Fritz Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 3 minuter sedan, skrev Esspe: Jag hoppas du har rätt för isf kan det ju gå på rätt håll om Ingves trycker på rätt knapp någon gång. Det skulle väl dock inte bli någon höjning i år om jag minns rätt. EUR har ju inte heller rört räntan på länge men ändå så faller SEK ganska fritt mot den så där stämmer det inte. Inte heller om man tittar på SEK/DKR. Dom har också minusränta och där har SEK ändå tappat runt 10 % senaste året. Är den danska kronan knuten till EUR på nåt sätt? Den har knappast rört sig alls vad jag kan se. Inte vet jag, jag skrev väl bara att jag tror att minusräntan är en bidragande orsak till den dåliga växlingskursen och inte tvärt om som jag fick intrycket av att du menade i ditt tidigare inlägg som jag ovan citerade. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 1 minut sedan, skrev broder tuk tuk: Det är inte riktat mot dig men jag vet att ett antal medlemmar, långliggare har berättat att dom spenderar ca 100.000 baht i månaden vilket jag tycker är åt helvete för mycket. Då kan man lika gärna bo kvar i Sverige med god livskvalite. BTT Nja själv kommer min danska lön, fn 1.38, in vackert på Swedbank och SEB varje månad och frugan drar in thai baht, så 100k/månad kan man väl åtminstone få unna sig. Bara att skita i att överföra tills kursen blir bättre, att dra in på maidsen och liknande känns lite taskigt / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 1 timme sedan, skrev broder tuk tuk: Det är ju lite märkligt när vissa medlemmar i samma andetag som dom skryter och berättar hur mycket dom spenderar per månad i Thailand även sitter och beklagar sig över om bahten råkar bli 5 öre dyrare. Då får man ju dra ner på utgifterna. Istället för att spendera 100.000 baht i månaden kanske man kan spendera 90.000 baht istället? BTT Det måste vara veckor du pratar om? 100.000thb gör man ju av med redan innan taxin från suvvan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 6 minuter sedan, skrev Soengsang: Det är mycket du inte begriper, vad du tycker är helt relativt för dig, 100k bht kanske inte är särskilt mycket för de som är i 50 års åldern och arbetar. 25000 svenska kronor i månaden är väl inte så mycket i Sverige men jag trodde i min enfald att dom flesta expats flyttar till Thailand för att få bättre köpkraft och om man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 6 minuter sedan, skrev broder tuk tuk: man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden. Naturligtvis gör man det om man är själv, men med familj och kanske flera barn i skolålder så kostar det. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 5 minuter sedan, skrev Soengsang: Naturligtvis gör man det om man är själv, men med familj och kanske flera barn i skolålder så kostar det. Nja nu kan man ju låta sina barn gå i vanliga statliga skolor om man vill, såvida barnen är tvåspråkiga vilket väl dom flesta svenskars barn i Thailand är. Kostar ju inget. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 14 minuter sedan, skrev broder tuk tuk: 25000 svenska kronor i månaden är väl inte så mycket i Sverige men jag trodde i min enfald att dom flesta expats flyttar till Thailand för att få bättre köpkraft och om man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden. BTT Enligt EU:s definition är man fattigpensionär om man har mindre än 12 000 kronor netto i månaden som ensamstående. Vill minnas att 25 % av dom svenska pensionärerna ligger under fattigdomsgränsen och många överlever för dom lever på potatis och vegetabiliskt protein samt att dom får hyresbidrag. Är man fattigpensionär så får man inte 1-årsvisa till Thailand. Försäkringskassan är dock så hyggliga att dom uppger bruttopension så därför får även många fattigpensionärer ettårsvisa. Fattigpensionären Born41 som bara har råd att vistas en månad åt gången i Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 6 minuter sedan, skrev born41: Enligt EU:s definition är man fattigpensionär om man har mindre än 12 000 kronor netto i månaden som ensamstående. Vill minnas att 25 % av dom svenska pensionärerna ligger under fattigdomsgränsen och många överlever för dom lever på potatis och vegetabiliskt protein samt att dom får hyresbidrag. Är man fattigpensionär så får man inte 1-årsvisa till Thailand. Försäkringskassan är dock så hyggliga att dom uppger bruttopension så därför får även många fattigpensionärer ettårsvisa. Fattigpensionären Born41 som bara har råd att vistas en månad åt gången i Thailand. Brutto, inte netto vad jag förstått. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 25000 svenska kronor i månaden är väl inte så mycket i Sverige men jag trodde i min enfald att dom flesta expats flyttar till Thailand för att få bättre köpkraft och om man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden. BTT Klarar sig?Man är inte i Thailand för att överleva, man är där för att leva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 Det är inte riktat mot dig men jag vet att ett antal medlemmar, långliggare har berättat att dom spenderar ca 100.000 baht i månaden vilket jag tycker är åt helvete för mycket. Då kan man lika gärna bo kvar i Sverige med god livskvalite. BTT Avundsjuk? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 25000 svenska kronor i månaden är väl inte så mycket i Sverige men jag trodde i min enfald att dom flesta expats flyttar till Thailand för att få bättre köpkraft och om man utgår ifrån att Thailand är halva priset mot Sverige så klarar man sig utmärkt på ca 13000 i månaden. BTT Själv trodde jag att folk flyttade hit för att leva lite bättre på sina pengar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 Sista tidens krondipp beror mycket på att det är utdelningssäsong på börsen och många stora utländska ägare hämtar hem utdelningen, borde rätta till sig lite i Maj. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 7 timmar sedan, skrev Fritz: Är det inte minusräntan som vi har i Sverige som är en bidragande till marknadens ointresse för den svenska valutan och därav den låga kronkursen? Sedan tror jag, OBS tror, att Thailand liksom Sverige inte kan devalvera sin valuta utan i stället får fibbla med reporäntan och möjligtvis andra schackdrag för att höja eller sänka värdet på sin valuta. Fritz.. Pastorn har rätt. Här finns mycket som den inte insatte förstår, både i Sverige och Thailand. Frågan är; är det någon som över huvud taget förstår? Jaja, Konken och någon fler kanske....Bilderberggruppen och bitcoin... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd April 3, 2018 Dela Inlagd April 3, 2018 3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige: Klarar sig? Man är inte i Thailand för att överleva, man är där för att leva. Finns många nyanser av brunt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 Och hur står kronan mot battingarna idag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 7 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige: Klarar sig? Man är inte i Thailand för att överleva, man är där för att leva. Jo men man kan leva ganska gott i Thailand på två pensioner. Om du och frugan har 20.000 svenska kronor ihop så har ni alltså 40.000 bahtingar i månaden att leva på vilket gör att ni kan bo i en lägenhet för ca 10.000 baht, äta ute tre gånger per dygn och ändå få pengar över till utflykter och annat som berikar livet. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broskan Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 32 minuter sedan, skrev broder tuk tuk: Jo men man kan leva ganska gott i Thailand på två pensioner. Om du och frugan har 20.000 svenska kronor ihop så har ni alltså 40.000 bahtingar i månaden att leva på vilket gör att ni kan bo i en lägenhet för ca 10.000 baht, äta ute tre gånger per dygn och ändå få pengar över till utflykter och annat som berikar livet. BTT Det var en dålig växlingskurs du fick på Google-exchange //Broskan "Om jag fått frågan om var de lyckligaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där varje människa har en ståuppkomikers talang." Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 7 timmar sedan, skrev Benjamas: Sista tidens krondipp beror mycket på att det är utdelningssäsong på börsen och många stora utländska ägare hämtar hem utdelningen, borde rätta till sig lite i Maj. Det låter som en mycket rimlig förklaring, tack för det. Då leverhoppet fortfarande om en återgång till 4,5 Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 (ändrad) 8 timmar sedan, skrev Benjamas: Sista tidens krondipp beror mycket på att det är utdelningssäsong på börsen och många stora utländska ägare hämtar hem utdelningen, borde rätta till sig lite i Maj. Jag hoppas innerligt att du har rätt men borde det inte vara som du beskriver varje år i så fall? Jag har kikat lite hur valutakurserna sett ut dom senaste 10 åren och hittar inget som styrker din teori. I denna artikel påstås det att orsaken till kronans fall är att inflationen inte blev den förväntade. https://www.expressen.se/dinapengar/efter-inflationssmallen-mot-ingves-kronan-i-brant-fall/ Fritz.. Ändrades April 4, 2018 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 1 timme sedan, skrev Fritz: Jag hoppas innerligt att du har rätt men borde det inte vara som du beskriver varje år i så fall? Jag har kikat lite hur valutakurserna sett ut dom senaste 10 åren och hittar inget som styrker din teori. I denna artikel påstås det att orsaken till kronans fall är att inflationen inte blev den förväntade. https://www.expressen.se/dinapengar/efter-inflationssmallen-mot-ingves-kronan-i-brant-fall/ Fritz.. Förmodligen har ni båda rätt. Det är nog diverse saker som påverkar, så även Sveriges framtida ekonomi? Mörkt ser det ut iaf. Det enda positiva är väl att alla som ser en orsak förmodligen har rätt Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 8 timmar sedan, skrev Wanchai: Pastorn har rätt. Här finns mycket som den inte insatte förstår, både i Sverige och Thailand. Frågan är; är det någon som över huvud taget förstår? Jaja, Konken och någon fler kanske....Bilderberggruppen och bitcoin... Du har helt rätt. Ni andra är odugliga. Bara jag förstår allt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 Jo men man kan leva ganska gott i Thailand på två pensioner. Om du och frugan har 20.000 svenska kronor ihop så har ni alltså 40.000 bahtingar i månaden att leva på vilket gör att ni kan bo i en lägenhet för ca 10.000 baht, äta ute tre gånger per dygn och ändå få pengar över till utflykter och annat som berikar livet. BTT Jag förstår att du inte vågar åka till Thailand. Med en sådan kurs så blir det få förunnat att släppa lös ordentligt. Varför skulle jag bo i en lägenhet för 10000thb?Vad kostar en bil?Vad kostar ett hus?Varför ska jag nöja mig med lägre standard på hus och bil i Thailand? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk: Jo men man kan leva ganska gott i Thailand på två pensioner. BTT Jag misstänker att i dom flesta fall så är det En gubbe som har pension från Sverige.Har han en "tant" som kommer från Thailand, så är förmodligen hennes pension ganska blygsam. då hon har kort intjänandetid i Sverige eller ingen als om darlingen har hittats i LOS då gubben är till åren kommen. Har fått ett flertal erbjudande av damer med hus.Dom vill ha 20 000 Thb per månad för "all inklusv" Fattigpensionären har då 20 000 Thb kvar till sjukförsäkring och övriga omkostnader och nöjen. Frånsett ett varmt klimat så blir standarden vesentligt lägre än i Sverige. Jag måste erkänna att "all inklusiv" lockar Born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 5 timmar sedan, skrev Fritz: Jag hoppas innerligt att du har rätt men borde det inte vara som du beskriver varje år i så fall? Jag har kikat lite hur valutakurserna sett ut dom senaste 10 åren och hittar inget som styrker din teori. I denna artikel påstås det att orsaken till kronans fall är att inflationen inte blev den förväntade. https://www.expressen.se/dinapengar/efter-inflationssmallen-mot-ingves-kronan-i-brant-fall/ Fritz.. Det Pjamas skriver fans att läsa på på DI här om dagen. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd April 4, 2018 Dela Inlagd April 4, 2018 (ändrad) 32 minuter sedan, skrev Soengsang: Det Pjamas skriver fans att läsa på på DI här om dagen. OK men jag tycker fortfarande att det är konstigt att i alla fall jag inte ser den tendensen i valutakurserna tidigare år, men ingen skulle bli gladare än jag om DI och Benjamas har rätt i sina förutsägelser att kronan snart stiger i värde. Fritz,, Ändrades April 4, 2018 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu