Nong Bua Inlagd November 5, 2017 Dela Inlagd November 5, 2017 Tveksamt om den s k bostadsbubblan kommer att spricka, tror inte att det sker utan yttre påverkan. Däremot stagnerar priserna pga ökat byggande, åtminstone i vissa delar av landet. Jag är inte särskilt orolig över priset på vårt hus, det ligger inte mitt i en attraktiv storstad. Vad gäller THB hoppas jag att botten är nådd för denna gången. Snart dags att skicka ner en slant igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd November 7, 2017 Dela Inlagd November 7, 2017 On 2017-11-05 at 2:57 PM, Nong Bua said: Tveksamt om den s k bostadsbubblan kommer att spricka, tror inte att det sker utan yttre påverkan. Däremot stagnerar priserna pga ökat byggande, åtminstone i vissa delar av landet. Jag är inte särskilt orolig över priset på vårt hus, det ligger inte mitt i en attraktiv storstad. Vad gäller THB hoppas jag att botten är nådd för denna gången. Snart dags att skicka ner en slant igen. https://www.di.se/nyheter/maklare-prisraset-redan-15-procent-i-stockholm/ Nej, 15% ner Stockholm är bara ett litet hack i kurvan efter hur många procents uppgång? Nog inget som påverkar kronkursen ännu fast vem vet hur valutaspekulanter tänker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nong Bua Inlagd November 7, 2017 Dela Inlagd November 7, 2017 1 timme sedan, skrev Herluf: https://www.di.se/nyheter/maklare-prisraset-redan-15-procent-i-stockholm/ Nej, 15% ner Stockholm är bara ett litet hack i kurvan efter hur många procents uppgång? Nog inget som påverkar kronkursen ännu fast vem vet hur valutaspekulanter tänker. Bostadsmarknaden i Stockholm lever väl sitt eget liv och är inte signifikativ för resten av landet. Visst är det hett i exempelvis Malmö men inte lika hemskt. Då är nog Nordkorea vs USA en större risk, smäller det mot förmodan dem emellan så lär det bli stora svängningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd November 18, 2017 Dela Inlagd November 18, 2017 3,88 - nu börjar det svida förmodar jag. I skinnet på de som för över lön eller pension till Thailand varje månad. Känns bra att ha skickat över semesterpengen till 4,14 även om det kändes som en dålig affär då. Bahten är råstark. Den tuffar på av egen kraft och ursäktas ofta numera av de som kan påverka. mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd November 19, 2017 Dela Inlagd November 19, 2017 12 timmar sedan, skrev Moritz: 3,88 - nu börjar det svida förmodar jag. I skinnet på de som för över lön eller pension till Thailand varje månad. Känns bra att ha skickat över semesterpengen till 4,14 även om det kändes som en dålig affär då. Bahten är råstark. Den tuffar på av egen kraft och ursäktas ofta numera av de som kan påverka. mvh 30 års högsta mot dollarn. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Januari 18, 2018 Dela Inlagd Januari 18, 2018 Vad står kursen i nu ? hur mycket bath får man för 100 kronor?? mvh1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abercrombie Inlagd Januari 18, 2018 Dela Inlagd Januari 18, 2018 13 minuter sedan, skrev soi covboy: Vad står kursen i nu ? hur mycket bath får man för 100 kronor?? mvh1 392 på TT Exchange i Pattaya i tisdags Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NilsGJ Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 Den har någon månad på sig att gå upp, sedan måste jag skicka ner lite inför resan. Hade gärna fått lite över 4... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 Tycker svenska kronan har blivit för stark. Ner till 3.5 typ, perfekt! Håller dräggen borta! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boffe Inlagd Januari 22, 2018 Dela Inlagd Januari 22, 2018 On 2017-11-04 at 18:46, skrev samet: Var reportage på radion idag om bostadmarknade i Stockholm. Priserna har stannat. Till och med backat lite. Anledningen enligt två olika mäklare var främst två saker. 1. Köpare av spekulativt syfta lämnar marknaden, pga. små vinstchanser. 2. Det finns nu dubbelt så många lägenheter till salu som samma tid förra året. Men ungefär lika många köpare. Anledningen till det är punkten 1. I Uppsala rasar priserna nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 22, 2018 Dela Inlagd Januari 22, 2018 On 2018-01-19 at 21:05, skrev wUThai: Tycker svenska kronan har blivit för stark. Ner till 3.5 typ, perfekt! Håller dräggen borta! Bättre att flygpriserna går upp, borde inte kosta under....säg 15000 för en ToR Thailand, skulle hålla mycket drägg borta Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Januari 22, 2018 Dela Inlagd Januari 22, 2018 (ändrad) On 2018-01-19 at 21:05, skrev wUThai: Tycker svenska kronan har blivit för stark. Ner till 3.5 typ, perfekt! Håller dräggen borta! Är Skr. en världsvaluta ? Du behöver inte vara orolig jag umgås med Thaiare bara Drägg kommer från dom flesta länderna. Ändrades Januari 22, 2018 av Dolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Abercrombie Inlagd Januari 23, 2018 Dela Inlagd Januari 23, 2018 390 baht för 100 riksdaler på TT Currency Exchange i Pattaya idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 Vi skulle testa frugans nya Mastercard idag. Ta ut baht i ATM i Bangkok. Oavsett bank och belopp verkade det kosta 220 baht att överhuvudtaget nyttja kortet. Därtill kommer förstås 40 kr till banken hemma för besväret. Som om inte det vore illa nog erbjöds vi en växelkurs på 3,56 att jämföra med dagens b2b-kurs på 3,97. Den "conversion" (som jag antar är Mastercards växlingserbjudande) kunde man skippa men det ledde inget vart. Enda vägen att få ut stålar var att acceptera den dåliga växelkurs. Så vi la ner det. Hur gör ni andra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 (ändrad) 18 minuter sedan, skrev Moritz: Vi skulle testa frugans nya Mastercard idag. Ta ut baht i ATM i Bangkok. Oavsett bank och belopp verkade det kosta 220 baht att överhuvudtaget nyttja kortet. Därtill kommer förstås 40 kr till banken hemma för besväret. Som om inte det vore illa nog erbjöds vi en växelkurs på 3,56 att jämföra med dagens b2b-kurs på 3,97. Den "conversion" (som jag antar är Mastercards växlingserbjudande) kunde man skippa men det ledde inget vart. Enda vägen att få ut stålar var att acceptera den dåliga växelkurs. Så vi la ner det. Hur gör ni andra? Det låter märkligt. Man brukar få en fråga "Continue without conversion?", som man ska svara ja på (ibland är den omvänd). Har aldrig varit med om att uttaget avbryts pga att man inte vill ha thaibankens kurs. Det är inte så att kortet är låst för uttag i utlandet (utanför Sverige)? Men den uppenbara lösningen är ju att ha ett thaikonto som du överför större summor till. Ändrades Januari 24, 2018 av frogfish Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 22 minuter sedan, skrev Moritz: Vi skulle testa frugans nya Mastercard idag. Ta ut baht i ATM i Bangkok. Oavsett bank och belopp verkade det kosta 220 baht att överhuvudtaget nyttja kortet. Därtill kommer förstås 40 kr till banken hemma för besväret. Som om inte det vore illa nog erbjöds vi en växelkurs på 3,56 att jämföra med dagens b2b-kurs på 3,97. Den "conversion" (som jag antar är Mastercards växlingserbjudande) kunde man skippa men det ledde inget vart. Enda vägen att få ut stålar var att acceptera den dåliga växelkurs. Så vi la ner det. Hur gör ni andra? Jag tar ut på Kasikorn Bank ATM och där på ATM skärmen ställer dom en fråga "Continue without conversion" kan man svara ja eller nej, jag svarar nej och får bättre växelkurs. Kör med det berömda ICA kortet som många hatar. Mvh.Dollemon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frason Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 33 minuter sedan, skrev Moritz: Vi skulle testa frugans nya Mastercard idag. Ta ut baht i ATM i Bangkok. Oavsett bank och belopp verkade det kosta 220 baht att överhuvudtaget nyttja kortet. Därtill kommer förstås 40 kr till banken hemma för besväret. Som om inte det vore illa nog erbjöds vi en växelkurs på 3,56 att jämföra med dagens b2b-kurs på 3,97. Den "conversion" (som jag antar är Mastercards växlingserbjudande) kunde man skippa men det ledde inget vart. Enda vägen att få ut stålar var att acceptera den dåliga växelkurs. Så vi la ner det. Hur gör ni andra? Kreditkort alltså? Man tar inte ut kontanter med kreditkort, det blir dyrt som du såg. Hatar lögnare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 32 minuter sedan, skrev frason: Kreditkort alltså? Man tar inte ut kontanter med kreditkort, det blir dyrt som du såg. U Som du vet är alla MasterCard kreditkort! MastroCard är kontant kort, de blåmarket! Coop ar har båda Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 49 minuter sedan, skrev Dolle: Jag tar ut på Kasikorn Bank ATM och där på ATM skärmen ställer dom en fråga "Continue without conversion" kan man svara ja eller nej, jag svarar nej och får bättre växelkurs. Kör med det berömda ICA kortet som många hatar. Mvh.Dollemon Låter osannolikt att thaibanken skulle ge en bättre kurs än visa/mastercard. Du ska svara ja på den frågan, dvs att du vill fortsätta utan att banken gör växlingen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 (ändrad) 33 minuter sedan, skrev frogfish: Låter osannolikt att thaibanken skulle ge en bättre kurs än visa/mastercard. Du ska svara ja på den frågan, dvs att du vill fortsätta utan att banken gör växlingen. Först får man en fråga om 220 Thai Bath, sen går jag vidare och fåt typ. 3,54 i växelkurs på skärmen senfrågar dom igen och där svarar jag nej och får bättre kurs. Är i Sverige nu annars har jag kunnat tagit foto på hur jag gör, rätt eller fel jag får då bra kurs gämfört med erbjudande på skärmen . Allt går på rutin vet ej varför jag får bättre kurs än det som står på skärmen. Ibland tar jag ut på Krung Thai Bank och där ställer dom inga frågor och får bra kurs. Ändrades Januari 24, 2018 av Dolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 Det självklara valet att trycka på "continue without conversion" ledde som sagt ingen annanstans än att skriva in beloppet igen och då hamnade vi återigen på det skamliga förslaget att ta ut med 220 baht avgift plus 40 SEK och det till en kurs på drygt 3,50. Med ett vanligt bankkort av typen Mastercard. Öppnat för uttag i utlandet strax innan test av fyra bankers ATM. Dummare är man ju inte Att det skulle vara ett kreditkort per automatik är rent nys. Har ett likadant själv. Det var som sagt en test för vi för alltid över till ett Thailändsk konto med tillhörande plastkort. Pengarna på det överfördes mellan banker till kursen 4,16 - för ett tag sedan som man förstår men de pengar kan ju ta slut så man kan behöva ta ut från den svenska banken. Förut brukade jag ta ut avgiftsfritt på ett ICA bank kort i AEON automater men den möjligheten är ju stängt sedan länge. Skrivit på mobilen i en skakig taxi så det lan ha blivit hursomhelst. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frason Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 1 timme sedan, skrev pigge01: Som du vet är alla MasterCard kreditkort! Eh, nej. Hatar lögnare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 (ändrad) 1 timme sedan, skrev pigge01: U Som du vet är alla MasterCard kreditkort! MastroCard är kontant kort, de blåmarket! Coop ar har båda Nej Förutom MaestroCard finns det även Debit Mastercard https://www.mastercard.se/sv-se/konsument/produkter/bankkort.html Ändrades Januari 24, 2018 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 (ändrad) 1 timme sedan, skrev pigge01: U Som du vet är alla MasterCard kreditkort! MastroCard är kontant kort, de blåmarket! Coop ar har båda Nja, nu har du fel igen. Mitt Swedbank är Mastercard och bara knutit till mitt lönekonto (debit).. Definitivt ingen kredit och således inget kreditkort Ändrades Januari 24, 2018 av swedenfarang Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Januari 24, 2018 Dela Inlagd Januari 24, 2018 40 minuter sedan, skrev Dolle: Först får man en fråga om 220 Thai Bath, sen går jag vidare och fåt typ. 3,54 i växelkurs på skärmen senfrågar dom igen och där svarar jag nej och får bättre kurs. Är i Sverige nu annars har jag kunnat tagit foto på hur jag gör, rätt eller fel jag får då bra kurs gämfört med erbjudande på skärmen . Allt går på rutin vet ej varför jag får bättre kurs än det som står på skärmen. Ibland tar jag ut på Krung Thai Bank och där ställer dom inga frågor och får bra kurs. Förhandlar du med maskinen? Vad händer om du säger nej igen, får du ännu bättre kurs då....? Nä, det är nog jag som inte förstår vad du gör helt enkelt. För egen del har jag dock aldrig blivit erbjuden bättre växelkurs av thaibanken än vad jag fått av mastercard, men det kanske är olika för olika personer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu