Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

23 minuter sedan, skrev Dolle:

Är det möjligt att växla in Svenska kontanter på Suvarnabumhi Airport ?

Mvh.

Ja, men gör det i källaren så får du bästa kurs, på plan 2 är det skitkurser.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Hörde nyss på radion att de (Riksbanken) planerar att hålla lågt värde på kronan i ett par år till för att kunna nå regeringens inflations mål :( Fy F¤n...

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tekkor:

Hörde nyss på radion att de (Riksbanken) planerar att hålla lågt värde på kronan i ett par år till för att kunna nå regeringens inflations mål :( Fy F¤n...

Du bor väl i Sverige och vinner på låg ränta och svag krona ;) 

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev leifen:

Den här låga räntan gör det mer eller mindre omöjligt att bosätta sig där man vill om man har huvudet i behåll och förstår att räntan inte för alltid kommer vara så här låg. Tycker uppriktigt sagt synd om valparna på jobbet som pratar om hur de köper bostäder för 2 miljoner och motiverar det med att det är så billig boendekostnad p.g.a ränteläget, samma ränteläge som de är helt övertygade om att det kommer råda i all framtid. De är så naiva så de tror att regeringen aldrig skulle tillåta en räntehöjning för att så många skulle få problem med sina lån, som om regeringen kan bestämma ränteläget som styrs av helt andra krafter. Eller den här, man låser ju räntan på 5 år så är det inga problem. Vad som händer efter 5 år om räntan stuckit upp när lånet ska sättas om är ingenting man tänkt på :whoco5: 

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Raggmunken:

Den här låga räntan gör det mer eller mindre omöjligt att bosätta sig där man vill om man har huvudet i behåll och förstår att räntan inte för alltid kommer vara så här låg. Tycker uppriktigt sagt synd om valparna på jobbet som pratar om hur de köper bostäder för 2 miljoner och motiverar det med att det är så billig boendekostnad p.g.a ränteläget, samma ränteläge som de är helt övertygade om att det kommer råda i all framtid. De är så naiva så de tror att regeringen aldrig skulle tillåta en räntehöjning för att så många skulle få problem med sina lån, som om regeringen kan bestämma ränteläget som styrs av helt andra krafter. Eller den här, man låser ju räntan på 5 år så är det inga problem. Vad som händer efter 5 år om räntan stuckit upp när lånet ska sättas om är ingenting man tänkt på :whoco5: 

Jag tror det är en bra affär att köpa sin bostad om man bor exempelvis i Stockholm. Det var någon som sa att man förlorar 10 tusen i månaden på att bo i en hyresrätt jämfört med en bostadsrätt och det är nog inte helt galet om man tittar tillbaka 10 år.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎10‎-‎29 at 18:15, skrev frason:

Helt normalt (till och med rätt lågt om man har familj) om man inte har något eget boende klart och man inte är snål/fattig.

Fullständigt normalt. Vi klarar oss aldrig på 1000 kr per dag I Thailand. Då är boendet och resan utöver

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag tror det är en bra affär att köpa sin bostad om man bor exempelvis i Stockholm. Det var någon som sa att man förlorar 10 tusen i månaden på att bo i en hyresrätt jämfört med en bostadsrätt och det är nog inte helt galet om man tittar tillbaka 10 år.

Klart att det är en bra investering om man är säker på att ränteläget fortsätter vara som det är, vilket ju många tycks tro. Problemen uppenbarar sig inte förrän vi får ett normalt ränteläge, låt oss säga att ränta klättrar upp till 5% om några år, då är månadskostnaden på ett lån på 2 miljoner kr över 8000 bara i ränta innan ränteavdrag. Syrran och hennes karl har nog lån på det dubbla och hur kul är det att betala typ 15000 kr i månaden bara i räntor? 

Jag är helt övertygad om att bubblan för eller senare spricker och då vill jag inte ligga på fel sida om marginalerna. Köpte min lägenhet för 15 månader sedan för 450.000, för ett par veckor sedan såldes en riktigt nergången lägenhet med liknande storlek i huset bredvid för 725.000 och med den utveckling som skett så skulle jag inte bli förvånad om jag skulle kunna göra en vinst på 100% om jag skulle sälja idag vilket är helt galet.  

Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Raggmunken:

Klart att det är en bra investering om man är säker på att ränteläget fortsätter vara som det är, vilket ju många tycks tro. Problemen uppenbarar sig inte förrän vi får ett normalt ränteläge, låt oss säga att ränta klättrar upp till 5% om några år, då är månadskostnaden på ett lån på 2 miljoner kr över 8000 bara i ränta innan ränteavdrag. Syrran och hennes karl har nog lån på det dubbla och hur kul är det att betala typ 15000 kr i månaden bara i räntor? 

Jag är helt övertygad om att bubblan för eller senare spricker och då vill jag inte ligga på fel sida om marginalerna. Köpte min lägenhet för 15 månader sedan för 450.000, för ett par veckor sedan såldes en riktigt nergången lägenhet med liknande storlek i huset bredvid för 725.000 och med den utveckling som skett så skulle jag inte bli förvånad om jag skulle kunna göra en vinst på 100% om jag skulle sälja idag vilket är helt galet.  

Ja det gäller ha lite marginal när räntan går upp. Finns det verkligen de som inte tror den kommer göra det? Jag köpte lägenhet för ca 12 år sedan och nu är den värd 3-4 gångar så mycket. En ränteökning skulle ge mig högra kostnader men det skulle vara extremt om jag inte skulle klara det. När jag köpte var ränteläget bra mycket högre. Men det är väl numera inta så lätt att låna till ny bostad om man inte har några marginaler. Bankerna har ju vad jag hör blivit lite hårdare. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Raggmunken:

Är det verkligen fortfarande sån utveckling på priserna eller är stället du köpt på "förskjutet" i tiden. Där jag bor så gjorde man snabba dubblingar för 5-10 år sedan, nu skulle jag tro att det handlar om 0-20% / år.

Jag har haft min i snart 7 år och kanske får 30% mer än vad jag betalade. Men det var ett, för min stad, dyrt nybygge.

Iofs så låter ju priset (utan att veta vad du har köpt) grymt billigt och då är det gissningsvis enklare med hög procentuell uppgång, 450k får man 1-2 parkeringsplatser för i småstaden där jag bor :)

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Vi som avbetalar i Thailand är förskräckta.

Jobbar i Sverige.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

On 2016-10-26 at 02:56, skrev Herluf:

Det är just därför thailands bostadsbubbla aldrig spricker, valutan är så stark etc. Trots översvämningar, politisk kaos med militärdiktatur mm så fortsätter ekonomin gå bra, det har blivit en självuppfyllande profetsia: ekonomin kommer aldrig att rasa, dvs en teflonekonomi, så folk fortsätter investera. Lite som bostadsrätterna och husen i stockholm, det har pratats om pris ras i åratal, men priserna fortsätter upp, så då betyder det att priserna aldrig kommer att gå ner.....

Själv har jag betvivlat thailands ekonomi i åratal och väntat på kraschen, men den tycks aldrig komma:doubt:

Du hade en riktig krasch där 1997. Nu ser det bra ut jämfört med då, så det blir nog ingen krasch inom överskådlig tid. Om de nu inte fortsätter med den vansiniga politiken de varit inne på senaste 10 åren. 

On 2016-10-27 at 11:10, skrev Herluf:

Stockholm är som en opiumkällare där alla är beroende av de höga bostadspriserna. Kan ni föreställa er vilken abstinens det utlöser att komma upp till ett normalt ränteläge på 4-5%?

Fotografías raras y antiguas de adictos al opio en el Lejano Oriente 03.jpg

Här ligger det betydligt närmare en storskräll!

Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev John Khonken:

Fullständigt normalt. Vi klarar oss aldrig på 1000 kr per dag I Thailand. Då är boendet och resan utöver

1000 kr per dag i thai ??? det är väl som om att du sulle bränna 4000 kr per dag i sverige.:misdoubt: Huva

Dela på andra sajter

Finns INGEN risk/chans att räntan går upp till 5 %. Det skulle ta hus i helvete om regeringen tillät riksbanken att höja den till det "gamla normalläget"

Finns många medelinkomsttagare till högavlönade som redan idag lever på marginalen,  höjs räntan drastiskt kommer bubblan att spricka = arbetslösheten kommer att stiga drastiskt o.s.v.

Priserna fortsätter att stiga trots att amorteringskrav införts och krav på högre kontantinsats.

Vi är helt beroende av omvärlden. Eftersom övriga Europa kör låg ränta/minusränta system måste även Sverige fortsätta.

Vinner dessutom  Donald Trump valet får vi nog kallt räkna med minusränta i MINST 4 år till, men då kanske också priserna kommer att stabiliseras eller t.o.m. sjunka något.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Fast "normalt" ränteläge? Vad säger att det är 5% i framtiden? Visst man kan titta lite på historiska siffror men viktigare är att titta på hur världen har förändrats.

Helt avreglerade valuta och finansmarknader. Kapitalet kan blixtsnabb flyttas. Japan har haft nollränta i 15-20 år för att stimulera tillväxt.

Man måste komma ihåg att ränta är priset på pengar. Det finns så fruktansvärt mycket kapital som skall placeras, det betyder att pengar blir billigt - räntan låg.

Men visst skall man ha buffert och räkna med att räntan förändras. Frågan bara hur och när. Ingves skjuter bara sin räntebana framför sig hela tiden....

Jag ser inga tecken på högre räntor och vi är iaf i en högkonjunktur.

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Vad ska vi då ha förränta när lågkonjuturen kommer -2-3% på repåräntan typ.

Sen nästa högkonjutur så ligger reporäntan kvar på -5%

Näskommande lågkonjutur sjunker räntan ändå mera -8%

Sen är denna lånevärld slut på riktigt

Undra när vi kan sluta jobba och leva på lånade pengar när man får betalt för att låna

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev leifen:

Lån 0:- vad är vitsen med låg ränta då ??

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Dolle:

Lån 0:- vad är vitsen med låg ränta då ??

Låna upp ett par millar, så du blir en vinnare också. ;) 

Företag som investerar och ger arbeten åt folk gillar låg ränta..... så det ger andra fördelar i Sverige.

Förlorare är många som flyttat till Thailand och med en nerpressad krona ska leva på under 3,9 i kurs.

Dom som bor kvar i Sverige får fortfarande en krona för en krona.

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag köpte mitt första hus i mitten på 80-talet. Ganska lång tid så var normalräntan 12-15%. Det som kommer att lägga ett tak på bostadsprisererna är månadskostnaden i förhållande till löneutvecklingen. 

Låg ränta är lite som att kissa i byxorna, först blir det varmt och skönt men i längden blir det obehagligt. Billigt för de som lånar men dyrt för de som sparar vilket de flesta gör i vart fall indirekt till pension mm.  

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Låna upp ett par millar, så du blir en vinnare också. ;) 

Företag som investerar och ger arbeten åt folk gillar låg ränta..... så det ger andra fördelar i Sverige.

Förlorare är många som flyttat till Thailand och med en nerpressad krona ska leva på under 3,9 i kurs.

Dom som bor kvar i Sverige får fortfarande en krona för en krona.

Låna är inte aktuellt, när jag säljer min borätt ska alla skr. vara mina förutom revinstskatten

1.skr är 1.skr

Låg ränta är bra för inhemsk produkter, men vad är Svenkt nuförtiden då.

Allt är så gott som import.

Företag som köper impoterar vad betalr dom då när skr. blir svagar mot alla valutor inte enbart turister som förlorar på svag skr.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Det skulle ta hus i helvete om regeringen tillät riksbanken att höja den till det "gamla normalläget"

Det skulle det säkert ta men riksdagen är förbjuden att ge Riksbanken order om hur den ska agera.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Sverige har haft för van att devalvera = förstärka svensk exportindustri. Sverige är ett litet land och producera konsumtionsvaror för inhemsk konsumtion är numera inte lönsamt, av den orsaken satsar Sverige på att exportera råvaror.

Devalverar vi tillräckligt mycket, vilket vi INTE får eftersom vi är med i EU får riksbanken ta till andra vägar för att hålla ned kronans värde. Kunde Sverige minska värdet med låt oss säga 20 % till, kanske det t.o.m. kan bli lönsamt att återigen producera konsumtionsvaror för inhemsk konsumtion.

Ex 20 % lägre värderad krona borde verkligen gynna svensk matproduktion även en  förädling av skogsråvara, egen produktion av drivmedel o.s.v.

Svensk utlandsskuld ökar och även räntekostnaden dock borde svensk exportindustri får gulddagar tills strafftullar införs gentemot svenska exportvaror.

Tyvärr har Sverige också gjort sig beroende av importvaror, av den orsaken är det lite av ett vågspel när man dribblar med kronans värde.

Dela på andra sajter

Guest Fredman
6 minuter sedan, skrev evert 1:

Sverige har haft för van att devalvera = förstärka svensk exportindustri. Sverige är ett litet land och producera konsumtionsvaror för inhemsk konsumtion är numera inte lönsamt, av den orsaken satsar Sverige på att exportera råvaror.

Devalverar vi tillräckligt mycket, vilket vi INTE får eftersom vi är med i EU får riksbanken ta till andra vägar för att hålla ned kronans värde. Kunde Sverige minska värdet med låt oss säga 20 % till, kanske det t.o.m. kan bli lönsamt att återigen producera konsumtionsvaror för inhemsk konsumtion.

Ex 20 % lägre värderad krona borde verkligen gynna svensk matproduktion även en  förädling av skogsråvara, egen produktion av drivmedel o.s.v.

Svensk utlandsskuld ökar och även räntekostnaden dock borde svensk exportindustri får gulddagar tills strafftullar införs gentemot svenska exportvaror.

Tyvärr har Sverige också gjort sig beroende av importvaror, av den orsaken är det lite av ett vågspel när man dribblar med kronans värde.

Mycket som du fått om bakfoten. Till att börja med så har inte Sverige haft fast växelkurs sedan 1992 vilket är en förutsättningar för att kunna devalvera. Med rörlig växelkurs så kan en del åtgärder och faktorer få SEK att minska i värde det heter då depreciering. 

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev evert 1:

Sverige har väl inte producerat så mycke konsumtionsvaror, Vet inte var du bor men sörlänningarna har levt på vår skog och vattenkraft, EL

Sörlänningar tillför väl inte Sverige nåt på inkomst sidan bara gnäller

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Boa52:

Sverige har väl inte producerat så mycke konsumtionsvaror, Vet inte var du bor men sörlänningarna har levt på vår skog och vattenkraft, EL

Sörlänningar tillför väl inte Sverige nåt på inkomst sidan bara gnäller

Jo Du vi producerar en massa elände här Svensk stål o kullager till hela Världen.

Det enda ut i lapphelvetet är att ni har snö nästan hela året..

FF

www.easi.nu

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev M33:

Är det verkligen fortfarande sån utveckling på priserna eller är stället du köpt på "förskjutet" i tiden. Där jag bor så gjorde man snabba dubblingar för 5-10 år sedan, nu skulle jag tro att det handlar om 0-20% / år.

Jag har haft min i snart 7 år och kanske får 30% mer än vad jag betalade. Men det var ett, för min stad, dyrt nybygge.

Iofs så låter ju priset (utan att veta vad du har köpt) grymt billigt och då är det gissningsvis enklare med hög procentuell uppgång, 450k får man 1-2 parkeringsplatser för i småstaden där jag bor :)

Ja priserna lär väl fortsätta att stiga ett tag till nu när man lyckats skapa en bostadskris som gör att det mer eller mindre är omöjligt att få tag i en hyresrätt även i småhålor...

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...