Imperiale Inlagd Februari 20, 2019 Dela Inlagd Februari 20, 2019 (ändrad) On 2019-02-19 at 10:51, skrev Esspe: Stödköper gör man för att hålla kursen uppe. Tror inte heller din siffra stämmer, vad jag vet har det inte stödköpts kronor sen början på 2000-talet? Jag håller med dig och jag visste om att de inte stämde med den kunskap jag vet om ämnet. Men ändå lik väl så gör den Svenska Riksbanken detta och den Europeiska riksbanken. De började stödköp 2015 och har stödköpt för 245 miljarder kronor. Och jag tro att jag har rätt i mitt påstående, men inte inom valutan utan de köper tillbaka utestående statsobligationer. Läs den här länken och den är lång! Du får kopiera länken och klistra in den i sökfältet http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8944450&fileOId=8944452 Ändrades Februari 20, 2019 av Imperiale Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Februari 20, 2019 Dela Inlagd Februari 20, 2019 4 timmar sedan, skrev Tommy: Nu säljer vi svenska företag till REA-priser istället, till bland annat Kina... MVH Hoppas dom Kineserna säljer av i Thailand och köper Sveige vips så är skr upp 50% 5555 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Februari 20, 2019 Dela Inlagd Februari 20, 2019 4 timmar sedan, skrev evert 1: Om Ingves + de andra bestämmande höjer räntan stiger kronkursen vilket vi alla är fullt medvetna om. Vad händer sedan? En sak vet jag och det är att svensk exportindustri får betydligt svårare i den globala konkurrensen. Utlandstillverkade varor blir billigare i inköp, vilket konkurrerar ut den inhemska industrin. Detta på sikt innebär friställningar i Sverige = förhöjd arbetslöshet. Därpå kommer stora kostnader för välfärden att öka drastiskt och var ska dessa pengar tas. Självklart går det att låna upp, stora utlandslån som det gjordes på det glada 70 talet. Räntan kommer att höjas än mer, folk får gå ifrån sina boenden, kanske t.o.m. bankerna kursar. Staten måste gå in med ännu mer pengar. Välfärden hotas och Sverige går in i en regression. Följden blir av detta att kronas värde återigen rasar. Återigen minusränta men då har Sverige redan slarvat bort en otrolig mängd miljarder, nedlagda industrier o.s.v. Vi sitter pyrt till som jag säger. Bara hoppas att Ingves väg är bättre än den andra vägen med höjd ränta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 7 timmar sedan, skrev SatanG: Det är nog inte statsskulden som är det stora problemet, idag, utan mer de privata skulderna. / SatanG Om hushållens ökning av sina skulder beror på omvandling av hyresrätter till bostadsrätter så tycker inte jag att det är nåt större problem. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 https://www.bangkokpost.com/business/finance/1632290/baht-surges-to-5-year-high-near-31 Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 9 timmar sedan, skrev Imperiale: ”Dessutom har det länge varit arbetskraftsbrist, så varför har inte lönerna gått upp mer då? Någon åsikt om varför löneökningarna varit så låga mitt i en lång brinnande högkonjunktur?” De beror på den Svenska modellen! När ett Förbund ”Metall” inom LO har satt riktmärket på löneökningen så får de andra följa efter. ”Nu skyller man den låga inflationen på dåliga löneökningar dom senaste åren Det ska då ha bidragit till att det inte konsumeras så mycket att priserna kan höjas. Hur rimmar det med den ökade skuldsättningen? ” Där är ca 5 miljoner löntagare i Sverige. Om alla dessa hade fått 3.7 % i löneökning per år, mot de 2.6 % som de har fått de senaste 6 åren, så hade de kanske blivit mer över till konsumtion och att arbetsgivarna hade blivit tvingade att höga sina priser för att kompensera sina utgifter för höjda löner. En löneökning på 3.7 % på 5 miljoner löntagare per år skulle bli många miljarder. Skuldsättningen kan mycket väl öka utan att de skulle påverka inflationen, detta eftersom de har blivit billigare att låna pengar och då inte driver upp inflationen. Styrräntan har gått ner de senaste åren. 2011 i september låg de på 2 % och från oktober 2014 har den varit under 0 % På de 2.6 % löneökning så har inte många arbetsgivare behövt höja deras priser på varor och tjänster så mycket att de kommer upp i 2.6%. De har sparat in detta inom företaget och kanske bara höjt priserna med 1.5 %. De blir en negativ spiral som inte får igång inflationen. Vad gäller lönerna så stämmer det ju att Metall sätter siffran även om t.ex. Kommunal försöker komma ur det. Däremot så kan det ju inte hindra löneglidning och utbildat folk borde enkelt kunna få upp sina löner när det råder så stor arbetskraftsbrist som det sägs. Jag tror snarare att det är låglönejobben och ffa dom som ligger utanför facklig styrning som gjort att lönerna inte stigit mer. Restauranger, frisörer, nagelterapeuter, taxiföretag m.m. men även inom t.ex. mindre avancerade serviceyrken. Många oseriösa företag inom dessa branscher som tvingar seriösa att bli lite mindre seriösa och kanske t.o.m. konkurrerar bort dom från marknaden. Vad gäller skuldsättningen så kanske det är så enkelt som att svensken i allmänhet blivit klokare och pensionssparar mer? Nä knappast. Dom fysiska butikerna har ju jätteproblem nu och en del av konsumtionen har säkert försvunnit utomlands via Internet. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 9 hours ago, andrejsdenruskige said: Om det nu är Ingves som styr kursen, vad tror ni räntan bör höjas till för att ni ska vara nöjda? 25%, 50% eller 500% Är det bara de 3 alternativen vi får?😀 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 Hej Bra löneutveckling senaste året. Dvs om man får betalt i Baht och gör en massa jobb på huset i Sverige. Gissar dock att alla inte är lika glada som jag Ha en kanonbra dag! :wai: Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 6 timmar sedan, skrev Herluf: Är det bara de 3 alternativen vi får?😀 Nej, ni får välja fritt d det spekuleras vad räntans bör vara för att det inte ska vara synd om turisterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 53 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Nej, ni får välja fritt d det spekuleras vad räntans bör vara för att det inte ska vara synd om turisterna. 4,57 är det ultimata. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 (ändrad) Det accelererar nu. Var god spänn era säkerhetsbälte vi går för en hård landning. Obs det lutar åt mycket hård. Ändrades Februari 21, 2019 av JJC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 44 minutes ago, JJC said: Det accelererar nu. Var god spänn era säkerhetsbälte vi går för en hård landning. Obs det lutar åt mycket hård. Planet har kört vilse och störtdyker nu. Bränslet är dessutom slut. Passagerarna skriker av ångest, men piloten säger att allt är under kontroll. I tillägg till bälte föreslår jag störtkruka och åksjuketablett. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 Herluf har kanske rätt. Å andra sidan märker inte genomsnittssvensken hur illa landet ligger till, p.g.a.d. behöver vi varken bälte eller åksjuketabletter För övrigt drabbar den svenska dåliga valutakursen inga fattiga, de har nämligen inte ens råd att lämna landet och de andra, för dem spelar det mindre roll - de har ändå pengar så det räcker. Självklart lite surt för er svenskar som bosatt er i landet (Thailand) för att njuta lite på ålderdomen men ni tillhör ändå inte de mindre bemedlade. Visst kan ni klaga eller bekymra er för den uppkomma situationen men det är nog bara till att bryta ihop för att komma igen. Nationalekonomiskt är det Ingves gör troligtvis det bästa för landet och för dem som inte överger det sjunkande skeppet. Ska man skinnflå några är det de politiker som genomdrivet Sveriges generösa flyktingpolitik. Man ser ett resultat bl.a. i svensk brottsstatistik - för att nämna något Något som det också talas väldigt tyst om vilka kostnaderna kommunerna får p.g.a. just invandringen och vad det för med sig. Vi har också fått en kostsam välfärd (äldrevård/sjukvård/skola) som politikerna stod oförberedda på. Detta + mycket annat är det som drar ned kronans värde gentemot omvärlden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 14 timmar sedan, skrev Fritz: Om hushållens ökning av sina skulder beror på omvandling av hyresrätter till bostadsrätter så tycker inte jag att det är nåt större problem. Som jag skrev, idag. Klurar du lite på att svenskarna har enorma privata skulder i en högkonjunktur samt minusräntor så gissa vad som händer när vi går in i lågkonjunktur med eventuellt högre räntor. Nationalekonomer verkar konstigt nog se det som ett problem. Om jag förstått rätt uppgår sveriges samlade skuldsättning till ca 11,000 miljarder och ökar snabbt. alltså närmare 3 års totala BNP. Nu är det ju företag som står för den stora delen, privata skulder ligger på ungefär samma nivå som statsskulden men det kan ju starta en rejäl problematik när vi snart går in i en lågkonjunktur och många blir arbetslösa samtidigt som det beräknas komma närmare en halv miljon invandrare/anhöriga de kommande åren. Minskade skatteintäkter och kraftigt ökade utbetalningar i bidrag är ingen bra kombination för ett litet land och kommer naturligtvis försämra välfärden för alla. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 1 timme sedan, skrev SatanG: Som jag skrev, idag. Klurar du lite på att svenskarna har enorma privata skulder i en högkonjunktur samt minusräntor så gissa vad som händer när vi går in i lågkonjunktur med eventuellt högre räntor. Nationalekonomer verkar konstigt nog se det som ett problem. Om jag förstått rätt uppgår sveriges samlade skuldsättning till ca 11,000 miljarder och ökar snabbt. alltså närmare 3 års totala BNP. Nu är det ju företag som står för den stora delen, privata skulder ligger på ungefär samma nivå som statsskulden men det kan ju starta en rejäl problematik när vi snart går in i en lågkonjunktur och många blir arbetslösa samtidigt som det beräknas komma närmare en halv miljon invandrare/anhöriga de kommande åren. Minskade skatteintäkter och kraftigt ökade utbetalningar i bidrag är ingen bra kombination för ett litet land och kommer naturligtvis försämra välfärden för alla. / SatanG Ingen fara! Ekonomerna ser positivt på det hela. Bara det att ökningstakten i hushållens skuldsättning har minskat ger ekonomerna ståpäls. Om dessutom minskningstakten för kronans värde ökar så kommer svenska företag att sälja mer och då kommer väl även globallisterna att glädjas. 😎 Med Swedbanks minskade värde och alla de drar med sig i fallet kommer säkert många att kunna göra lönsamma investeringar framöver. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Imperiale Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 15 timmar sedan, skrev Esspe: Vad gäller lönerna så stämmer det ju att Metall sätter siffran även om t.ex. Kommunal försöker komma ur det. Däremot så kan det ju inte hindra löneglidning och utbildat folk borde enkelt kunna få upp sina löner när det råder så stor arbetskraftsbrist som det sägs. Jag tror snarare att det är låglönejobben och ffa dom som ligger utanför facklig styrning som gjort att lönerna inte stigit mer. Restauranger, frisörer, nagelterapeuter, taxiföretag m.m. men även inom t.ex. mindre avancerade serviceyrken. Många oseriösa företag inom dessa branscher som tvingar seriösa att bli lite mindre seriösa och kanske t.o.m. konkurrerar bort dom från marknaden. Vad gäller skuldsättningen så kanske det är så enkelt som att svensken i allmänhet blivit klokare och pensionssparar mer? Nä knappast. Dom fysiska butikerna har ju jätteproblem nu och en del av konsumtionen har säkert försvunnit utomlands via Internet. Jag vet inte vilken ända jag skall starta med! Du blandar ihopa olika saker. Sverige är inget u-land. Den svenska arbetsmarknaden är välorganiserad vilket betyder att mycket av den sker inom givna ramar. Att låglönejobben som ligger utanför facklig styrning skulle ha en stor påverkan på lönebildningen kan anses som obefintlig. Och den löneglidning som eventuellt skulle uppstå med utbildat folk kan också anses som obefintlig. Inget av dessa två har någon inverkan på om lönerna går upp eller ner. Utan det är den stora massan av löntagare som har kollektivavtal som påverka om lönerna skall gå upp eller ner. Där är en del förbund inom LO som har försökt att få mer än riksmärket och de har fått känna på LO- piska och rättat in sig i ledet snabbt. När det gäller låglönejobbens arbetsgivare så har de inte påverkat inflationen något. De tar ut samma timpeng per timme medan låglönearbetarna har fått se sin timlön per timme gå ner och att det har blivit mer över till arbetsgivarna. De enda som påverka om lönerna skall gå upp är om inflationen går upp. För när LO skall förhandla om lönerna med arbetsgivarna så är det inflationen som styr. Om inflationen är på 2.5% per år så kommer LO vilja ha mer än dessa 2.5% i löneökning till sina medlemmar för att inte inflationen skall äta upp hela löneökningen. Men som jag skrev i ett inlägg innan så har löntagarna bara fått 2.6% i årlig löneökning under de senaste 6 åren och att arbetsgivarna har löst denna ökningen med rationalisering inom företagen och bara har höjt sina priser marginellt. Och detta har inburit att inflationen inte har gått upp med mera än 1.5%. Detta påverka Riksbankens beslut att inte höja styrränta eftersom de inte kommer upp i de 2% som de har som mål. Riksbanken har försökt med att sänka styrränta under ett antal år utan att få upp inflationen. De har nästa tömt ur sin verktygslåda och har bara ett verktyg kvar att ta till och det är att höja styrräntan för att få fart på inflationen, men det finns risker med detta”inbromsning av köpkraften”. En annan väg man också kan ta är att ge löntagarna mer än dessa 2.6% per år tex 3.7 % vilket också skulle tvinga upp inflationen till 2% eller mer. Vad som är bäst att göra vet om ca 10 år. Då har vi facit och kan döma eller hylla den förda penningpolitiken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 IMF sänker global BNP-prognos https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/imf-sanker-global-bnp-prognos Lyssnade på radio, där sa de att IMF uppmanar Sverige att inte höja räntor. IMF tror att inflationen kan uppgå till 1,7 procent i slutet av 2019, och fonden stödjer därför Riksbankens avvaktande hållning. De vill avreglera bostadsmarknad http://www.gp.se/ekonomi/imf-avreglera-hela-hyresmarknaden-1.13525307 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Februari 21, 2019 Dela Inlagd Februari 21, 2019 Intressant artikel Östling: Systemkollaps om fem till tio år https://www.svd.se/ostling-systemkollaps-om-fem-till-tio-ar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Februari 22, 2019 Dela Inlagd Februari 22, 2019 19 timmar sedan, skrev stjp8729: Hej Bra löneutveckling senaste året. Dvs om man får betalt i Baht och gör en massa jobb på huset i Sverige. Gissar dock att alla inte är lika glada som jag Ha en kanonbra dag! Mina surt förvärvade slantar kommer från Sverige och vi har byggt i Thailand i vinter så det är inte lika muntert. Grundplåten hade vi dock redan här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Februari 22, 2019 Dela Inlagd Februari 22, 2019 6 timmar sedan, skrev apknug: Tyvärr går den inte att läsa för oss icke prenumeranter, tråkigt när det länkas till låst material utan ens en summering av innehållet. Det hade varit intressant att ta del av i alla fall huvudbudskapet. Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk Jag prenumererar inte, läste den när den var öppet för alla. Budskapet var i alla fall att om Sverige försätter i samma stil som idag och de senaste 4-5 åren så kommer ekonomi och allt annat som följer att haverera. Det finns redan tydliga signaler från kommuner som är konkursmässiga, styrande i landet har ingen kontroll, folk går på knäna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd Februari 22, 2019 Dela Inlagd Februari 22, 2019 6 minutes ago, JJC said: Jag prenumererar inte, läste den när den var öppet för alla. Budskapet var i alla fall att om Sverige försätter i samma stil som idag och de senaste 4-5 åren så kommer ekonomi och allt annat som följer att haverera. Det finns redan tydliga signaler från kommuner som är konkursmässiga, styrande i landet har ingen kontroll, folk går på knäna. Ärligt talat, det har redan havererat. Och det har hela världen fattat, utom svenskarna, därav kronkursen. Någon som seriöst tror att trenden kommer att vända, med nuvarande regering? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Februari 22, 2019 Dela Inlagd Februari 22, 2019 Allt går att vända. Som vi har det just nu. Med politiker som inte tar åt sig fakta från flera håll. Och lär sig att prioritera utifrån skattebasen. Allt går att lösa på manga sätt. Men att inte göra något är totalt vansinne. Att göra som Maggan vill . Höja alla skatter för att få fart på sossarnas byråkrati är helt fel väg som leder till en negativ spiral. Det bästa borde vara. Lägg ner landstinget stoppa invandringen tills vi har råd. Inför direktdemokrati. Där befolkningen bestämmer. Minska antalet politiker. Effektivisera byråkratin inom statliga organ. Lägg ner myndigheter som är tärande. Ha en bra Fredag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Februari 22, 2019 Dela Inlagd Februari 22, 2019 5 minuter sedan, skrev John Khonken: Lägg ner myndigheter som är tärande. Blir det då kvar nån annan myndighet än skatteverket av dom ca: 220 som finns i dag? Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 22, 2019 Dela Inlagd Februari 22, 2019 2 minuter sedan, skrev Fritz: Blir det då kvar nån annan myndighet än skatteverket av dom ca: 220 som finns i dag? Ja, fast alla myndigheter är ju tärande. Dresserar man folk att betala skatt så behövs inte skattemyndigheten heller. Nåja, håller med JK för en gångs skull. Pengarna används för dåligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Februari 22, 2019 Dela Inlagd Februari 22, 2019 3 timmar sedan, skrev rolba: Mina surt förvärvade slantar kommer från Sverige och vi har byggt i Thailand i vinter så det är inte lika muntert. Grundplåten hade vi dock redan här. Tur hade man när man invensterade när Skr. var stark jämfört med idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu