Kentan Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Det är UOB UOB debiterade 150b när jag tog ut pengar på ICA kortet i måndags. Detta var i pattis andra gatan nära mike shopping . //K I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being. Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 UOB debiterade 150b när jag tog ut pengar på ICA kortet i måndags. Detta var i pattis andra gatan nära mike shopping . //K Ajdå...då har dom börjat oxå! Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kentan Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Ajdå...då har dom börjat oxå! Japp man får trösta sig med att det var ganska bra preliminär kurs på 4,85 //K I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being. Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Japp man får trösta sig med att det var ganska bra preliminär kurs på 4,85 //K Härligt.slutliga kursen brukar ju inte vara så långt ifrån! Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Chang Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Jag skaffade ett visa kort på Kasikornbank när jag var ner i Phuket i maj,det var inga problem att få,och funkar bra när jag skickar pengar från swedbank i sverige till bank kontot på Kasikorn, och det fungerar som betal kort över allt i Thailand så länge jag har pengar på det,inga avgifter när jag använder atm. Jag betalade 300 baht för att få visa kortet och började med att sätta in 500 baht för att se om allt funkade,vilket det gjorde. Mr Chang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mikhay Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Jag skaffade ett visa kort på Kasikornbank när jag var ner i Phuket i maj,det var inga problem att få,och funkar bra när jag skickar pengar från swedbank i sverige till bank kontot på Kasikorn, och det fungerar som betal kort över allt i Thailand så länge jag har pengar på det,inga avgifter när jag använder atm. Jag betalade 300 baht för att få visa kortet och började med att sätta in 500 baht för att se om allt funkade,vilket det gjorde. Mr Chang Men kostar det inte typ 200 kr att föra över pengar till utlandskonto från Swedbank eller har de ändrat det? MVH Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Men kostar det inte typ 200 kr att föra över pengar till utlandskonto från Swedbank eller har de ändrat det? MVH Micke Om man gör det från internet banken kostar det 50:- per överföring. Dessutom brukar den thailändska banken dra ca 200 THB. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Om man gör det från internet banken kostar det 50:- per överföring. Dessutom brukar den thailändska banken dra ca 200 THB. Ja, om man väljer att mottagaren ska betala thailändska bankens kostnad. Väljer man att Swedbank ska dra thaibankens kostnad från ditt konto kan det bli dyrare... Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mikhay Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Ja, om man väljer att mottagaren ska betala thailändska bankens kostnad. Väljer man att Swedbank ska dra thaibankens kostnad från ditt konto kan det bli dyrare... Herr Chang har talat. Då är det nog av denna anledningen det varit dyrare för mig när jag sänt pengar via internetbanken hos Swedbank. Nu var det förstås några år sedan så banken kanske även har sänkt sin avgift. Nuförtiden blir det lättare att skicka via mitt ICA-konto till nedsänt ICA-kort eller GE-Moneybank kort som är som reserv. Kostar då bara vid uttaget 150 THB och inget annat. Fast blir det mer än 3 uttag per nedsända pengar så går det väl på ett ut. Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PlayTheGame Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 (ändrad) Med Nordea's Internetbank kostar det numera endast 30:- SEK att skicka THB, oavsett belopp! Ändrades Augusti 25, 2009 av PlayTheGame "Some play hard to get, I play hard to want" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UbonBorge Inlagd Augusti 25, 2009 Dela Inlagd Augusti 25, 2009 Med Nordea's Internetbank kostar det numera endast 30:- SEK att skicka THB, oavsett belopp! ja skickar man THB så tjänar ju banken tillbaka det på växlingskursen Min erfarenhet har varit att alltid skicka SEK och att mottagaren betalar alla avgifter för att få bästa kurs Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd September 1, 2009 Dela Inlagd September 1, 2009 Var in och kikade på olika bankers aktuella kurs för SEK/THB, här http://www.bankthailand.info/ExchangeRates.htm Det närmar sig 5,00.just nu 4,70-4,80, för olika banker i Thailand. Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd September 1, 2009 Dela Inlagd September 1, 2009 Hyr ditt boende inga dumma husköp eller andra verksamheter //Broskan Hahaha! Du är garanterat inte ekonomiskt framgångsrik (jobbat på fabrik hela livet o röstar på sossarna )! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd September 1, 2009 Dela Inlagd September 1, 2009 Wille, Nu tycker jag Du verkar villa skrämmas lite. Om man spenderar 35-40 000 SEK i månaden i Thailand och inte lever "lyxliv" så är man jävligt lurad eller så har man investerat i boende eller verksamhet och då kallar jag det inte att spendera. Sen måste man skilja på de som har familjeförsörjning och de som bara njuter av livet, som en annan stackare. Håller med Jive, runt 18-20 000 SEK så ligger man i rätt rejält. Om man har den diciplinen att man kan följa en budget (jag kan inte) så klarar man sig med betydligt mindre. Initialkostnader som hus och bilköp ligger i min beräkning utanför detta. Baa Menar du att som boende i Thailand så spenderar du 18-20 000 SEK? http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd September 1, 2009 Dela Inlagd September 1, 2009 Uttag på ICA-kort 2009-09-01: 5000 + 150 THB = 1068.03 SEK ---> 4.82 THB /SEK //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd September 1, 2009 Dela Inlagd September 1, 2009 Uttag på ICA-kort 2009-09-01: 5000 + 150 THB = 1068.03 SEK ---> 4.82 THB /SEK //Singha711 Och från 4.82 i morse till 4,67 nu. Fan. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd September 2, 2009 Dela Inlagd September 2, 2009 (ändrad) Senaste registerade uttagat i Thailand: Via ICA-Banken Köpdatum: 2009-08-31 Bokföringsdatum: 2009-09-02 Belopp: 10.150,00 THB Belopp i SEK: -2.133,62 SEK Plats: - Text: Upca 10150/2133,62= 4,7571 för en krona pigge01 Ändrades September 2, 2009 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UT006 Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 ATM 2009.09.03, GE Money Bank Master Card 4,74 BTH/SEK “The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.” - Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 ATM 2009.09.03, GE Money Bank Master Card 4,74 BTH/SEK Tack för den.det blir bra det om knappt 2 veckor! Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 Hej, De kurser ovan som anges för uttag från ATM:s, är de samma för alla typ av kort eller skiljer det mycket beroende på vilken bank jag har? Verkar som ICA-kortet har bra växlingskurs, men hur är det för ett Swedbank uttagskort (VISA-kort kopplat till lönekonto), någon som vet? Funderar nämligen på om jag ska växla hela reskassan i Sverige eller om jag ska ta ut det mesta i en ATM i Thailand istället. Har jag förstått rätt att det kostar 150 BHT i uttagsavgift oavsett vilken ATM som används dvs. det spelar ingen roll vart jag tar ut pengar utan det är samma kostnad och växlingskurs? Ha det gött! Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 (ändrad) Hej, De kurser ovan som anges för uttag från ATM:s, är de samma för alla typ av kort eller skiljer det mycket beroende på vilken bank jag har? Verkar som ICA-kortet har bra växlingskurs, men hur är det för ett Swedbank uttagskort (VISA-kort kopplat till lönekonto), någon som vet? Funderar nämligen på om jag ska växla hela reskassan i Sverige eller om jag ska ta ut det mesta i en ATM i Thailand istället. Har jag förstått rätt att det kostar 150 BHT i uttagsavgift oavsett vilken ATM som används dvs. det spelar ingen roll vart jag tar ut pengar utan det är samma kostnad och växlingskurs? Ha det gött! Marlon Har tagit ut med Swedbank Visa-kort många gånger. Dels verkar växlingskursen ligga över den för ICA-kortet och dels tar de 35 kronor för varje uttag. ICA Banken har 0 kronor. Just nu fungerar inte mitt Swedbanks VISA-kort heller för den delen trotts att avgifter är betalda och det finns pengar på kontot. Har inte fått tag på Swedbank ännu för att få reda på varför det är spärrat. ag rekommenderar nog ICA även ifall jag inte har något... Det verkar som 150 baht per uttag gäller samtliga automater nu för tiden. Det fanns några som släpade efter med att införa avgiften som verkar vara pådyvlad bankerna av staten, typ som en extra turistskatt... Ändrades September 3, 2009 av Merlins He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wwax Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 Tack för den.det blir bra det om knappt 2 veckor! Säger detsamma men lägger till en vecka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 Hej, De kurser ovan som anges för uttag från ATM:s, är de samma för alla typ av kort eller skiljer det mycket beroende på vilken bank jag har? Verkar som ICA-kortet har bra växlingskurs, men hur är det för ett Swedbank uttagskort (VISA-kort kopplat till lönekonto), någon som vet? Funderar nämligen på om jag ska växla hela reskassan i Sverige eller om jag ska ta ut det mesta i en ATM i Thailand istället. Har jag förstått rätt att det kostar 150 BHT i uttagsavgift oavsett vilken ATM som används dvs. det spelar ingen roll vart jag tar ut pengar utan det är samma kostnad och växlingskurs? Ha det gött! Marlon Nej, ta för guds skull inte hela reskassan med dig i kontanter. Det händer faktiskt att turister blir bestulna. Swedbanks Visa funkar bra i alla ATM, skillnaden är att Swedbank (och dom flesta svenska banker) tar en avgift på 35 kr vid varje uttag. Så ta inte ut småbelopp utan ca 20 000 baht per tillfälle istället. ICA och t ex Skandiabanken har ingen avgift på uttagen utomlands och ska man resa ofta eller stanna länge är det förstås idé att skaffa sig ett sådant. Men för en kort resa har det ju ingen större betydelse. Mitt tips är att du inte växlar till dig några thailändska pengar i Sverige utan tar ut ur automat på flygplatsen i Bangkok när du anländer. Du får bättre växelkurs då. Ett litet reservkapital i svenska pengar kan du ha med, funkar lika bra att växla dom där borta som i Sverige. Har du internetbank hos swedbank så kan du vid emergency (dvs om du förlorar kortet) t ex föra över pengar till din dejts thailändska konto och få tag i dom den vägen. Så glöm inte ta med bankdosan. Blir det fler resor i framtiden rekommenderar jag två kort i olika banker som dessutom inte förvaras i samma ficka när du reser omkring. Förlorar man ett kan man via internetbank snabbt flytta pengarna till det andra. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 Hej, Tack för informationen Merlins och Kim. Blir att jag tar ut pengar när jag kommer till Bangkok. Kommer även att ta med mig ytterliggare ett plastkort som "back-up" om man skulle tappa, bli bestulen eller om Swedbank-kortet skulle sluta att fungera. Säkerhetsdosan till internetbanken kommer också att packas ner. Ha det gött! Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Maja Inlagd September 3, 2009 Dela Inlagd September 3, 2009 Anmäl till din internetbank och då speciellt till ICA-banken, den tid som du tänker vara i Thailand. Sist vi var i Thailand så slutade det att fungera efter ca 1 vecka. När jag skrev och undrade varför, fick jag svaret: "Vi ser att du varit i Thailand, varför vi spärrat ditt kort. Vi har den 28 november postat dig ett nytt". !!! (alltså postat till min hemadress i Sverige) Den 28/11 var samma dag som vi åkte till Thailand, så jag hade inte ens varit där ännu men betalat ett hotell som dragits i Thai-bath. Så anmäl alltid till banken t.o.m. den datum du kommer att använda kortet. Nu har jag dessutom anmält att jag inte är i Thailand fast en del betalningar gjorts i thai-bath För övrigt så är det helt klart det bästa kontokort att ha utomlands. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu