Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

Så detta i lördags, nu har det tagit skruv i bl.a DI. Men karln har ju rätt som "vanligt"...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

"The currency issue led the Tourism Council of Thailand to downgrade its prediction for foreign tourist arrivals this year to 39.7 million from 40.1 million, cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht.

The strong baht is projected to cut individual tourism spending to 4,000 baht a day from 6,000-7,000 baht a day."

Undrar om dom räknar in hotell i vad dom spenderar?

https://www.bangkokpost.com/business/1783664/baht-vexes-tourism-groups

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

2 minutes ago, Esspe said:

"The currency issue led the Tourism Council of Thailand to downgrade its prediction for foreign tourist arrivals this year to 39.7 million from 40.1 million, cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht.

The strong baht is projected to cut individual tourism spending to 4,000 baht a day from 6,000-7,000 baht a day."

Undrar om dom räknar in hotell i vad dom spenderar?

https://www.bangkokpost.com/business/1783664/baht-vexes-tourism-groups

Från 40.1 till 39.7...😂 Dom lever i en komplett fantasivärld! Inte nog med att det är betydligt färre som vill hit, de som kommer spenderar allt mindre pga den extrema Bahten. Hoppas att vi ÄNTIGEN ska få den efterlängtade ekonomiska kraschen nu.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Från 40.1 till 39.7...😂 Dom lever i en komplett fantasivärld! Inte nog med att det är betydligt färre som vill hit, de som kommer spenderar allt mindre pga den extrema Bahten. Hoppas att vi ÄNTIGEN ska få den efterlängtade ekonomiska kraschen nu.

"cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht. 

Totalen sjunker med ca 9 % medans snittet spenderat per dag sjunker över 30 %. Förklara för mig, tack.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

"cutting the tourism revenue projection to 1.95 trillion baht from 2.13 trillion baht. 

Totalen sjunker med ca 9 % medans snittet spenderat per dag sjunker över 30 %. Förklara för mig, tack.

Förra året gjorde Kalle av med 15000 per dag i Pattaya.

Idag gör Kalle av med bara 10000 per dag.

Är nog så de syftar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Esspe:

Om antalet turister ökar så kan väl ekvationen gå ihop eller tänker jag fel ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

2 hours ago, Herluf said:

Det är ingen fantasivärld, det landar nog däruppe runt 40 millar även i år. Hittills i år, jan-sep 29 millar.

2010 var det totalt 15 miljoner.

Thailands turistindustri är fortsatt stark men känner såklart av den starka THB också.

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fritz:

Om antalet turister ökar så kan väl ekvationen gå ihop eller tänker jag fel ?

Tänkte nog väldigt fel där, solly. :blind:

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Förra året gjorde Kalle av med 15000 per dag i Pattaya.

Idag gör Kalle av med bara 10000 per dag.

Är nog så de syftar.

Jo jag förstår hur dom menar men skillnaden i procent är väldigt stor. Borde innebära att antalet turister inte sjunker lika mycket som vad dom gör av med dagligen, tror jag :)

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Jo jag förstår hur dom menar men skillnaden i procent är väldigt stor. Borde innebära att antalet turister inte sjunker lika mycket som vad dom gör av med dagligen, tror jag :)

Haha den possenten......

Men ärligt gör jag jag av med mindre, har ju sänkt lönen med väldigt mycket de senaste åren iom kurserna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

14 hours ago, spooncreek said:

Det är ingen fantasivärld, det landar nog däruppe runt 40 millar även i år. Hittills i år, jan-sep 29 millar.

2010 var det totalt 15 miljoner.

Thailands turistindustri är fortsatt stark men känner såklart av den starka THB också.

Undrar just var "arrivals" egentligen betyder, ingår de som mellanlandar och sen åker vidare också?

Jag kan bara säga vad jag ser med mina egna ögon på flygplatsen och Bangkok, det är betydligt mindre turister jfr med tidigare. Men, dom kanske är någon annanstans.

Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev Herluf:

Undrar just var "arrivals" egentligen betyder, ingår de som mellanlandar och sen åker vidare också?

Jag kan bara säga vad jag ser med mina egna ögon på flygplatsen och Bangkok, det är betydligt mindre turister jfr med tidigare. Men, dom kanske är någon annanstans.

De som åker vidare går direkt till transit.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Haha den possenten......

Men ärligt gör jag jag av med mindre, har ju sänkt lönen med väldigt mycket de senaste åren iom kurserna.

Ja det skulle ju vara ytterligare ett sätt att hålla uppe siffrorna. Räkna om till utländsk valuta och använda det i stället.

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Fritz:

Tänkte nog väldigt fel där, solly. :blind:

Egentligen inte men nu har ju även antalet turister minskat.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Egentligen inte men nu har ju även antalet turister minskat.

Men själva påstår dom väl att antalet ökar, om än i minskad takt. F-n trot som Rellingen sa. 

"Affected by global tension, Thai tourism in the first half this year saw foreign arrivals grow only 1.4% to 19.7 million, prompting the ministry to shave its target in July from 41.3 million to 40.2 million."

https://www.bangkokpost.com/travel/1734411/tourism-boss-snips-2019-foreign-arrivals

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Herluf:

Att de är mindre kanske beror på att de flesta är kineser...😉

Dela på andra sajter

3 minutes ago, frogfish said:

Många syns inte ens med blotta ögat, annat än för arrival-räknaren....

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Men själva påstår dom väl att antalet ökar, om än i minskad takt. F-n trot som Rellingen sa. 

"Affected by global tension, Thai tourism in the first half this year saw foreign arrivals grow only 1.4% to 19.7 million, prompting the ministry to shave its target in July from 41.3 million to 40.2 million."

https://www.bangkokpost.com/travel/1734411/tourism-boss-snips-2019-foreign-arrivals

Det var första halvåret det. Det har nog inte blivit bättre sen dess men det gäller att hålla skenet uppe. 

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev frogfish:

Kineserna tillhör en förgången tid, nu är det indierna som räknas. 

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Esspe:

Kineserna tillhör en förgången tid, nu är det indierna som räknas. 

De kanske också är "mindre"...

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev frogfish:

De kanske också är "mindre"...

Mmm dom kanske är så mycket mindre att dom inte registreras av Immi på Suvvan.

Dela på andra sajter

11 hours ago, Herluf said:

Inte de som mellanlandar, men däremot klockas väl sådana som jag in typ 5-10 grr om året, vid varje inresa.

Men, oavsett om det ger en del mindre  fel så var antalet turister per år enligt statistiken lite avrundat 15 miljoner år 2007 när jag första gången landade på thailändsk mark, nu är det cirka 40 miljoner. En rätt rejäl ökning.

Passagerarstatistiken totalt på Suvvan är väl också den bara upp, och Don Mueang har sedan några år öppnat upp för internationell trafik igen. U-Tapao har utökat. Und so weiter.

Turisterna blir bara fler och fel. Sen matchar efterfrågan med utbud inte alltid särskilt bra i tex Sin City, vilket innebär en hel det rätt tomma ställen. Men det är en annan diskussion som också varit uppe förr. 

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

On 11/1/2019 at 8:31 AM, Herluf said:

Jag har snittat på minst 2 in- och utresor i drygt 20 år och nog blir det ständigt fler turister. Visst är det mindre köer i år jämfört med de senaste 2-3 åren men det beror på att de är betydligt bättre på att hålla alla "kassor" öppna. 

Jag tror att det är nästan omöjligt att dribbla med arrivalssiffror, det går att jämföra mot IATA-siffror etc, och dessutom skulle de då behöva fortsätta fiffla i all evighet. Dock tycker jag Thailand lägger alldeles för stor vikt vid den siffran; 10 budgetturister som stannar i 5 dagar och totalt spenderar 20,000 Baht är ju mindre värt för Thailand än en lyxturist som stannar i 5 dagar och bränner 50,000 Baht.

Att sammanställa hur mycket turister spenderar i Thailand blir dock lite av en gissningslek då så mycket fortfarande omsätts cash som är svårt att spåra. Skulle tro att mindre än hälften av alla turistinkomster i exempelvis Pattaya betalas med kort eller dyker upp i något företags bokföring.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...