Issanbonde Inlagd Oktober 17, 2019 Dela Inlagd Oktober 17, 2019 Inte öre! Setang😉😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Oktober 22, 2019 Dela Inlagd Oktober 22, 2019 Fortsatt stark THB...... The baht's strengthening value could breach the band of 30 per US dollar next year, mainly because of Thailand's huge current account surplus, says Krungthai Asset Management (KTAM). Although pressure inducing the baht appreciation has decreased since the country's current account surplus has dipped from last year's massive accumulation, the surplus still has the potential to strengthen the baht's value at a slower pace, said Somchai Amornthum, executive vice-president of strategic asset allocation and fund marketing at KTAM. Thailand's current account surplus was US$25.1 billion on a year-to-date basis ending in August. The full-year current account surplus in 2018 was valued at $28.5 billion. "The baht could break past the 30 per dollar band at some stage next year, but the degree of currency appreciation is not expected to be too strong," said Mr Somchai. https://www.bangkokpost.com/business/1777219/baht-veering-to-less-than-30-against-greenback-next-year#cxrecs_s Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Oktober 22, 2019 Dela Inlagd Oktober 22, 2019 Hej Fasen också... Gillar inte att SEK blir starkare mot THB. Betyder mina luncher och öl blir dyrare i december när jag är tvingad att spendera tre veckor i Sverige. Och som inte det var nog så blir takbyte, fönster byte, ny ytterpanel och ny dörr till lillstugan dyrare. Nej, röstar för ett SEK ras utan begränsningar, perfekt vore ett till ett mot THB. Ha en kanonbra dag! PS. Nu håller nog bara en promille av MPRare med mig. Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 22, 2019 Dela Inlagd Oktober 22, 2019 1 timme sedan, skrev stjp8729: Hej Fasen också... Gillar inte att SEK blir starkare mot THB. Betyder mina luncher och öl blir dyrare i december när jag är tvingad att spendera tre veckor i Sverige. Och som inte det var nog så blir takbyte, fönster byte, ny ytterpanel och ny dörr till lillstugan dyrare. Nej, röstar för ett SEK ras utan begränsningar, perfekt vore ett till ett mot THB. Ha en kanonbra dag! PS. Nu håller nog bara en promille av MPRare med mig. Tufft läge Thb "rasar", men kom till Thaihouse i Partille så bjuder jag på en lunch, vore kul att träffa dej även om kronan råkar ligga över 3 thb... MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 25, 2019 Dela Inlagd Oktober 25, 2019 Varning för att bahten stärks ytterligare https://forum.thaivisa.com/topic/1130436-baht-to-further-strengthen-expert-warns Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Oktober 25, 2019 Dela Inlagd Oktober 25, 2019 Det ser ut som att räntan kommer upp på noll i december. Man får väl hoppas att det får en positiv inverkan på kursen. https://www.di.se/live/rantor-valutor-kronan-starktes-efter-rantebesked-men-tappar-igen/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd Oktober 25, 2019 Dela Inlagd Oktober 25, 2019 1 hour ago, Fredman said: Det ser ut som att räntan kommer upp på noll i december. Man får väl hoppas att det får en positiv inverkan på kursen. https://www.di.se/live/rantor-valutor-kronan-starktes-efter-rantebesked-men-tappar-igen/ Ingves är ett geni, när vi har högkonjuktur ska räntorna envsit hållas nere på minus, nu när vi är på väg in i lågkonjuktur ska räntorna höjas. Men det börjar ju bli bråttom för honom nu att höja lite....för att ha något att sänka när krachen är ett faktum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 25, 2019 Dela Inlagd Oktober 25, 2019 3 minuter sedan, skrev Herluf: Ingves är ett geni, när vi har högkonjuktur ska räntorna envsit hållas nere på minus, nu när vi är på väg in i lågkonjuktur ska räntorna höjas. Men det börjar ju bli bråttom för honom nu att höja lite....för att ha något att sänka när krachen är ett faktum. Jo, men han har nog marginal till höjning, han styrs nog mer av regeringen än man tror....även om riksbanken inte ska vara politiskt styrd Jag om någon har vart negativ till sittande "regering" (läs clowner) men faktum är att Sverige går in i en lågkonjunktur rätt starka, och har marginaler för att låna upp pengar igen och hålla hjulen igång, mycket det tack vare vad Helikopter-Borg gjorde tidigare under den stora finanskrisen, som han tog Sverige igenom på ett galant sätt. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Oktober 25, 2019 Dela Inlagd Oktober 25, 2019 28 minuter sedan, skrev Herluf: Ingves är ett geni, när vi har högkonjuktur ska räntorna envsit hållas nere på minus, nu när vi är på väg in i lågkonjuktur ska räntorna höjas. Men det börjar ju bli bråttom för honom nu att höja lite....för att ha något att sänka när krachen är ett faktum. Ja det kan verka lite bakvänt. Själv säger han att vi går från högkonjunktur till vanlig konjunktur. Själv eftersom att jag har haft lyckan att alltid haft ett jobb märker knappt skillnaden för egen del. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 Jag pratade förra veckan med min Investment Manager på Krungsri samt frugans väninna som är valutaexpert på en av världens största banker; Thailands största valutaexpert, i alla fall enligt henne själv. Båda är överens om att Bahten, enligt nationalekonomins alla regler, ligger där den ska ligga mot USD och Euro. Den stärks ungefär 10% mot Euron vid ett avtalslöst Brexit och försvagas ungefär 5% vid en ordnad Brexit och 10% om Brexit på något mirakulöst sätt undviks. Och ungefär där, om inte ännu starkare, kommer Bahten ligga närmaste 6-12 månaderna. Orsakerna till den starka Bahten är, som ni nog läst, en väldigt stark handelsbalans, stora valutareserver samt relativt hög ränta i förhållande till inflation. Thailand är redan satt under USA's lupp som valutamanipulator så väldigt lite regering och centralbank kan göra. Efter 6-12 månader kommer dock nationalekonomiska naturlagar att successivt sänka Bahten; minskad export och turism pga den starka Bahten kommer göra handelsbalansen och valutareserven mindre imponerande och vi är tillbaka på ett jämviktsläge runt 33 och 38 mot USD respektive Euro. Vad det blir mot lilla SEK har de givetvis ingen aning om, eller intresse för, men knappa 4 låter väl rimligt om 1 till 2 år. Den stora valutaexperten inflikade dock att det mycket väl också kan bli ett fall för Bahten på 30% under året. Anledningen till det är densamma som ett antal uppseendeväckande tidningsrapporter nu i veckan och för två veckor sedan och samma anledning som gör att Thaibörsen sjunkit 3% sedan torsdagslunch medan övriga Asien gått upp. Mer om det går inte att finna i thailändsk media men läser man mellan raderna, känner någon insatt thailändare eller googlar på lite mer djuplodande internationell media så kan man få lite mer kött på benen. Inte ett ämne som kan diskuteras här. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 Man kan ju undra hur Trumps beslut att ta bort tullfrihet för en hel del thailändska varor kommer påverka Inträder dock först om 6 månader https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-26/trump-scraps-Thailand-s-1-3-billion-trade-preferences-on-labor Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 (ändrad) 38 minuter sedan, skrev Atom: Jag pratade förra veckan med min Investment Manager på Krungsri samt frugans väninna som är valutaexpert på en av världens största banker; Thailands största valutaexpert, i alla fall enligt henne själv. Båda är överens om att Bahten, enligt nationalekonomins alla regler, ligger där den ska ligga mot USD och Euro. Den stärks ungefär 10% mot Euron vid ett avtalslöst Brexit och försvagas ungefär 5% vid en ordnad Brexit och 10% om Brexit på något mirakulöst sätt undviks. Och ungefär där, om inte ännu starkare, kommer Bahten ligga närmaste 6-12 månaderna. Orsakerna till den starka Bahten är, som ni nog läst, en väldigt stark handelsbalans, stora valutareserver samt relativt hög ränta i förhållande till inflation. Thailand är redan satt under USA's lupp som valutamanipulator så väldigt lite regering och centralbank kan göra. Efter 6-12 månader kommer dock nationalekonomiska naturlagar att successivt sänka Bahten; minskad export och turism pga den starka Bahten kommer göra handelsbalansen och valutareserven mindre imponerande och vi är tillbaka på ett jämviktsläge runt 33 och 38 mot USD respektive Euro. Vad det blir mot lilla SEK har de givetvis ingen aning om, eller intresse för, men knappa 4 låter väl rimligt om 1 till 2 år. Den stora valutaexperten inflikade dock att det mycket väl också kan bli ett fall för Bahten på 30% under året. Anledningen till det är densamma som ett antal uppseendeväckande tidningsrapporter nu i veckan och för två veckor sedan och samma anledning som gör att Thaibörsen sjunkit 3% sedan torsdagslunch medan övriga Asien gått upp. Mer om det går inte att finna i thailändsk media men läser man mellan raderna, känner någon insatt thailändare eller googlar på lite mer djuplodande internationell media så kan man få lite mer kött på benen. Inte ett ämne som kan diskuteras här. Bathèn ligger säker rätt, men något jag är förvånad över är att byggbommen hållt sig i Thailand utan krascha. 4,7 milj Bath för husen bakom muren i Ayutthaya bara Thai som bor där Tog mindre än 1 år att bygga omr. fylla ut ca 3m högt 150*600m ( fd. risfält ) Husen kom i block. Ändrades Oktober 26, 2019 av Dolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 On 10/25/2019 at 4:11 PM, Tallviking said: Varning för att bahten stärks ytterligare https://forum.thaivisa.com/topic/1130436-baht-to-further-strengthen-expert-warns Håll ut gubbar, inget varar i evighet. Här är kursen sedan 1960. Som sämst fick vi 2.6128 och som bäst 6.9955. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 17 hours ago, Dolle said: Bathèn ligger säker rätt, men något jag är förvånad över är att byggbommen hållt sig i Thailand utan krascha. 4,7 milj Bath för husen bakom muren i Ayutthaya bara Thai som bor där Tog mindre än 1 år att bygga omr. fylla ut ca 3m högt 150*600m ( fd. risfält ) Husen kom i block. Ett hus på ett risfält, 4,7 miljoner.....Om inte detta är en bubbla, vad är då bubbla? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jordbromannen Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 5 timmar sedan, skrev Captain Morgan: Håll ut gubbar, inget varar i evighet. Här är kursen sedan 1960. Som sämst fick vi 2.6128 och som bäst 6.9955. På vilken sida kan man hämta kurserna så här långt tillbaka? Kul att se och kursen har ju varit sämre än nu, någon gång i mitten av kurvan. Blir det typ 1985-1990 eller liknande som kursen var sämre? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 1 hour ago, Jordbromannen said: På vilken sida kan man hämta kurserna så här långt tillbaka? Kul att se och kursen har ju varit sämre än nu, någon gång i mitten av kurvan. Blir det typ 1985-1990 eller liknande som kursen var sämre? Du kan kolla på https://fxtop.com/en/historical-exchange-rates.php Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 11 timmar sedan, skrev Captain Morgan: Håll ut gubbar, inget varar i evighet. Här är kursen sedan 1960. Som sämst fick vi 2.6128 och som bäst 6.9955. Januari-98 fick jag 7,16 för kronan!!! Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 16 minuter sedan, skrev måne: Januari-98 fick jag 7,16 för kronan!!! Jo jag vet! Fick 7.20 som högst! Ej svartväxlare. Dom lärde jag känna senare😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 2 hours ago, Issanbonde said: Jo jag vet! Fick 7.20 som högst! Ej svartväxlare. Dom lärde jag känna senare😎 Det fanns säkert växlingskontor som gav mer än den officiella kursen i början av Asienkrisen 97/98. Minns att jag fick 18% i årsränta på bankkontot i den där vevan och det var panik överallt i Asien. Minns också att åren innan krisen var det en byggboom av sållan skådat slag i Thailand och en del byggskelett står fortfarande att finna lite här och där. Efter 1 juli -97, då bubblan sprack, tog det ungefär 1.5 år innan fastighetspriserna slog i botten i Bangkok då många försökte hålla emot i början. Det låg tjocka kataloger på Thaibankerna med konfiskerade fastigheter till salu. Påminde i mångt och mycket om fastighetskrisen i Sverige i början av 90-talet med samma PANIK. Kommer det att hända igen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 25 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Det fanns säkert växlingskontor som gav mer än den officiella kursen i början av Asienkrisen 97/98. Minns att jag fick 18% i årsränta på bankkontot i den där vevan och det var panik överallt i Asien. Minns också att åren innan krisen var det en byggboom av sållan skådat slag i Thailand och en del byggskelett står fortfarande att finna lite här och där. Efter 1 juli -97, då bubblan sprack, tog det ungefär 1.5 år innan fastighetspriserna slog i botten i Bangkok då många försökte hålla emot i början. Det låg tjocka kataloger på Thaibankerna med konfiskerade fastigheter till salu. Påminde i mångt och mycket om fastighetskrisen i Sverige i början av 90-talet med samma PANIK. Kommer det att hända igen? Yes! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 16 timmar sedan, skrev Captain Morgan: Håll ut gubbar, inget varar i evighet. Här är kursen sedan 1960. Som sämst fick vi 2.6128 och som bäst 6.9955. Vad fan hände 1997, när Bahten rasade från under 3 per krona till nästan 7??? Var det SARS, eller vad? MVH MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 8 minuter sedan, skrev Tommy: Vad fan hände 1997, när Bahten rasade från under 3 per krona till nästan 7??? Var det SARS, eller vad? MVH MVH Jag tippar att det var "Asienkrisen" som var orsaken. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asienkrisen Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 23 minuter sedan, skrev Fritz: Jag tippar att det var "Asienkrisen" som var orsaken. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asienkrisen Fel, det var SARS, den orsakade även Asienkrisen. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 9 minuter sedan, skrev Tommy: Fel, det var SARS, den orsakade även Asienkrisen. MVH Alltså redan 5 år innan SARS fanns till? Det var som tusan. "SARS tros idag ha uppstått i Guangdongprovinsen i Kina hösten 2002" https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1212 Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Oktober 27, 2019 Dela Inlagd Oktober 27, 2019 5.50 når vi anlände Thailand i början på december -97 och 7.10 när jag växlade sista gången för inköpen inför hemresa slutet på januari! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu