Kim Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 Anmäl till din internetbank och då speciellt till ICA-banken, den tid som du tänker vara i Thailand. Sist vi var i Thailand så slutade det att fungera efter ca 1 vecka. När jag skrev och undrade varför, fick jag svaret: "Vi ser att du varit i Thailand, varför vi spärrat ditt kort. Vi har den 28 november postat dig ett nytt". !!! (alltså postat till min hemadress i Sverige) Den 28/11 var samma dag som vi åkte till Thailand, så jag hade inte ens varit där ännu men betalat ett hotell som dragits i Thai-bath. Så anmäl alltid till banken t.o.m. den datum du kommer att använda kortet. Nu har jag dessutom anmält att jag inte är i Thailand fast en del betalningar gjorts i thai-bath För övrigt så är det helt klart det bästa kontokort att ha utomlands. Lät som ett underligt handlande av banken, har aldrig hört någon råka ut för detta tidigare. Men i övrigt så är ett allmänt gott råd att inte betala direkt med sitt kontokort i Thailand utan istället hämta ut pengar från ATM och betala sina räkningar med kontanter. Vet inte hur statistiken ser ut idag, men för ca 10 år sedan så skedde 50% av hela världens totala kontokortsbedrägerier i just Thailand. Så var försiktig med att betala hotellräkningar etc med kort, vill det sig illa kan pengar dras för än det ena än det andra någon månad senare. För en kompis försvann 38 000 kr från kontot månaden efter att han kommit hem från Thailand. Räkningarna var visserligen debiterade i London men där hade han aldrig befunnit sig överhuvudtaget. Jag varnade honom innan för att köpa på kortet i Thailand men eftersom han hade någon % på alla kortinköp så ville han inte lyssna. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mikhay Inlagd September 4, 2009 Dela Inlagd September 4, 2009 Lät som ett underligt handlande av banken, har aldrig hört någon råka ut för detta tidigare. Men i övrigt så är ett allmänt gott råd att inte betala direkt med sitt kontokort i Thailand utan istället hämta ut pengar från ATM och betala sina räkningar med kontanter. Vet inte hur statistiken ser ut idag, men för ca 10 år sedan så skedde 50% av hela världens totala kontokortsbedrägerier i just Thailand. Så var försiktig med att betala hotellräkningar etc med kort, vill det sig illa kan pengar dras för än det ena än det andra någon månad senare. För en kompis försvann 38 000 kr från kontot månaden efter att han kommit hem från Thailand. Räkningarna var visserligen debiterade i London men där hade han aldrig befunnit sig överhuvudtaget. Jag varnade honom innan för att köpa på kortet i Thailand men eftersom han hade någon % på alla kortinköp så ville han inte lyssna. Jo detsamma hände även mig fast jag hann i och för sig hem från resan innan mitt ICA-kort spärrats. Vi har även fått fixa så "svärmors" ICA-kort fått förnyas då de påtalar för oss att detta kort änvänts i Thailand och därför spärrats. Som tur är har vi alltid med oss ett eller flera alternativa kort för att kunna betala eller ta ut pengar med. Ett annat tips som jag tycker är bra är att precis innan jag åker hem från Thailand brukar jag ta ut en större summa THB (kanske 10-15000 THB) för att jag sen vid återkomst till Thailand ha pengar direkt utan att leta upp automat. Visst kan man förlora på växelkursen om man har otur men det kan ju lika väl vara tvärtom. Tyvärr brukar dock några tusingbahtare gå åt under tiden hemma då de tydligen är populära som gåvor till andra thaikompisar vid födelsedagar etc. Ha det gott... Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zipnotes Inlagd September 4, 2009 Dela Inlagd September 4, 2009 Hej Merlins ! Jag fick ut ca 60 000 bath på en 4 dagarsperiod,sen var det stopp i några dagar.Jag tror man kan ta ut ett visst belopp under en viss tidsperiod,har ej frågat Swedbank om detta ännu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd September 4, 2009 Dela Inlagd September 4, 2009 Hej Merlins ! Jag fick ut ca 60 000 bath på en 4 dagarsperiod,sen var det stopp i några dagar.Jag tror man kan ta ut ett visst belopp under en viss tidsperiod,har ej frågat Swedbank om detta ännu. Har inte tagit ut några pengar på 4 månader eller mer på kortet så det är inte denna spärr som finns nu tyvärr. Den spärren att ta ut mycket pengar under kort tid har jag drabbats av ett par gånger tidigare. Första gången blev jag lite skraj eftersom jag hade +40000 SEK på kontot och ATM sa att pengarna var slut... He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Uttag den 4/9 och bokfört igår den 8/9.med ICA-kortet! Köpdatum: 2009-09-04 Bokföringsdatum: 2009-09-08 Belopp: 3.150,00 THB Belopp i SEK: -678,13 SEK Plats: Bangkok Text: Bangkok Bank Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NangYak Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Angående spärrade kort, så finns det ett säkerhetssystem som kontrollerar geografiska användningen av kort. Om det görs ett uttag utomlands väldigt nära inpå ett uttag i t.ex. Sverige, så misstänker systemet att kortet har blivit kopierat och därför spärrar det, då det är omöjligt för kortinnehavaren att förflytta sig så snabbt mellan två punkter. Det är möjligt att det systemet kan ha slagit till på något sätt. Vet inte hur det fungerar om en kund har två kort från en och samma bank. Om systemet kontrollerar geografiska användandet mellan korten. "Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Uttag den 4/9 och bokfört igår den 8/9.med ICA-kortet! Köpdatum: 2009-09-04 Bokföringsdatum: 2009-09-08 Belopp: 3.150,00 THB Belopp i SEK: -678,13 SEK Plats: Bangkok Text: Bangkok Bank Om de har har dragit 150-bathsavgiften, så har du fått en bra växlingskurs (3300/678,13 = 4,866). Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Om de har har dragit 150-bathsavgiften, så har du fått en bra växlingskurs (3300/678,13 = 4,866). Trevligt... Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mr chaweng Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Uttag den 4/9 och bokfört igår den 8/9.med ICA-kortet! Köpdatum: 2009-09-04 Bokföringsdatum: 2009-09-08 Belopp: 3.150,00 THB Belopp i SEK: -678,13 SEK Plats: Bangkok Text: Bangkok Bank Fan va du flänger? Skulle du inte åka först på tisdag den 15e eller kunde du inte vänta. Nu får jag åka själv? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Han har ett internationellt kort Mvh Måne PS du behöver nog inte åka själv,lars kommer garanterat att vara på plats på Arlanda 14.30 DS Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Jag skeppade 50000 från HB till Bank Of Ayudhya som satte in 239230 Baht NU. 239230 / 50000 = 4,7846 Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Nej, ta för guds skull inte hela reskassan med dig i kontanter. Det händer faktiskt att turister blir bestulna. Swedbanks Visa funkar bra i alla ATM, skillnaden är att Swedbank (och dom flesta svenska banker) tar en avgift på 35 kr vid varje uttag. Så ta inte ut småbelopp utan ca 20 000 baht per tillfälle istället. ICA och t ex Skandiabanken har ingen avgift på uttagen utomlands och ska man resa ofta eller stanna länge är det förstås idé att skaffa sig ett sådant. Men för en kort resa har det ju ingen större betydelse. Mitt tips är att du inte växlar till dig några thailändska pengar i Sverige utan tar ut ur automat på flygplatsen i Bangkok när du anländer. Du får bättre växelkurs då. Ett litet reservkapital i svenska pengar kan du ha med, funkar lika bra att växla dom där borta som i Sverige. Har du internetbank hos swedbank så kan du vid emergency (dvs om du förlorar kortet) t ex föra över pengar till din dejts thailändska konto och få tag i dom den vägen. Så glöm inte ta med bankdosan. Blir det fler resor i framtiden rekommenderar jag två kort i olika banker som dessutom inte förvaras i samma ficka när du reser omkring. Förlorar man ett kan man via internetbank snabbt flytta pengarna till det andra. Ja och ICA banken har ingen växlingsavgit som scandiabanken har på 1,65% Ja hjälper inte så mkt numera att ha dosan med sig om man förlorar kortet både ica och nordea måste kortet sitta dosan för att göra en överföring ( inte bra) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gubben4906 Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Jag skeppade 50000 från HB till Bank Of Ayudhya som satte in 239230 Baht NU. 239230 / 50000 = 4,7846 detta visade växlaren i denna tråd 20.03 50000 SEK=242.536 invertWED 14:02 ET gubben Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd September 9, 2009 Dela Inlagd September 9, 2009 Ja och ICA banken har ingen växlingsavgit som scandiabanken har på 1,65% Ja hjälper inte så mkt numera att ha dosan med sig om man förlorar kortet både ica och nordea måste kortet sitta dosan för att göra en överföring ( inte bra) Jo, Skandiabanken har en växlingsavgift på 1,65%, och dom banker som tar 35 kr per uttag har i regel bara 1,5%. Vad ICA-Banken har i växlingsavgift, eller om dom inte har någon växlingsavgift alls, känner jag inte till. Men ICA-Banken bör vinna ganska klart som det bästa alternativet för en svensk som reser mycket. Men sedan skiljer kanske växlingskurserna också åt mellan olika banker från dag till dag, kanske någon regelmässigt ger mer eller mindre än andra banker? Hur det förhåller sig med den saken vet jag dock inte, kanske sätts kursen av någon annan aktör och sedan gäller för alla bankers uttag på Visa, Mastercard etc. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd September 10, 2009 Dela Inlagd September 10, 2009 Nedan finns fakta om bankernas avgifter för uttag med bankkort utomlands, plus årsavgifter och dylikt. Jag rankar just nu ICA-banken högst, med Skandibanken som tätt följande tvåa (Skandiabanken har en Internetbank som är lite knepig att logga in på från utlandet och därför rankas de något lägre än ICA-banken)… 1 ICA Bankkort Master Card Alla uttag med ICA bankkort är gratis (i Sverige och utomlands). De har inget valuta-växlings-påslag på uttag/köp utomlands. Årsavgift 240 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med personligt lösenord. 0,4 procent årsränta på pengarna på kontot. Spärra förlorat/stulet bankort: +46 33 47 47 90 eller online 2 Skandiabanken Visa Alla uttag med Skandiabankens Visa-kort är gratis (i Sverige och utomlands). Vid uttag/köp utomlands sker ett valuta-växlings-påslag på 1,65 procent. Årsavgift 230 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med personligt lösenord. MEN du måste installera ett speciellt program på datorn och för att göra det måste du beställa ett speciellt lösenord från Skandiabanken (som de SMS:ar). 0,05 procent årsränta på pengarna på kontot. Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-695 17 06 3 GE Money Bank Sparkonto med Master Card Du har 12 gratis uttag i uttagsautomater per år, därefter kostar uttag 15 kr varje gång. De har inget valuta-växlings-påslag på uttag/köp utomlands. Årsavgift = 0 kr. Internetbank: Ja, kostar inget, men du måste ha en e-legitimation. 0,75 procent årsränta på pengarna på kontot (max sparbelopp är 100 000 kr). Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8 559 511 20 Övriga banker - som tar en uttagsavgifter vid uttag utomlands… 4 Forex Bankkort (med Visa) Uttag automat i euro-länder: gratis. Uttag automat övriga världen: 2% av uttaget belopp (dock minst 30 kr), exempelvis vid uttag 2 000 kr är avgiften 40 kr. Vid varje uttag/köp, tar de 1 procent av beloppet i administrativt avgift (valutapåslag). Årsavgift 240 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med personligt lösenord. För närvarande (juni 2009) 1,01 procent årsränta på pengarna på kontot. Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-695 17 18 5 Handelsbanken Visa eller Master Card Du kan ta ut belopp motsvarande högst 15 000 kr inom 4 dagar utomlands. Uttag automat utomlands: gratis i euro-länder, övriga länder 35 kr per uttag. Kontantuttag på bankkontor utomlands: 35 kr, maxbelopp att ta ut är 6 000 kr. Vid uttag/köp utomlands tar de en valutaväxlingsavgift på 1,5 procent. Årsavgift 250 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med användarnamn, en personlig kod och en engångskod (koden skrapar du fram från en kodbricka). 0,20 procent ränta på pengarna på allkortskonto (på pengar upp till 100 000 kr). Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-41 12 122 6 Swedbank bankkort Visa Uttag automat utomlands: gratis i euro-länder, övriga länder 35 kr per uttag. Kontantuttag på bankkontor utomlands: 35 kr. Vid uttag/köp, tar de 1,5 procent i administrativt avgift (valutaväxlingspåslag). Årsavgift 250 kr. Internetbank: Ja, gratis att se saldo. Logga in med personlig kod. Ingen ränta alls på deras privatkonto (som du ansluter kortet till). Spärra förlorat/stulet bankort: +46 8 411 10 11 7 SEB Visa Uttag automat utomlands: gratis i euro-länder, övriga länder 35 kr per uttag. Vid uttag/köp utomlands sker ett valuta-växlings-påslag på 1,65 procent. Årsavgift 250 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med hjälp av kod-dosa. 0,25 procents ränta på privatkontot. Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-14 72 00. 8 Nordea Visa eller Master Card Du kan ta ut belopp motsvarande högst ca 16 000 kr (2 000 dollar per uttag). Max möjligt att ta ut motsvarande 20 000 kr per 7-dagars period. Uttag automat utomlands: gratis i euro-länder, övriga länder 40 kr per uttag. Kontantuttag på bankkontor utomlands: 40 kr. Vid uttag/betalning utomlands sker ett valuta-växlings-påslag på 1,48 procent. Årsavgift 288 kr. Internetbank: Ja, gratis. Logga in med dosa. Ingen ränta på deras privatkonto. Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-402 57 10 Uttagskort som laddas i förväg med pengar Skribent: Robert K - Valuta - fredag 3 juli 2009 Forex Global Cash Som ett bankkort med Visa-anslutning. Skillnaden är att du på ett Forex växlingskontor laddar kortet med pengar innan resan. Sedan kan du ta ut pengar på alla bankers uttagsautomater utomlands med Visa stämpel. Dock är kortet inte gratis (dels en procentavgift på beloppet du sätter in på kortet och dessutom en uttagsavgift), så jag kan bara rekommendera det för kortare resor om du inte redan har ett bankkort med Visa eller Master Card anslutning. Eller möjligen som ett extra nödfallskort med någon/några tusenlappar på, för tillfällen då alla andra uttagsmöjligheter inte fungerar. När du laddar kortet hos Forex, så görs detta med antingen Euro eller dollar, men när du tar ut i automater utomlands får du pengarna i lokal valuta. Eftersom kortet inte kan laddas med svenska kronor, måste du först hos Forex växla svenska kronor till dollar eller Euro, som sedan laddas in på ditt kort. Avgifter Forex Global Cash Du betalar en avgift om 1,95% av det belopp du laddar kortet med. Laddar du med 2 500 dollar (ca 18 600 kr), så betalar du alltså en avgift om 48,75 dollar (cirka 365 kr). Förlorar du kortet under resan, blir ersatt inom 48 timmar på det du förlorat. Avgiften per uttag är sedan antingen 2 Euro (cirka 19 kr) om kortet är laddad med Euro och 2 dollar (ca 16 kr) om det är laddat med denna valuta. Valutaväxlingspåslaget på uttagen är på 2 procent (om det är en annan valuta än du laddat kortet med). EveryWhereMoney Visa Electron Som ett bankkort med Visa Electron anslutning. Skillnaden är att du på nätet eller via exempelvis PlusGirot laddar ditt kort före och vid behov under resan. Sedan kan du ta ut pengar på alla bankers uttagsautomater utomlands med Visa Electron stämpel. Det är dock flera avgifter knutna till kortet, och det är lite krångligt att få information vilka avgifter det exempelvis är för att föra över pengar till kortet. Detta känns inte som något bra kort att använda och kan inte rekommenderas. Avgifter EveryWhereMoney Du betalar en årsavgift på 200 kr för kortet, varje uttag i uttagsautomat kostar ungefär 35 kr (svårt att hitta några exakta prisuppgifter på deras hemsida) och sedan varierar avgifterna för att fylla på kortet… Bankkort Skribent: Robert K - Grundtips A-Ö, Valuta - tisdag 17 mars 2009 Att ha Visa eller Master Card stämpel på ditt bankkort är en bra lösning för resnärer. Då kan du ta ut pengar på ditt kort i de flesta kontantautomater utomlands. Du använder samma kod som du har vid uttag hemma. Du kan också ta ut pengarna inne i banken om du inte vill använda kontantautomaten. Du slipper släpa med dig stora summor pengar och har kvar reskassan på bankkontot. Dock tar ofta din bank hemma, ut en avgift för varje gång du tar ut pengar (cirka 35-40 kronor) och det är vanligen en årsavgift på cirka 200-300 kronor. I Sverige har ICA-banken och Skandiabanken gratis uttag i hela världen. Du kan också betala i affärer, vid köp av biljetter och liknande. Själv gör jag väldigt sällan detta (endast ibland i tax-free på flygplatser). Om du betalar med kortet, var på din vakt och släpp inte iväg dem in på kontoret för att skriva kvittot. Innan du skriver på kvittot kolla att summan som står där stämmer med det pris du skall betala. Vissa tar ut en avgift, kan vara några procent av priset du skall betala. Om du betalar flygbiljetten med kortet i Sverige ingår en liten reseförsäkring: avbeställnings-, försenings- och förlust av bagageskydd. Mer om kort och resevaluta på Jorden Runts valutaavdelning. Spärra ditt bankkort om det blir stulet Skribent: Robert K - Valuta - måndag 16 mars 2009 Om du blir av med ditt bankkort eller om det blir stulet - spärra det genast (så att ingen obehörig kan använda det). Du sp rrar kortet genom din bank. SEB +46-8-14 72 00. Nordea +46-8-402 57 10 Handelsbanken +46-8-41 12 122 Skandiabanken +46-8-695 17 06 ICA banken +46 33 47 47 90 eller online Swebank +46 8 411 10 11 Forexkortet +46-8-695 17 18 GE Money Bank +46-8 559 511 20 Nödfallspengar Skribent: Robert K - Grundtips A-Ö, Valuta - torsdag 12 mars 2009 Du kommer troligen – på långresan – att använda bankkort för uttag av pengar. Men det kan även vara bra att ha lite nödfallspengar i kontanter. Detta utifall att du skulle hamna i någon plats där de inte har uttagsautomater eller att automaterna är sönder. Därför är det bra att alltid ha 500-600 kronor i antingen dollar eller Euro i reserv (ha sedlar av mindre valörer, typ 10 och 20 euro/dollar sedlar), som du kan växla in om det behövs. Jag har bland annat fått användning av mina nödfallspengar då jag fastnade i tre dagar precis innanför gränsen i Nepal och de gick inte att ta sig vidare på grund av strejk och oroligheter. Det fanns ingen uttagsautomat, men däremot växlingskontor (och då kom mina nödfallspengar väl till pass). Resecheckar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest derfuhrer Inlagd September 10, 2009 Dela Inlagd September 10, 2009 Jag vill varna om Scandiabankens kort De böt för ett par år sedan från svart kort till ett mera genomskinligt kort. Det svarta funkade bra men det nya funkade aldrig vi böt 2 gånger men det ville sig inte Vi har nu ICA aldrig några problem En gång strulade ATM apparaten TGF tog ut 10,000 men fick bara 500 Dagen efter fixade tydligen ATM felet själv ( Vi bokfördes för 10,000 men fick 500) Det var en fredag på måndagen stod det 500 ut 9600 kvar Hade ATM druckit Chang Hur gör man för att få ett xtra kort så jag kan sätta in och TGF kan ta ut Boffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd September 11, 2009 Dela Inlagd September 11, 2009 (ändrad) Hej Boffe, Hur gör man för att få ett xtra kort så jag kan sätta in och TGF kan ta ut Kan inte ge ett bra svar på din fråga, men berättar hur vi gjort. Du kan ju få/begära flera konton hos ICA Banken.. Sen flyttar du pengar mellan kontona som du vill.och den transaktionen sker ju på stubinen..med "Förenklad inloggning" Så gör sambon...när hon "skickar" pengar till syskonen i Bangkok, som tar ut med ICA-kortet. Kom att tänka på att om du har Internetbank hos annan bank som Nordea, Swedbank m fl så kan du ju gå in där och flytta över till Tgfs ICA-konto/kort. Ändrades September 11, 2009 av lars60 Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
turbo054 Inlagd September 12, 2009 Dela Inlagd September 12, 2009 (ändrad) Hej hur lång tid tar det att sända pengar från skandiabank till kasikornbank i Thailand,ska sända en större summa pengar till husbygget i Nong Khai,så det blir färdigt. Ändrades September 12, 2009 av turbo054 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd September 12, 2009 Dela Inlagd September 12, 2009 Hej hur lång tid tar det att sända pengar från skandiabank till kasikornbank i Thailand,ska sända en större summa pengar till husbygget i Nong Khai,så det blir färdigt. Vet inte hur skandiabanken gör, men antar att det är ungefär samma som handelsbanken. Normal transaktion tar 3 dagar. Sedan finns det lite andra varianter som antyder snabbare överföring (men dyrare). Om du med "större summa" menar över 99000 SEK så vet jag inte, för då ska riksbanken kopplas in och då lär det väl ta tid och kosta pengar. Jag skickade 99000 SEK var 4:e dag (som var en annan gräns) när det begav sig. Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jojje Inlagd September 12, 2009 Dela Inlagd September 12, 2009 Nedan finns fakta om bankernas avgifter för uttag med bankkort utomlands, plus årsavgifter och dylikt. Jag rankar just nu ICA-banken högst, med Skandibanken som tätt följande tvåa (Skandiabanken har en Internetbank som är lite knepig att logga in på från utlandet och därför rankas de något lägre än ICA-banken)… 1 ICA Bankkort Master Card Alla uttag med ICA bankkort är gratis (i Sverige och utomlands). De har inget valuta-växlings-påslag på uttag/köp utomlands. Årsavgift 240 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med personligt lösenord. 0,4 procent årsränta på pengarna på kontot. Spärra förlorat/stulet bankort: +46 33 47 47 90 eller online 2 Skandiabanken Visa Alla uttag med Skandiabankens Visa-kort är gratis (i Sverige och utomlands). Vid uttag/köp utomlands sker ett valuta-växlings-påslag på 1,65 procent. Årsavgift 230 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med personligt lösenord. MEN du måste installera ett speciellt program på datorn och för att göra det måste du beställa ett speciellt lösenord från Skandiabanken (som de SMS:ar). 0,05 procent årsränta på pengarna på kontot. Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-695 17 06 3 GE Money Bank Sparkonto med Master Card Du har 12 gratis uttag i uttagsautomater per år, därefter kostar uttag 15 kr varje gång. De har inget valuta-växlings-påslag på uttag/köp utomlands. Årsavgift = 0 kr. Internetbank: Ja, kostar inget, men du måste ha en e-legitimation. 0,75 procent årsränta på pengarna på kontot (max sparbelopp är 100 000 kr). Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8 559 511 20 Övriga banker - som tar en uttagsavgifter vid uttag utomlands… 4 Forex Bankkort (med Visa) Uttag automat i euro-länder: gratis. Uttag automat övriga världen: 2% av uttaget belopp (dock minst 30 kr), exempelvis vid uttag 2 000 kr är avgiften 40 kr. Vid varje uttag/köp, tar de 1 procent av beloppet i administrativt avgift (valutapåslag). Årsavgift 240 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med personligt lösenord. För närvarande (juni 2009) 1,01 procent årsränta på pengarna på kontot. Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-695 17 18 5 Handelsbanken Visa eller Master Card Du kan ta ut belopp motsvarande högst 15 000 kr inom 4 dagar utomlands. Uttag automat utomlands: gratis i euro-länder, övriga länder 35 kr per uttag. Kontantuttag på bankkontor utomlands: 35 kr, maxbelopp att ta ut är 6 000 kr. Vid uttag/köp utomlands tar de en valutaväxlingsavgift på 1,5 procent. Årsavgift 250 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med användarnamn, en personlig kod och en engångskod (koden skrapar du fram från en kodbricka). 0,20 procent ränta på pengarna på allkortskonto (på pengar upp till 100 000 kr). Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-41 12 122 6 Swedbank bankkort Visa Uttag automat utomlands: gratis i euro-länder, övriga länder 35 kr per uttag. Kontantuttag på bankkontor utomlands: 35 kr. Vid uttag/köp, tar de 1,5 procent i administrativt avgift (valutaväxlingspåslag). Årsavgift 250 kr. Internetbank: Ja, gratis att se saldo. Logga in med personlig kod. Ingen ränta alls på deras privatkonto (som du ansluter kortet till). Spärra förlorat/stulet bankort: +46 8 411 10 11 7 SEB Visa Uttag automat utomlands: gratis i euro-länder, övriga länder 35 kr per uttag. Vid uttag/köp utomlands sker ett valuta-växlings-påslag på 1,65 procent. Årsavgift 250 kr. Internetbank: Ja, kostar inget. Logga in med hjälp av kod-dosa. 0,25 procents ränta på privatkontot. Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-14 72 00. 8 Nordea Visa eller Master Card Du kan ta ut belopp motsvarande högst ca 16 000 kr (2 000 dollar per uttag). Max möjligt att ta ut motsvarande 20 000 kr per 7-dagars period. Uttag automat utomlands: gratis i euro-länder, övriga länder 40 kr per uttag. Kontantuttag på bankkontor utomlands: 40 kr. Vid uttag/betalning utomlands sker ett valuta-växlings-påslag på 1,48 procent. Årsavgift 288 kr. Internetbank: Ja, gratis. Logga in med dosa. Ingen ränta på deras privatkonto. Spärra förlorat/stulet bankort: +46-8-402 57 10 Uttagskort som laddas i förväg med pengar Skribent: Robert K - Valuta - fredag 3 juli 2009 Forex Global Cash Som ett bankkort med Visa-anslutning. Skillnaden är att du på ett Forex växlingskontor laddar kortet med pengar innan resan. Sedan kan du ta ut pengar på alla bankers uttagsautomater utomlands med Visa stämpel. Dock är kortet inte gratis (dels en procentavgift på beloppet du sätter in på kortet och dessutom en uttagsavgift), så jag kan bara rekommendera det för kortare resor om du inte redan har ett bankkort med Visa eller Master Card anslutning. Eller möjligen som ett extra nödfallskort med någon/några tusenlappar på, för tillfällen då alla andra uttagsmöjligheter inte fungerar. När du laddar kortet hos Forex, så görs detta med antingen Euro eller dollar, men när du tar ut i automater utomlands får du pengarna i lokal valuta. Eftersom kortet inte kan laddas med svenska kronor, måste du först hos Forex växla svenska kronor till dollar eller Euro, som sedan laddas in på ditt kort. Avgifter Forex Global Cash Du betalar en avgift om 1,95% av det belopp du laddar kortet med. Laddar du med 2 500 dollar (ca 18 600 kr), så betalar du alltså en avgift om 48,75 dollar (cirka 365 kr). Förlorar du kortet under resan, blir ersatt inom 48 timmar på det du förlorat. Avgiften per uttag är sedan antingen 2 Euro (cirka 19 kr) om kortet är laddad med Euro och 2 dollar (ca 16 kr) om det är laddat med denna valuta. Valutaväxlingspåslaget på uttagen är på 2 procent (om det är en annan valuta än du laddat kortet med). EveryWhereMoney Visa Electron Som ett bankkort med Visa Electron anslutning. Skillnaden är att du på nätet eller via exempelvis PlusGirot laddar ditt kort före och vid behov under resan. Sedan kan du ta ut pengar på alla bankers uttagsautomater utomlands med Visa Electron stämpel. Det är dock flera avgifter knutna till kortet, och det är lite krångligt att få information vilka avgifter det exempelvis är för att föra över pengar till kortet. Detta känns inte som något bra kort att använda och kan inte rekommenderas. Avgifter EveryWhereMoney Du betalar en årsavgift på 200 kr för kortet, varje uttag i uttagsautomat kostar ungefär 35 kr (svårt att hitta några exakta prisuppgifter på deras hemsida) och sedan varierar avgifterna för att fylla på kortet… Bankkort Skribent: Robert K - Grundtips A-Ö, Valuta - tisdag 17 mars 2009 Att ha Visa eller Master Card stämpel på ditt bankkort är en bra lösning för resnärer. Då kan du ta ut pengar på ditt kort i de flesta kontantautomater utomlands. Du använder samma kod som du har vid uttag hemma. Du kan också ta ut pengarna inne i banken om du inte vill använda kontantautomaten. Du slipper släpa med dig stora summor pengar och har kvar reskassan på bankkontot. Dock tar ofta din bank hemma, ut en avgift för varje gång du tar ut pengar (cirka 35-40 kronor) och det är vanligen en årsavgift på cirka 200-300 kronor. I Sverige har ICA-banken och Skandiabanken gratis uttag i hela världen. Du kan också betala i affärer, vid köp av biljetter och liknande. Själv gör jag väldigt sällan detta (endast ibland i tax-free på flygplatser). Om du betalar med kortet, var på din vakt och släpp inte iväg dem in på kontoret för att skriva kvittot. Innan du skriver på kvittot kolla att summan som står där stämmer med det pris du skall betala. Vissa tar ut en avgift, kan vara några procent av priset du skall betala. Om du betalar flygbiljetten med kortet i Sverige ingår en liten reseförsäkring: avbeställnings-, försenings- och förlust av bagageskydd. Mer om kort och resevaluta på Jorden Runts valutaavdelning. Spärra ditt bankkort om det blir stulet Skribent: Robert K - Valuta - måndag 16 mars 2009 Om du blir av med ditt bankkort eller om det blir stulet - spärra det genast (så att ingen obehörig kan använda det). Du sp rrar kortet genom din bank. SEB +46-8-14 72 00. Nordea +46-8-402 57 10 Handelsbanken +46-8-41 12 122 Skandiabanken +46-8-695 17 06 ICA banken +46 33 47 47 90 eller online Swebank +46 8 411 10 11 Forexkortet +46-8-695 17 18 GE Money Bank +46-8 559 511 20 Nödfallspengar Skribent: Robert K - Grundtips A-Ö, Valuta - torsdag 12 mars 2009 Du kommer troligen – på långresan – att använda bankkort för uttag av pengar. Men det kan även vara bra att ha lite nödfallspengar i kontanter. Detta utifall att du skulle hamna i någon plats där de inte har uttagsautomater eller att automaterna är sönder. Därför är det bra att alltid ha 500-600 kronor i antingen dollar eller Euro i reserv (ha sedlar av mindre valörer, typ 10 och 20 euro/dollar sedlar), som du kan växla in om det behövs. Jag har bland annat fått användning av mina nödfallspengar då jag fastnade i tre dagar precis innanför gränsen i Nepal och de gick inte att ta sig vidare på grund av strejk och oroligheter. Det fanns ingen uttagsautomat, men däremot växlingskontor (och då kom mina nödfallspengar väl till pass). Resecheckar Jäkligt bra information Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. Mark Twain Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NangYak Inlagd September 15, 2009 Dela Inlagd September 15, 2009 Trevlig läsning.USD kostar snart under SEK 7,00..enligt författaren! http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2009/08/21/349276%26sectionid%3DDinapengar%26o%3Dexpressen Nu är den under 7... Trevligt! trevligt! "Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Andeet Inlagd September 17, 2009 Dela Inlagd September 17, 2009 God morgon, Dollarn 6,83 och... 1,000.00 SEK = 4,928.82 THB När når den 5 baht för 1 krona tror ni ?? mvh anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lh Inlagd September 17, 2009 Dela Inlagd September 17, 2009 God morgon, Dollarn 6,83 och... 1,000.00 SEK = 4,928.82 THB När når den 5 baht för 1 krona tror ni ?? mvh anders På tisdag vore inte dumt för då kommer jag till Bkk, men ligger kronan kvar på den här nivån är jag nöjd. Sist jag var nere fick man bara 3.80, så ca 20 % bättre kurs nu är helt ok. Mvh l.h Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd September 17, 2009 Dela Inlagd September 17, 2009 På tisdag vore inte dumt för då kommer jag till Bkk, men ligger kronan kvar på den här nivån är jag nöjd. Sist jag var nere fick man bara 3.80, så ca 20 % bättre kurs nu är helt ok. Och använder du den av staten fastställda multiplikationstabellen, så blir blir ökningen från 3,80 till 4,90 nästan 30%. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lh Inlagd September 17, 2009 Dela Inlagd September 17, 2009 Och använder du den av staten fastställda multiplikationstabellen, så blir blir ökningen från 3,80 till 4,90 nästan 30%. Nästan 30 är ca 20 för mig men du har rätt! Men bra är det. Gör man av med lika många baht per vecka som sist blir det många 1000 kr billigare på en månad. Mvh l.h Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu