broder tuk tuk Inlagd April 5, 2010 Dela Inlagd April 5, 2010 Bäste herr Arne! För mig är en kroniskt snål människa en person som njuter av att se ex sina bankkontion växa och som lider av girighet och helt saknar förmåga till ekonomisk givmildhet. Ett annat kännetecken på snålhet är ofta indignation över mindre och futtiga utgifter. Och denna snålhet genomsyrar alla delar av denna persons liv. En ekonomiskt sinnad person däremot har förmågar att särskilja olika ekonomiska aspekter av sitt dagliga liv och är möjligen snål i vissa saker men kan vara väldigt givmild i andra ting. En ekonomiskt sinnad person har ochså uppställda sparmål och sparar inte av ren princip och av ren girighet som kroniskt snåla människor ofta gör. Jag må möjligen vara en aning snål i vissa ting men kan å andra sidan vara väldigt givmild och slösaktig i andra ting. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Serath Inlagd April 5, 2010 Dela Inlagd April 5, 2010 (ändrad) Bäste herr Arne! För mig är en kroniskt snål människa en person som njuter av att se ex sina bankkontion växa och som lider av girighet och helt saknar förmåga till ekonomisk givmildhet. Ett annat kännetecken på snålhet är ofta indignation över mindre och futtiga utgifter. Och denna snålhet genomsyrar alla delar av denna persons liv. En ekonomiskt sinnad person däremot har förmågar att särskilja olika ekonomiska aspekter av sitt dagliga liv och är möjligen snål i vissa saker men kan vara väldigt givmild i andra ting. En ekonomiskt sinnad person har ochså uppställda sparmål och sparar inte av ren princip och av ren girighet som kroniskt snåla människor ofta gör. Jag må möjligen vara en aning snål i vissa ting men kan å andra sidan vara väldigt givmild och slösaktig i andra ting. BTT Så du köper billiga kondomer som spricker, Men dyra flickor för att visa din givmildhet? Ändrades April 5, 2010 av Serath Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 5, 2010 Dela Inlagd April 5, 2010 Bäste herr Serath! Jag köper di kondomer som tillhandahålls av seven eleven vid mina besök i Pattaya. Har aldrig råkat ut för sprucken kondom däremot har jag upplevt att kådisen halkat av staken och stannat kvar inne i lilla Noi, vilket ju egentligen är ganska otrevligt men jag har ännu inte behövt hysa några misstankar gentemot säkerheten hos sevens kondomer. Det fina med sevens goda kondomutbud är ju ochså att man vid nödfall på småtimmarna kan gå några få steg och inhandla varan. En natthamburgare och ett paket kondomer brukar vara standard efter nattens dryckesövningar och barvändor. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Serath Inlagd April 5, 2010 Dela Inlagd April 5, 2010 Bäste herr Serath! Jag köper di kondomer som tillhandahålls av seven eleven vid mina besök i Pattaya. Har aldrig råkat ut för sprucken kondom däremot har jag upplevt att kådisen halkat av staken och stannat kvar inne i lilla Noi, vilket ju egentligen är ganska otrevligt men jag har ännu inte behövt hysa några misstankar gentemot säkerheten hos sevens kondomer. Det fina med sevens goda kondomutbud är ju ochså att man vid nödfall på småtimmarna kan gå några få steg och inhandla varan. En natthamburgare och ett paket kondomer brukar vara standard efter nattens dryckesövningar och barvändor. BTT haha ok BTT Du skulle inte klara dig utan en 7/11 i Thailand Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baabar Inlagd April 5, 2010 Dela Inlagd April 5, 2010 haha ok BTT Du skulle inte klara dig utan en 7/11 i Thailand BTT har aldrig vart i "Thailand" han har vart i "Pattaya" o det e samma sak som att min son, som e snart e fyra har var i "disneyland paris" same same but different men min son har inte vart i disneyland, o inte heller har BTT vart i Thailand CHAANG THEE NANG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd April 6, 2010 Dela Inlagd April 6, 2010 Uttag med ICA-kortet i Bangkok.den 3/4. Köpdatum: 2010-04-03 Bokföringsdatum: 2010-04-06 Belopp: 4 650,00 THB Belopp i kr: -1 046,26 kr Plats: Bangkok Text: Bangkok Bank Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd April 6, 2010 Dela Inlagd April 6, 2010 Uttag med ICA-kort hos AEON i Sriracha den 1/4. Dålig kurs nu... Köpdatum: 2010-04-01 Bokföringsdatum: 2010-04-06 Belopp: 20 000,00 THB Belopp i kr: -4 508,87 kr Plats: Bangkok Text: Aeon Thana Sin Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 6, 2010 Dela Inlagd April 6, 2010 (ändrad) Hej. Nu har jag ansökt om ett mastercard hos GE-moneybank att ha som resekort. Fördelar: Årspris 0 kr, Uttagsavfgift utlandet: 0 kr, Växlingskurspåslag 0%. Ränta på insatt kapital 0.5 %. Nackdelar: max 12 uttag per kalenderåt, endast debetkort. http://www.gemoneybank.se/templates/EntrencePage____1319.aspx Det här passar mej utmärk för mitt resande tror jag. Möjligvis kan jag passera 12 uttag men då får man räkna på saken den dagen. Har tidigare använt gummans ICA-kort men det kan ju vara bra att ha 2 kort. I varje fall om det är gratis. /mvh Ändrades April 6, 2010 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thainab Inlagd April 7, 2010 Dela Inlagd April 7, 2010 FOREX idag: 2000:- sek 8.390:- THB Rate 0,2384 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd April 7, 2010 Dela Inlagd April 7, 2010 Sibylla för nån da sen: Kokt me brö 18:50 Sek. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CMMK Inlagd April 7, 2010 Dela Inlagd April 7, 2010 Hej. Nu har jag ansökt om ett mastercard hos GE-moneybank att ha som resekort. Fördelar: Årspris 0 kr, Uttagsavfgift utlandet: 0 kr, Växlingskurspåslag 0%. Ränta på insatt kapital 0.5 %. Nackdelar: max 12 uttag per kalenderåt, endast debetkort. http://www.gemoneyba...ge____1319.aspx Tack för tipset! Kan tyvarr inte ge ditt inlagg ett plus. Är tydligen inte kvalificerad nog? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 7, 2010 Dela Inlagd April 7, 2010 Att enbart ha 12 uttag med mastercardkortet på money bank spelar väl ingen större roll. Resten kan man ju ta ut på annat kort även om man nu får en mindre avgift på det. Man tjänar ju 12 uttag. Tack för tipset. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd April 7, 2010 Dela Inlagd April 7, 2010 Att enbart ha 12 uttag med mastercardkortet på money bank spelar väl ingen större roll. Resten kan man ju ta ut på annat kort även om man nu får en mindre avgift på det. Man tjänar ju 12 uttag. Tack för tipset. BTT Jag har GE-kortet som back up sedan några år tillbaka, det funkar bra. Efter de 12 fria uttagen tar de 15 kr per uttag, vilket är mindre än vad storbankerna tar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd April 10, 2010 Dela Inlagd April 10, 2010 jag skickade den 6/4 49950+50 i avgift och fick 220.513b på min bankbok i Bangkok bank den 9/4 har fått sämre Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 10, 2010 Dela Inlagd April 10, 2010 Såja, nu väntar vi bara på störtdykning så valutan är 1:1 så vi slipper se fattiglappar medans vi (jag och politikerna) roar oss på semestern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
buriram Inlagd April 10, 2010 Dela Inlagd April 10, 2010 Om du har Visa på ditt svenska kort, så blir det ingen avgift på Ayudhya Bank. Men däremot om du har Master Card, Nu pratar anders om uttagsavgift här: 150 Baht. Enda banken. Mvh Kursen kan ingen påverka, Livet är som det är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd April 10, 2010 Dela Inlagd April 10, 2010 Är ingen valutaexpert men undrar ändå hur bathen kan vara så stark mot kronan när det är sån turbulens i Thailand? “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd April 10, 2010 Dela Inlagd April 10, 2010 Är ingen valutaexpert men undrar ändå hur bathen kan vara så stark mot kronan när det är sån turbulens i Thailand? Visst kan man undra. THB har klarat sig bra genom finanskrisen p.g.a. att Thailands banker inte gett sig ut på några äventyr i Baltikum eller på USA:s bostadsobigationsmarknad, de är världens största exportör av ris (som ganska många äter) sen är ju faktiskt THB ganska billig om man kollar PPP eller Big Mac-index. De har inte heller några gigantiska pensionsavsättningar som placeras i andra valutor. Politiken verkar inte spela så stor roll. Personligen tycker jag att den svenska kronan fått oförtjänt mycket stryk framförallt mot € och US-$, förklaringarna att det beror på att det är en "liten" valuta är bull shit. Kolla bara på Schweizer francen eller för den delen THB. Sverige får betala för gamla synder som gjorts från 1945 - 1992. Då kronan devalverats ett flertal gånger och fått ett skamfilat rykte på valutamarknaden. Det första Sverige offrar vid minsta skymt av arbetslöshet är kronan. EMU och USA har mycket värre problem än Sverige som faktiskt har bra statsfinanser om man gämför med övriga Europa eller USA. Jag skulle säga att 1 € borde vara 8,5 kr och 1 $ 6,5 kr... men nu är ju inte jag Soros... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Offe1609 Inlagd April 11, 2010 Dela Inlagd April 11, 2010 Bra skrivet Kokos Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd April 20, 2010 Dela Inlagd April 20, 2010 Köpdatum: 2010-04-16 Bokföringsdatum: 2010-04-20 Belopp: 5 000,00 THB Belopp i kr: -1 128,00 kr Plats: Bangkok Text: Aeon Thana Sins med ICA-mastercard. Vilket ger en kurs på 4,43262 Som synes fortfarande avgiftsfritt hos AEON Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd April 26, 2010 Dela Inlagd April 26, 2010 Testade en av Ayuttaya banks gula ATM'er i går, 25/4 Med VISA-kortet från Handelsbanken skulle avgiften bli 0 stod det på skärmen. Med ICA-kortet (Mastercard) var avgiften 150 baht. Betalar hellre 35 kr i avgift till Handelsbanken än 150 Baht till den Thailändska do. Fick dessutom 4,39 baht / krona på Handelsbanken och endast 4,14 med ICA-Mastercard Samma ATM, samma dag, samma summa med 5 minuter mellan uttagen. Kombinationen ICA/Mastercard inte en hit för uttag i Thailand verkar det. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd April 26, 2010 Dela Inlagd April 26, 2010 Testade en av Ayuttaya banks gula ATM'er i går, 25/4 Med VISA-kortet från Handelsbanken skulle avgiften bli 0 stod det på skärmen. Med ICA-kortet (Mastercard) var avgiften 150 baht. Betalar hellre 35 kr i avgift till Handelsbanken än 150 Baht till den Thailändska do. Fick dessutom 4,39 baht / krona på Handelsbanken och endast 4,14 med ICA-Mastercard Samma ATM, samma dag, samma summa med 5 minuter mellan uttagen. Kombinationen ICA/Mastercard inte en hit för uttag i Thailand verkar det. Om du bara fick 4,14 med Ica-mastercard så måste du låtit ATM-en växlat åt dig... men även då är 4,14 en dålig kurs... ICA-mastercard funkar fint i Thailand om man vet hur det ska användas... Sen betvivlar jag att du fått de slutgiltiga växelkurserna än då det brukar ta minst 2 dagar. Här är min senaste, slutförda, transaktion Köpdatum: 2010-04-19 Bokföringsdatum: 2010-04-21 Belopp: 3 254,00 THB Belopp i kr: -739,07 kr Plats: Bangkok Text: Carrefour Ratchadapise vilket ger en kurs på 4,4028 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd April 26, 2010 Dela Inlagd April 26, 2010 Om du bara fick 4,14 med Ica-mastercard så måste du låtit ATM-en växlat åt dig... men även då är 4,14 en dålig kurs... ICA-mastercard funkar fint i Thailand om man vet hur det ska användas... Sen betvivlar jag att du fått de slutgiltiga växelkurserna än då det brukar ta minst 2 dagar. Har använt våra ICA-kort (vi har två för det första kortet låsas efter uttag av 15000 SEK) på de senaste tre resorna hit. Över hela Thailand och i alla möjliga ATM's. Hur fel kan det göras menar du? Jag fixar att få in kortet rätt, knappa in min kod, välja belopp och få ut pengarna. Inte fan kan jag påverka växelkursen - bara att acceptera avgift eller få ut nada.. Har vid tidigare uttag senast i januari fått rimlig växelkurs som motsvarar den jag kan kolla på nätet. Kan f:ö se av det belopp som reserverats på ICA-banken att den slutliga kurs blir 4:11. Den reservation brukar inte ändras när beloppet bokförs slutgiltigt. Kommer nog att skita i att använda ICA-korten på resten av resan om ICA, MasterCard, ATM'en eller den thailändska bank (ev alla i förening) erbjuder avgift och dålig växelkurs. Att någon annan fått en annan kurs vid ett annat tillfäller ändrar ju inte på de fakta jag presenterade ovan. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd April 26, 2010 Dela Inlagd April 26, 2010 Har använt våra ICA-kort (vi har två för det första kortet låsas efter uttag av 15000 SEK) på de senaste tre resorna hit. Över hela Thailand och i alla möjliga ATM's. Hur fel kan det göras menar du? Jag fixar att få in kortet rätt, knappa in min kod, välja belopp och få ut pengarna. Inte fan kan jag påverka växelkursen - bara att acceptera avgift eller få ut nada.. Har vid tidigare uttag senast i januari fått rimlig växelkurs som motsvarar den jag kan kolla på nätet. Kan f:ö se av det belopp som reserverats på ICA-banken att den slutliga kurs blir 4:11. Den reservation brukar inte ändras när beloppet bokförs slutgiltigt. Kommer nog att skita i att använda ICA-korten på resten av resan om ICA, MasterCard, ATM'en eller den thailändska bank (ev alla i förening) erbjuder avgift och dålig växelkurs. Att någon annan fått en annan kurs vid ett annat tillfäller ändrar ju inte på de fakta jag presenterade ovan. läs den här tråden så kan du kanske lista ut vad för "fel" man kan göra... sen kan jag tipsa om AEON-atm:erna om du missat allt som skrivits om dem. De är avgiftsfria för både VISA och Mastercard. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Niro Inlagd April 26, 2010 Dela Inlagd April 26, 2010 Testade en av Ayuttaya banks gula ATM'er i går, 25/4 Med VISA-kortet från Handelsbanken skulle avgiften bli 0 stod det på skärmen. Med ICA-kortet (Mastercard) var avgiften 150 baht. Betalar hellre 35 kr i avgift till Handelsbanken än 150 Baht till den Thailändska do. Fick dessutom 4,39 baht / krona på Handelsbanken och endast 4,14 med ICA-Mastercard Samma ATM, samma dag, samma summa med 5 minuter mellan uttagen. Kombinationen ICA/Mastercard inte en hit för uttag i Thailand verkar det. Tog ut i BKK Bank i dag med ICA-Mastercard, reserverat belopp motsvarar 4,41. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu