Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

hej

vänta med att växla, läste någon stans att th kanske skall sänka räntan.jag tror att till hösten så blir det 1 till 5 igen kanske mer. exporten från th har minskat så kraftigt att det går kanske inte längre att hålla imot sin valuta.(ris,gummi,palmolja,cocosolja,kyckling,osv)

mvh jannegbg

Dela på andra sajter

hej

vänta med att växla, läste någon stans att th kanske skall sänka räntan.jag tror att till hösten så blir det 1 till 5 igen kanske mer. exporten från th har minskat så kraftigt att det går kanske inte längre att hålla imot sin valuta.(ris,gummi,palmolja,cocosolja,kyckling,osv)

Läste det tidigare på Forex site. Nu står det:

Valutaprognos

Thailands BNP för andra kvartalet har minskat med drygt fem procent enligt preliminära siffror. THB försvagas.

vurre :yes:

Dela på andra sajter

Jag hoppas och tror att Kronan kommer att stärkas ytterligare mot Bathen under hösten / vintern,

men jag har redan nu börjat skicka ner lite extra pengar som skall användas under kommande semester.

Kanske blir det en bra affär, kanske blir det en dålig. Framtliden får helt enkelt utvisa detta.

/ PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Dela på andra sajter

Jaha, då är man igång och funderar, drar slutsatser och tror sig kunna förutspå kronan gentemot thb.

Sist jag gjorde det var när jag skulle betala in "det sista" på min kåk nere i Ban Chang.

Det slutade med att jag fick låna 80 000 kr av morsan för att ha råd att lösa den. Surt värre!

Är säkert läge o föra över lite pengar till kontot i Thailand nu...

Men, med risk för att låta tjatig, är det på något sätt fördelaktigare att ha ICA kort än att föra över pengar till kontot i Thailand? Har Swedbank härhemma förresen

Pike

Dela på andra sajter

Den stora fördelen med ICA-kort isället för konto i Thailand just nu är väl att kronan är på väg upp.

Sen finns också osäkerheten om Thailand devalverar och då skulle inte jag vilja ha några pengar i Thailand.

Ändrades av mekong

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Dela på andra sajter

Den stora fördelen med ICA-kort isället för konto i Thailand just nu är väl att kronan är på väg upp.

Sen finns också osäkerheten om Thailand devalverar och då skulle inte jag vilja ha några pengar i Thailand.

Fördelen med överföring till konto i Thailand är, att man kan föra överpengar när man tycker att kursen är gynnsam.

En devalvering av thaibahten, som inte är möjlig då bahten är en flytande valuta, skulle inte påverka prisbilden i Thailand nämnvärt, så varför skulle du inte vilja ha pengar på ett thaikonto i ett sådant (hypotetiskt) läge - om du avser att använda pengarna i Thailand?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Att för över pengar till Konto i Thailand är inte gratis vad jag vet.årsavgiften på ICA-kortet är 295kr.skulle tro man passerar den summan ganska snabbt med överföringsavgifter.

Det är väl inte så svårt att räkna ut att det är en stor fördel att ha pengarna i Sverige om Thailand devalverar.

Dela på andra sajter

Det är väl inte så svårt att räkna ut att det är en stor fördel att ha pengarna i Sverige om Thailand devalverar.

Men Thailand kan inte devalvera sin valuta hur gärna de än vill eftersom den är flytande.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Jag tror också att Thailänska bathen kommer att devalvera har läst på flera sidor om att det spekulleras om detta samt även en del Thailändarna har rekomenderat mig att inte köpa något nu då priserna på det mesta är förhögt och en Thailändare väljer heller att gå i konkurs än att förlora annsikte och sänka priset.

Så en lösning utan att någon tappar annsikte är en nedskrivning,devalvering av Thaibaten.

Moo

Dela på andra sajter

Jag tror också att Thailänska bathen kommer att devalvera har läst på flera sidor om att det spekulleras om detta samt även en del Thailändarna har rekomenderat mig att inte köpa något nu då priserna på det mesta är förhögt och en Thailändare väljer heller att gå i konkurs än att förlora annsikte och sänka priset.

