Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

19 timmar sedan, skrev John Khonken:

Fullständigt normalt. Vi klarar oss aldrig på 1000 kr per dag I Thailand. Då är boendet och resan utöver

Normalt men nu med eget hus så klarar vi oss med betydligt mindre men huset kostar o andra sidan.

170 000 bath tillbyggnad nästa sommar och avbetalningar på huset.

Man skulle ju kunna spara på att flytta in i gästhus och inte röra på sig men vem gör det på semestern;)

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev FF:

Jo Du vi producerar en massa elände här Svensk stål o kullager till hela Världen.

Det enda ut i lapphelvetet är att ni har snö nästan hela året..

 

  FF

Var får ni malmen till Stål och kullager ifrån tror du. Inte  från plattan i Stockholm eller nån annanstans i sörläningarnas rike. Vi skulle sälja er till Danmark

men då blev vi väl skylldiga istället, ingen vill ha lata, tröga sörlänningar

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Sverige har väl inte producerat så mycke konsumtionsvaror, Vet inte var du bor men sörlänningarna har levt på vår skog och vattenkraft, EL

 Sörlänningar tillför väl inte Sverige nåt på inkomst sidan bara gnäller

 

Vad tillför du själv med på inkomstsidan då? Ditt samhallkneg på socialen hamnar väl på utgiftskontot, långa sjukskrivningar sysslar ni ju med där uppe också och du är ju inget undantag :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Ja priserna lär väl fortsätta att stiga ett tag till nu när man lyckats skapa en bostadskris som gör att det mer eller mindre är omöjligt att få tag i en hyresrätt även i småhålor...

är man som jag tror du är, äldre gubbe som jag, fattar jag inte att du inte har sett om ditt " hus " och fixat så du har tillgångar när du blir pensionär

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Var får ni malmen till Stål och kullager ifrån tror du. Inte  från plattan i Stockholm eller nån annanstans i sörläningarnas rike. Vi skulle sälja er till Danmark

men då blev vi väl skylldiga istället, ingen vill ha lata, tröga sörlänningar

Du får mig att tänka på knäppgöken Törnman som ett tag var kommunalråd i Kiruna. När SMHI beslutade att inte räkna med kvälls- och midnattssolen i statistiken över antalet soltimmar per dygn så utbrast han " Först tog dem skogen, sen tog dem järnmalmen och nu tar dem solen från oss "  :dance1:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Du får mig att tänka på knäppgöken Törnman som ett tag var kommunalråd i Kiruna. När SMHI beslutade att inte räkna med kvälls- och midnattssolen i statistiken över antalet soltimmar per dygn så utbrast han " Först tog dem skogen, sen tog dem järnmalmen och nu tar dem solen från oss "  :dance1:

 

Fritz..

Sol är sol?

Kvällssolen är det gottaste om man glömmer myggen.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

är man som jag tror du är, äldre gubbe som jag, fattar jag inte att du inte har sett om ditt " hus " och fixat så du har tillgångar när du blir pensionär

 

Int fan är jag lika gammal och gaggig som du och vad är det för tillgångar du menar att jag inte skulle ha? ??? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Vad tillför du själv med på inkomstsidan då? Ditt samhallkneg på socialen hamnar väl på utgiftskontot, långa sjukskrivningar sysslar ni ju med där uppe också och du är ju inget undantag :) 

Är turligt nog inte sjukskriven, ser bara emot pension. Har jobbat hela livet även om jag har Bechtrews sjukdom från när jag var 19 år.

 Helt klart hamnar mitt jobb på skattekontot men om ni bara viste hur våra svenska ungdommar gör så skulle ni få dåmdimpen

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Galten:

Normalt men nu med eget hus så klarar vi oss med betydligt mindre men huset kostar o andra sidan.

170 000 bath tillbyggnad nästa sommar och avbetalningar på huset.

Man skulle ju kunna spara på att flytta in i gästhus och inte röra på sig men vem gör det på semestern;)

 

Får man undra om lånet är taget i Thai och vad erbjuder de i ränta?

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Int fan är jag lika gammal och gaggig som du och vad är det för tillgångar du menar att jag inte skulle ha? ??? 

Vet naturigtsvis inte vilka tillgångar du har, svarade på ditt inlägg om hyresrätt

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Fritz:

Du får mig att tänka på knäppgöken Törnman som ett tag var kommunalråd i Kiruna. När SMHI beslutade att inte räkna med kvälls- och midnattssolen i statistiken över antalet soltimmar per dygn så utbrast han " Först tog dem skogen, sen tog dem järnmalmen och nu tar dem solen från oss "  :dance1:

 

Fritz..

Ja men han hadde ju rätt, inte solen kanske men det andra. Hur skulle ni sörlänngar ha levt om inte norrland fanns, nada intäckter.

Var har intäckterna kommit i från som har bygt upp Sverige tror ni. Inte frän söder i alla fall där lever ni bara på bidrag som vi i 

norrland betalar- Ni skulle haft dubbla el-pris och ingen skog för att bygga te.x hus. Sörlingar, Huva

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt att vissa får hantera pengar själv.

 

Hoppas det raderas lite skit i denna tråd, IQ dunk-fiskmås surrar sönder den!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Ja men han hadde ju rätt, inte solen kanske men det andra. Hur skulle ni sörlänngar ha levt om inte norrland fanns, nada intäckter.

Var har intäckterna kommit i från som har bygt upp Sverige tror ni. Inte frän söder i alla fall där lever ni bara på bidrag som vi i 

norrland betalar- Ni skulle haft dubbla el-pris och ingen skog för att bygga te.x hus. Sörlingar, Huva

Nu råkar jag faktiskt komma längre norrifrån än vad du gör och tycker dessutom att vi hädanefter ska låta tråden handla om vad trådrubriken säger.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minutes ago, Boa52 said:

Var får ni malmen till Stål och kullager ifrån tror du. Inte  från plattan i Stockholm eller nån annanstans i sörläningarnas rike. Vi skulle sälja er till Danmark

men då blev vi väl skylldiga istället, ingen vill ha lata, tröga sörlänningar

Hej Boa52!

 

Av dina inlägg har jag förstått att du är väldigt positiv till invandringen till sverige, men samtidigt vill du göra dig av med oss från södra sverige. Kan du förklara hur du tänker?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Herluf:

Kan du förklara hur du tänker?

 

....

Ändrades av Soengsang
Valutatråd....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Får man undra om lånet är taget i Thai och vad erbjuder de i ränta?

Kärringen har hand om det men tror att det är 4.5% i ränta eller var för tre år sedan.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev evert 1:

Sverige har haft för van att devalvera = förstärka svensk exportindustri. Sverige är ett litet land och producera konsumtionsvaror för inhemsk konsumtion är numera inte lönsamt, av den orsaken satsar Sverige på att exportera råvaror.

Devalverar vi tillräckligt mycket, vilket vi INTE får eftersom vi är med i EU får riksbanken ta till andra vägar för att hålla ned kronans värde. Kunde Sverige minska värdet med låt oss säga 20 % till, kanske det t.o.m. kan bli lönsamt att återigen producera konsumtionsvaror för inhemsk konsumtion.

Ex 20 % lägre värderad krona borde verkligen gynna svensk matproduktion även en  förädling av skogsråvara, egen produktion av drivmedel o.s.v.

Svensk utlandsskuld ökar och även räntekostnaden dock borde svensk exportindustri får gulddagar tills strafftullar införs gentemot svenska exportvaror.

Tyvärr har Sverige också gjort sig beroende av importvaror, av den orsaken är det lite av ett vågspel när man dribblar med kronans värde.

 

Det var väldigt många år sedan Sverige devalverade !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

 


Den nominella räntan var så hög. Men realräntan var negativ i 17 år. Ni fick betalt för att köpa era fastigheter.

Det ironiska är att realräntan även nu är negativ men det pratas det inte så mycket om.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Har nog aldrig haft så bra ekonomi som när jag hade höga lån på ca 8% och uppåt på 80 talet. Lönehöjningar på 10% årligen och generösa avdragsmöjligheter som kapade marginalskatterna till låg nivå. Kändes som man var odödlig och lånens reella värde halverades på kort tid.

 

Folk hade det bra då trots höga räntor. :D

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev leifen:

Har nog aldrig haft så bra ekonomi som när jag hade höga lån på ca 8% och uppåt på 80 talet. Lönehöjningar på 10% årligen och generösa avdragsmöjligheter som kapade marginalskatterna till låg nivå. Kändes som man var odödlig och lånens reella värde halverades på kort tid.

 

Folk hade det bra då trots höga räntor. :D

Inte bodde vi i samma land då. Hade hus , räntor och allt vad det innebär, du måste ha bott på holmön

under din uppväxt, Bidrag, Bidrag så överlevde ni

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
15 minuter sedan, skrev apknug:

 


Den nominella räntan var så hög. Men realräntan var negativ i 17 år. Ni fick betalt för att köpa era fastigheter.

Det ironiska är att realräntan även nu är negativ men det pratas det inte så mycket om.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Vill minnas att inflationen låg runt 10 % så då förstår jag inte hur den kunde bli minus? 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Inte bodde vi i samma land då. Hade hus , räntor och allt vad det innebär, du måste ha bott på holmön

under din uppväxt, Bidrag, Bidrag så överlevde ni

 

Är holmöbor jämställda med sörlänningar? :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Låna upp ett par millar, så du blir en vinnare också. ;) 

 

Företag som investerar och ger arbeten åt folk gillar låg ränta..... så det ger andra fördelar i Sverige.

Förlorare är många som flyttat till Thailand och med en nerpressad krona ska leva på under 3,9 i kurs.

 

Dom som bor kvar i Sverige får fortfarande en krona för en krona.

Stämmer det verkligen. Jag trodde företagen gillade vinsten på försäljningen. Om räntan är noll eller 10% spelar väl mindre roll om man kan justera inkomsten av vinsten på sin produkt

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Boa52:

Inte bodde vi i samma land då. Hade hus , räntor och allt vad det innebär, du måste ha bott på holmön

under din uppväxt, Bidrag, Bidrag så överlevde ni

Nope, jag bodde i Umeå och hade en mycket hög lön som kranförare på olika fartyg med nästan obegränsad övertid, minsta ersättningsnivå var 100% för en lustimma på en vardag som kollektiv anställd.

Lördag och Söndag ersattes med 150% samt helgdagar med 200%. 

Vid nästa karriärsteg som arbetsledare så låg man på 325% för en helgdag + ett engångsbelopp motsvarande 6 timmar. Minsta ersättningsnivå var 156%.

 

Det är svunna tider, så mitt boende på Holmön som är en skärgårdsö blev efter pensioneringen vid 60 :D 

 

Hade du tjänat mina summor på 80 talet så hade du förstått detta.

 

Du orkade väl bara jobba 40 timmar per vecka, jag snittade det dubbla och mesta timmarna var OB. Då var cash is king.....

 

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev John Khonken:

Stämmer det verkligen. Jag trodde företagen gillade vinsten på försäljningen. Om räntan är noll eller 10% spelar väl mindre roll om man kan justera inkomsten av vinsten på sin produkt

Nu är det billigare att investera vid 0% än 10%,

vinsten vet man väl inte så mycket om innan man fått produkten på marknaden, den kanske inte säljer alls.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev leifen:

Nope, jag bodde i Umeå och hade en mycket hög lön som kranförare på olika fartyg med nästan obegränsad övertid, minsta ersättningsnivå var 100% för en lustimma på en vardag som kollektiv anställd.

Lördag och Söndag ersattes med 150% samt helgdagar med 200%. 

Vid nästa karriärsteg som arbetsledare så låg man på 325% för en helgdag + ett engångsbelopp motsvarande 6 timmar. Minsta ersättningsnivå var 156%.

 

Det är svunna tider, så mitt boende på Holmön som är en skärgårdsö blev efter pensioneringen vid 60 :D 

 

Hade du tjänat mina summor på 80 talet så hade du förstått detta.

 

Du orkade väl bara jobba 40 timmar per vecka, jag snittade det dubbla och mesta timmarna var OB. Då var cash is king.....

 

 

 

 

Du vet ju inte vad jag jobbade med och hur mycke pengar jag tjänade, Hade egen firma i 6 år så du får väl kolla i skatte vad det nu heter.

Tror du att du är ensam om att ha jobbat på 80 talet sen var det idi*tiskt att betala som  dom gjorde, du tillex. skulle inte ens fått betalt

bara vara glad att du fick umgås med mäniskor

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...