blivit svagare.

Vilket som gäller kan man få ett hum om, genom att jämföra de båda valutorna med t.ex. $ eller €

och gör man det, ser man att kronan försvagats kraftigt mot de bägge, både i dag och i går.

Har inte kollat bahtens ställning - det räcker så att säga för mig att veta :-)

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Den svenska kronan är en valuta som det handlas mycket med. Den ingår t.ex. med 4.2% i valutakorgen för dollarindexet DXY som är en viktig riktkurs för dollarn. Valutan är dock en liten valuta och svängningarna för kronan blir därför dels snabbare och dels större än för större valutor eller valutor med mindre handel

Tidigare så var det självklar att fly till dollarn under orostid. Den räknades som "safe-haven" dit man kunde ta sitt kapital om det blev skakigt. Dels är dollarn reservvalutan för hela världen och dels var safe-haven en självuppfyllande profetia, ju fler som flydde till dollarn, desstomer steg den. Det var detta som hände när det blev finanskris i USA. Många sålde sina aktier och råvarufonder för att fly till dollarn och dollarn steg då gentemot andra fiat-valutor. Detta trots att det faktiska värdet på dollarn urholkades genom att FED beodrade full fart på sedeltryckeriet i en aldrig tidigare skådad skala.

Förutsättningarna har nu ändrats. Flera stora länder har börjat gå ifrån dollar som handelsmedium och använder sig antingen av sina egna valutor eller guld. Exempel på detta är Ryssland, Indien och Kina som har kommit överrens mellan sig att antingen använda guld eller sina egna valutor i handel mellan länderna. USA:s pengatryckeri tillsammans med den stora utlandsskulden har ytterligare minskat förtroendet för valutan.

Nu när Japan har drabbats oerhört hårt av naturkatastrofer och olyckor så kommer Japan behöva alla tänkbara resurser för eget bruk. Dels lär utlåningen mot USA minska kraftigt vilket direkt har en negativ påverkan för USA med tanke på att Japan är den näst största utlånaren till USA (Kina som är den största har minskat utlåningen sedan oktober förra året). Japan lär också sälja av tillgångar utomlands och de har bland annat stora tillgångar i USA. De kommer alltså få dollar som de sedan kommer att växla om till Yen för att använda på hemmamarknaden. Detta försvagar dollarn ytterligare. Det är därför den japanska Yenen har stigit mot de flesta andra valutorna.

Vi ser också att dollarn inte längre verkar vara safe-haven längre. Visst sjönk svenska kronan, silver, guld m.m. mätt i dollar inledningsvis men verkar ha hejdats nu och särskilt kronan har hämtat tillbaka fallet. Det är alltså inte längre säkert att man kommer att fly till dollarn mer än högst tillfälligt för att växla till sig andra valutor eller råvaror som känns säkrare. Schweizerfranc, guld och silver lär räknas till safe-haven mer än vad de gjorde 2008.

För att återgå till SEK-THB så har kronan återhämtat sig mot bahten.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

GammalDansken

Ett paradox, som dock knappast klargör Grays fråga ytterligare, är, att nu när det är megakatastrofer i Japan

då kommer antagligen yen'en att förstärkas.

Inte precis logiskt.

Beror enligt uppgift på att japanska försäkringsbolag som nu måste ersätta megastora förstörda tillgångar

kommer att realisera utländska investeringar och växla in dom till de miljarder av yen de lär behöva.

Ökad efterfrågan = högre pris.

mvh

Dela på andra sajter

Var kanske lite otydlig vad gäller svaret på frågan "Förstår inte riktig varför Bahten inte sjunka ihop med SEK."

Svaret är kort följande:

Svenska kronan svänger snabbare och kraftigare än bahten i orostid. Varken baht eller krona är stora eller otrygga valutor.

Allt annat var mer tankar kring varför och hur med koppling till världsreservvalutan US dollar.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

Dela på andra sajter

Tack Merlins och GammalDansken för er informativa svaren på min fråga. Uppmuntrande att Kronan håller på repa sig.

Jag ska försöka belönar er med lite positiv karma som tack. :D

Dela på andra sajter

GammalDansken

Han verkar att ha kläm på läget, den där valutastrategen Carl Hammar från SEB

som häromdan påstod att det "finns ytterligare nersida" (på kronan)

Trots Riksbankens räntehöjningar och kaos i Japan fortsätter kronan neråt

i förhållande till € och $ - och tyvärr i förhållande till bahten.

Mitt riktmärke, tillsammans med kursen på THB är detta.

post-3917-0-18852500-1300290726_thumb.jp

Jag gillar inte när bägge är blå och när SEK/THB under dagen sjunkit till 4,70.

Man kan hoppas men det är svårt att tro att nergången stoppar där.

Någon som har ett bud på när det vänder igen.

4,80 har funkat som en säkerhetsnivå ett litet tag, kanske vi ska tillbaka till 4,50 :-(

Inte utan att man funderar på om det är bäst att genast skicka över stålar, innan det sjunker mera

men det är väl det man i tradarsammanhang kallar för ett försök att fånga den fallande kniven :-)

Dela på andra sajter

GammalDansken

Det går utför..

/ PTG

... med kronan, ja, tyvärr. Så här mycket bara i dag.

post-3917-0-35407900-1300305849_thumb.jp

Dela på andra sajter

Som gissningarna ovan visar är det inte lönt att ens försöka göra analyser i denna tid med katastrofer och krigshärdar. Så jag avstår. Här är dock ett intressant blogginlägg från Cornucopia:

Marknaderna i Asien och Japan

Som påpekas via både ZeroHedge och bloggrannen Flute så kraschade Japans valuta i natt mot dollarn. Uppåt. Dollarn rasade alltså flera procent mot japanska yen. En extremt stor rekordartad rörelse för att vara mellan två världsvalutor under bara några minuter.

Däremot har ordningen återställts nu under morgonen, så frågan är vad effekterna blir i slutändan.

Många personer blev antingen väldigt rika eller väldigt fattiga under natten, beroende på om de var vakna eller inte och om deras mäklare tvångsförsålde positioner eller ej. En så stor och hastig rörelse kan nog bara förklaras med en sk short squeeze inom sk carry trade. Carry trade går ut på att man lånar pengar till nollränta i Japan och t ex köper amerikanska statsobligationer med lite högre ränta, eller för den delen andra risktillgångar.

Det finns alltså massiva spekulativa lån tagna i japanska en, och många kan ha suttit extremt illa till under natten. Men med de amerikanska marknaderna stängda vid tillfället så återstår att se om det blev några effekter eftersom kraschen nu har återställts, rimligtivis via centralbanksinternventioner.

Den japanska centralbanken har nu tryckt upp motsvarande ca 420 miljarder USD och tryckt in på japanska börsen för att stoppa en fortsatt börskrasch. Än så länge fungerar det hyfsat.

Väcker ju frågan om man nu inte då bara kan trycka upp pengar och betala jordbävningen för. Trots allt så har ju japansk yen stärkts trots detta massiva sedelpressande. Så varför inte trycka upp ännu mer? Svårt att trada på sådant här, eftersom you can't fight the fed. Fundamenta talar för krasch, krasch, krasch, men centralbankerna i Japan och USA trycker upp pengar och köper tillgångar på marknaderna för.

I Kina föll Hang Seng i Hong-Kong lite mer.

För att titta på vad det här i betyda för Europa så brukar jag ta en titta på Australiens index All Ordinaries.

Ett stort inget speciellt.

Mer väsentligt är kanske att den amerikanska S&P 500-terminen talar för fortsatt nedgång från en nivå som är lägre än vad den amerikanska börsen låg på vid europeisk stängning. Så försiktigt nedåt är en rimlig reaktion här hemma.

Schisted/SvD har en artikel om Tokyos minskande betydelse som finanscentrum. En läsare rapporterar för övrigt att livet i Tokyo för övrigt håller på att sakta återgå mot normalitet, vilket inte är bilden som ges i svensk media. Färskt bröd finns nu att tillgå och den lokala tåg- och tunnelbanetrafiken har börjat rulla igen.

Vad gäller carry trade så får vi se om de som lånat pengar i Japan får sig en tankeställare när de vaknar. Även om dippen återställt sig så kan det hända att man börjar rulla ur sina positioner, vilket i så fall innebär ett kraftigt säljtryck på övriga världsmarknader när tillgångar skall säljas för att betala tillbaka lån tagna i yen.

Hade det inte varit för att marknaderna i resten av världen var stängda vid valutakraschen hade det blivit blodigt.

Tillägg: Nämnde VIX över 30 igår. Kraschindikatorn föll tillbaka mot stängning och slutade gårdagen på 29:40.

Fortfarande högsta stängning sedan Greklandskrisen i somras. Nu stängde förstås VIX innan valutakraschen, så vi får se hur marknadens aktörer påverkas av detta.

Upplagd av Cornucopia? kl. 06:56 3 kommentarer

Every saint has a past and every sinner has a future.

Dela på andra sajter

GammalDansken

Paradoxet med den skenande yen har förklarats tidigare i tråden.

Inte dollarn som raser - yen'en förstärks.

Har inte följd läget i dag men i natt har jag för mig att rekordnivåer nåddes.

Väldigt tråkigt för den japanska exportindustri som därmed drabbas dubbelt.

Dela på andra sajter

Ja idag pekar det rakt upp för kronan, undrar var det slutar? :great:

:wai:

post-3878-0-56613800-1300450069_thumb.jp

Dela på andra sajter

Ja idag pekar det rakt upp för kronan, undrar var det slutar? :great:

:wai:

Som sagt så svänger kronan kraftigare och snabbare än bahten och dollarn har inte mycket safe-haven status kvar. Frågan är vart kapitalet skall ta vägen?

Just nu flyter en del mot svenska kronor men desto mer mot vete, majs och kaffe.

Råvaror och metaller kommer med största sannolikhet stiga ännu mer nu när Bank of Japan drog igång pengatryckeriet på allvar.

Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag vet inget om kaffe och vete och majs och en enkel förklaring på det senaste dygnets kronförstärkning

kan vara de åsikter som vice riksbankchefen la ut i sitt senaste anförande.

Åsikter som tillsammans med ränteuppgången på upp till 6 punkter kan ha gett kronan en skjuts upp

på 12 öre mot dollarn och 9 öre mot Euron.

Öberg sade att reporänten kommer att höjas på varje möte i år och ev även nästa år då inflationsrisken är överhängande.

Kanske t.o.m. med mer än 0,25 procentenheter per gång, så vi når 4 procentsnivån redan under nästa år.

Inget nytt, i och för sig - detta har Öberg sagt förut, men tydligen tyckte han det behövde upprepas.

Inte mig emot, hoppas det håller i sig ett litet tag till då vi måste överföra en större summa SEK :-)

Ändrades av GammalDansken

Dela på andra sajter

GammalDansken

Forex THB 4.38,60 idag inget att glädjas över tycker jau :diablo:

Lite glädjande är det iaf när man ser hur mycket mer man får på andra ställen.

Dela på andra sajter

Forex har väl aldrig varit något att glädjas över, så varför växla till deras taskiga kurser ??

mvh

:dirol:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Klart att Forex vill ha rejält betalt för sina risktagande affärer...

http://svt.se/2.130243/1.1960617/mangmiljonbelopp_tvattas_genom_vaxlingskontoren

Jag skulle aldrig växla till mig pengar hos Forex. Sämre kurs går inte att få.

Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att veta anledningen till att till växlar pengar på Forex?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...