Keithan Inlagd Juli 24, 2010 Dela Inlagd Juli 24, 2010 Jag kör från Handelsbanken i SEK till "Gula" banken i Thailand. Skicka SEK från Sverige, inte THB !!! Jag har funnit att det bästa är att var bank får ta sina avgifter själva. SHB ta 40 SEK. Vad "Gula" tar får man ju aldrig veta. Men om jag jag räknar in avgifterna får jag en kurs som ligger .01 eller .02 under xe's kurs, och det är jag nöjd med. Tar jag ut pengar i "gula" lådan som sitter på "min" bank, är det ingen avgift. Tar jag ut på en annan "gul" låda tar dom 20 Baht per gång. I andra ATM:er vet jag ej. Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Juli 24, 2010 Dela Inlagd Juli 24, 2010 (ändrad) Jag betalar 165 sek i avgift till Handelsbanken och bankkontoret ligger i Sri Songkram cirka 6 mil norr om Nakhon Phanom. Eftersom en utlandsbetalning på internet enligt Handelsbankens hemsida kostar 40:- så kan man ju anta att resten 165 minus 40 = 125:- är kostnaden för Thaibanken. Och det blir ungefär 550 THB. Bra eller dåligt. Vad vet jag för jag har inte Kasikorn Bank. hf Ändrades Juli 24, 2010 av hasseigöteborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Juli 24, 2010 Dela Inlagd Juli 24, 2010 En Fråga där Stefan. Antar att man i handelsbanken kan välja att skicka SEK eller THB, dvs att växlingen sker hos Handelsbanken eller hos den Thailändska banken. hf Jag kan välja, jag skickar alltid i SEK BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Juli 24, 2010 Dela Inlagd Juli 24, 2010 Eftersom en utlandsbetalning på internet enligt Handelsbankens hemsida kostar 40:- så kan man ju anta att resten 165 minus 40 = 125:- är kostnaden för Thaibanken. Och det blir ungefär 550 THB. Bra eller dåligt. Vad vet jag för jag har inte Kasikorn Bank. hf 550 Baht verkar väldigt mycket. Jag var och betalade en räkning på banken och dom ville ha 47 Baht eller något sådant i avgift. Så avgifterna är nog inte speciellt höga. 125:- är väl som någon skrev maxavgift med råge. Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Juli 24, 2010 Dela Inlagd Juli 24, 2010 Jag har ju skickat en del pengar på sista tiden (husbygge) och har därför lagt ner en del tid att förstå hur det hela fungerar. Jag använder Swedbank i Sverige men kunde ha använt vilken bank som helst. För det första har jag kommit fram till att det är bäst att skicka SEK från Sverige och att växlingen sker i Thailand. Just idag ligger den bästa Svenska Banken (Handelbanken) på Växlingkurs 4,36681 (0,2290) enligt deras hemsida. http://www.handelsbanken.se/shb/kurslista.nsf/vvalutakurser?OpenView&Count=100 Motsvarande kurs på ex Bankkok Bank är 4.38750 Swedbank lägger inte ut sin kurs men den brukar vara sämre än Handelsbanken. Nackdelen med att Skicka THB är dock att man inte vet kursen. Om jag skickar THB och växlar i Sverige så växlas ju pengarna på studs och jag vet kursen. Om jag skickar SEK så sker växlingen i Thailand när dom kommit fram vilket är någon dag senare. Så dyker kronan kan man förlora på det. Sedan har jag 2 Banker i Thailand , Bangkok Bank och SCB (Siam) Båda dessa banken tillämpar en växlingskurs som dom visar på sin hemsida dagligen. Kursen är den som visas under TT på sidan http://www.bangkokbank.com/Bangkok%20Bank/Web%20Services/Rates/Pages/FX_Rates.aspx och man skall alltid kolla på update 1 den dag växlingen skett. SCB har motsvarande sida och även där är det T/T som gäller. Brukar dock vara något sämre än Bangkok Bank. Avgiften. Swedbank tar 50 SEK. När det gäller både SCB och BangkokBank så tar dom 1% av summan. Dock lägst 200 THB och högst 500 THB. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Juli 24, 2010 Dela Inlagd Juli 24, 2010 Jag har ju skickat en del pengar på sista tiden (husbygge) och har därför lagt ner en del tid att förstå hur det hela fungerar. Jag använder Swedbank i Sverige men kunde ha använt vilken bank som helst. För det första har jag kommit fram till att det är bäst att skicka SEK från Sverige och att växlingen sker i Thailand. Just idag ligger den bästa Svenska Banken (Handelbanken) på Växlingkurs 4,36681 (0,2290) enligt deras hemsida. http://www.handelsbanken.se/shb/kurslista.nsf/vvalutakurser?OpenView&Count=100 Motsvarande kurs på ex Bankkok Bank är 4.38750 Swedbank lägger inte ut sin kurs men den brukar vara sämre än Handelsbanken. Nackdelen med att Skicka THB är dock att man inte vet kursen. Om jag skickar THB och växlar i Sverige så växlas ju pengarna på studs och jag vet kursen. Om jag skickar SEK så sker växlingen i Thailand när dom kommit fram vilket är någon dag senare. Så dyker kronan kan man förlora på det. Sedan har jag 2 Banker i Thailand , Bangkok Bank och SCB (Siam) Båda dessa banken tillämpar en växlingskurs som dom visar på sin hemsida dagligen. Kursen är den som visas under TT på sidan http://www.bangkokbank.com/Bangkok%20Bank/Web%20Services/Rates/Pages/FX_Rates.aspx och man skall alltid kolla på update 1 den dag växlingen skett. SCB har motsvarande sida och även där är det T/T som gäller. Brukar dock vara något sämre än Bangkok Bank. Avgiften. Swedbank tar 50 SEK. När det gäller både SCB och BangkokBank så tar dom 1% av summan. Dock lägst 200 THB och högst 500 THB. hf Tack grabben. Äntligen lite vettig info. Det blev +karma Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Plätt Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 (ändrad) Skall bli intressant vad det verkliga uttaget kommer att kosta i sista ändan vilket du lär se framåt tis-ons. Jag ser 2 altenativ. 1. Det dras en annan summa som troligen är bättre. 2. Det kommer dras 2466,55 och då beror det på följande. Enligt ny internationell standard har en bank rätt att utföra växlingen med sin egen kurs. Detta brukar man då oftast i en automat se som att maskinen frågar. (på engelska då förstås) Godtar du att summan 2466,55 SEK debiteras från ditt konto . Svarar man då JA på denna fråga är det alltså Thaibankens ganska usla kurs. Svarar man NEJ så skall VISA/MC kurs gälla. Jag har även fått denna fråga många gånger när jag betalar med kort i Thailand och resten av Världen. Och i Thailand gäller. SVARA ALLTID NEJ. Sedan har jag hört rykten om att någon Bank i Thailand inte frågar i sina ATM'er utan direkt drar enligt deras växelkurs. Detta är inte tillåtet men det är ju Thailand. Om ni upptäcker detta. Använd en annan banks ATM maskiner istället. + Rapportera gärna här. hf Förstår mig inte på när ni får 4,39-4,40 i kurs en annan 4,1178 för en Skr i Atm Detta gäller ICA mastercard September resan ska jag doktorera i ATM uttag med 3 olika kort/Banker se vad skilnaden blir Köpdatum: 2010-07-24 Bokföringsdatum: 2010-07-27 Belopp: 2 468,55 SEK Belopp i kr: -2 468,55 kr Växelkurs: 1,00 Plats: Ayutthaya Text: Kasikornbank Pu Ändrades Juli 27, 2010 av Plätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Förstår mig inte på när ni får 4,39-4,40 i kurs en annan 4,1178 för en Skr i Atm Köpdatum: 2010-07-24 Bokföringsdatum: 2010-07-27 Belopp: 2 468,55 SEK Belopp i kr: -2 468,55 kr Växelkurs: 1,00 Plats: Ayutthaya Text: Kasikornbank Pu Kurs 1:1 var ingen höjdare. Ser dock ut som du växlat SEK till SEK. Med bankavgifter är det en dålig idé. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Plätt Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Kurs 1:1 var ingen höjdare. Ser dock ut som du växlat SEK till SEK. Med bankavgifter är det en dålig idé. 10150 Baht ska det vara varför det står Skr bra fråga Mistänker ICA har något imot mig kanske Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 10150 Baht ska det vara varför det står Skr bra fråga Mistänker ICA har något imot mig kanske Kasikorn, den gröna med flera har börjat tillämpa en ny strategi, vilket påtalats tidigare, dom "växlar" i ATM:en i princip och då får Du samma kurs som med sedlar inne i banken medans andra banker skickar ditt uttag till t.e. ICA banken och låter dom växla till den kurs dom har utan valutapåslag. Du ser på skärmen på ATM vilken kurs dom ger Dig, dessa vt jag gör det, Ayuthai, Kasikorn och SIAM-bank(de röda ATM:en) växlar i ATM direkt och ger lägre kurs. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PlayTheGame Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Skickade 15500 Baht igår via Nordea Internetbank. Kostnad = 3568:- SEK = 4,344 eller 0,2302. Till detta kommer en kostad på endast 30:- SEK för att skicka pengarna. Jag väljer alltid att se till att inte betala mottagarbankens kostnader. Om jag gör det kostar det mig 150:- SEK, och om jag inte gör det kostar det 200 BAHT! Dvs, beloppet som anländer svägerskan är 15300 THB. Jag skickar till ett konto i Kasikorn Bank och det har alltid fungerat perfekt! "Some play hard to get, I play hard to want" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Skickade 15500 Baht igår via Nordea Internetbank. Kostnad = 3568:- SEK = 4,344 eller 0,2302. Till detta kommer en kostad på endast 30:- SEK för att skicka pengarna. Jag väljer alltid att se till att inte betala mottagarbankens kostnader. Om jag gör det kostar det mig 150:- SEK, och om jag inte gör det kostar det 200 BAHT! Dvs, beloppet som anländer svägerskan är 15300 THB. Jag skickar till ett konto i Kasikorn Bank och det har alltid fungerat perfekt! Du skickar alltså bath och inte SEK? Är det att föredra istället för att skicka SEK som sedan växlas av Kasikorn? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Förstår mig inte på när ni får 4,39-4,40 i kurs en annan 4,1178 för en Skr i Atm Detta gäller ICA mastercard September resan ska jag doktorera i ATM uttag med 3 olika kort/Banker se vad skilnaden blir Köpdatum: 2010-07-24 Bokföringsdatum: 2010-07-27 Belopp: 2 468,55 SEK Belopp i kr: -2 468,55 kr Växelkurs: 1,00 Plats: Ayutthaya Text: Kasikornbank Pu Ja det är som jag misstänker. Detta uttag har bokförts som ett uttag i SEK nere i Thailand som MasterCard/ICA ser det. Detta innebär att Bankomaten och dess bankföretag har skött växlingen. Sedan skickas det en transaktion till MC på den svenska summan. Då är den stora frågan. När dessa pengar togs ut. Kom det upp en text som sa att detta uttag skulle rendera i uttag av 2 468,55 SEK där den som tar ut kan välja JA eller NEJ. Frågan är alltså har summan 2 468,55 SEK kommit upp på skärmen. Har den som då tar ut svarat JA så är ju allt iordning. Det är ju lite normalt att man svarar JA på frågorna i en ATM så det är naturligt men numer är det alltså viktigt att läsa alla texter och svara NEJ om frågan kommer upp. (Eller vad det nu stavas på thai om det är en thai som tar ut). Om frågan inte kommit upp så vet vi alltså att Kasikornbank inte följer internationella regler. Så då låter vi bli deras ATM maskinen fr.o.m nu. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 (ändrad) Skickade 15500 Baht igår via Nordea Internetbank. Kostnad = 3568:- SEK = 4,344 eller 0,2302. Till detta kommer en kostad på endast 30:- SEK för att skicka pengarna. Jag väljer alltid att se till att inte betala mottagarbankens kostnader. Om jag gör det kostar det mig 150:- SEK, och om jag inte gör det kostar det 200 BAHT! Dvs, beloppet som anländer svägerskan är 15300 THB. Jag skickar till ett konto i Kasikorn Bank och det har alltid fungerat perfekt! Nu skickade ju alltså pengarna igår och då antar jag att dom finns på kontot imorgon onsdag. Men vi leker med tanken att dom kom fram idag. Om du då istället valt att skicka 3568:- SEK och att du skickat dom i SEK för att växlas av Kasikorn. Jag då skulle du ha fått 15494 THB efter avdrag av dom 200 i avgift. Så du förlorade alltså 194 THB på att skicka THB och inte SEK. OK en struntsumma men hade du skickat 75 000:- så hade det gjort 4077 THB så att göra rätt är viktigt. För den summan kan jag installera ADSL i huset i HuaHin. Källa http://www.kasikornbank.com/EN/RatesAndFees/ForeignExchange/Pages/ForeignExchange.aspx Kolumn TT som innehåller 4.39875 just nu. hf Ändrades Juli 27, 2010 av hasseigöteborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Knasen Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Och jag som svarade JA när beloppet som skulle dras kom upp i rutan senast jag var i Thailand.. Trodde väl att man var tvungen att göra det för att få ut pengar.. Men nu vet man bättre tack för infon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Det är inte lätt att vara lastare och sugen på snabba cash Du ska väl med ner den 8:de Mvh Måne som har börjat nedräkningen Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Jag menar den 7/8 Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Knasen Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Det är inte lätt att vara lastare och sugen på snabba cash Du ska väl med ner den 8:de Mvh Måne som har börjat nedräkningen Tyvärr så jobbar jag då.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Jag blir ta mig tusan aldrig klok på detta. Jag bor i Thailand och får min sjukersättning insatt på Swedbank. När jag för över pengar till mitt eget konto på Siam Commercial så har jag fått lära mig att det är bäst att föra över SEK och sedan kryssa i rutan " mottagarens bank betalar kostnaden" . Är det fel ? Off topic så tycker jag det är lite överkurs att när man ska knappa in sitt kontrollnummer i dosan som alltid börjar med siffran 9 så tillägger man för säkerhets skull att man alltid ska börja med 9. Vad tror dom om mig ? Att jag skulle börja med 7 eller 5 om dom inte uppmärksammar mig på att första siffran är 9 ? Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Jag blir ta mig tusan aldrig klok på detta. Jag bor i Thailand och får min sjukersättning insatt på Swedbank. När jag för över pengar till mitt eget konto på Siam Commercial så har jag fått lära mig att det är bäst att föra över SEK och sedan kryssa i rutan " mottagarens bank betalar kostnaden" . Är det fel ? Nej, det är helt rätt. Off topic så tycker jag det är lite överkurs att när man ska knappa in sitt kontrollnummer i dosan som alltid börjar med siffran 9 så tillägger man för säkerhets skull att man alltid ska börja med 9. Vad tror dom om mig ? Att jag skulle börja med 7 eller 5 om dom inte uppmärksammar mig på att första siffran är 9 ? Fritz.. Detta är ett halvhjärtat försök att få dig att reagera på sajter som försöker se ut som Swedbank. Men de har väl naturligtvis ändrat så att kontrollnumret börjar med 9, så jag fattar heller inte riktigt poängen. Möjligen under en kort period innan bedragarna hunnit ändra på sin sajt. Eller något annat avancerat som jag inte begriper Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
elephant Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Off topic så tycker jag det är lite överkurs att när man ska knappa in sitt kontrollnummer i dosan som alltid börjar med siffran 9 så tillägger man för säkerhets skull att man alltid ska börja med 9. Vad tror dom om mig ? Att jag skulle börja med 7 eller 5 om dom inte uppmärksammar mig på att första siffran är 9 ? Ang. siffran så är för att försvåra för hackare att komma åt dina pengar genom att få dig att logga in på en falsk hemsida. De behöver bara få en person att försöka logga in tre gånger för att tömma ett konto. För att förhindra detta så har Swedbank ändrat så att så att kontrollsiffrorna vid inloggningen alltid börjar med en 9. Så länge man kommer ihåg detta och har mindre än 900 000 på banken så är man säker. Inte en jättebra säkerhetslösning, men i alla fall bättre en inget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Knasen Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Sedan jag bytte dosa till en nyare modell så har detta med 9 försvunnit för mig.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juli 27, 2010 Dela Inlagd Juli 27, 2010 Ang. siffran så är för att försvåra för hackare att komma åt dina pengar genom att få dig att logga in på en falsk hemsida. De behöver bara få en person att försöka logga in tre gånger för att tömma ett konto. För att förhindra detta så har Swedbank ändrat så att så att kontrollsiffrorna vid inloggningen alltid börjar med en 9. Så länge man kommer ihåg detta och har mindre än 900 000 på banken så är man säker. Inte en jättebra säkerhetslösning, men i alla fall bättre en inget. Ja, om bedragarna nöjer sig med att kopiera loginsidan så är detta med 9 en hyfsat effektiv metod att hindra. Det är ju inte så många kontonummer eller tillgängliga belopp som börjar med 9. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 28, 2010 Dela Inlagd Juli 28, 2010 Gjorde en test och det gick ju fort.. At föra över pengar från SCB via Easy Net (Thailand) till SEB (Sverige), tog bara 12 timmar... Och bra kurs också. Älskar när Bahten står högt till skillnad från många andra här på MPR.. Betalning Provade att föra över 10 000 Baht. Krediterat belopp: 2.235,26 SEK Växelkurs: 1,000000 Belopp i SEK: 2.235,26 SEK Ursprungligt belopp: 2.235,26 SEK Valutadag: 2010-07-27 Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Juli 28, 2010 Dela Inlagd Juli 28, 2010 Sedan jag bytte dosa till en nyare modell så har detta med 9 försvunnit för mig.. Ja den nya Swedbank dosan har tagit bort "appli 2" inloggninge utan man använder bara "appli 1" som bara ger en kod efter den egna pinkoden. Sedan detta med att man använder en 9 i början av koden med den gamla inloggningen är enkel. Eftersom när man lägger upp en ny mottagare måste signera också så har vissa banditer använt en sida för att lura användare att knappa in 3 inloggningskoder (3 försök). Ett logga in, 2 signera ny mottagare och 3 signera uttaget. Kunden tror att han försöker logga in 3 gånger men tjuven sitter i bakgrunden och loggar in och för över pengar till ett konto och matar då ut koderna till den falska sidan. Men eftersom man aldrig kan signera en mottagare som börjar på en 9 så är denna möjlighet numer mycket försvårad. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu