Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Guest Incinerator

Som jag skrivit tidigare: gå in på ett kontor(bank) med ICA kortet och passet och ta ut pengar så slipper man avgift och evt risk för data strul och skimmnings risk!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En dollar kostar 6:30 och en euro 8:70 och bahten hänger med en bit i alla fall.

Kul att kronan är stark nu men hur länge till?

Någon som vågar ge ett bud på det?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

En dollar kostar 6:30 och en euro 8:70 och bahten hänger med en bit i alla fall.

Kul att kronan är stark nu men hur länge till?

Någon som vågar ge ett bud på det?

Så länge räntorna i Sverige går upp så lär kronan stärkas i samma takt. Nu talar man dessutom i finanskretsar om att riksbanken vill överge strategin om att höja med 0,25 procentenheter vid varje möte för att istället höja med 0,5 per gång. Många ekonomer förutspår en 6% boränta på två års sikt.

En gissning är därför att vi har en växelkurs på över 5 mot bahten innan sommaren. Och det lär inte sluta där så växla inte än. ;)

Kanske istället läge att betala av lite på bolånen om man råkar ha pengar i madrassen?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vill gärna tro på över 5 baht per krona, men det verkar som om bahten är starkare än både dollar och euro.

Tidigare följde den med dollarn ner - men inte nu int'.

Räntan var väl inte särskild hög i Sverige sist vi fick över 5 baht för en krona - 2005-2006 och senast 2008.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Räntan var väl inte särskild hög i Sverige sist vi fick över 5 baht för en krona - 2005-2006 och senast 2008.

Räntan var hög när vi sist hade över 5 baht per krona. 2008 så låg reporäntan på 4,5-4,75% när thaibahten låg på 5-5,5 baht per krona. Dock kan man inte blint kolla på höjningar/sänkningar av Sveriges reporänta eftersom Thailand höjer och sänker sin policyränta och det finns mängder med andra faktorer som också påverkar. Här kommer ett diagram där skillnaden mellan reporäntan/policyränta jämförs mot thaibaht per krona.

PS. Samtliga uppgifter om kurser och ränter har hämtats från följande sidor:

http://www.oanda.com/currency/historical-rates/

http://www.bot.or.th/English/MonetaryPolicy/Pages/MPC_decision.aspx

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8912

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Räntan var hög när vi sist hade över 5 baht per krona. 2008 så låg reporäntan på 4,5-4,75% när thaibahten låg på 5-5,5 baht per krona. Dock kan man inte blint kolla på höjningar/sänkningar av Sveriges reporänta eftersom Thailand höjer och sänker sin policyränta och det finns mängder med andra faktorer som också påverkar. Här kommer ett diagram där skillnaden mellan reporäntan/policyränta jämförs mot thaibaht per krona.

Inte mycket till sammanhang mellan räntorna och kursen på baht.

Från ditt diagrams början i 2006 och fram till, säg början på 2008 stiger räntan oavbrutet

samtidigt som kursen på baht går ner eller ligger stilla.

Under 2008 följs kurverna åt och därifrån inget sammanhang alls.

Verkar vara andra faktorer än skillnaden mellan ländernas räntor som påverkar mer.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska räntor påverkar naturligtvis inte bahten, däremot stärker riksbankens ränteöjningar den svenska kronan jämfört med alla världens valutor.

Så sannolikheten att vi får mer för våra kronor ute i världen ökar för varenda räntehöjning.

Fast hur var det nu med gungorna och karusellerna? Vi som har bolån, eller andra lån, i Sverige lär nog inte vinna ekonomiskt på högre räntor även om det innebär starkare växelkurser när vi reser utomlands.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här menar di.se talar för kronan Gammeldansken...

Oljepriset stiger, guldet blir dyrare och börserna faller. Ändå håller kronan emot. Det är extremt ovanligt.

Oron i Nordafrika, framför allt i Libyen, har fått investerare världen över att dra ned på risken i sina portföljer de senaste veckorna.

Det är en miljö som historiskt har varit usel för kronan. I stället brukar valutor som schweizerfranc, yen och dollar gynnas när det är oroligt på finansmarknaderna.

Men den här gången har den svenska valutan i stället snarast stärkts något. Det är ännu ett tecken på att placerarnas syn på kronan har ändrats. Orsakerna är välkända vid det här laget:

1. De svenska statsfinanserna är i toppform. Statsbudgetens utfall i januari bjöd på ännu en positiv överraskning. Överskottet på 29,9 miljarder kronor var 1,2 miljarder mer än Ekonomistyrningsverket hade räknat med.

2. Tillväxten är urstark. Med 7,3 procents tillväxt i årstakt under fjolårets fjärde kvartal och 5,5 procent för helåret 2010 är det få ekonomier som slår Sverige på fingrarna.

3. Inflationen är låg. Rensat för boränteförändringar steg konsumentpriserna med magra 1,4 procent i januari. Det betyder att Sverige ligger i EU-toppen när det gäller tillväxt och EU-botten när det gäller inflation, samtidigt.

4. Statsskuld i världsklass. Dagens nivå på runt 35 procent av BNP hör till de lägsta i den rika delen av världen och enligt den senaste budgeten kommer nivån att sjunka ned mot 20 procent de närmaste åren.

5. Riksbanken går före. Den svenska centralbanken började höja sin styrränta redan förra sommaren. Samtidigt ligger många andra västerländska centralbanker kvar med sina styrräntor på krisnivå. Högre ränta ökar avkastningen på tillgångar i kronor.

6. Överskott i utrikeshandeln. Sverige har länge haft stora överskott i bytesbalansen och trenden fortsätter. Under fjolårets fjärde kvartal var överskottet 53,3 miljarder kronor. Det var en ökning från motsvarande kvartal 2009 då överskottet uppgick till 39,9 miljarder.

Med tanke på kronans motståndskraft i dagens stökiga miljö är det mycket som talar för att den kommer att stärkas ytterligare när riskaptiten kommer tillbaka.

Källa: http://di.se/

Så håll i slantarna GD, utsikterna för än bättre växelkurs är goda. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Intressant - ska ta det till mig :-)

Jag är dog skeptisk till om den hysteriska bnp-tillväxt som väl senast uppgavs till 7,3%, kan hålla i sig.

När utvecklingen bromsas upp (av bl.a. höjda räntor, som ju påverkar den interna investeringsviljan)

eller om de andra, härunder Thailand, kommer i kapp, då kommer vi få se en återgång till ädla metaller

och traditionellt starkare valutor.

Jag tror att både Euro och dollar kommer att ligga kvar på låga nivåer, länge, men tycker mig kunna

se att bahtens binding till dollarn blir allt svagare.

Allt oftare stärks bahten även om dollarn ligger stilla.

Vad är det som talar för en långsiktig positiv utveckling i Sverige/Europa när tigerekonomiländerna i Asien

tar över kunskapsbaserad, låg- och högteknologisk produktion.

Har vi en ärlig chans mot Kina och de andra?

Nej, bränn pengarna så fort det nånsin går, för det går utför.

Ska vi åka utför och åt hel...e så vill jag åka första klass, för jag lever bara en gång :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade hotellrum med mitt MasterCard (SEB Eurobonus), bokfördes igår enligt följande:

8203,69 thb 1767sek

4,643 / 0,2154

Bättre än Forex så jag är nöjd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får byta kort i Thailand!

Fick det nya igår sänder det som rek.

Koden får Nitts bror när han har kortet.

Per telefon!

pigge01

Kortet framme 10/3

Sänt från oss 2/3

Det tog 8 dagar

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer man SET (thai börsen) så har bath kursen följt samma väg. Jag tror att kursen stiger när börsen tar fart igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du skickar pengar från Sverige till Thailand se till att skicka Bath.

Jag provade att skicka i 100000 kronor enligt vissa experter här på MPR och vad jag nu ser efteråt förlorade jag 9000 Bath på detta. Har aldrig tidigare skickat kronor och kommer heller inte göra det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du skickar pengar från Sverige till Thailand se till att skicka Bath.

Jag provade att skicka i 100000 kronor enligt vissa experter här på MPR och vad jag nu ser efteråt förlorade jag 9000 Bath på detta. Har aldrig tidigare skickat kronor och kommer heller inte göra det igen.

Vilken Thai bank?!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

När du skickar pengar från Sverige till Thailand se till att skicka Bath.

Jag provade att skicka i 100000 kronor enligt vissa experter här på MPR och vad jag nu ser efteråt förlorade jag 9000 Bath på detta. Har aldrig tidigare skickat kronor och kommer heller inte göra det igen.

Förlorade 9000 "enligt vad du kan se"

Det är väl inte så svårt att visa.

Har själv med flera andra gjort erfarenheten att den bästa affär görs om man låter mottagarbanken växla.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlorade 9000 "enligt vad du kan se"

Det är väl inte så svårt att visa.

Har själv med flera andra gjort erfarenheten att den bästa affär görs om man låter mottagarbanken växla.

Håller med dig GD.

Skickar man Baht från svenskt kontor, växlar dom direkt och tar lite marginal eftersom det tar 3 dar till Thailand.

Skickar du SEK så växlar thaibanken till dagens kurs.

Klart att en knepig kursutveckling kan skapa en dålig affär, men den risken är nog väldigt liten.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela beror på hur kursen är just när pengarna växlas har därför följtkursen på nätet och när jag tycker det är till min fördel köpt Bathen.

Det som blev fel nu senast var att nu hade jag ingen kontroll över vilken kurs som skulle gälla vid växlingen.

I mitt fall lyckades SCB bank växla pengarna till den absolut sämsta kursen.

Upplyste min Thaibank om detta då svara han att de rekommenderar kunderna att köpa Bath och skicka dessa och enligt honom gör hans utländska kunder så som bor i Thailand.

Om jag har förståt det rätt så skall den kurs som gäller för tillfället du lägre köpet vara den som gäller om du köper bath och skickar. Om du skickar Svenska kronor blir kursen vad som är aktuellt om 3 till 5 dagar.

Har alltid tidigare ringt banken och talat med min banktjänsteman och köpt Bathen till den kurs som jag tycker är bra och kommer att fort sätta att göra så.

Kommer nästa gång att göra det själv med hjälp av dosan det enda som jag kommer att försäkra mig om är att det är kursen för tillfället som gäller så att det inte blir någon annan dagskurs.

Hur jag vet detta var just att jag frågade hur många bath jag skulle få och valde sedan att skicka svenska kronor i stället då jag spekulerade i att kursen skulle ytterligare bli till min fördel vilket den inte blev. Därför kommer jag framöver växla till den kursen jag vet att jag kommer att få.

Att som vissa här hävda att kursen alltid blir bättre om 3 till 5 dagar verkar idi*tiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla äro vi våra egna profeter, men att kalla andras sätt att växla idi*tiskt är nog lite väl överdrivet, jag har under 7 års tid hunnit pröva både kreti o pleti när jag tagit pengar hit och i mitt begränsade tänkande gäller...Cash i Thailand=ICA kortet i AEON ATM.

Skicka kronor via bank vid större uttag och låta min Thaibank BKK sköta växlingen samt mottagaren (jag själv) stå för kostnaderna.

Amatörväxlaren Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte tro att växelkurserna ändras varje dag är kanske idi*tiskt men faktum kvarstår att det är bättre att växla Svenska kronor till Thailändska baht i Thailand istället för i Sverige...

Ingen kan veta hur kursen går från en dag till en annan. Den kan gå upp och den kan gå ner. Så låt oss kolla på hur mycket 100.000 SEK ger i THB för ett och samma datum i olika banker. Alla transaktioner förutsätter T/T. Skulle man växla till sig sedlar (t.ex. hos Forex där du skulle få drygt 32000 färre baht) får man betala extra och får alltså färre baht.

2011-03-11

Siam Commercial Bank SCB http://www.scb.co.th/scb_api/index.jsp

472.500 baht

Handelsbanken http://handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=privat&navid=Z2_Privattjanster&sa=/Shb/Inet/ICentSv.nsf/Default/q2C556E14BE3645DCC1256AAB0040C23B

471.698 baht eller 802 baht färre än SCB

Nordea http://www.nordea.se/F%C3%B6retag/Placeringar/Priser+r%C3%A4ntor+och+kurser/Valutakurser+Sedel/211764.html?WT.mc_id=193

469.484 baht eller 3016 baht färre än SCB

SE bank http://www.seb.se/pow/borsfinans/default.asp?ss=/pow/apps/Valutakurser/avista_tot.asp&defaultTab=R%C3%A4ntor%20%26%20Valutor&defaultMenu=DUID_91661B9FBE0CE513C1256D7F0042287A

466.200 baht eller 6300 baht färre än SCB

Swedbank http://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/valutaomraknare/index.htm

449.438 baht eller 23062 baht färre än SCB

Vill du betala mer till de svenska bankerna och vill veta exakt hur mycket baht som kommer att hamna på kontot i Thailand så ska du låta svenska banken växla samt få ta ut alla avgifter. Detta är garanterat det dyraste alternativet också men kan likväl resultera i att man får mer baht om växelkursen varierar kraftigt på 3-5 dagar. Tänk på att olika banker tar tar ut olika avgifter/valutapåslag och svenska banker tar generellt ut mer/har sämre kurs än thailändska.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag förstår inte problemet med kursen, men det kanske har att göra med hur överföringen går till i min bank (Handelsbanken).

Jag överför via Internetbanken, förstås, och väljer valuta kronor men anger hur många baht som ska komma fram.

Baserat på dagens kurs får jag efter att ha bestämt antal baht reda på växlingskurs och kostnad. Direkt.

Den faktiska överföringen sker ca kl. 12, så om kursen ändrar sig fram tills dess kan den bli något annat,

men lägger man upp transaktionen på förmiddagen ändrar det sig knappast.

1/3 förde jag t.ex. över 50000. Pengarna kommer att gå åt till sommaren men enbart för att att jag tyckte att bahten stod högt just då ...

Den högsta kursen i bankernas listor var just det ögonblicket 4,84 och jag kunde se på skärmen att jag fick 0,2078 eller ca 4,81.

Det får man säga är en bra kurs.

Så här såg det ut när jag gjorde det.

post-3917-0-89857200-1300015979_thumb.jp

post-3917-0-72215700-1300014955_thumb.jp

Jag valde att låta mottagaren stå för alla avgifter.

Om det blir billigare vet jag inte - bankernas avgifter måste ju betalas på ett eller annat sätt

och enligt somliga här på forum'et blir det billigast så.

Exakt hur mycket avgifterna uppgår till vet man inte förrän pengarna finns på mottagarens konto därborta.

Dom dras av från de 50000 baht men växelkursen ändras inte.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

När du skickar pengar från Sverige till Thailand se till att skicka Bath.

Jag provade att skicka i 100000 kronor enligt vissa experter här på MPR och vad jag nu ser efteråt förlorade jag 9000 Bath på detta. Har aldrig tidigare skickat kronor och kommer heller inte göra det igen.

Och nästa gång kanske du skulle gjort tvärtom...

Är du sådan att- "fan att jag inte tankade fullt i förrgår när soppan var 50 öre billigare???"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bahten har skvalpat runt 4,8-strecket ett tag men dyker nu, som allt möjligt annat till runt 4,70.

Man kan undra om det är slut nu med den dagliga kronförstärkning vi nästan vant oss vid?

DI skriver i dag att...

Kronan försvagas mot både dollarn och euron när investerare nu söker

sig till de stora tryggare valutorna.

Mot dollarn har kronan sedan måndagens stängning försvagats 12 öre till 6:46

och mot euron har kronan tappat 11 öre till 8:96.

"Global riskaversion drabbar självklart den svenska börsen och kronan dras med i fallet.

Givet positioneringen i kronan finns det troligen ytterligare nedsida",

skriver valutastrateg Carl Hammer i SEB:s morgonbrev.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Bahten har skvalpat runt 4,8-strecket ett tag men dyker nu, som allt möjligt annat till runt 4,70.

Man kan undra om det är slut nu med den dagliga kronförstärkning vi nästan vant oss vid?

DI skriver i dag att...

Kronan försvagas mot både dollarn och euron när investerare nu söker

sig till de stora tryggare valutorna.

Mot dollarn har kronan sedan måndagens stängning försvagats 12 öre till 6:46

och mot euron har kronan tappat 11 öre till 8:96.

"Global riskaversion drabbar självklart den svenska börsen och kronan dras med i fallet.

Givet positioneringen i kronan finns det troligen ytterligare nedsida",

skriver valutastrateg Carl Hammer i SEB:s morgonbrev.

Jag drar till atm nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...