Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

Så mycket kostar ditt kort

Korttyp*/ Valutapåslag(%)/ Uttagsavgift i Sverige samt i euro inom EU/ Uttagsavgift utanför EU/ Årsavgift (kr)

(Avgifterna gäller vid uttag i bankomat)

Swedbank Visa bankkort/ 1,5/ 0/ 35 kr/ 250

Swedbank Mastercard/ 1,5/ 3 % minst 35 kr/ 3 % minst 35 kr/ 195

Nordea Bankkort Visa/MC/ 1,48/ 0/ 40 kr/ 288

Nordea MC Silver/ 1,48/ 2% minst 40 kr/ 2% minst 40 kr/ 320

Handelsbanken Bankkort Visa/ 1,5/ 0/ 35 kr/ 250

Handelsbanken Allkort Visa/MC/ 1,5/ 0/ 35 kr/ 250

SEB Bankkort Visa/ 1,65/ 0 35 kr/ 250

SEB MC/ 1,65/ 20 kr/ 35 kr/ 195

Skandiabanken bankkort Visa/ 1,65/ 0/ 0/ 230

Skandiabanken betal- och kredit Visa/ 1,65/ 1% min 30 kr/ 1 % min 30 kr/ 0

ICA Bankkort MC/ 0/ 0/ 0/ 240

ICA Bankkort Plus MC/ 0/ 0/ 0/ 320

DB Intercard MC/ 1/ 0/ 35 kr/ 0

DB MC Direkt/ 1/ 2% min 35 kr/ 2% min 35 kr/ 0

Shell Mastercard/ 1,65/ 2 % min 35 kr/ 2 % min 35 kr/ 250

Statoil Mastercard/ 2/ 2 % min 20 kr/ 2 % min 35 kr/ 0

Länsförsäkringar Betalkort Visa/ 1,5/ 0/ 35 kr/ 225

Länsförsäkringar Bankkort MC/ 1,5/ 0/ 35 kr/ 225

Coop Medmera Visa/ 0/ 10 kr/ 10 kr/ 95

Eurocard Gold/ 2/ 3 % minst 40 kr/ 3 % minst 40 kr/ 525

Eurocard Platinum/ 2/ 3 % minst 40/ kr 3 % minst 40 kr/ 1500

GE Moneybank MC/ 0/ 0**/ 0**/ 0

Re:member Mastercard/ 1,5/ 3 % minst 35 kr/ 3 % minst 35 kr/ 195

Forex Visa/ 1/ 0 2% minst 30 kr/ 225

* I jämförelsen ingår bara kort med Visa/MC-symbol.

**Ingen avgift men ränta på uttaget belopp från första stund. F.n. 14,95 procent.

Källa: Privata Affärer

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/bankforsakring/artikel_1632027.e24

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Dela på andra sajter

Hej,

Svaret på denna fråga finns säker någonstans i denna tråd, men jag orkar inte läsa 100-tals inlägg.

Vad jag föstår är maxuttaget från ATM 20,000 BTH. Kan man då göra två uttag i rad för att få ut 40,000? Detta förutsatt att mitt konto inte har en begränsning på hur mycket pengar man får ta ut per dag.

Marlon

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

Hej,

Svaret på denna fråga finns säker någonstans i denna tråd, men jag orkar inte läsa 100-tals inlägg.

Vad jag föstår är maxuttaget från ATM 20,000 BTH. Kan man då göra två uttag i rad för att få ut 40,000? Detta förutsatt att mitt konto inte har en begränsning på hur mycket pengar man får ta ut per dag.

Marlon

Bara gå till en annan bank´s ATM och ta ut.

Dela på andra sajter

Marlon om du vill ta ut större summor så skulle jag föreslå att du går in direkt på bankkontoret ( jag gick till Bangkok bank) och ta ut med visa eller master kort, jag tog ut 100.000 bath på en gång och satte in på mitt thaikonto. Fick betala 35 kr i Sverige men inte de 150 bath som har debatterats här åtskilliga gånger. Men glöm inte att ta med passet.

Mvh Maakaao :wai:

Ändrades av maakaao

Dela på andra sajter

Hej,

Marlon

Jag kör med ICA Mastercard och dom har 15000:- skr. som max uttag på en 4 dagars period.

Aldrig själv haft bekymmer att tagit ut pengar flera gånger bara det inte överstiger 15000:- skr.

Dela på andra sajter

Tjena,

Tackar och bockar för de olika förslagen. Har ett bankkort kopplat till Visa (Swedbank) samt två Mastercard betalkort (SEB och Handelsbanken) som jag tänkte rotera emellan på min semester. Förhoppningsvis ska det funka. Har ett AMEX att ta till i yttersta nödfall. Kanske duger till någonting i Thailand, för i Sverige är det helt värdelöst :D . Tänker bara använda korten i ATM-maskiner alternativt på bankkontor för att minimera risken för bedrägeri.

Skulle det bli fler resor i framtiden så låter ICA-kortet som en bra lösning. Har ju förstått att de kort jag har inte är de direkt billigaste :whistle: .

Ha det gött!

Marlon

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

Tjena,

Tackar och bockar för de olika förslagen. Har ett bankkort kopplat till Visa (Swedbank) samt två Mastercard betalkort (SEB och Handelsbanken) som jag tänkte rotera emellan på min semester. Förhoppningsvis ska det funka. Har ett AMEX att ta till i yttersta nödfall. Kanske duger till någonting i Thailand, för i Sverige är det helt värdelöst :D . Tänker bara använda korten i ATM-maskiner alternativt på bankkontor för att minimera risken för bedrägeri.

Skulle det bli fler resor i framtiden så låter ICA-kortet som en bra lösning. Har ju förstått att de kort jag har inte är de direkt billigaste :whistle: .

Ha det gött!

Marlon

Nej dina kort är inte så billiga.

Se längre upp på denna sida så kan du sedan räkna själv.

Var försiktig med cip coden på baksidan, själv skrapar jag bort den sedan jag antecknat den.

Bövs bara då du betalar på nätet Lämna Aldrig UT DEN. Köper flygbiljetter och hotel på nätet, då behöver jag den.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Tackar för svaret Har inte sett dena tråd på länge ( 2 v.) har det varit något strul dessama gäller växlaren

clapping.gif För råden Boffe

Dela på andra sajter

Nej dina kort är inte så billiga.

Se längre upp på denna sida så kan du sedan räkna själv.

Var försiktig med cip coden på baksidan, själv skrapar jag bort den sedan jag antecknat den.

Bövs bara då du betalar på nätet Lämna Aldrig UT DEN. Köper flygbiljetter och hotel på nätet, då behöver jag den.

Med ICA kortet är man säker går ej att handla på med siffrorna på baksidan måste ha säkerhets dosan för att kunna handla på kortet måste föras in i säkerhets dosan sen koder för att handla, därav har min tjej ICA kort bara inte visa pincorden för kortet :-)

Dela på andra sajter

Med ICA kortet är man säker går ej att handla på med siffrorna på baksidan måste ha säkerhets dosan för att kunna handla på kortet måste föras in i säkerhets dosan sen koder för att handla, därav har min tjej ICA kort bara inte visa pincorden för kortet :-)

Ja det stämmer.Men alla gamla kort som fortfarande används på marknaden och som inte ännu är utbytta med kortläsare där gäller cipcoden fortfarande, och dom är ännu i majoritet.

Mitt kort tömdes på 105000:- när jag satt på planet hem en gång.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Ja det stämmer.Men alla gamla kort som fortfarande används på marknaden och som inte ännu är utbytta med kortläsare där gäller cipcoden fortfarande, och dom är ännu i majoritet.

Mitt kort tömdes på 105000:- när jag satt på planet hem en gång.

Ja har man sådana summor på kortet får man skylla sig själv, har själv mina pengar på kortlöst konto, sen för jag över när jag ska till att behöva pengar.

Föra över brukar ta en dag till ICA krtet och är inte behov av större summor på kortet när jag är i Thailand.

Har själv 3 kort, ett Länsförsäkringarnas Bank det köper jag resor med sen ICA i Thailand som tjejen har själv ha jag COOP visa kort inga påläggs avg. bara 10:- per uttag :-)

Som sakt hängseln och livremm

Mvh.Plätt

Dela på andra sajter

Det går att handla utan dosan på en del sidor på nätet genom att ha kortnummer och med kod på baksidan. Tex unibet

Dela på andra sajter

Hur är det igentligen med ICA-kortet, har de någon uttagsavgift i Thailand? Jag har hört både och, att de tar avgift och att de inte tar avgift. Så jag undrar, tar ICA banken något om man tar ut thailändska baht i Thailand? Om ja, hur mycket vid varje uttag?

Tack på förhand.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Dela på andra sajter

Hur är det igentligen med ICA-kortet, har de någon uttagsavgift i Thailand? Jag har hört både och, att de tar avgift och att de inte tar avgift. Så jag undrar, tar ICA banken något om man tar ut thailändska baht i Thailand? Om ja, hur mycket vid varje uttag?

Tack på förhand.

ICA har ingen avgift, men Thailand har börjat tagit 150:- Baht per uttag för alla utlänska kort.

Mvh.Plätt

Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Dollarn blir billigareo billigare men bathen dyrare varför När tror ni Ica tarbort förenkladinloggning Jag vill inte strola med dosa

Boffe

Dela på andra sajter

Dollarn blir billigareo billigare men bathen dyrare varför När tror ni Ica tarbort förenkladinloggning Jag vill inte strola med dosa

Boffe

Bathen blir väl billigare, i morse låg den på drygt 4,73 för 1 SEK. i somras så var den nere på nästan 4 thb

:whistle: gubben <_<

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Har vi egentligen på dessa +1100 inlägg lyckats reda ut vilken överföringsmetod som är bäst(billigast)??

Det står väl mellan ICA-kort och överföring till Thailändskt bankkonto skulle jag tro??

ICA-kort

Fördelar

- Ingen överföringsavgift till kontot

- Alltid aktuell växlingskurs

Nackdelar

- Thailändsk uttagsavgift i Thailand(150 baht) på alla uttag

- Kan helt plötsligt bli spärrat pga utlandsanvändning(banken tror att kortet blivit stulet)

- Händer detta så ringer man kundtjänst och häver spärren, då skickar ICA ett nytt kort till din hemadress(i Sverige)

Överföring till Thai-bankkonto

Fördelar

- Ingen uttagsavgift alls i Thailand

- Fast växelkurs, den som gäller vid överföringstillfället

Nackdelar

- Överföringsavgift till kontot

- Man måste fixa ett konto i Thailändsk bank

Kommentarer??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Boffe

Dosan kommer du att få leva med en lång tid framöver, då den avläser chippet som ger säkerhet för kortet.Alt fler banker inför kortläsare numera.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Har vi egentligen på dessa +1100 inlägg lyckats reda ut vilken överföringsmetod som är bäst(billigast)??

Det står väl mellan ICA-kort och överföring till Thailändskt bankkonto skulle jag tro??

ICA-kort

Fördelar

Nackdelar

- Kan helt plötsligt bli spärrat pga utlandsanvändning(banken tror att kortet blivit stulet)

- Händer detta så ringer man kundtjänst och häver spärren, då skickar ICA ett nytt kort till din hemadress(i Sverige)

Fördelar

Nackdelar

Kommentarer??

/ Joe

Kan helt plötsligt bli spärrat pga utlandsanvändning(banken tror att kortet blivit stulet)

SVAR:

Detta händer troligen aldrig om du "bara" använder kortet i uttags automaten. Man kan om man vill beställa ett extrakort så är man lite bättre garderad, eller ännu bättre ha flera konton från ICA och då separerar man korten på detta sätt, och kan lätt flytta pengar mellan konton.

Har använt ICA under flera resor men bara för uttag, har aldrig haft problem då.Men använde ett annat kort och betalade en resa på en resebyrå och fick mitt kort kopierat.Vet det säkert då jag bara använde det på detta ställe betalade allt annat kontant under resan.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Dela på andra sajter

Kan helt plötsligt bli spärrat pga utlandsanvändning(banken tror att kortet blivit stulet)

SVAR:

Detta händer troligen aldrig om du "bara" använder kortet i uttags automaten. Man kan om man vill beställa ett extrakort så är man lite bättre garderad, eller ännu bättre ha flera konton från ICA och då separerar man korten på detta sätt, och kan lätt flytta pengar mellan konton.

Har använt ICA under flera resor men bara för uttag, har aldrig haft problem då.Men använde ett annat kort och betalade en resa på en resebyrå och fick mitt kort kopierat.Vet det säkert då jag bara använde det på detta ställe betalade allt annat kontant under resan.

Jo, det kan hända när som helst om någon controller på banken tycker att det är så, men, det händer oftare om samma kontohavare har två kort varav det ena används i Sverige och det andra i Thailand.

Den förklaring jag fick var att jag som kontohavare är ansvarig för mitt/mina kort, och jag kan näppeligen vara i Thailand samtidigt som jag handlar på ICA i Mariefred. Alltså har jag enl. bankens regler inte 100 koll på kortet i Thailand och det är inte avsikten med ICA:s kontokortsregler. Har i o för sig hänt bara en gång men damen på kundtjänst var inte speciellt impad av min förklaring av att damen min i LOS hade ett ICA kort för egen räkning som hade mig som kontohavare.

.Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

ICA-kort

Fördelar

Nackdelar

Fördelar

Nackdelar

Kommentarer??

/ Joe

En fördel men thailändskt konto är att man slipper ha stora summor i plånboken, själv har jag konto på Siam Commercial bank och ett mastercard electronic kort, allt fungerar mycket bra har aldrig haft något strul med det och automater finns överallt så det är lätt att ta ut var man än befinner sig, men har du konto i exempelvis BKK och tar ut pengar i en annan stad så tar banken en avgift på 20 baht. Jag vet inte om alla banker i Thailand har samma policy, någon med annan bank får svara på den frågan?

Dela på andra sajter

En fördel men thailändskt konto är att man slipper ha stora summor i plånboken, själv har jag konto på Siam Commercial bank och ett mastercard electronic kort, allt fungerar mycket bra har aldrig haft något strul med det och automater finns överallt så det är lätt att ta ut var man än befinner sig, men har du konto i exempelvis BKK och tar ut pengar i en annan stad så tar banken en avgift på 20 baht. Jag vet inte om alla banker i Thailand har samma policy, någon med annan bank får svara på den frågan?

Jo, det har dom, det som retar mig lite är att om man har BKK bank med kontokort utställt Udon så åker man på dom där 20 bathen om man tar ut pengar i BKK bank i NongKhai, 40 km därifrån :diablo:

Baa

PS tog ut en slant på UOB,,,nu hade dom :diablo: också 150 bat påslaget på mitt ICA kort :diablo::diablo::diablo: DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Nu ar det nog bara Autaya gul atm i Petchaburi som ej tar 150 bath,antagligen for att det finns sa lite faranger har.

Ni far aka hit och hamta era pengar. :great:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...