ban99arne Inlagd Juni 2, 2009 Dela Inlagd Juni 2, 2009 Nu vänder det!!! Spekultanten Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Juni 2, 2009 Dela Inlagd Juni 2, 2009 Nej! Nu har det vänt! Väntare NoBuzz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Juni 2, 2009 Dela Inlagd Juni 2, 2009 Ja, å nu vände det igen. Vändstekte Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PlayTheGame Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Med risk för vara allt för negativ, men f*n vad det går dåligt idag! "Some play hard to get, I play hard to want" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Farang Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Quote Med risk för vara allt för negativ, men f*n vad det går dåligt idag! Gör inget, jag skall inte växla idag member of svampen's fan-club Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Enligt expertisen beror kronans dipp på Baltikum? Synd att vi inte är starka nog att klara vär egen ekonomi. Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lars60 Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Quote Enligt expertisen beror kronans dipp på Baltikum? Synd att vi inte är starka nog att klara vär egen ekonomi. Baa Det är den ekonomiska krisen i Lettland som är orsaken, sa de på nyheterna ikväll. Både Euron och US Dollarn har blivit ca 20 öre dyrare idag, tyvärr tyvärr. Det kan i sin tur "spilla över" på både Swedbank och SE Banken, som tydligen har gjort vidlyftiga affärer i Lettland. Vi har det iaf ganska bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 idi*terna på Swedbank och andra storbanker har lånat ut cirka 500 miljarder kronor till u-länderna i Baltikum. Pengar som kanske aldrig betalas tillbaka. Och nu ska vi alla lida för det... Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Det va stora ord.Du brukar aldrig hetsa upp dej. haha Du ska väll inte resa igen? När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Quote Det va stora ord.Du brukar aldrig hetsa upp dej. haha Du ska väll inte resa igen? I just detta fall är jag ganska irriterad på storbankerna som trodde sig kunna tjäna grova pengar i Baltikum. Vilket dom i och för sig gjorde under några år. Svenska kronan faller mot de flesta valutor, inte bara thaibahten. Saker och ting blir dyrare att köpa i Sverige, även om man inte planerar någon resa. Jag medger dock att högre dollarkurs gynnar mina investeringar i Apple-aktier. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neil Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 det mest fantastiska är väl att swedbanks tidigare chef för baltikumaffärerna nu sitter i toppen av företaget. risken för att kronnan tappar rejält i värde är överhängande särskilt om alla tre baltländer devalverar. Neil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mekong Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Quote I just detta fall är jag ganska irriterad på storbankerna som trodde sig kunna tjäna grova pengar i Baltikum. Vilket dom i och för sig gjorde under några år. Svenska kronan faller mot de flesta valutor, inte bara thaibahten. Saker och ting blir dyrare att köpa i Sverige, även om man inte planerar någon resa. Jag medger dock att högre dollarkurs gynnar mina investeringar i Apple-aktier. Herr Chang har talat. Håller helt med dig Chang att det är för jävligt att dom svenska skattebetalarna ska stå för bankernas dåliga affärer i Baltikum. Men att saker och ting blir dyrare att köpa i Sverige stämmer inte, det är precis tvärt om. Det blir billigare att handlar i Sverige med utländsk valuta och dyrare för svenskar att handla utanför Sverige. Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Lettisk finans kalops... mmm Mixa 1 del SEB med 1 del Nordea och Späd med 3 delar Swedbank. Vänta 3 år och krydda med lite Dennis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svarten Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Quote I just detta fall är jag ganska irriterad på storbankerna som trodde sig kunna tjäna grova pengar i Baltikum. Vilket dom i och för sig gjorde under några år. Svenska kronan faller mot de flesta valutor, inte bara thaibahten. Saker och ting blir dyrare att köpa i Sverige, även om man inte planerar någon resa. Jag medger dock att högre dollarkurs gynnar mina investeringar i Apple-aktier. Herr Chang har talat. Om Lettland inte klarar av att försvara sin valutakurs via stödköp och tvingas till devalvering kommer de svenska bankers förlusterna att bli ännu större! Hälsning Svarten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Quote Håller helt med dig Chang att det är för jävligt att dom svenska skattebetalarna ska stå för bankernas dåliga affärer i Baltikum. Men att saker och ting blir dyrare att köpa i Sverige stämmer inte, det är precis tvärt om. Det blir billigare att handlar i Sverige med utländsk valuta och dyrare för svenskar att handla utanför Sverige. Nja!! Allt som inte är svensktillverkat blir dyrare och det finns inte mycket i detta land som endast tillverkas i Sverige! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Högre bonusar till bankcheferna Mvh Måne (varför i he-te ska spararna stå för notan? ) Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mekong Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Quote Nja!! Allt som inte är svensktillverkat blir dyrare och det finns inte mycket i detta land som endast tillverkas i Sverige! Kan inte mer än hålla med dig BaBoo och det var ju precis det jag skrev men det kanske blev otydligt...all import blir dyrare och exporten blir billigare när kronan tappar i värde. Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Up2You Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Dags och rösta för EURO!!!!!!! bort med kronan för gott!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UT006 Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Quote Dags och rösta för EURO!!!!!!! bort med kronan för gott!!! Och en felvärderad valuta är naturligtvis lösningen på alla dina problem!? ----------------------------------Citat Wikipedia: In addition to his work on international trade, Krugman has also been influential in the field of international finance economics. In 1979 he published a model of currency crises in the Journal of Money, Credit, and Banking showing that fixed exchange rate regimes are unlikely to end smoothly: instead, they end in a sudden speculative attack. Krugman's paper is considered one of the main contributions to the 'first generation' of currency crisis models.[24] Krugman predicted problems with the fixed exchange rates in East and Southeast Asia, and Thailand's economic policies before the 1997 East Asian financial crisis, and also criticized investors such as Long-Term Capital Management whose profits depended on the maintenance of fixed exchange rates prior to the 1998 Russian financial crisis.[citation “The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.” - Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mekong Inlagd Juni 4, 2009 Dela Inlagd Juni 4, 2009 Att införa EURO är inte lösningen på alla problem men väldigt många eller att låsa den till EURO som Danmark gjorde. Då hade vi haft en konkurenskraftig valuta som inte störtdyker så fort konjunkturen går ner. Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Up2You Inlagd Juni 4, 2009 Dela Inlagd Juni 4, 2009 Precis! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UT006 Inlagd Juni 4, 2009 Dela Inlagd Juni 4, 2009 Quote Då hade vi haft en konkurenskraftig valuta som inte störtdyker så fort konjunkturen går ner. Det är just genom att "störtdyka" som man fortsätter vara konkurranskraftig när efterfrågan på svenska varor och tjänster annars skulle minska (pga att de är relativts sett för dyra gentemot konkurrenterna). Lite skrämmande, att folk tycks tro att ett betalningsmedel är någon slags vara i sig själv, som man dessutom kan sätta ett icke marknadspris på! Det är naivt att tro att man kan byta en "fiat-valuta" mot en annan i syfte att bli "rikare" och därigenom trolla med knäna! Om den kinesiska valutan i en framtid backas upp med en guldmyntsfot - och de styrande där inte faller för frestelsen att inflatera valutan på samma sätt som alla andra regeringar historiskt har gjort - så är jag villig att överge kronan till förmån för en främmande valuta som betalningsmedel för svenska varor och tjänster. “The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.” - Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mekong Inlagd Juni 4, 2009 Dela Inlagd Juni 4, 2009 Quote Det är just genom att "störtdyka" som man fortsätter vara konkurranskraftig när efterfrågan på svenska varor och tjänster annars skulle minska (pga att de är relativts sett för dyra gentemot konkurrenterna). Lite skrämmande, att folk tycks tro att ett betalningsmedel är någon slags vara i sig själv, som man dessutom kan sätta ett icke marknadspris på! Det är naivt att tro att man kan byta en "fiat-valuta" mot en annan i syfte att bli "rikare" och därigenom trolla med knäna! Om den kinesiska valutan i en framtid backas upp med en guldmyntsfot - och de styrande där inte faller för frestelsen att inflatera valutan på samma sätt som alla andra regeringar historiskt har gjort - så är jag villig att överge kronan till förmån för en främmande valuta som betalningsmedel för svenska varor och tjänster. Anledningen till att små valutor som sv. kronor störtdyker i tider som nu är att ingen vågar investera i små valutor utan övergår till dom stora valutorna. Hade vi haft EURO i Sverige hade vi suttit säkra i båten. Om något är skrämmande så är det när man borde läst på lite bättre innan man uttalar sig och som inte tycks veta att det finns en valutamarknad precis som det finns en aktiemarknad. En stark valuta står alltid stark. Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Juni 4, 2009 Dela Inlagd Juni 4, 2009 Exempelvis Exportrådet som visar att exporten har ökat med 30 miljarder. Utan kronan skulle exporten ha varit 30 miljarder lägre vilket motsvarar 50 000 jobb. http://www.expressen...0-jobb-i-landet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UT006 Inlagd Juni 4, 2009 Dela Inlagd Juni 4, 2009 "... som man dessutom kan sätta ett icke marknadspris på!" Valutamarknaden är välkänd, oroa dig inte för det; men den lever inte ett eget liv oberoende av efterfrågan på varor, tjänster och finansiella placeringar. Den är dessutom mycket effektiv; just därför är det svårt att sätta priser, en längre period, som inte är baserade på fundamenta! På relativt kort sikt, kanske upp mot två till tre månader kan en liten valuta påverkas av spekulativa flöden (även stora valutor, som Yenen, kan påverkas rejält av t ex carry trade). Ev. körningar brukar upphöra snabbt om det inte finns fundamentala obalanser i landets ekonomi. För de som tror på prisregleringar, subventioner och planekonomi, dvs politikernas överlägsna förstånd, är det naturligtvis lockande med fasta växelkurser. För de som tror att marknaden är bäst på att värdera varor och tjänster är rörliga växelkurser ingenting att vara rädd för - man får den växelkurs man förtjänar. ------------------ "Ni måste göra ett val: Lita på guldets naturliga stabilitet eller regeringsmedlemmarnas ärlighet och intelligens. Och med full respekt för dessa damer och herrar rekommenderar jag er att rösta på guldet så länge det kapitalistiska systemet består." (Bernard Shaw,1928 ) “The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.” - Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu