Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

Hej !

Vad ligger budgeten på som långliggare ?

Har som målsättning att göra ett 4mån besök vintern 2011.

Beror på var och hur Du vill bo?

Allt mellan 1000-15000 per dag är möjligt. (även mer eller mindre)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

PlayTheGame

Så stark kommer knappast kronan att bli runt 4 bath per kr är nog en realisisk kurs. Mitt knep att inte märka av kursen är att växla till sig 3000bath om dagen. Då spelar det ju ingen roll vad kursen är man får ju samma summa ändå.

Vad baserar du detta på????

Snittkursen de senaste 450 dagarna har varit 0,22128

(Toppnotering 0,247 och Lägsta 0,2039 under samma period)

4 bath per krona känns inte alls realistisk. Den svenska kronan är för tillfället undervärderad och Bathen är helt klart övervärderad.

En rimlig kurs borde väl snarare vara 0,225 dvs 4,45 Bath / 1 SEK.

Dagens "experter" tror att kronan kommer att stärkas successivt under det kommande året med en toppnotering runt nyår mot både Euron och USD.

Detta borde logiskt innebära att kronan återhämtar sig något mot Bathen.

Men man kan inte dra allt för stora växlar av detta ändå. I vilket annat land som helst som har haft den turbulens som Thailand har haft det

senaste halvåret så har valutakurserna rasat. Fördelen för Thailand är dock att börsen går ganska bra i Thailand, främst Bankaktier. Därför har

man ett förtroende som investerare i landet och pengarna kvarstår alltså i Thailand. Skulle dock stora aktörer börja dumpa THB så märker vi nog

ganska snart att BTH förlorar i värde gentemot de flesta andra någorlunda starka valutor.

Personligen tycker jag att SEK får allt för mycket stryk så fort det blir turbulent på valuta marknaden. SEK är inte den skit-valuta som den verkar vara bland investerare.

Nej, tillbaka med BTH till 0,20 eller 5 bath / 1 sek. Det gör det hela lättare att räkna när man är lite på lyset :-)

Mvh/PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Dela på andra sajter

Beror på var och hur Du vill bo?

Allt mellan 1000-15000 per dag är möjligt. (även mer eller mindre)

Hej !

Jag var lita oklar vad jag menade, jag tänkte på pattis och leva billigt spela golf och utgång 

kanske 1gång per vecka, jag vet vad golfen kostar men jag tänkte boende ,vad kostar ett 4 mån kontrakt  i en condo ganska centralt ? var äter man billigt men bra ? etc etc

Ändrades av bambam
Dela på andra sajter

Hej !

Jag var lita oklar vad jag menade, jag tänkte på pattis och leva billigt spela golf och utgång

kanske 1gång per vecka, jag vet vad golfen kostar men jag tänkte boende ,vad kostar ett 4 mån kontrakt i en condo ganska centralt ? var äter man billigt men bra ? etc etc

Man kan nog hitta Condos från ca: 10.000 battar/ månad, kanske även billigare. Skicka mig ett PM när din avresa närmar sig så kan jag kolla runt lite.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Det är flera som skriver att Bathen är övervärderad, det stämmer kanske, men trots oroligheterna den senaste tiden så går det bra för Thailand och dess industri.

Frugan sa igår att det finns starka krafter i landet som köpt stora mängder Bath nu, och att de brukar göra så varje gång det är oroligheter på gång för att sedan sälja så fort det lungnat ner sig, isåfall borde bathen sjunka strax.

Vi får väl se.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

GammalDansken

Reserverad idag med ICA kort 5150:- Baht för 1336:- skr =3,85 cool.gif

Då åkte även du på +150 baht och en skitkurs med ICA-kortet?

Samma hände mig vid ett uttag i mitten på maj.

Du borde fått ungefär 4,15 i dag.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Reserverad idag med ICA kort 5150:- Baht för 1336:- skr =3,85 B)

Vilken ATM använde du?

Marlon

Dela på andra sajter

Guest Plätt

Vilken ATM använde du?

Marlon

Vet ej pga. tjejen tog ut , men troligen en SiamBank den grön färgade ATM vid Wat Phananchoeng (Big Buddha) i Ayuttahaya

Ja det ser ut som ICA mastercard "får" sämre kurs än den valutaräknare som man använder ger en annan kurs

Ska själv jämföra mina kort när jag kommer till Thailand för att se vilken skilnad man får på kursen 2 st kort "utan" valuta påslag och avg.

Uttaget i dag var till sämre kurs än Forex :diablo:

Mvh.Plätt

Ändrades av Plätt
Dela på andra sajter

Vet ej pga. tjejen tog ut , men troligen en SiamBank den grön färgade ATM vid Wat Phananchoeng (Big Buddha) i Ayuttahaya

Ja det ser ut som ICA mastercard "får" sämre kurs än den valutaräknare som man använder ger en annan kurs

Ska själv jämföra mina kort när jag kommer till Thailand för att se vilken skilnad man får på kursen 2 st kort "utan" valuta påslag och avg.

Mvh.Plätt

Du får den rätta kursen om 2-3 bankdagar!!

Det skiljer i kurs för det mästa.

Jag visar ibland den kurs vi får betala, när den är redovisad!!

Det ser ut så här:

Köpdatum: 2010-05-20

Bokföringsdatum: 2010-05-24

Belopp: 10 150,00 THB

Belopp i kr: -2 541,05 kr

Plats: -

Text: Upca

Dom tog ut 10150 bath för 2541,05 sek = 3,99 den 24/5

2010-05-31 Reserverat kortköp/kontantuttag -2 442,01

10150/2442,01=4,15 vi får se vart det landar på.

Jag redovisar riktiga utfallet när beloppet trillat ner och betalts.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Det har påtalats tidigare men behöver nog påtalas igen, några banker har börjat att ta samma växelkurs i ATM som om man växlar inne i banken, t.ex. den gröna, Kasijorn, den gula Ayuthaya och den röda Siam (inte Siam comersel).

Där får man i rutan upp hur mycket och till vilken kurs som gäller,

Ex.

Uttag 10000 bath först 150 bath avgift om så är fallet, (icke VISA).sedan summan i svenska kronor, ex 2485 SEK samt atuell vxlkurs ex 4,06...

OBS Detta kommer upp på skärmen och då kan köpet avbrytas och annan billigare ATM användas.

LÄS PÅ SKÄRMEN INNAN NI GODKÄNNER.

Tips från Baa

Dela på andra sajter

Guest Plätt

Det ser ut så här:

pigge01

Ja då är det bara att hoppas skr. stärks tills "riktiga" pengar dras.

Sist hon tog ut då var det samma summa på resrverat som "riktiga" pengar drogs.

Köpdatum: 2010-05-26

Bokföringsdatum: 2010-05-28

Belopp: 2 684,06 SEK

Belopp i kr: -2 684,06 kr

Plats: Ayutthaya

Text: Kasikornbank

Mvh.Plätt

Dela på andra sajter

Ja då är det bara att hoppas skr. stärks tills "riktiga" pengar dras.

Sist hon tog ut då var det samma summa på resrverat som "riktiga" pengar drogs.

Köpdatum: 2010-05-26

Bokföringsdatum: 2010-05-28

Belopp: 2 684,06 SEK

Belopp i kr: -2 684,06 kr

Plats: Ayutthaya

Text: Kasikornbank

Mvh.Plätt

Nja, inte mycket att hoppas på, Kasikorn tillhör dem som växlar i Thailand och skickar vidare betalningskravet till Din svenska bank i SEK, därför tycker jag att man gott kan söka alternativa banker som debiterar i Bath, då kan man om man har tur "tjäna" nån krona.

Baa

Dela på andra sajter

Hoppas att det har vänt nu och att THB fortsätter försvagas mot SEK. Idag var valutafixeringen 0.2380, jag hoppas på 0.225 eller bättre tills i sommar.

Marlon

Dela på andra sajter

Det ser ut så här:

pigge01

Nu har jag att redovisa uttaget:

Köpdatum: 2010-06-01

Bokföringsdatum: 2010-06-03

Belopp i kr: -2 505,22 kr

Det landa på 10150 bath /2505,22 sek = 4,05bath för en krona.

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

gubben4906

I valutaomvandlaren här på tråden

Så här låg Bathen 100 SEK=402,71 THB Swedish Krona 0,44% Thai Baht, cirka 17.11 svensk tid.

På datorn ligger den på 4,003 för 1 krona, utgår från att växlingaavgift tillkommer.

gubben

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Guest Plätt

I valutaomvandlaren här på tråden

Så här låg Bathen 100 SEK=402,71 THB Swedish Krona 0,44% Thai Baht, cirka 17.11 svensk tid.

På datorn ligger den på 4,003 för 1 krona, utgår från att växlingaavgift tillkommer.

gubben

ICA Mastercard har inga avg. ändå stämmer inte denna räknare med verkligheten för mitt ICA kort :kort:

Senaste uttagen tjejen gjorde stämde det mera med Forex, kanske ICA har smyg avg. vem vet enda jag vet är att kursen på tjejens uttag inte stämmer med denna räknare.

Mvh. Plätt

Dela på andra sajter

Köpdatum: 2010-06-03

Bokföringsdatum: 2010-06-08

Belopp: 2 954,50 THB

Belopp i kr: -733,96 kr

Plats: Bangkok

4,025

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

ICA Mastercard har inga avg. ändå stämmer inte denna räknare med verkligheten för mitt ICA kort :kort:

Senaste uttagen tjejen gjorde stämde det mera med Forex, kanske ICA har smyg avg. vem vet enda jag vet är att kursen på tjejens uttag inte stämmer med denna räknare.

Mvh. Plätt

Vilken bank (ATM) använde hon, kolla mitt inlägg tidigare i tråden:

Det har påtalats tidigare men behöver nog påtalas igen, några banker har börjat att ta samma växelkurs i ATM som om man växlar inne i banken, t.ex. den gröna, Kasijorn, den gula Ayuthaya och den röda Siam (inte Siam comersel).

Ex.

Uttag 10000 bath först 150 bath avgift om så är fallet, (icke VISA).sedan summan i svenska kronor, ex 2485 SEK samt atuell vxlkurs ex 4,06...

OBS Detta kommer upp på skärmen och då kan köpet avbrytas och annan billigare ATM användas.

Tips från Baa

Min fru tog ut lite pengar förra veckan och just då var det service på AEON så hon gick helt sonika till Kasikorn som ligger bredvid och fick först 150 baths avgiften, sedan en kurs på 3,92 fast den enl. alla andra skulle ge 4,06, detta enligt ovan.Kanske hon använder sig av någon av dessa "smarta" banker.

Dela på andra sajter

Med ICA kortet i Bangkok.

Köpdatum: 2010-06-04

Bokföringsdatum: 2010-06-08

Belopp: 5 150,00 THB

Belopp i kr: -1 278,93 kr

Plats: Bangkok

Text: Bangkok Bank

Vi har det iaf ganska bra!

Dela på andra sajter

Guest Plätt

Vilken bank (ATM) använde hon, kolla mitt inlägg tidigare i tråden:

Ex.

Tips från Baa

Min fru tog ut lite pengar förra veckan och just då var det service på AEON så hon gick helt sonika till Kasikorn som ligger bredvid och fick först 150 baths avgiften, sedan en kurs på 3,92 fast den enl. alla andra skulle ge 4,06, detta enligt ovan.Kanske hon använder sig av någon av dessa "smarta" banker.

Inte tänker jag jaga henne runt Ayuttahaya för 500:-Bath i eventuel vinst pga, bättre kurs.

Mvh.Plätt

Dela på andra sajter

Inte tänker jag jaga henne runt Ayuttahaya för 500:-Bath i eventuel vinst pga, bättre kurs.

Mvh.Plätt

HaHa,, Det är precis det bankerna räknar med att "stupid farang" ska göra, men om "stupid farang" uppmärksammar och påtalae fenomenet så kanske det blir ändring, fast f-n trot, det är inte direkt Thailogik.

Sen är det ju upp till var och en, men om man mäter i slutändan och tar ut låt säga 1-2 ggr i veckan 9 månader om året så blir det ju en ansenlig summa bara för att behöva gå 15 meter. Tror jag får rätt mång BeerChang för det. :drinks:

Cheers

Baa

PS Nu vet Du varför i alla fall DS

Dela på andra sajter

khun-petch

Hej baa är det att bankerna visar sin kurs i sina automater,men det är klart att behöver

man pengar så.

Dela på andra sajter

Hej baa är det att bankerna visar sin kurs i sina automater,men det är klart att behöver

man pengar så.

Om jag fattar ditt inlägg rätt, ja, de banker som använder bankkursen och växlar till den i ATM uttag då visas vxl kursen i rutan, bra och ärligt.

Men som Du säger, behöver man slantar snabbt så, men oftast finns det fler alternativ inte långt ifrån varandra.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...