Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

Guest Plätt

Äntligen 4,404 , va väl längesen :)

Tjejen ska ta ut pengar på lördag få se vad kursen blir då :drinks:

Dela på andra sajter

Jag överförde från mitt Svenska konto till mitt Thailändska konto i Måndags, fick 4,55, inte så dåligt men det kan ju bli bättre.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Jag överförde från mitt Svenska konto till mitt Thailändska konto i Måndags, fick 4,55, inte så dåligt men det kan ju bli bättre.

Nej det var bra. :)

Du skickade SEK till en thailndsk bank, va ? Så thailändarna skötte valutakonverteringen.

Och Vilken thailändsk bank ? Den "gula" ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja det var ju bra när banköveföringskursen var

THB Thailand Baht 4.3945816723

undrar vem som betalade mellanskillnaden

Dela på andra sajter

Nej det var bra. :)

Du skickade SEK till en thailndsk bank, va ? Så thailändarna skötte valutakonverteringen.

Och Vilken thailändsk bank ? Den "gula" ?

Jag skickade 4000 sek från mitt konto på Handelsbanken och det hade kommit in 18,203 Bath på mitt konto på Kasikorn bank.

Dela på andra sajter

Guest Plätt

Jag skickade 4000 sek från mitt konto på Handelsbanken och det hade kommit in 18,203 Bath på mitt konto på Kasikorn bank.

Ska prova skicka jag med se vad man får för kurs i slutändan skickar 1000:- Svenska till Krung Thai Bank Ayuttahaya från Länsförsäkringarna se var det blir för kurs jämför med ICA, tycker det har varit för dålig kurs = Forex kurs inte skoj :diablo:

:rtfm:

Mvh.Plätt

Dela på andra sajter

Det var nog jag som betalade mellanskillnaden då.

Skickade själv 53.000 i måndags till Kasikorn och fick 230.150 battingar.

dvs ca 4.34.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Hur mycket får du ge i avgift för den överföringen och var i Thailand har du ditt Kasikorn-konto ?

Jag snackade med tjejens syrra som jobbar på Kasikorn och tydligen skiljer det väldigt om man har kontot på ett Kasikorn-kontor i Bangkok eller andra regioner

När man skickar från Handelsbanken hamnar det alltid först på Kasikorns huvudkontor i Bangkok och sedan skall det transfereras till lokalkontoret som är indelade i olika regioner

Beroende på vilken region och hur stor överföringen är kan det kosta upp till 1000 baht i avgift tydligen bara den interna överföringen inom Thailand.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Utvecklingenden senaste tiden av Baht_en ser lovande ut och sammanfaller med dollarns utveckling

post-3404-012083300 1279940675_thumb.jpg

post-3404-010436000 1279940680_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Hur mycket får du ge i avgift för den överföringen och var i Thailand har du ditt Kasikorn-konto ?

Jag snackade med tjejens syrra som jobbar på Kasikorn och tydligen skiljer det väldigt om man har kontot på ett Kasikorn-kontor i Bangkok eller andra regioner

När man skickar från Handelsbanken hamnar det alltid först på Kasikorns huvudkontor i Bangkok och sedan skall det transfereras till lokalkontoret som är indelade i olika regioner

Beroende på vilken region och hur stor överföringen är kan det kosta upp till 1000 baht i avgift tydligen bara den interna överföringen inom Thailand.

Jag betalar 165 sek i avgift till Handelsbanken och bankkontoret ligger i Sri Songkram cirka 6 mil norr om Nakhon Phanom.

Dela på andra sajter

Ska prova skicka jag med se vad man får för kurs i slutändan skickar 1000:- Svenska till Krung Thai Bank Ayuttahaya från Länsförsäkringarna se var det blir för kurs jämför med ICA, tycker det har varit för dålig kurs = Forex kurs inte skoj :diablo:

:rtfm:

Mvh.Plätt

Växlar aldrig hos Forex för dom har ju för dåliga kurser, dom har ju 10-15 Bath sämre kurs än om du överför

pengar från bank till bank

Dela på andra sajter

Jag betalar 165 sek i avgift till Handelsbanken och bankkontoret ligger i Sri Songkram cirka 6 mil norr om Nakhon Phanom.

Vad väljer du att kryssa i på Handelsbankens överföringssida:

- Avsändaren betalar alla avgifter

- Mottagaren betalar alla avgifter

- Respektive part betalar sina respektive avgifter (default)

Dela på andra sajter

Guest Plätt

Växlar aldrig hos Forex för dom har ju för dåliga kurser, dom har ju 10-15 Bath sämre kurs än om du överför

pengar från bank till bank

Stefan !

Jag växlar aldrig där jag gämför med tjejens uttag i Thailand och ATM har samma kurs som forex

10150 Baht idag =2466,55 Skr = 4,11264

Detta för 20 minuter sen reserverad på ICA kontot

:diablo:

Därför provar jag att sända pengar aldrig gjort det förut Länsförsäkringarnas Bank tar 50 skr. i avg får se när pengarna kommer fram vad det blev kvar efter flygturen runt i spaceworld Bank till Bank

Mvh.Plätt

Ändrades av Plätt
Dela på andra sajter

Hejsan Tallviking,

Avsändaren betalar samtliga avgifter även mottagarens(OUR)kryssar jag för.

Förresten driver du med mig, tror du att jag ljuger eller har du aldrig gjort en banköverföring?

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

du borde välja det sista.

hf

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Får bara säga grattis. Det är nog någon som räknat fel. Men du har ju fått pengarna. :clapping:

Kursen enligt Kasekorn's hemsida borde varit 4.3975 idag.

hf

Dela på andra sajter

hf

Hejsan Hasseigbg

Varför, tycker det fungerar bra som det är och jag verkar ju få bättre kurs än andra.

Ändrades av stefan5300

Dela på andra sajter

hf

Det håller jag icke med om. Enligt min erfarenhet är det bäst om mottagaren i Thailand betalar alla avgifter.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

GammalDansken

Det håller jag icke med om. Enligt min erfarenhet är det bäst om mottagaren i Thailand betalar alla avgifter.

Herr Chang har talat.

Du upphör aldrig att överraska, HC

Menar du verkligen att det är bäst om andra betalar?

:na:

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Hejsan Hasseigbg

Varför, tycker det fungerar bra som det är och jag verkar ju få bättre kurs än andra.

Eftersom den Svenska banken inte vet vad avgiften blir i Thailand är min erfarenhet att dom drar till med något som dom vet täcker alla eventuella fall. Och därför blir avgiften högre. Men det är min erfarenhet.

hf

Dela på andra sajter

Hejsan Hasseigbg

Jag svarar.

Du borde inte betala mottagarbankens avgifter eftersom de blir högre på det sättet.

Du betalar i princip X kronor för en tjänst som i Thaibanken kostar samma belopp, fast då i Baht.

Har inget med kursen att göra.

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Herr Chang har talat.

Ok den har jag faktiskt inte provat. Men logiskt. Eftersom den svenska banken vet vad deras avgift är så kan man ju gissa att avgiften i sista ändan blir den samma iallafall.

Det viktiga som jag märkt är iallafall att mottagarens kostnader skall betalas av mottagaren.

hf

Dela på andra sajter

Herr Chang har talat.

Verkar som det beror på banken.

Även fast jag kryssar i "Alla avgifter betalas av mottagaren", så hamnar kostnaden på samma som om jag kryssar i "mottagaren betalar sina avgifter och jag mina".

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Stefan !

Jag växlar aldrig där jag gämför med tjejens uttag i Thailand och ATM har samma kurs som forex

10150 Baht idag =2466,55 Skr = 4,11264

Detta för 20 minuter sen reserverad på ICA kontot

Skall bli intressant vad det verkliga uttaget kommer att kosta i sista ändan vilket du lär se framåt tis-ons.

Jag ser 2 altenativ.

1. Det dras en annan summa som troligen är bättre.

2. Det kommer dras 2466,55 och då beror det på följande.

Enligt ny internationell standard har en bank rätt att utföra växlingen med sin egen kurs. Detta brukar man då oftast i en automat se som att maskinen frågar. (på engelska då förstås) Godtar du att summan 2466,55 SEK debiteras från ditt konto . Svarar man då JA på denna fråga är det alltså Thaibankens ganska usla kurs. Svarar man NEJ så skall VISA/MC kurs gälla. Jag har även fått denna fråga många gånger när jag betalar med kort i Thailand och resten av Världen. Och i Thailand gäller. SVARA ALLTID NEJ.

Sedan har jag hört rykten om att någon Bank i Thailand inte frågar i sina ATM'er utan direkt drar enligt deras växelkurs. Detta är inte tillåtet men det är ju Thailand. Om ni upptäcker detta. Använd en annan banks ATM maskiner istället. + Rapportera gärna här.

hf

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

En Fråga där Stefan. Antar att man i handelsbanken kan välja att skicka SEK eller THB, dvs att växlingen sker hos Handelsbanken eller hos den Thailändska banken.

hf

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...