Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

Köpdatum: 2010-02-17

Bokföringsdatum: 2010-02-19

Belopp: 20 150,00 THB

Belopp i kr: -4 424,67 kr

Plats: Chonburi

4,5547

Dela på andra sajter

GammalDansken

Jo jag har detta upplägg. Frågan är dock hur mycket som kan försvinna från kortet om man får det kapat dvs. hur mycket minussaldo kan det bli innan det blir stopp.

Marlon

Vi upptäckte att efter snabba uttag i Thailand av belopp motsvarande 15000 SEK blev kortet spärrat i 4 dagar.

(Upprörda) telefonsamtal till ICA-banken bekräftade detta.

4 dagar efter att senaste uttaget hade registrerats på banken gick det återigen att nyttja kortet.

Den säkerhet har du iaf, att du inte förlorar mer än 15 papp, för tjuvarna försöker nog ta ut max på kortast möjliga tid

Har du inte upptäckt förlusten av kortet och spärrat det efter 4 dagar får du skylla dig själv om du förlorar mer:-)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Vi upptäckte att efter snabba uttag i Thailand av belopp motsvarande 15000 SEK blev kortet spärrat i 4 dagar.

(Upprörda) telefonsamtal till ICA-banken bekräftade detta.

4 dagar efter att senaste uttaget hade registrerats på banken gick det återigen att nyttja kortet.

Den säkerhet har du iaf, att du inte förlorar mer än 15 papp, för tjuvarna försöker nog ta ut max på kortast möjliga tid

Har du inte upptäckt förlusten av kortet och spärrat det efter 4 dagar får du skylla dig själv om du förlorar mer:-)

mvh

Jag kan bara förlora den summa jag föröver pga. jag har mina tillgångar på ett kortlöst konto :dance1: sen när jag behöver pengar då för jag över och tar ut pengarna, (hängslor och livrem) inte ett dugg orolig för att dom ska kapa kortet pengarna finns på kontot typ 6 timmar max.innan jag tar ut dom internet och 500 meter till Atm.

Har erfarenhet på att för jag över pengarna typ KL:06,00 Svensk tid så sitter dom på kortkontot på eftermddag ca:14,00 :D

Mvh.Plätt

Dela på andra sajter

Ni som inte vill betala den retliga avgiften på 150B vid uttag kan använda AEON-atm:erna. De tar inte ut någon avgift.

http://www.aeon.co.th/lang/en/menu/Service_Location/region/off/option/atm#branchATMForm

se länken för information om var atm:erna finns.

Växelkursen kan ni kolla på http://www.bangkokbank.com/Bangkok%20Bank/Web%20Services/Rates/Pages/FX_Rates.aspx

det är "Buying Rates TT" som gäller vid kortköp.

Maprao

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så nu vet alla att vill man slippa betala 150 baht i uttagsavgift så ska man bege sig till antingen Lotus andra våning i south Pattaya eller Carrefours andra våning på Pattaya klang.

Kostar ca 29 baht att ta sig dit så man vinner ju faktiskt 130 baht på det sättet.

En hel middag på restaurang Flaggan ex.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Ni som inte vill betala den retliga avgiften på 150B vid uttag kan använda AEON-atm:erna. De tar inte ut någon avgift.

http://www.aeon.co.th/lang/en/menu/Service_Location/region/off/option/atm#branchATMForm

se länken för information om var atm:erna finns.

Växelkursen kan ni kolla på http://www.bangkokbank.com/Bangkok%20Bank/Web%20Services/Rates/Pages/FX_Rates.aspx

det är "Buying Rates TT" som gäller vid kortköp.

Maprao

Ett strålande tips!

Skall testa snarast och återkommer med rapport när jag gjort så.

Middag på Flaggan eller en hel Ladydrink :drinks: , eller en trerätters thaimiddag i kvarteret med en liten pilsner till mej :great:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Ett strålande tips!

Skall testa snarast och återkommer med rapport när jag gjort så.

Middag på Flaggan eller en hel Ladydrink :drinks: , eller en trerätters thaimiddag i kvarteret med en liten pilsner till mej :great:

MVH Tommy

Ge mig en karma då... ;-)

Det ska även gå att ta ut mer än 20 000 B per gång hos AEON, det har jag dock inte testat. (eftersom jag inte har några avgifter)

/Maprao

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

ATM i Udon Thani, GEMBs MasterCard

2010.023.01

4,57 THB/SEK

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Dela på andra sajter

Köpdatum: 2010-02-27

Bokföringsdatum: 2010-03-02

Belopp: 12 000,00 THB

Belopp i kr: -2 626,82 kr

Plats: Bangkok

Text: Aeon Thana Sin

vilket ger en kurs på 4,568261 eller 0,2189

(notera att inga 150 THB är dragna, uttaget är gjort med ICA-mastercard)

Dela på andra sajter

Så sätts kursen

De faktorer som bestämmer vilken kurs man får vid användning av kort i Thailand är:

1. Den thailändska bankens växelkurs. D.v.s. det är inte den svenska banken/kortutgivaren som sätter kursen. T.ex. Bankok Bank kan ha en annan kurs än Siam commercial.

2. Den thailändska bankens fasta avgifter. T.ex. 150 THB i uttagsavgift.

3. Den svenska bankens/kortutgivarens fasta avgifter. T.ex. 35 kr vid uttag i utlandet.

4. Den svenska bankens/kortutgivarens rörliga avgifter. T.ex. 1,65% i valutapåslag vid köp i utländsk valuta.

Så att rapportera utan att ange vilken thailändska bank som används och/eller vilket kort man har är ganska meningslöst.

Ändrades av kokos
Dela på andra sajter

Nyligen gjort uttag med ICA-kortet.

Köpdatum: 2010-03-04

Bokföringsdatum: 2010-03-08

Belopp: 6 150,00 THB

Belopp i kr: -1 357,74 kr

Vi har det iaf ganska bra!

Dela på andra sajter

Växlingskvitto från Roi Et köpes, helst ovikt.

Hobbyväxlaren Arne

Dela på andra sajter

kjelleroiet1

Hej!

Har en fråga.

Enligt tanten så är det lönsamt att växla till EUR på forex här i Sverige och att ta med dem till Thailand och växla dem till Bath där nere.

Man får 1 EUR för ca. 10kr på forex och tanten säger att man får ca. 50- 55 bath för 1 EUR i Thailand. För 10kr får man via forex ca. 43 Bath. Alltså så blir det en vinst och om man växlar några tusen osv så blir det en rätt ok vinst.

Men jag är tveksam, kan detta verkligen stämma ?? Har någon erfarenhet av detta?

Dela på andra sajter

GammalDansken

Du får i dag ca 44 baht för en Euro i Bangkok Bank:

post-3917-126856343938_thumb.jpg

Du får ge 9,70 för den samma Euro i Sverige

post-3917-126856359234_thumb.jpg

Vilket ger en växlingskurs på 4,53 Baht / SEK

Du kan välja att växla direkt och då får du...

post-3917-12685637093_thumb.jpg

4,62 BAHT / SEK - eller som förväntat: bättre än omvägen över €

.

(Kurser är bankernas internkurser - dvs inte samma som växling över disk

men det ändrar inte på förhållandet)

mvh

Ändrades av GammalDansken

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

När jag åkte ner 13/2 betalade Forex 419thb för 100skr 1zgarz5.gif

I Chiang mai betalade Bangkok bank 437thb Och UOB bank 441thb för 100skrgreat.gif

Så för min del har Forex gjort sitt... Ocker???

Veteran

Dela på andra sajter

GammalDansken

I Chiang mai betalade Bangkok bank 437thb Och UOB bank 441thb för 100skrgreat.gif

Forex måste vara det sämste att växla pengar hos, näst efter skumma typer på en bulgarisk strand.

Dela på andra sajter

Forex måste vara det sämste att växla pengar hos, näst efter skumma typer på en bulgarisk strand.

Från ett visst valutaföretags hemsida.

"Affärsidé

XXXXXX Bank ska vara Nordens bästa val för valutaväxling, kontanthantering och våra banktjänster. Valuta, Spara, Låna, Betala och Kontanter erbjuds enkelt, prisvärt, nära och snabbt"

Marlon

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

Men växla på en "vanlig" bank då... om du nu tvunget ska växla i Sverige... annars är Aeon Atm att föredra.

Forex kan man använda om man ska växla i storleksordningen max 1000 kr.

Dela på andra sajter

Köpdatum: 2010-03-11

Bokföringsdatum: 2010-03-15

Belopp: 3 000,00 THB

Belopp i kr: -660,53 kr

Text: Aeon Thana Sin

Med Ica-Mastercard

Vilket ger en kurs på 4,54181 eller 0,2202

Dela på andra sajter

Hej

En glad nyhet

Krung sri ayutaya Gul Atm Soi Bukao vid Family mart som ligger bredvid marknaden. Idag tog jag med Swebank kort INGEN Avgift ( Fee0,00 ) Hoppas att det inte är något fel eller engångs grej. Men som sagt No Fee

:clapping: Boffe

Dela på andra sajter

kjelleroiet1

biggrin.gif Hej ...igen!

Det verkar med andra ord som om det är bäst att ha ICA kort mastercard och ta med det ner och ta ut Bath i Thailand. Men vad jag förstår så är det tydligen skillnad på ATM och ATM olika kurser osv. Vet någon här inne vilken som är den bästa att ta ut pengar på och om det är någon sådan på Sukhumvit?jap.gif

Dela på andra sajter

Hej

En glad nyhet

Krung sri ayutaya Gul Atm Soi Bukao vid Family mart som ligger bredvid marknaden. Idag tog jag med Swebank kort INGEN Avgift ( Fee0,00 ) Hoppas att det inte är något fel eller engångs grej. Men som sagt No Fee

:clapping: Boffe

9 uttag gula atm , inga avgifter med visa kort , men med master är det 150 b

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...