SatanG Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 12 timmar sedan, skrev Tallviking: Det är nog snarare Donald Trump hånleende du skall se för det är hans orsak att dollarna gick upp och därav skillnaden med svenska kronan mot bahten Jag är knappast någon Trumpanhängare men att skylla på honom för att svenska kronan är svag mot andra valutor samtidigt som Ingves håller minusränta i Sverige känns väl inte helt rättvist. Bahten är väl dessutom flytande och inte knuten till dollarn. Ingves gör vad han kan för att sparka ner kronan i källaren vilket antagligen har vissa positiva effekter på svensk ekonomi men knappast kan anses "hederligt" mot konkurrerande länder som inte gör samma sak. Finns ju heller, mig veterligen, något som säger att riksbanken SKA hålla inflationen på 2% vilket verkar vara hugget i sten att det ska vara om man frågar Ingves. Direktiven är väl att inflationen ska vara låg, inte att den ska hållas runt just 2%. Själv tycker jag synd om utlandsboende svenskar som får se på när Ingves snor deras pengar mha minusränta, själv får jag som tur är betalt i danska pesetas som är knuten till Euro så det drabbar inte mig något särskilt. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 14 minuter sedan, skrev SatanG: Jag är knappast någon Trumpanhängare men att skylla på honom för att svenska kronan är svag mot andra valutor samtidigt som Ingves håller minusränta i Sverige känns väl inte helt rättvist. Bahten är väl dessutom flytande och inte knuten till dollarn. Ingves gör vad han kan för att sparka ner kronan i källaren vilket antagligen har vissa positiva effekter på svensk ekonomi men knappast kan anses "hederligt" mot konkurrerande länder som inte gör samma sak. Finns ju heller, mig veterligen, något som säger att riksbanken SKA hålla inflationen på 2% vilket verkar vara hugget i sten att det ska vara om man frågar Ingves. Direktiven är väl att inflationen ska vara låg, inte att den ska hållas runt just 2%. Själv tycker jag synd om utlandsboende svenskar som får se på när Ingves snor deras pengar mha minusränta, själv får jag som tur är betalt i danska pesetas som är knuten till Euro så det drabbar inte mig något särskilt. / SatanG Nja, att inflationsmålet på 2% inte är direkt är hugget i sten stämmer men det finns orsaker till att det blivit så. Det kan du läsa om tex längst ner på denna sida. http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationsmalet/ Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 Jag är knappast någon Trumpanhängare men att skylla på honom för att svenska kronan är svag mot andra valutor samtidigt som Ingves håller minusränta i Sverige känns väl inte helt rättvist. Bahten är väl dessutom flytande och inte knuten till dollarn. Ingves gör vad han kan för att sparka ner kronan i källaren vilket antagligen har vissa positiva effekter på svensk ekonomi men knappast kan anses "hederligt" mot konkurrerande länder som inte gör samma sak. Finns ju heller, mig veterligen, något som säger att riksbanken SKA hålla inflationen på 2% vilket verkar vara hugget i sten att det ska vara om man frågar Ingves. Direktiven är väl att inflationen ska vara låg, inte att den ska hållas runt just 2%. Själv tycker jag synd om utlandsboende svenskar som får se på när Ingves snor deras pengar mha minusränta, själv får jag som tur är betalt i danska pesetas som är knuten till Euro så det drabbar inte mig något särskilt. / SatanG Även om bahten inte är knuten till dollarn, så följer ju den.....det är bara o konstatera.Danska kronan har ju faktiskt inte försvagats mot bahten lika mycket som euron.Personligen gjorde jag bort mig för 5 år sedan då jag valde eurolön istället för dollar, iaf kortsiktigt....typ 20-30% lönetapp Sent from my SM-A910F using Tapatalk Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 4 timmar sedan, skrev Soengsang: Men tydligt är att marknaden tror på han, vad nidbilder media förmedlar i sin mobbingskampanj har tydligen föga betydelse. Han är populär just nu hos de amerikanska företagen för han lovar att sänka avgifter och administration Därför går dollarn upp Men den åtgärden är lika effektiv som att pissa på sig när man fryser. Det ger en tillfällig värme men blir väldigt stora problem efter en stund Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 3 timmar sedan, skrev Khemmarat: Självklart är det så vad jag syftar på är inte råvaruexporterande företag utan "förädlande" företag. Idag består all svensk export till 40% av importerade varor Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 Han är populär just nu hos de amerikanska företagen för han lovar att sänka avgifter och administration Därför går dollarn upp Men den åtgärden är lika effektiv som att pissa på sig när man fryser. Det ger en tillfällig värme men blir väldigt stora problem efter en stundPåstående 1, Är jag inte så säker på, att det är dåligt tror jag inte.Påstående 2, Säkert. Sent from my SM-A910F using Tapatalk Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 9 minuter sedan, skrev Tallviking: Idag består all svensk export till 40% av importerade varor Jag hade nån siffra på läppen men var inte säker så för en gångs skull så sa jag inget. Så tack för bekräftelse av min "tro" 555 Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 (ändrad) 6 minuter sedan, skrev Khemmarat: Jag hade nån siffra på läppen men var inte säker så för en gångs skull så sa jag inget. Så tack för bekräftelse av min "tro" 555 Förr i tiden kunde man se ren export av saker ut ur ett land och ren import av saker in till ett land Idag består varor av mängder av olika delar och processer som görs i olika länder och fogas samman i någon man kallar GVC (Global Value Chains) Ta en så enkel sak som en barbie-docka. Den tycker man borde vara en ren USA-exportprodukt men så är inte fallet: Dockan designades i Mattels huvudkontor i Kalifornien. Olja, som kommer från något oljeexporterande land, raffinerades till etylenplast, som dockan är gjord av, på en fabrik i Taiwan. Nylonhåret gjordes i Japan. Bomullskläderna tillverkades i Kina. Formen som dockan stöptes i var tillverkad i USA, liksom färgen som hon färgades med och kartongen som hon förpackades i. Sammansättning av allt skedde i fabriker i Indonesien och Malaysia. Kvalitetstestning skedde i Kalifornien. Produktionen har med säkerhet flyttats om en del under åren, gissningsvis ligger en betydligt större andel i Kina idag. Ändrades Februari 26, 2017 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 24 minuter sedan, skrev Tallviking: Han är populär just nu hos de amerikanska företagen för han lovar att sänka avgifter och administration Därför går dollarn upp Men den åtgärden är lika effektiv som att pissa på sig när man fryser. Det ger en tillfällig värme men blir väldigt stora problem efter en stund Tänk om Lövet gjorde samma sak. Framförallt administrationen. Ta bort minst 50% AV BYRÅKRATIN. Lägg ner landstinget. Och sluta med minusränta. Så ska vi se om inte svenska kronan ökar. Att saga att sverige då skulle gå åt helvete är en myt. Vågar Lövet pröva. Riksbanken är fri. Det är rätt och ska så vara . Men ändra inriktningen borde man kunna komma överens om. Detta med 2% diskuterar man just nu. Siffran är tagen I luften. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kalasbullen Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 Ja nu hittade man tråden där de inavlade samlas och trivs! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 54 minuter sedan, skrev John Khonken: Tänk om Lövet gjorde samma sak. Framförallt administrationen. Ta bort minst 50% AV BYRÅKRATIN. Lägg ner landstinget. Och sluta med minusränta. Så ska vi se om inte svenska kronan ökar. Att saga att sverige då skulle gå åt helvete är en myt. Vågar Lövet pröva. Riksbanken är fri. Det är rätt och ska så vara . Men ändra inriktningen borde man kunna komma överens om. Detta med 2% diskuterar man just nu. Siffran är tagen I luften. Man får vara glad över att du inte är finansminister eller sitter i riksbankens styrelse i alla fall. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 Fritte helt klart. Maggan är ju så bra . Där kan jag aldrig konkurera. Den kvinnan är super på att hitta nya skatter för att finansera invandringen och sig själva. Du som är pensionär. Tycker du att ni ska ha högre skatt. Många andra lander gör tvärtom. Sänker skatten för pensionärer som tack för troget arbete att bygga upp det samhälle som dom lever i Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 3 timmar sedan, skrev Soengsang: Även om bahten inte är knuten till dollarn, så följer ju den.....det är bara o konstatera. Danska kronan har ju faktiskt inte försvagats mot bahten lika mycket som euron. Personligen gjorde jag bort mig för 5 år sedan då jag valde eurolön istället för dollar, iaf kortsiktigt....typ 20-30% lönetapp Sent from my SM-A910F using Tapatalk Nja den danska kronan är låst mot euron sedan drygt 30 år och får inte fluktuera med än 2% så det är nog ingen större skillnad mot bahten. Vare sig bahten följer dollarn eller inte, själv anser jag inte det då bahten gått mellan 28-36 de senaste åren. Alltså en förändring på 30% i runda slängar. Vilket som så anser jag det vara snett att skylla kronans svaga värde på Trump. Tråkigt när man har otur med växlingskursen men det kunde nog vara värre, du klarar dig va / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 Många som tror på skitsnacket att vi måste ha en inflation. Det är bara en till skatt på som dom redan rånar oss på. Inflation är när man ökar penningmängden och då kommer priserna att öka som ett brev på posten. USA hade en deflation under 100 år innan bankmaffian satte upp Federal reserve. Då fanns det vägar, sjukhus, armeer, tunnelbanor, skolor, etc. utan att det fanns en inkomstskatt. Samtidigt blev USA nummer 1 i världen. Centralbankerna runt världen som inte ens ägs av länderna sänker valutorna genom att öka penningmängden. Eftersom alla räknar med att US-dollar är safe haven, så då blir det också det automatiskt. Det har inte med Trump att göra. Men allt måste skyllas på Trump eftersom eliten äger median. US-dollarns värde kommer att till en början sjunka mindre än dom andra valutorna. Men ALLA länders valutors värde går ner i världen. Senare så måste dollarns värde sjunka extremt mycket. FIAT-valutorna är inflatoriska, men Bitcoin är deflatoriskt därför kommer den fortsätta att gå som tåget. Bitcoins värde har gått upp bara dom senaste 5 åren med cirka 26000% och innan det ännu mera. Men sätt gärna in pengar på banken för att köpa deras fonder eller sätta in pengar till era barns sparkonton. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 40 minuter sedan, skrev John Khonken: Fritte helt klart. Maggan är ju så bra . Där kan jag aldrig konkurera. Den kvinnan är super på att hitta nya skatter för att finansera invandringen och sig själva. Du som är pensionär. Tycker du att ni ska ha högre skatt. Många andra lander gör tvärtom. Sänker skatten för pensionärer som tack för troget arbete att bygga upp det samhälle som dom lever i Nån sån diskussion tänker jag inte ge mig in på, inte i denna tråd i alla fall som handlar om SEK vs THB. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frason Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 5 timmar sedan, skrev Mr atm: Många som tror på skitsnacket att vi måste ha en inflation. Det är bara en till skatt på som dom redan rånar oss på. Inflation är när man ökar penningmängden och då kommer priserna att öka som ett brev på posten. USA hade en deflation under 100 år innan bankmaffian satte upp Federal reserve. Då fanns det vägar, sjukhus, armeer, tunnelbanor, skolor, etc. utan att det fanns en inkomstskatt. Samtidigt blev USA nummer 1 i världen. Centralbankerna runt världen som inte ens ägs av länderna sänker valutorna genom att öka penningmängden. Eftersom alla räknar med att US-dollar är safe haven, så då blir det också det automatiskt. Det har inte med Trump att göra. Men allt måste skyllas på Trump eftersom eliten äger median. US-dollarns värde kommer att till en början sjunka mindre än dom andra valutorna. Men ALLA länders valutors värde går ner i världen. Senare så måste dollarns värde sjunka extremt mycket. FIAT-valutorna är inflatoriska, men Bitcoin är deflatoriskt därför kommer den fortsätta att gå som tåget. Bitcoins värde har gått upp bara dom senaste 5 åren med cirka 26000% och innan det ännu mera. Men sätt gärna in pengar på banken för att köpa deras fonder eller sätta in pengar till era barns sparkonton. Cool story. Relevant med SEK vs THB hur? Hatar lögnare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 1 timme sedan, skrev frason: Cool story. Relevant med SEK vs THB hur? Ja, det är relevant. Speciellt för den som har följt dom senaste inläggen och inte bara suttit och... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 19 minuter sedan, skrev Mr atm: Ja, det är relevant. Speciellt för den som har följt dom senaste inläggen och inte bara suttit och... Du är inte frisk, sök för det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 4 timmar sedan, skrev Boa52: Du är inte frisk, sök för det "The pot calling the kettle black." https://en.wikipedia.org/wiki/The_pot_calling_the_kettle_black Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Februari 26, 2017 Dela Inlagd Februari 26, 2017 18 timmar sedan, skrev Khemmarat: Om -4 öre på kursen gör att du inte åker till Thailand skall du nog satsa på Ullared eller lokala ICA som semestermål i år och framtiden, eller enda bättre stanna hemma i soffan. Vet inte var du får 4 öre ifrån, jag kan ju jämföra med vilken tidigare kurs jag vill. Varför inte 5.20? De kunskaper om ekonomi du ventilerar i tråden får mig att tro att ni skulle tjäna på att din fru tar hand om din plånbok både på ICA och Ullared Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd Februari 28, 2017 Dela Inlagd Februari 28, 2017 Kronan har fått betong skor......snart under 3.80..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Februari 28, 2017 Dela Inlagd Februari 28, 2017 2 timmar sedan, skrev Herluf: Kronan har fått betong skor......snart under 3.80..... Stämmer det. Kom just från banken efter att ha köpt kronor för 3.87 baht/krona, jättebilligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Februari 28, 2017 Dela Inlagd Februari 28, 2017 (ändrad) On 2017-02-25 at 16:56, skrev Tallviking: Det är nog snarare Donald Trump hånleende du skall se för det är hans orsak att dollarna gick upp och därav skillnaden med svenska kronan mot bahten On 2017-01-26 at 11:19, skrev Tallviking: Ju mer Trumpen klampar runt i klaveret desto mer faller USD och drar med sig Thai Baht ner Ha ha ha ja jag tror de flesta har förstått vad du tycker om Trump Ändrades Februari 28, 2017 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 28, 2017 Dela Inlagd Februari 28, 2017 (ändrad) 59 minuter sedan, skrev Mankan: Ha ha ha ja jag tror de flesta har förstått vad du tycker om Trump Som jag skrev i en annan tråd Det Trumpen gör nu är populärt hos amerikanska företag och därför går dollarn upp Problemet är att det han gör är populistiskt och ger bara kortsiktiga fördelar. Lite som att pinka på sig när man fryser. Det blir skönt och varmt en stund men blir sedan riktigt illa När Trumpens åtgärder slår långsiktigt slår det stenhårt tillbaka på de amerikanska företagen och medborgarna och går det riktigt illa blir resultatet samma som när USA förde exakt samma politik på trettiotalet. Total börskrasch och enorma problem i landet Och då lär dollarn sjunka som en sten och dra ner många andra valutor i världen som hänger på USA-dollarn, däribland thai-bahten Ändrades Februari 28, 2017 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Mars 1, 2017 Dela Inlagd Mars 1, 2017 On 2017-02-27 at 03:57, skrev Moritz: Vet inte var du får 4 öre ifrån, jag kan ju jämföra med vilken tidigare kurs jag vill. Varför inte 5.20? De kunskaper om ekonomi du ventilerar i tråden får mig att tro att ni skulle tjäna på att din fru tar hand om din plånbok både på ICA och Ullared Har aldrig varit i Ullared och ICA har jag aningen långt till. Och ja du kan referera till vilken kurs du vill men runt 4 är väl mer relevant än 5,20. Så ta du dina ekonomikunskaper och göm dom. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu