Guest Maja Inlagd Augusti 12, 2009 Dela Inlagd Augusti 12, 2009 Har förstått att bankomater i Thailand börjat ta ut 150 bath per uttag. Det är ju inte så mycket i och för sig, men om jag som tidigare, inte velat bära med mig så mycket kontanter, så har jag för det mesta tagit ut lite varje dag på semestern. Då blir det ju en del pengar 150+150+150+ + + etc, så då får jag nog följa rådet att ta ut större summor och hålla hårt i. Vet någon hur det är att använda mitt ICA-kort som betalkort i restauranger och affärer? Är det också avgifter per betalning? Om inte, så kanske större affärer som t ex Lotus kan runda av bra uppåt. Då får de ju också kunder - kanske en affärsidé. Någon sa till mig att jag ska gå in på banken och ta ut pengar på mitt kort??? Vet någon hur det funkar? För övrigt längtar vi till Thailand igen och åker en månad i januari . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Augusti 12, 2009 Dela Inlagd Augusti 12, 2009 Jag skulle aldrig våga betala med kortet någonstans i Thailand... Gjorde det en gång på flygplatsen. Två dagar senare drogs samma summa igen. Så aldrig mer. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PlayTheGame Inlagd Augusti 12, 2009 Dela Inlagd Augusti 12, 2009 Angående ICA-kortet: Jag har för mig att det finns en maxgräns på 3000 SEK / uttag och med dagens kurs blir det ungefär 14000 BHT. Ngn som kan bekräfta eller dementera? Mvh/PTG "Some play hard to get, I play hard to want" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
2much Inlagd Augusti 12, 2009 Dela Inlagd Augusti 12, 2009 Angående ICA-kortet: Jag har för mig att det finns en maxgräns på 3000 SEK / uttag och med dagens kurs blir det ungefär 14000 BHT. Ngn som kan bekräfta eller dementera? Mvh/PTG Jag kan dementera detta påstående. Har tagit ut 20-30000 bath per gång. Kommer inte ihåg vilken bank man kan ta ut 30000 bath så prova dig fram. Smile and the world smiles with you Fart and you stand alone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 På ICA-Banken kan man kan ta ut ca; 15000 kr per 4 dagars period Länk: http://www.ica.se/FrontServlet?s=ikk&state=ikk_dynamic&viewid=636574&showMenu=ikk_10 pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Jag är väldigt osäker på det här. Men. Jag för över pengar i SEK från mitt konto i Handelsbanken till mitt konto i "den gula banken" (Bank of Auydhya). Det tar 3 dagar och jag är aldrig besviken på kursen. Man får ju aldrig någon avstämning, så jag vet ju inte, men det skiljer sig inte från den kurs jag kan se i ett valutakursprogram i datorn. Det är ett Visa-kort och dom tar 20 ฿ per uttag i automat, sedan. Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 tog ut 20.000b+avg 150 b i dag d14/8-09 siam commercial / master card-swedbank reserv. 4264.06 63.96 = 1,5% 35.00 avg ------------------- 4363,02 kurs 4,6183 eller 0,2165 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Skickade ner 30.000 SEK till konto i Thailand förra veckan, kom fram i måndags. Kostade 50 SEK att göra utlandsöverföring från Länsförsäkringar bank till Krung Thai Bank. På kontot i Thailand kom det in 141.550 THB. Växelkurs: 141.550/30.050=4.71 THB/SEK. Ska man göra stora transaktioner sparar man på att göra överföring till Thai-konto. Dock finns en liten större osäkerhet till vilken kurs man får om man som jag gjorde skickade pengarna i SEK eftersom valutaförändringen görs när pengarna kommit till Thai-kontot vilket kan ta 5-10 dagar. Om man istället skickar det i baht får man dock sämre valutakurs. He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mooauan Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Hur vet man att det blir sämre kurs när man skickar i Bath? Moo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Hur vet man att det blir sämre kurs när man skickar i Bath? Moo Du får betalt från en annan av kolumnerna nedan (Bangkok Bank i dag) Mvh GD Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Hult Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Gubbs! Såg en annons om ett växlingskontor som är till salu i storstan. Skulle vi inte ta och köpa in det tillsammans så kan vi bestämma växlingskursen själva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Gubbs! Såg en annons om ett växlingskontor som är till salu i storstan. Skulle vi inte ta och köpa in det tillsammans så kan vi bestämma växlingskursen själva. Bra idé. Du köper in valutan. Vi köper den av dig efter vi haft omröstning om växelkursen. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Hult Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Bra idé. Du köper in valutan. Vi köper den av dig efter vi haft omröstning om växelkursen. Ha, ha lustigkurre där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Jag har alltid skrytit över mitt ICA-kort som jag tagit ut pengar på utan avgift. Nu skryter jag inte längre eftersom det numera kostar 150 battar eller nåt sånt när jag gör ett uttag i en automat. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Det är väl den Thailändska banken som tar den avgiften och inte Ica banken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Det har du absolut rätt i. Ska inte prata illa om ICA nåt mer. Sorry Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gubben4906 Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 När jag var nere nu i april så använde jag mitt Thaikort som är VISA. Jag har inte använt kortet sedan den 20 april, efter uttag på 10 000 THB så har jag kvar 12 298,62 THB. Jag brukar varje månad sätta in 1000 SEK på Riksgälden + 100 SEK på mitt Thaikonto. Dåp får jag ihop tillräkligt med pengar så jag klarar mig därnere i 1 månad och får även pengar över. När jag var nere i april så hade jag ungefär 20 000SEK med mig, när jag kom hem så hade jag cirka 11 000 SEK kvar. gubben Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Skickade 10800 i tisdags,fick 50300 bath =4.65 mvh Måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Gubben,har du några kurser hur man klarar sig på 9000 i en månad.Jag har sett dina bilder och det var damer och utflykter stup i ett,hur f-n klarade du dig på så lite ? Var damerna gratis,hade du gratis mat och pepsi?Sov du ute? Mvh Måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Gubben,har du några kurser hur man klarar sig på 9000 i en månad.Jag har sett dina bilder och det var damer och utflykter stup i ett,hur f-n klarade du dig på så lite ? Var damerna gratis,hade du gratis mat och pepsi?Sov du ute? Mvh Måne Om man ser ut som gubben kanske man kan få brudarna att betala? mvh GD Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Aha,var det svaret,plus att han kanske har fått ett rykte som en Don juan Mvh Måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gubben4906 Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Jag tror jag skrev att jag hade 20 000 SEK med mig i fickpengar, då var flyg och hotell betalt. Jag åt aldrig på några lyxrestauranger utan på dessa familje/vagnställena. Varför betala flera hundra bath för när maten är billigare och mycket godare på familjeföretagen. Jag drack aldrig alkohol, rökte inte. Jag hade en tjej som rökte och jag sa till henne att om hon ska röka så får hon själv betala sina cigg. Och, jag åt aldrig Farangmat. Jag har farangmat i Sverige och det räcker för mig. Jag är snål ibland, givmild ibland. Så jag förstår inte varför det ska vara så svårt att leva på 9 000 SEK i månaden där nere när allt annat är betalt. Och, jag hade jäkligt kul också. Om man tänker på vad en Thailändare har i lön så så är väl den summan jag använder på 1 månad är lite drygt 7 månader uppehälle för 1 person om jag räknar att de får ut cirka 1 200 Sek/månad. Jag kanske har missuppfattat vad en outbildad Thaiare tjänar men ni som vet kan säkert berätta för mig. gubben Så här såg min mat ut som jag åt nere i Thailand: så här såg jag ut på de s.k. fina haken som jag var på högst 2 ggr. Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Malmöit Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Jag tror jag skrev att jag hade 20 000 SEK med mig i fickpengar, då var flyg och hotell betalt. Jag åt aldrig på några lyxrestauranger utan på dessa familje/vagnställena. Varför betala flera hundra bath för när maten är billigare och mycket godare på familjeföretagen. Jag drack aldrig alkohol, rökte inte. Jag hade en tjej som rökte och jag sa till henne att om hon ska röka så får hon själv betala sina cigg. Och, jag åt aldrig Farangmat. Jag har farangmat i Sverige och det räcker för mig. Jag är snål ibland, givmild ibland. Så jag förstår inte varför det ska vara så svårt att leva på 9 000 SEK i månaden där nere när allt annat är betalt. Och, jag hade jäkligt kul också. Om man tänker på vad en Thailändare har i lön så så är väl den summan jag använder på 1 månad är lite drygt 7 månader uppehälle för 1 person om jag räknar att de får ut cirka 1 200 Sek/månad. Jag kanske har missuppfattat vad en outbildad Thaiare tjänar men ni som vet kan säkert berätta för mig. gubben Så här såg min mat ut som jag åt nere i Thailand: så här såg jag ut på de s.k. fina haken som jag var på högst 2 ggr. Cheap Charlie till MAX!!! åka till Thailand för att snåla roflmao!!! (obs! e du jude?) hehe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gubben4906 Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Nädå, men jag levde som fattiglapp under mitt tidigare liv så det är därför jag inte har behov av att som jag ser det slösa pengar på ovesäntligheter. För mig är de t.ex. farangmatg och att supa skallen av mig. Har jag offrat 10 timmar i luften för att sedan gå in i dimman är för mig bara patetiskt, men, det är som sagt min inställning, du har säkert din inställning. gubben Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Knasen Inlagd Augusti 14, 2009 Dela Inlagd Augusti 14, 2009 Gubben! Du har din inställning och jag har min.. Det är det som kallas den fria världen, som så många här eftersträvar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu