Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

57 minuter sedan, skrev ellim63:

Självklart, en rumänsk årslön... :dance1:

Anade det med tanke på ert lyxliv :big_smile:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Vad jag har i lön är orelevant.

 

Men jag är nog ganska säker på att de flesta löntagare, det vill säga förvärvsarbetande åtminstone kan och borde åtminstone lägga undan en tusing i månaden.

 

Men har man festat och levt upp alla pengar så som var dag var den sista och levt hand ur mun, så har man säkert haft rätt kul, men får stå sitt kast senare.

 

Personligen började jag väldigt tidigt med att pensionspara, tror det var 400kr i månaden jag började med för ca 30 år sedan, och senare givetvis ökat den summan och ändrat sparform några gånger, jag har varit van att den summan ska försvinna var gång månadbidraget kommer så det har inte varit särskilt betungande.

 

Jag är förvärsarbetare, pensionsparade gjorde man då det var skatteförmån nu löneväxlar jag för att slippa statlig skatt.

Reser och festat har man gjort så det räcker

Den dag jag blir pensionär då ska jag ha gjort det jag vill och bara njuta av livet

Den dag jag blir pensionär är det inte ekonomin som oroar mig, det är om man får ha hälsan och slippa sjukdomar som "oroar" mig, men inget bekymrar mig nu.

Många bekanta har den "populära" sjukdommen cancer som man är mest rädd för att få.

Den sjukdommen drabbar den det drabbar, inte pga. levene man har.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Dolle said:

 

Jag är förvärsarbetare, pensionsparade gjorde man då det var skatteförmån nu löneväxlar jag för att slippa statlig skatt.

Reser och festat har man gjort så det räcker

Den dag jag blir pensionär då ska jag ha gjort det jag vill och bara njuta av livet

Den dag jag blir pensionär är det inte ekonomin som oroar mig, det är om man får ha hälsan och slippa sjukdomar som "oroar" mig, men inget bekymrar mig nu.

Många bekanta har den "populära" sjukdommen cancer som man är mest rädd för att få.

Den sjukdommen drabbar den det drabbar, inte pga. levene man har.

 

Många bekanta har den "populära" sjukdommen cancer som man är mest rädd för att få.

Den sjukdommen drabbar den det drabbar, inte pga. levene man har.

 

Rökning-lungcancer

Solning-malignt melanom

Alkohol-bukspottkörtelcancer

Dålig kosthållning- tjocktarmscancer

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Herluf:

Många bekanta har den "populära" sjukdommen cancer som man är mest rädd för att få.

Den sjukdommen drabbar den det drabbar, inte pga. levene man har.

 

Rökning-lungcancer

Solning-malignt melanom

Alkohol-bukspottkörtelcancer

Dålig kosthållning- tjocktarmscancer

 

 I detta fall Rätt av dig.

 

Men min bekant aldrg rökt har lungcancer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Dolle said:

 I detta fall Rätt av dig.

 

Men min bekant aldrg rökt har lungcancer.

Nej, det är ju "bara" riskfaktorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Herluf:

Nej, det är ju "bara" riskfaktorer.

 

Det är det man är rädd för den lilla % till att få det

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Ja det var väl moderatkärringen Wibbel eller vad hon nu hette.

 

Anne Wibble var folkpartist och helt fel ute var hon inte tycker jag. Att ha en årslön på kontot är väl kanske lite väl få förunnat att klara av men ett par månadslöner borde de flesta klara av efter ett par års sparande. Själv pensionssparar jag 1000 kr i månaden i en kapitalförsäkring och de pengarna kan jag om jag skulle behöva ta ut innan pensionsålder. Dom pengarna dras med autogiro tillsammans med en del försäkringspremier så jag tänker inte ens på den långsjalen att den egentligen finns i mitt ekonomiska spelrum, den känns som en utgift bland alla andra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Dolle said:

 

Det är det man är rädd för den lilla % till att få det

Det enda man kan göra är att försöka leva så hälsosamt som möjligt. Utan att det blir hysteriskt förstås....:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Herluf:

Det enda man kan göra är att försöka leva så hälsosamt som möjligt. Utan att det blir hysteriskt förstås....:haha:

 Rätt

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

 


Som du säger säkerligen Inga problem, men åker man till Thailand en månad per år, försvinner de 12000 kronorna ganska fort :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

 

De 12000 kronorna försvinner mycket fort men det förstår nog inte Mpr´s Finansminiser;).

När jag reste så ville jag ha en budget på omkring 500 kronor per dag, sedan kostade flygbiljetten, lägenhetshyra i Sverige och att det finns pengar innan första lönen kommer.

Så jag fick spara ihop cirka 60-70000 på 9 månader för att ha kul och leva i 4 månader, inte lätt att ha en extra sparbössa då.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

De 12000 kronorna försvinner mycket fort men det förstår nog inte Mpr´s Finansminiser;).

När jag reste så ville jag ha en budget på omkring 500 kronor per dag, sedan kostade flygbiljetten, lägenhetshyra i Sverige och att det finns pengar innan första lönen kommer.

Så jag fick spara ihop cirka 60-70000 på 9 månader för att ha kul och leva i 4 månader, inte lätt att ha en extra sparbössa då.

 

Kan man leva loppan i fyra månader om året så klarar ekonomin av att spara, det handlar bara om hur man prioriterar och det behöver man inte vara någon finansministerkandidat för att förstå att om man kan festa upp 60-70000 per år så finns det utrymme för att spara 12000 om året. Själv har jag bränt över 100.000/år de senaste åren på Thailandsresor men har ändå sparat pengar samtidigt och det har jag klarat genom att inte göra så stora utsvävningar mellan resorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

De 12000 kronorna försvinner mycket fort men det förstår nog inte Mpr´s Finansminiser;).

När jag reste så ville jag ha en budget på omkring 500 kronor per dag, sedan kostade flygbiljetten, lägenhetshyra i Sverige och att det finns pengar innan första lönen kommer.

Så jag fick spara ihop cirka 60-70000 på 9 månader för att ha kul och leva i 4 månader, inte lätt att ha en extra sparbössa då.

Du valde resandet och att ha kul istället för att spara till pensionen, det är väl okej man väljer vad man vill göra. En sak som vi

snackat om i andra trådar är hur mycket pengar behöver man när man bor i Thai. Jag är kanske annorlunda men skulle klara mej

på lätt 20000 Bth i mån bara för att leva. Vi har inga kostnader på huset så ca 5000 kr räcker och jag skulle trivas och skulle må gott.

Vi är olika

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Kan man leva loppan i fyra månader om året så klarar ekonomin av att spara, det handlar bara om hur man prioriterar och det behöver man inte vara någon finansministerkandidat för att förstå att om man kan festa upp 60-70000 per år så finns det utrymme för att spara 12000 om året. Själv har jag bränt över 100.000/år de senaste åren på Thailandsresor men har ändå sparat pengar samtidigt och det har jag klarat genom att inte göra så stora utsvävningar mellan resorna.

 

Nä inte för mig och jag festade upp cirka 60000 på 3 månader inte ett år och sicken jäkla fest.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Nä inte för mig och jag festade upp cirka 60000 på 3 månader inte ett år och sicken jäkla fest.

Vilken fest det måste varit, ingen inlaggd sill eller leverpastej då:smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

 

Nä inte för mig och jag festade upp cirka 60000 på 3 månader inte ett år och sicken jäkla fest.

 

Som Boa skrev så är det ditt eget val. Dina ekonomiska förutsättningar för att sparar 12000 om året fanns där men du sket fullständigt i det och valde att leva loppan istället. De gjorde jag också när jag var yngre men nu finns både förståndet och de ekonomiska förutsättningarna för att spara 12000 per år så då gör jag det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Du valde resandet och att ha kul istället för att spara till pensionen, det är väl okej man väljer vad man vill göra. En sak som vi

snackat om i andra trådar är hur mycket pengar behöver man när man bor i Thai. Jag är kanske annorlunda men skulle klara mej

på lätt 20000 Bth i mån bara för att leva. Vi har inga kostnader på huset så ca 5000 kr räcker och jag skulle trivas och skulle må gott.

Vi är olika

 

Lever också mycket billigare nu på äldre dagar i obygden, 9-10000 kronor i månaden, rövarelivet är en svunnen tid.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Nä inte för mig och jag festade upp cirka 60000 på 3 månader inte ett år och sicken jäkla fest.

 

Kostar att ligga på topp när det bagav sig :hi:

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Boa52:

Du valde resandet och att ha kul istället för att spara till pensionen, det är väl okej man väljer vad man vill göra. En sak som vi

snackat om i andra trådar är hur mycket pengar behöver man när man bor i Thai. Jag är kanske annorlunda men skulle klara mej

på lätt 20000 Bth i mån bara för att leva. Vi har inga kostnader på huset så ca 5000 kr räcker och jag skulle trivas och skulle må gott.

Vi är olika

 

8 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Nä inte för mig och jag festade upp cirka 60000 på 3 månader inte ett år och sicken jäkla fest.

:dance1::drinks::good::y2:

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Kostar att ligga på topp när det bagav sig :hi:

 

Inget jag ångrar och mycket trevliga minnen:big_smile:

säng.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Inget jag ångrar och mycket trevliga minnen:big_smile:

säng.jpg

Det är så livet ska vara, man ska ha minnen för det man gjort inte det man har ojort på äldre dar.

 

Mvh.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hade han haft pengar till en flygbiljett så kanske han också hade varit här.   [emoji3]


Ja, han lär nog dyka upp så småningom. Han samlar burkar och vi dricker så mycket vi bara orkar för att hjälpa till.[emoji6]


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni ska int gnälla över att bahten står i så hög kurs, tänk I STÄLLET på oss stackare som int hinner att åka ned till "paradiset".:sweat:

För övrigt har man alltid råd med det man verkligen vill.:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick gå upp till personalchefen tillsammans med ett par småchefer då jag åkt två gånger till Thailand på begravning inom ett år.

Skall det verkligen behövas 2 veckor för det.

Jag kontrade med att en resa som kostar 50-60 000 kronor så är två veckor i minsta laget.

Inte kostade det så mycket men de oväntade resorna tär på plånboken.

Inte blev det tid över till annat heller.

Gummans föräldrar dog så det var tvunget att åka.

 

Onsdag- torsdag var bathen eller kronan på väg att svänga men fredagen kurs åt upp allt med råge.

Påverkar oss som har avbetalningar på hus.:sweat:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Nä inte för mig och jag festade upp cirka 60000 på 3 månader inte ett år och sicken jäkla fest.

 

Låter som du kom billigt undan ...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...