Så en lösning utan att någon tappar annsikte är en nedskrivning,devalvering av Thaibaten.

Moo

Med det ar bade praktiskt och teoretiskt omojligt att devalvera baht eftersom den, som Jive upprepat for dova oron, ar flytande och inte bunden. Det myndigheterna skulle kunna gora ar att inte stodkopa alt. salja av baht. De kan aven valja att depreciera (dvs skriva ned vardet ) valutan genom att starta valutapressarna.

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

Med det ar bade praktiskt och teoretiskt omojligt att devalvera baht eftersom den, som Jive upprepat for dova oron, ar flytande och inte bunden. Det myndigheterna skulle kunna gora ar att inte stodkopa alt. salja av baht. De kan aven valja att depreciera (dvs skriva ned vardet ) valutan genom att starta valutapressarna.

Wille, Du känner möjligtvis inte nån som kan tänka sig låna ut en sån? :whistle:

Det är ändå märkligt att i förhållande till svenska kronan så följer bathen US dollarns upp och nedgång, Euro och yen är väl även det hyggligt starka valutor men där är inte följsamheten likadan vad jag kan föstå.

Så kontentan blir, bathen flyter inte av egen kraft utan använer US dollarn som flytväst, är det så?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Wille, Du känner möjligtvis inte nån som kan tänka sig låna ut en sån? :whistle:

Det är ändå märkligt att i förhållande till svenska kronan så följer bathen US dollarns upp och nedgång, Euro och yen är väl även det hyggligt starka valutor men där är inte följsamheten likadan vad jag kan föstå.

Så kontentan blir, bathen flyter inte av egen kraft utan använer US dollarn som flytväst, är det så?

Baa

Har en press i kallaren men den gar varm mest hela tiden nu for tiden.

Inga valuta flyter pa egen hand - inte ens dollarn gar saker. Hade det inte varit for kraftiga stodkop och liknande fran Kina, Japan, Europa forra aret hade dollarn varit betydligt mkt mera utsatt.

Exakt vad som bestammer bahtens varde ar omojligt att saga da det ar tusentals olika variabler som spelar in. Visst ar det generellt sa att mindre valutor foljer storre valutor som de pa olika satt ar beroende av i export/import. I Thailands fall ar det solklart dollarn men det ar langt ifran en avgorande faktor. Under 2006 sa starktes bathen ca 20 % gentemot dollarn tex (juntan panikinforde da valuta regleringar for att "skydda" dollarkursen eftersom de inte hade rad med en starkare baht). Andra faktorer som spelar in ar tex niva pa utlandska investeringar i landet, projekterad tillvaxt, radande sysselsattningsgrad, utbud av exportvaror osv. Personligen tror jag att den i sarklass storsta faktorn som paverkar den flytande valutans varde ar bytesbalansen, eller analyser av dess trend iaf. Vad sager trenden? Minskar overskottet eller tvartom osv. ar nog det som avgor mest i dagslaget.

Som nagon skrev sa har exporten minskat med ca 26% senaste aret. Thailand har i dagslaget 122 miljarder baht i utlandsk valuta i sin valutareserv. Mestadelen ar i dollar. Det talades mkt om att salja av en del av denna tidigare i ar for att finansiera atgarder mot finanskrisen men regeringen valde att lana istallet. Skalet var enkelt da bahten hade starkts om de hade salt av dollar och exporten hade blivit annu mera lidande.

Something got to give - sa bathen lar falla annu mera den narmaste tiden.

Dela på andra sajter

John Khonken

Igår eller idag fick jag 4.43 på Ica inklusive avgiften i Thailand. Bättre dag för dag

Dela på andra sajter

Slutresultatet blir detsamma om man devalverar eller deprecierar(startar sedelpressarna).valutan minskar i värde.

Att bahten minskar nu kan alla konstatera och om dom även startar sedelpressarna återstår att se.men omöjligt är det definitivt inte.

Vad man sen kallar det...same same.

Dela på andra sajter

Bathen minskar i värde, mot vad då?

Om man tittar efter på svenska kronan så är det den som stärkts, inte bara gentemot bathen som håller stort sett jämna steg mot de starka valutorna, utan mot såväl euro och pundet.

Alltså, det är vi (sv kronan) som just nu tjänar i växelkurs mot många andra valutor och inte bathen som rasar såvitt jag kan förstå.

Baa

Dela på andra sajter

Verkar som kronan klarade veckohelgen, 4,73 just nu, cross my fingers.

Baa

Dela på andra sajter

Bathen minskar i värde, mot vad då?

Om man tittar efter på svenska kronan så är det den som stärkts, inte bara gentemot bathen som håller stort sett jämna steg mot de starka valutorna, utan mot såväl euro och pundet.

Alltså, det är vi (sv kronan) som just nu tjänar i växelkurs mot många andra valutor och inte bathen som rasar såvitt jag kan förstå.

Baa

Japp så rätt så!

Det enda som irriterar mig med det är att "skrytfaktorn" på min Euro-lön minskar när jag diskuterar lönen med Svenska polare :whistle:

Sen hade det ju varit trevligt om Bathen rasade oxå...

Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Slutresultatet blir detsamma om man devalverar eller deprecierar(startar sedelpressarna).valutan minskar i värde.

Att bahten minskar nu kan alla konstatera och om dom även startar sedelpressarna återstår att se.men omöjligt är det definitivt inte.

Så enkelt är det inte... USA har låtit sedelpressarna gå varmare och varmare. För att öka tillgången på dollar på billigare sätt så trycker man upp statsskuldspapper på flera hundra miljoner dollar per papper.. Dollarn har inte påverkats nämnvärt av detta, tvärt om så stärktes valutan när man ökade pengartryckeriet under hösten. Under orostid så stärks de stora valutorna och de mindre försvagas. Frågan är hur länge omvärlden tillåter USAs pengartryckeri...

FED har själva inte koll på det hela... Här är en affär på 2 triljoner dollar ($2 000 000 000 000 000 000...):

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

Så enkelt är det inte... USA har låtit sedelpressarna gå varmare och varmare. För att öka tillgången på dollar på billigare sätt så trycker man upp statsskuldspapper på flera hundra miljoner dollar per papper.. Dollarn har inte påverkats nämnvärt av detta, tvärt om så stärktes valutan när man ökade pengartryckeriet under hösten. Under orostid så stärks de stora valutorna och de mindre försvagas. Frågan är hur länge omvärlden tillåter USAs pengartryckeri...

FED har själva inte koll på det hela... Här är en affär på 2 triljoner dollar ($2 000 000 000 000 000 000...):

Haller med om att det ar en grov forenkling som som inte riktigt haller. En delvavering ar betydligt mkt tydligare och med ett garanterat initialt resultat till skillnad fran en depreicering. Bahtens varde gentemot dollarn har tex. inte foljt kronans varde gentemot dollarn osv och det finns ohyggligt massa faktorer som paverkar vardet. Att centralbanken medvetet deprecierar genom tex stodkop/forsaljning av reserver eller trycker nya sedlar kan vara ett aktivt forsok att skriva ned vardet av valutan men det finns inga garantier for att det faktiskt funkar eftersom det ar sa mkt psykologi bakom. Det ar ju inte handlingarna i sig som paverkar utan hur marknaden reagerar pa dessa och vilka slutsatser de drar om eventuella effekter. Pa samma satt som tex det forvantade handelsunderskott paverkar manniskors villighet att betala for en viss valuta pa samma satt paverkar utbudet den eventuella efterfragan.

Att tex dolarns varde inte minskade pga av det okade utbudet (sedeltryckning) berodde delvis pa att efterfragan okade parallellt med dels de facto efterfragan och dels diverse stodkop fran andra lander (och privata institutioner)som inte skulle ha rad med en for svag dollar. Kort sagt sa gillar inte omvarlden detta sedeltryckande men eftersom de har sa mkt investerat i valutan kan de inte lata den falla fritt.

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

Oki. Jag har läst på ämnet och konstaterar att kronan stärks igen i förhålland till dollarn, euron och bathen.

Då till frågan: Om man vill föra över pengar till en Thaibank för t.ex lägenhets köp eller annat. Hur får man mest

pengar i behållning efter valutapåslag eller avgifter. Har läst om ICA-kort o.s.v.

Säg att jag vill köpa en condo för några miljoner bath. Ska man vänta till kursen rättat till sig och till vilken bank för man

över pengar? huh.gif

Dela på andra sajter

Niise Hult.

Att vänta tills kursen"rättat till sig" är ju lite dubbeleggat, vilket värde som är rätt varierar ju ganska kraftigt beroende på vem man frågar, det blir som alltid vid valutaöverföringar lite grann som ett spel, men följer man trenderna på vxl kursen så är risken till bakslag något mindre.

Att ta ut större summor på Ica kortet tror jag kan vara svårt, vid så stora köp som en condo så rekommenderas antingen eget konto i Thailand att föra över pengar till eller om du handlar av en seriös, välrenomerad mäklare/agent så kan man ju föra över från svensk bank till dennes konto.

Baa

Dela på andra sajter

Oki. Jag har läst på ämnet och konstaterar att kronan stärks igen i förhålland till dollarn, euron och bathen.

Då till frågan: Om man vill föra över pengar till en Thaibank för t.ex lägenhets köp eller annat. Hur får man mest

pengar i behållning efter valutapåslag eller avgifter. Har läst om ICA-kort o.s.v.

Säg att jag vill köpa en condo för några miljoner bath. Ska man vänta till kursen rättat till sig och till vilken bank för man

över pengar? huh.gif

Ska du köpa lägenhet för några miljoner baht, får du vara nere i Thailand rätt länge för att göra din uttag á 20.000-30.000 Baht med ICA-kortet. Jag skulle rekommendera överföring.

Sen när man har inkomst/kapital i en valuta och skall konsumera/investera i en annan, så utsätts man för valutarisk. Rätt självklart. Skall du köpa lägenheten om, säg, ett år, kan du minska valutarisken genom att kontinuerligt föra över delsummor. Vill du spekulera i kursförändring, så för du över hela summan nu, om du tror på minskade kurs, respektive senare när du tror att kursen nått den nivå du är nöjd med eller när det är dags att betala för lägenheten. Inga konstigeheter egentligen. Sen hur värdet förändras vet ingen. Du kan likväl vinna som förlora på detta.

Personligen tror jag på en stärkt krona i framtiden, men du får göra din egen bedömning av läget.

För övrigt röstar jag på att bahten inte kan devalveras, då den är flytande. :)

Sen kan jag nämna att jag förde över nästan hela semesterkassan för en vecka sedan, vilket gav ok kurs, men hade vunnit på att använda ICA-kort då kursen förstärkts efter det. :)

Jaja.. Det ända som är säkert är att en stor Chang kostar 70 baht på hotellet där jag bor i Isaan..

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Dela på andra sajter

Nisse Hult,

Vill du pa nagot satt sakra upp och du av olika skal varken litar pa kronans kurs (du ar radd for en generell forsvagning) eller bahtens (du ar radd for en forstarkning gentemot kronan)sa kan du ju valja att fora over pengar till ett Euro/dollar konto i en internationell bank. Den eventuella fordelen ar att du tar en mindre risk da bahten traditionellt flukturerar mindre mot de storre valutorna dvs de har har storst handelsutbyte med. Dock sa ar denna losning ocksa potentiellt riskfylld da en forsvagning av valutan du vaxlar till eller att kronans starks mot bahten ytterliggare snuvar dig pa "vinsten" du gjort om du vantat.

Bilden nedan visar att bath/dollar kursen inte bjudit pa nagra overraskningar - varken negativa eller positiva. Med nuvarande trend skulle jag personligen vanta da den thailandska ekonomin inte visar nagra som helst tecken pa att starkas den narmaste tiden med svenska siffror ar positivare.

post-4303-124929214616_thumb.png

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...