John Khonken Inlagd September 22, 2019 Dela Inlagd September 22, 2019 Skillnaden förra gången att vi skulle skydda vår fasta växelkurs. Nu har vi flytande valuta. Vi borde höja räntan något. Men kommer troligtvis inte kunna göra det. Företagen kommer få problem på sikt. När delar som importeras blir dyrare och dyrare. Vi satsar för lite på utveckling av företagen. Istället satsar vi på saker som inte utvecklar landet Sverige. Allt för att adeln(våra politiker) ska få vara kvar och sko sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 22, 2019 Dela Inlagd September 22, 2019 43 minuter sedan, skrev Esspe: Att spekulanter börjat köpa kronor har då inte märkts ett öre, tvärtom, så hur vet du det? Bankerna blöder? Det får du nog utveckla lite. Att räntorna skulle gå upp nämnvärt finns inte heller i korten nu och förmodligen inte på lång tid än. Jag har inte skrivit att bankerna blöder nu. Utan att de kommer att höja räntorna när de börjar tappa pengar pga dåliga tider. Just nu går bankerna bra, men byggandet börjar gå ner, beställningar till industrin lika så, arbetslösheten går upp, hushållen har stora lån, dåliga tecken. Alternativ till att höja räntorna är att ta ränta av de som har pengar på banken. Kommer förmodligen att göra att många flyttar sina pengar från bankerna, vilket knappast är ett alternativ som bankerna är så glada åt. Spekulanterna har inte börjat köpa kronor (fel av mig), däremot investerar de som har kronor gärna i starkare valutor. Tror inte att kronan kommer att återhämta sig med de stora problem vi har och dessa problem kommer inte att bli bättre när vi får fler att försörja pga ökad arbetslöshet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 23, 2019 Dela Inlagd September 23, 2019 9 hours ago, Wangthong said: sJag har inte skrivit att bankerna blöder nu. Utan att de kommer att höja räntorna när de börjar tappa pengar pga dåliga tider. Just nu går bankerna bra, men byggandet börjar gå ner, beställningar till industrin lika så, arbetslösheten går upp, hushållen har stora lån, dåliga tecken. Alternativ till att höja räntorna är att ta ränta av de som har pengar på banken. Kommer förmodligen att göra att många flyttar sina pengar från bankerna, vilket knappast är ett alternativ som bankerna är så glada åt. Spekulanterna har inte börjat köpa kronor (fel av mig), däremot investerar de som har kronor gärna i starkare valutor. Tror inte att kronan kommer att återhämta sig med de stora problem vi har och dessa problem kommer inte att bli bättre när vi får fler att försörja pga ökad arbetslöshet. Om vi reder ut begreppen så är det mycket enkelt att spekulera i en så liten valuta som svenska kronan genom något som kallas carry trade eller currency carry trade. Sedan en tid tillbaka så lånar investerare svenska kronor och köper amerikanska statsobligationer med kort löptid som de sätter som säkerhet för lånet och får då en mycket låg låneränta. Dessa obligationer anses vara det säkraste man kan investera i och ger en högre avkastningsränta än den svenska låneräntan vilket redan här ger en liten vinst. När de sedan anser att kronan inte kommer att sjunka mer så säljer de obligationerna och växlar tillbaka sina dollars till en fördelaktigare växelkurs och betalar tillbaka lånet, det är här den stora vinsten görs. Den enda risken de tar är om kronan snabbt skulle öka mycket i värde mot US dollarn, vilket är osannolikt. Just nu verkar det som att inte många tror att kronan kommer att repa sig på ett tag även om Ingves höjer räntan, vilket han gärna vill för att åtminstone komma bort från minusräntan. Men att räntan snart skulle höjas mycket mer än så är osannolikt. Det kommer att bli mycket svårt att höja räntan mycket mer utan att skapa en krasch på bolånemarknaden på grund av politikernas ovilja att tidigt trotsa Ingves vädjan om att parera sänkta räntor med att sänka avdragsrätten för lån. Om de hade sänkt avdragsrätten hade hushållen inte varit alls lika högt belånade och fastighetspriserna inte ökat lika starkt, vilket hade stärkt valutan och samtidigt gjort det enklare att normalisera. Det måste också påpekas att det inte finns något hinder att räntan i framtiden sänks till minus fem procent eller lägre men det ska också tilläggas att de stora problemen med minusränta visar sig först om tio år då försäkringsbolagen inte förmår att betala utlovade belopp i form av tjänstepensioner p g a låg avkastning. Det som påverkar växelkursen i högsta grad är förtroendet för regeringen och dess framtida finanspolitik. En stark och handlingskraftig regering som inte slösar bort skattebetalarnas pengar banar vägen för en starkare växelkurs. Om Sverige just nu har en sådan regering är upp till var och en att analysera och styra sina egna investeringar därefter men det verkar som de mest inflytelserika investerarna redan gjort sitt val. Riksbankens mandat innebär att de ska se till att pengarna behåller sitt värde över tid och de har själva deffinierat att det görs bäst genom att hålla inflationen runt 2%. Det finns dock många som anser att det görs bäst genom att hålla växelkursen stabil mot en korg av andra valutor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd September 23, 2019 Dela Inlagd September 23, 2019 Svenska kronan ska vara stabil över tid. Men då säga att 2% är stabilt är en ren lögn. För mig är att kronan håller sitt värde over tid. Är det minus eller plus ränta har ingen betydelse. Stabilt över tid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 23, 2019 Dela Inlagd September 23, 2019 2 hours ago, John Khonken said: Svenska kronan ska vara stabil över tid. Men då säga att 2% är stabilt är en ren lögn. För mig är att kronan håller sitt värde over tid. Är det minus eller plus ränta har ingen betydelse. Stabilt över tid. Jag tycker också att det vore trevligare med en stabil växelkurs mot andra valutor men senaste gången Sverige hade en fast växelkurs på 80/90-talet gick det till slut åt helvete år 1992. Man skyllde både på Soros och en fast växelkurs men i grunden var ekonomin misskött precis som nu, inget annat. Grundorsaken till varför man vill ha en stabil inflation på 2% eller strax däröver beror på en paranoid rädsla för deflation, d v s sjunkande priser, vilket kan sätta hela systemet i gungning. Om priserna börjar sjunka så är man rädd att människor väntar med en del av sina planerade inköp för att man vill vänta på att priserna går ner lite till och kanske ytterligare lite till, då har man skapat en livsfarlig nedåtgående kostnadsspiral. Mat och bärsa köper man naturligtvis som vanligt men vem vill köpa en bil, gräsklippare eller tvättmaskin idag om priserna är lägre om några månader eller ännu lägre om ett halvår, då väntar vi. En för hög inflation är inte hela världen då den går att sänka genom att höja räntorna men en deflation är mycket svårt att få bukt med. Det är orsaken till varför de lägger allt krut på att försöka få upp inflationen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd September 23, 2019 Dela Inlagd September 23, 2019 En bra propaganda myt. Inget annat. Den vanliga människan kan handla mera saker för samma pengar. Kan aldrig vara fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd September 23, 2019 Dela Inlagd September 23, 2019 Bangkok bank igår 15000 baht kostade 4,886 kr kurs 2,91 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 6 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner: Bangkok bank igår 15000 baht kostade 4,886 kr kurs 2,91 Då borde väl ändå kursen varit över 3 om det kostade under 5000 kr eller? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 7 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner: Bangkok bank igår 15000 baht kostade 4,886 kr kurs 2,91 Blir det inte ca 3.07 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 Fick 3.135 efter alla avgifter i mitten av förra veckan när jag sände ner 10.000:- Swedbank till Bangkok bank. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 3,128 får jag nu när jag skickar för 1 skr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 4 timmar sedan, skrev Peolito: Blir det inte ca 3.07 Jag fick 2,91 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fantomen Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 3 minutes ago, Bibben said: Kom inte här nu och försök att flasha med massa teknikaliteter.. Han fick 2.91! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 On 2019-09-22 at 08:33, skrev John Khonken: Lyssna så kanske ni lär er något om varför vårt valuta är som den är. Detta gäller inte spooncreek. För han har dömt ut Swebbtv . Jag tittade på Dr S Ingves idag i 2tim när han frågades ut av Riksdagens ledamöter. Den svaga kronkursen och kronans utveckling var en återkommade fråga. Dr S Ingves sa att han märkt att den svaga kronan berör folk, "det märks i min mailbox" som han uttryckte sig. Annars var det som skilda världar efter lyssnat på Klaus Bernpaintner - kan förvisso bero på att dom har lite olika agendor... BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 24, 2019 Dela Inlagd September 24, 2019 33 minuter sedan, skrev Nineteen68: Dr S Ingves sa att han märkt att den svaga kronan berör folk, "det märks i min mailbox" som han uttryckte sig. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 25, 2019 Dela Inlagd September 25, 2019 Vad händer om kronfallet mot dollarn (och baht) fortsätter? Även om det är ytterst trist med en svag krona ska man nog inte oroa sig för mycket för det är i alla fall ingen risk att Sverige blir ett nytt Zimbabwe eller Venezuela. Ingves får bära hundhuvudet men den egentliga orsaken till den svaga kronkursen är en oansvarig politik hos landets makthavare och en svag krona är lika skadlig för den svenska ekonomin som en stark krona, vilket gör att den kraftiga försvagningen till slut kommer att tvinga fram självläkande förändringar och det kan ske på många olika sätt: 1. En allt sämre växelkurs ger högre importkostnader och då stiger inflationen, hoppas Ingves och höjer räntan. 2. Konkurrerande länder kommer att kräva att Sveriges regering vidtar åtgärder som stärker kronan då de anser att kronkursen manipuleras och ger svenska företag orättvisa exportfördelar. 3. Regeringen tvingas städa upp i ekonomin samtidigt som Ingves tvingas höja räntan av den enkla anledning att svenska högkvalitativa börsnoterade företag köps upp billigt av utländska bolag bit för bit, vilket är direkt samhällsfarligt. 4. Sverige har haft lägre ränta än omvärlden under en så pass lång tid att företagen inte lagt ner tillräckliga resurser på produktutveckling p g a exportens gratisskjuts och detta ger till slut sämre konkurrenskraft, vilket tvingar fram förändringar som till slut gynnar växelkursen. 5. Grannländerna börjar oroa sig för att deras ekonomier ska följa efter ner i djupet och kräver en förändring som stärker kronan (detta sker naturligtvis bakom lykta dörrar). 6. Om världsekonomin och exporten bromsar in kraftigt kommer det oundvikligen snabbt leda till en hög arbetslöshet, vilket i sin tur kommer att kräva ett mycket smärtsamt stålbad i form av kraftiga omstruktureringar som till slut stärker kronan. 7. Folket väljer in en ny regering vid nästa val på vallöftet att städa upp den misskötta ekonomin och löftet hålls (om det nu finns några politiker som kan hålla ett löfte). 8. e-krona införs i ett försök att effektivisera ekonomin och öka skatteintäkterna. Generation Y och generation Z är i princip redan där. Det är väl bara gamla gubbar som fortfarande vill ha några hundringar i bakfickan. 9. Svenska kronan överges och landet får istället Euro. 10. Om US dollarn försvagas kraftigt mot de andra större valutorna får vi sannolikt automatisk en kronförstärkning mot asiatiska valutor. Det skjuter egentligen endast problemet vidare in i framtiden men vi får ju i alla fall några extra Singh i baren. Tyvärr så är vi själva maktlösa i detta spel och kan bara vänta . . . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 2, 2019 Dela Inlagd Oktober 2, 2019 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 2, 2019 Dela Inlagd Oktober 2, 2019 On 2019-09-25 at 03:25, skrev Captain Morgan: Vad händer om kronfallet mot dollarn (och baht) fortsätter? Även om det är ytterst trist med en svag krona ska man nog inte oroa sig för mycket för det är i alla fall ingen risk att Sverige blir ett nytt Zimbabwe eller Venezuela. Ingves får bära hundhuvudet men den egentliga orsaken till den svaga kronkursen är en oansvarig politik hos landets makthavare och en svag krona är lika skadlig för den svenska ekonomin som en stark krona, vilket gör att den kraftiga försvagningen till slut kommer att tvinga fram självläkande förändringar och det kan ske på många olika sätt: 1. En allt sämre växelkurs ger högre importkostnader och då stiger inflationen, hoppas Ingves och höjer räntan. 2. Konkurrerande länder kommer att kräva att Sveriges regering vidtar åtgärder som stärker kronan då de anser att kronkursen manipuleras och ger svenska företag orättvisa exportfördelar. 3. Regeringen tvingas städa upp i ekonomin samtidigt som Ingves tvingas höja räntan av den enkla anledning att svenska högkvalitativa börsnoterade företag köps upp billigt av utländska bolag bit för bit, vilket är direkt samhällsfarligt. 4. Sverige har haft lägre ränta än omvärlden under en så pass lång tid att företagen inte lagt ner tillräckliga resurser på produktutveckling p g a exportens gratisskjuts och detta ger till slut sämre konkurrenskraft, vilket tvingar fram förändringar som till slut gynnar växelkursen. 5. Grannländerna börjar oroa sig för att deras ekonomier ska följa efter ner i djupet och kräver en förändring som stärker kronan (detta sker naturligtvis bakom lykta dörrar). 6. Om världsekonomin och exporten bromsar in kraftigt kommer det oundvikligen snabbt leda till en hög arbetslöshet, vilket i sin tur kommer att kräva ett mycket smärtsamt stålbad i form av kraftiga omstruktureringar som till slut stärker kronan. 7. Folket väljer in en ny regering vid nästa val på vallöftet att städa upp den misskötta ekonomin och löftet hålls (om det nu finns några politiker som kan hålla ett löfte). 8. e-krona införs i ett försök att effektivisera ekonomin och öka skatteintäkterna. Generation Y och generation Z är i princip redan där. Det är väl bara gamla gubbar som fortfarande vill ha några hundringar i bakfickan. 9. Svenska kronan överges och landet får istället Euro. 10. Om US dollarn försvagas kraftigt mot de andra större valutorna får vi sannolikt automatisk en kronförstärkning mot asiatiska valutor. Det skjuter egentligen endast problemet vidare in i framtiden men vi får ju i alla fall några extra Singh i baren. Tyvärr så är vi själva maktlösa i detta spel och kan bara vänta . . . Detta kan inte stämma, finns ju ett antal här på mpr som påstår att Sverige går lysande? En trodde inte alls kronan skulle bli så låg mot bahten så han bara fick 3 per krona, den andras enda åsikt är att klistra in länkar och tjata om stadsskulden. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Oktober 2, 2019 Dela Inlagd Oktober 2, 2019 14 minuter sedan, skrev Soengsang: Detta kan inte stämma, finns ju ett antal här på mpr som påstår att Sverige går lysande? En trodde inte alls kronan skulle bli så låg mot bahten så han bara fick 3 per krona, den andras enda åsikt är att klistra in länkar och tjata om stadsskulden. Valutakursen är ju ett aber nu. Jag har ju (liksom många andra) familjeutgifter i båda länderna (Sve och Thai), och för 5 år sen hade jag mer över netto (på den svenska lönen) EFTER mina utgifter i Thailand, än vad jag har idag FÖRE jag betalat utgifterna i Thailand (utgifterna i baht ungefär desamma). Utvecklingen för att jobba i Sverige, men betala i annan valuta, har varit hård. Jag förstår dock att såna som jag är ett piss i havet och är inte ett dugg prioriterade i spelet om framtiden. Jag är nog snarare en fiende till dagens Sverige, som gör av med stålar utomlands. Drömmen för de styrande skulle väl vara att förbjuda konsumtion utomlands, alternativt slänga på nån "moms" på det. Det var dagens gnäll. Dock kan jag "glädja" mig lite åt att de finns många som hyllar dagens utveckling i Sverige som har det sämre än jag, det värmer iaf lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Oktober 2, 2019 Dela Inlagd Oktober 2, 2019 37 minutes ago, Soengsang said: Detta kan inte stämma, finns ju ett antal här på mpr som påstår att Sverige går lysande? En trodde inte alls kronan skulle bli så låg mot bahten så han bara fick 3 per krona, den andras enda åsikt är att klistra in länkar och tjata om stadsskulden. Det finns nog olika åsikter om allting och endast framtiden kan visa vem som hade rätt. Problemen började ju med att alla hade lånat för mycket och vad gör man då? Sänker räntan och alla lånar ändå mer. Om det brinner för mycket i utegrillen. Vad gör vi då? Inte fan sprutar vi på mer tändvätska i alla fall. Vem kunde ens drömma om minusränta. Nu sitter dom med kuken i kläm, hur i helvete ska dom komma ur det här? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Oktober 2, 2019 Dela Inlagd Oktober 2, 2019 Ingen vill ta tag I problemet. Därför har vi som vi har det just nu. Och det blir inte bättre Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Oktober 2, 2019 Dela Inlagd Oktober 2, 2019 48 minuter sedan, skrev John Khonken: Ingen vill ta tag I problemet. Därför har vi som vi har det just nu. Och det blir inte bättre Rätt av dig, finns inga politiker idag bara karriär politiker som sitter för egen vinning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IH-fan Inlagd Oktober 2, 2019 Dela Inlagd Oktober 2, 2019 (ändrad) Varje gång jag tittar in på denna tråden så blir jag så glad här på MPR finns ju så många experter Ni kan ju allt om valutor o politik o allt annat också Synd att ni inte har något att säga till om Om ni hade haft det hade väl kursen varit 6bath per krona nu Ändrades Oktober 2, 2019 av IH-fan fel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu