Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev apknug:

Att du är happy med en oligopolsliknande marknad där storbankerna dominerar och har likartade vilkor har nog de flesta uppfattat, och till på köpet tjänar de massor av pengar uppbackade av staten och skattebetalarna.

Jag hoppas fortfarande att bostadsfinansieringsinstituten skall kunna bli en reell utmanare vad gäller bolånen. Ser mörkt ut nu dock.

Fintech kan nog på sikt också erbjuda ett fullvärdigt alternativ till betalningstjänsterna och vi kanske ser slutet på storbanker.

Klarna, som har bankoktroj, har fått en hel del, tyvärr, rättfärdig kritik för sina affärsmetoder men jag hoppas de tar sig i kragen. De verkar dock inte vara så sugna på bolån just nu tyvärr.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Vad du är inriktad på bolån. I alla brancher finns det några som dominerar. Men du är nog för lite insatt hur bankmarknanden fungerar, därav dina felaktiga påståenden. 

Och ja, Klarna var fin Tech men de ville inte vara beroende av bank så de blev en själv. 

I mogna marknader brukar villkoren vara likadana för aktörerna. Det gäller att erbjuda något unikt för att locka kunder. Och därav Ica banken, Coop bank, Bank Norwegian etc.

Sedan finns det lagar och regler som styr vad som är möjligt att göra. Ett bolån är ett bolån och kan inte erbjudas på olika sätt.

Dela på andra sajter

John Khonken
5 timmar sedan, skrev Boa52:

Kamraten JK är alltid blåst på det ena eller andra sättet

Boa tänka sig du skrev ett inlägg som folk förstår. 

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 timme sedan, skrev apknug:

Bolånen är det som storbanker tjänar mest på. Men de är väl ingen nyhet för dig som nog är insatt?

Att kalla den svenska bankmarknaden för mogen i nationalekonomiska termer bekräftar nog tyvärr mest hur nog lite insatt du är. Nischbankerna erbjuder inget reelt alternativ därav oligopolsliknande marknad.

Men är du happy med bankmarknaden I Sverige som den är idag så bra för dig.

Själv hoppas jag att fintech och ändrade regler leder till att storbanker som vi ser dem idag blir ett minne blott. Det kommer att gynna oss konsumenter.

Jag tror dock att det först krävs bland annat att begreppet bank bryts upp så att bland annat inte samma kapitaltäckningskrav ställs för all "bank" verksamhet.

Jag var förövrigt med att starta upp en av de första nischbankerna i slutet av 90 talet.

Nä nu ska jag ta en tysk importöl i väntan på att det finns ett alternativ till Systembolaget så nu får du klara dig själv på banken efter tre. Skål!

Har du hittat något alternativ till hantverkare? Jag behöver det för att renovera mitt badrum utan att bli blåst.

Bolån är en stor inkomst källa. Och nichbanker erbjuder alternativ som är likvärdiga. Ett inlåningskonton med MC eller VISA, app, betala räkningar. Många som kan det och väljer du Ica, Coop, Norwegian m.m. så får du något extra.

Vill du placera kapital kan du använda dig av Nordnet, Avanza m.fl.  Finns många alternativ. 

För Private banking finns det flera alternativ. Detsamma gäller företag och mera avancerade tjänster. 

Dela på andra sajter

Soengsang
7 timmar sedan, skrev John Khonken:

Frågan är om han förstod det själv :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
36 minuter sedan, skrev apknug:

Det var just likvärdigt som var den springande punkten. Reell konkurrens saknas dessvärre. Återstår att se om enkla bolån sjösätter sin affärsidé i full skala det är sådant som krävs om någon konkurrens att tala om skall uppstå.

Jag har som sagt varit med att starta upp nichbank och om du inte har genomskådat affärsidén så kan jag avslöja den för dig nu; banken börjar men att erbjuda "något extra" marknadsför sig hårt och kniper en bit av kakan, dvs kunder. Efter en tid, nåt till ett par tre år, så justeras villkoren till att matcha storbankernas. Det har hänt med Skandia, Coop, Ica mfl.

Men visst ska man som du är inne på shoppa runt och använda sig av den leverantör som erbjuder det bästa för just dig, det är det enda som man kan göra och när det gäller kapitel förvaltningen så finns det riktigt bra alternativ.

Vad är det för alternativ som gäller företag? Det förstår jag inte riktigt?

Alternativ till hantverkare för att renovera badrum? Ja testa att fråga en bagare, sjuksköterska, förskollärare eller nåt, tvivlar på att det blir så bra iof. emoji23.pngemoji23.pngemoji23.png

På tal om SEK THB som denna tråden handlar om så sålde jag THB och köpte SEK på superrich på suvvan innan jag åkte hem förra veckan, det är roligare att köra åt det hållet, tyvärr och värre verkar det bli. Får vi ingen ekonomiskmäll i Thailand så undrar fan när detta stoppar....

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Skickade från Thailand till Sverige alldeles nyss. 

30k Sek blev typ 100k Thb

Bra kurs om man skickar den vägen

Dela på andra sajter

På tal om SEK THB som denna tråden handlar om så sålde jag THB och köpte SEK på superrich på suvvan innan jag åkte hem förra veckan, det är roligare att köra åt det hållet, tyvärr och värre verkar det bli. Får vi ingen ekonomiskmäll i Thailand så undrar fan när detta stoppar....

Gjorde jag förra året när jag åkte hem. Trodde det skulle vara en bra affär, så lågt som kronan stod då kunde det väl inte bli sämre? Det kunde det!

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Alternativ till hantverkare för att renovera badrum? Ja testa att fråga en bagare, sjuksköterska, förskollärare eller nåt, tvivlar på att det blir så bra iof. emoji23.pngemoji23.pngemoji23.png

Precis så är det i alla yrken, även bank.

Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Det var just likvärdigt som var den springande punkten. Reell konkurrens saknas dessvärre. Återstår att se om enkla bolån sjösätter sin affärsidé i full skala det är sådant som krävs om någon konkurrens att tala om skall uppstå.

Tja för att finansiera utlåning så krävs inlåning och andra markets produkter. Och om de inte är en bank så måste de ha en husbank.

Undrar hur Enkla finansierar upplåning till deras bolån?

Enkla verkar bara ha bundet i 3 år??? Rörlig är bäst över tid om du inte lyckas binda till låg nivå i 5-10 år strax före ränte uppgång. Och bundet i 3 år så kan du inte flytta utan att betala ränteskillnadsersättning. Dubbel Huva. 

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev apknug:

Företag, ja inte enkla firman men lite större efterfrågar Cash Management produkter, Trade Finance, Corp Finance och avancerad e-Bank. Där är det också hård konkurrens men det finns inte lika många aktörer jämfört med privat personer. 

Dela på andra sajter

4 hours ago, apknug said:

Jag har som sagt varit med att starta upp nichbank och om du inte har genomskådat affärsidén så kan jag avslöja den för dig nu; banken börjar men att erbjuda "något extra" marknadsför sig hårt och kniper en bit av kakan, dvs kunder. Efter en tid, nåt till ett par tre år, så justeras villkoren till att matcha storbankernas. Det har hänt med Skandia, Coop, Ica mfl.

Men visst ska man som du är inne på shoppa runt och använda sig av den leverantör som erbjuder det bästa för just dig, det är det enda som man kan göra och när det gäller kapitel förvaltningen så finns det riktigt bra alternativ.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

En del räknade med att Bahten skulle gå ner efter valet, men trots kaos händer ingenting. Kanske det blir en ny regering någon gång i framtiden, eller fortsätter militären med business as usual.  Och du kan glömma riksbanken, u när båten sjunkit halvägs mot botten vaknar kapten Ingves, gomorgon gomorgon. Nej, det är under 3 vi ska, inget talar för något annat.

Dela på andra sajter

Tallviking
1 minut sedan, skrev Herluf:

En del räknade med att Bahten skulle gå ner efter valet, men trots kaos händer ingenting. Kanske det blir en ny regering någon gång i framtiden, eller fortsätter militären med business as usual.  Och du kan glömma riksbanken, u när båten sjunkit halvägs mot botten vaknar kapten Ingves, gomorgon gomorgon. Nej, det är under 3 vi ska, inget talar för något annat.

Har för mig att valresultatet skall officiellt vara klart till imorgon 9/5 så vi får se vad som händer då

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev John Khonken:

Folk förstod men inte du som vanligt, det var en till som alltid fatta nada. Somsangen. Huva

Dela på andra sajter

Kronan blir strax starkare mot Bahten, så ta det lugnt!

Hur kan jag veta det undrar ni kanske?

Elementärt!

Vi hade planerat en resa i sommar men det verkar skita sej, så nu vänder det!

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev apknug:

När det gäller svenska företag som behöver en ofta internationell helhetslösning så är situationen ännu värre. Endast storbanker "kan" erbjuda en vettig produkt, och då kan man nog räkna bort Swedbank som är sämst. Att gå till ING, ABN amro eller bnp Paribas funkar i praktiken inte heller.

Ja, företag som behöver en bank i Sverige har inte många alternativ. Men det är konkurrens till viss del. Wall enberg företagen har sin husbank t.ex.

Dela på andra sajter

Enkla är intressant som utmanare till storbanker. Just deras finansiering kommer bli stötesten om de ska få detta att lyfta. Tiden då man kunde ta lånestocken o lägga den i en påse, skaka om, och sälja den vidare dyrare förvann med Fannie Mae och Freddie Mac.

Håller helt med om att rörligt ränta i 99,9 % av fallen är bäst man vet aldrig vad som händer i livet. Men kan man överblicka 3 år kan 0,95% under tre år bara en bra affär. Det intressanta är ju att de erbjuder marknadens lägsta boränta för vanligt folk.

Det är väl bra att "vanligt"folk får en bra ränta vid bolån, anser du att du inte är vanligt folk, vilket folk är du då

Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Enkla är intressant som utmanare till storbanker. Just deras finansiering kommer bli stötesten om de ska få detta att lyfta. Tiden då man kunde ta lånestocken o lägga den i en påse, skaka om, och sälja den vidare dyrare förvann med Fannie Mae och Freddie Mac.

Håller helt med om att rörligt ränta i 99,9 % av fallen är bäst man vet aldrig vad som händer i livet. Men kan man överblicka 3 år kan 0,95% under tre år bara en bra affär. Det intressanta är ju att de erbjuder marknadens lägsta boränta för vanligt folk.

Ja, men det är säkert så att det är lockpriser för att komma in på markanden.  Du glömde nämna Lehman Brothers. 

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev apknug:

Allt som kan sätta press på de befintliga drakarna är bra för villkoren. Sen är ju räntan fast så det blir svårt att skruva upp räntan i smyg under löptiden något som dessvärre händer när den är rörlig.

LF och Nordea skickar inte ut notiser när ränterabatten på rörliga bolån upphör. Skulle tro att det är samma hos andra banker? Det ändras automatiskt till listränta och sen hoppas dom att man inte ska märka det. Det kallar jag bilhandlarfasoner.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Allt som kan sätta press på de befintliga drakarna är bra för villkoren. Sen är ju räntan fast så det blir svårt att skruva upp räntan i smyg under löptiden något som dessvärre händer när den är rörlig.

Villkoren är väl samma eller åtminstone likadana. En stor del av dom är reglerade i lagar och förordningar samt FI beslut.

Dela på andra sajter

Soengsang

Nu är snart 3,30 passerat, surt sa räven :(

ACA6D532-CDFC-49B7-BC93-9B2E488E1AE5.jpeg.e97ad49e0e7fcd226d9a3e945994e85f.jpeg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

stefan5300

Ja än är det en bit ner till 287 Baht för 1 hundring som är det lägsta jag har varit med om.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Soengsang
5 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja än är det en bit ner till 287 Baht för 1 hundring som är det lägsta jag har varit med om.

Mmm...det vore surt, men ingen omöjlighet..

”konstigt” att det kan bli så här när MPR:s röda expertpanel ständigt hävdar att Svensk ekonomi är så bra?

Tydligen finns det dem som inte tror på Svensk ekonomi?

Dela på andra sajter

3,25 innan dagen är slut?

Underligt att inte omvärlden tror på landet med den urstarka och välskötta ekonomin?

7255E483-FC2F-47ED-BE9F-6336298C2296.jpeg.2d93037e228e781baea315e93aea2666.jpeg

Dela på andra sajter

HuaHindinnge
21 minuter sedan, skrev Soengsang:

3,25 innan dagen är slut?

Underligt att inte omvärlden tror på landet med den urstarka och välskötta ekonomin?

7255E483-FC2F-47ED-BE9F-6336298C2296.jpeg.2d93037e228e781baea315e93aea2666.jpeg

Alltså, skärpning. Har du inte hört talas om Greta effekten?

Ändrades av HuaHindinnge
Dela på andra sajter

2 hours ago, HuaHindinnge said:

Alltså, skärpning. Har du inte hört talas om Greta effekten?

Ja, i ska vara stolta svenskar. 🤪

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...