Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev Herluf:

Gissar att många pensionärer som baserat sin extension of stay i Thailand på endast inkomst är svettiga nu.

 

Har man inkomst i sek bör man nog räkna på 3,50 för att ha lite marginal. Golvet vid 4.0 är ju borta.

Under dom år jag varit i Thailand och varit till svenska konsulatet för att få mina inkomstuppgifter översatta till THB så har man alltid räknat på en bättre kurs än den verkliga.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges välfärdssystem är ineffektivt, kostar betydligt mer än avsett, svenska statens bolag har tagit flera dåliga (kostsamma beslut. Kinas agerande när det gäller malm har också spätt på Sveriges dåliga finanser. Flyktingproblematiken riskerar på sikt att också bli en kostsam historia.

Sveriges svaga, för att inte säga rent ut handlingsförlamade regering gör inte saken bättre.

S och MP strategi att prisa bort kärnkraften kommer också att bli kostsamt för Sverige.

Nu försöker riksbanken rädda det som räddas kan

Skyll inte på Ingves utan skyll på OSS som röstade fram dessa urbota dumma idi*ter till att "försöka" styra landet.

Finns idag 1 miljon arbetsföra svenska som står utanför arbetsmarknaden - VARFÖR

I stället har vi flera hundra tusen frivilliga gästarbetare, dessa gästarbetare är här endast av den orsaken att de ska vara lönedumpande - till statens men inte minst presumtiva arbetsgivares goda minne.

M.a.o. här vi också en orsak till att Ingves känner sig tvingad till minusränta - bland många fler

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-26 at 21:33, skrev AakeP:

SEK må vara en svag valuta jmf med THB, men jag är säker på att jag tjänar mera

på den låga räntan på huslånen än jag förlorar på semestern i Thailand.

Att de som har sin utkomst från Sverige och bor i Thailand hela eller halva året

är lite extra gnälliga just nu har jag full förståelse för.

 

mvh 

 

Då är det din bank som äger huset när man är belånad.

Bästa vore om dom började ta bort ränteavdragen för att stoppa denna extrema utvecklingen av bostads priser.

Hur ska Svensken kunna sänka sina löner som företagen beskyller Svensken till att vara dyr i löner.

Sverige har minusränta men ändå flyttar företagen tillverkningen till billigare länder.

I denna Brf. förening jag bor i ville ingen knapt köpa lägenhet för 1 är sen nu har priserna stigit otroligt nu säljs dom för 3-400000 jag betalade 10000:-

 

Nä + ränta föredrar jag mer än - ränta.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-27 at 11:25, skrev Soengsang:

Absolut, men bahten kan vi inte påverka :)

Men svag krona is da shit, skapar arbeten i Sverige.

 

Hoppas du tänker på riktiga jobb.

Inte jobbskapande för att få bort personer ur arbestlöshets statestiken

Skulle vara intresant att se hur många som går på kurser bara för att lura systemet att denna person inte är arbetslös.

Pratade senast igår med en som har börjat gå en typ. datakurs då räknas inte jag som arbestlös sa denna person !!!!!!!!!

 

Sverige är fantastisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Jo, även se till att ha ett kapital att kombinera med, en "normal" människa bör ju ändå ha lite sparat kistan efter ett helt arbetsliv.

 

 

De/vi som flyttat till Thailand är ju inte normala.....  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hoppas du tänker på riktiga jobb.

Inte jobbskapande för att få bort personer ur arbestlöshets statestiken

Skulle vara intresant att se hur många som går på kurser bara för att lura systemet att denna person inte är arbetslös.

Pratade senast igår med en som har börjat gå en typ. datakurs då räknas inte jag som arbestlös sa denna person !!!!!!!!!

 

Sverige är fantastisk.


Naturligtvis tänker jag på "riktiga jobb", dvs produktiva arbeten, de ger förutsättningar för fler jobb inom välfärden tex.
Det är ju inte direkt unikt för Sverige.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

De/vi som flyttat till Thailand är ju inte normala.....  [emoji3]


Tyvärr ligger det lite sanning i det du säger, bor många lite underliga i Thailand.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Hoppas du tänker på riktiga jobb.

Inte jobbskapande för att få bort personer ur arbestlöshets statestiken

Skulle vara intresant att se hur många som går på kurser bara för att lura systemet att denna person inte är arbetslös.

Pratade senast igår med en som har börjat gå en typ. datakurs då räknas inte jag som arbestlös sa denna person !!!!!!!!!

 

Sverige är fantastisk.

hej personen har säkert större möjligheter desto mer hen lär sig. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev haan:

hej personen har säkert större möjligheter desto mer hen lär sig. mvh

 

Rätt av dig.

Syftet med kurser är att bli utbildad.

Men jag tänkte mera på att denna person är inte arbetslös pga. går någon sorts kurs från Arbetsförmedlingen då tillhör han dom som har "jobb"

Tänk vad lätt det är att flytta en fysik person från arbetsökande till att ha ett jobb. lura systemet

Sätta dom på kuar då har dom jobb typ.

Inte produktiv, men ett jobb som inte belastar arbetslöshetens statestik :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jo, även se till att ha ett kapital att kombinera med, en "normal" människa bör ju ändå ha lite sparat kistan efter ett helt arbetsliv.

 

 

Det beror väl på vad man som "normal" människa har i lön, vad har du i lön som tycker så, får du ut 30 000 i månaden?

 

När jag var ung så var det ju mycket festande och lite sparande, från 1988 och till för några sedan blev det mycket sparande men det gick ju till Thailand och Filippinresor på 2-4 månader i stort sett varje år, räkningar fanns ju i Sverige även när jag var bortrest och även husbygge i Thailand har ju kostat, så det kan vara svårt att ha en full kassakista. 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

 


Ja det var någon världsfrånvänd minister/politiker som för ett antal år sen sa att alla svenskar borde ha en årslön på banken.

Snacka om att inte fatta den verklighet som de skapat för folket.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

 

Ja det var väl moderatkärringen Wibbel eller vad hon nu hette.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter


Tyvärr ligger det lite sanning i det du säger, bor många lite underliga i Thailand.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk


Det gör det i Sverige också. Ser en kille som kommer på cykel alla dagar för att käka matrester ur företagets soplådor.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte alla en årslön på kontot som buffert ????  :misdoubt:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Kenneth4618 said:

Har inte alla en årslön på kontot som buffert ????  :misdoubt:

Nja, många har en bostadsrätt eller ett hus istället för sparande. Bostad är en säker investering, priserna kommer aldrig att gå ner i sverige.:laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Har inte alla en årslön på kontot som buffert ????  :misdoubt:

Självklart, en rumänsk årslön... :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Herluf:

Nja, många har en bostadsrätt eller ett hus istället för sparande. Bostad är en säker investering, priserna kommer aldrig att gå ner i sverige.:laugh:

Blir lite krånglig att sälja när något oförutsett dyker upp ;)

 

 

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Kenneth4618 said:

Blir lite krånglig att sälja när något oförutsett dyker upp ;)

 

 

 

 

Till exempel om ränteutgifterna stiger och bostadens värde halverats?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Det beror väl på vad man som "normal" människa har i lön, vad har du i lön som tycker så, får du ut 30 000 i månaden?

 

När jag var ung så var det ju mycket festande och lite sparande, från 1988 och till för några sedan blev det mycket sparande men det gick ju till Thailand och Filippinresor på 2-4 månader i stort sett varje år, räkningar fanns ju i Sverige även när jag var bortrest och även husbygge i Thailand har ju kostat, så det kan vara svårt att ha en full kassakista. 

 

Vad jag har i lön är orelevant.

 

Men jag är nog ganska säker på att de flesta löntagare, det vill säga förvärvsarbetande åtminstone kan och borde åtminstone lägga undan en tusing i månaden.

 

Men har man festat och levt upp alla pengar så som var dag var den sista och levt hand ur mun, så har man säkert haft rätt kul, men får stå sitt kast senare.

 

Personligen började jag väldigt tidigt med att pensionspara, tror det var 400kr i månaden jag började med för ca 30 år sedan, och senare givetvis ökat den summan och ändrat sparform några gånger, jag har varit van att den summan ska försvinna var gång månadbidraget kommer så det har inte varit särskilt betungande.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Herluf:

Till exempel om ränteutgifterna stiger och bostadens värde halverats?

"Har inte alla en årslön på kontot som buffert ????  :misdoubt:"

 

Nja man bör nog skilja på att ha en buffert och långsiktigt sparande

 

Men det var Ann Wibble som tyckte att alla svenskar borde ha en årslön som buffert på kontot

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Soengsang said:

 

Vad jag har i lön är orelevant.

 

Men jag är nog ganska säker på att de flesta löntagare, det vill säga förvärvsarbetande åtminstone kan och borde åtminstone lägga undan en tusing i månaden.

 

Men har man festat och levt upp alla pengar så som var dag var den sista och levt hand ur mun, så har man säkert haft rätt kul, men får stå sitt kast senare.

 

Personligen började jag väldigt tidigt med att pensionspara, tror det var 400kr i månaden jag började med för ca 30 år sedan, och senare givetvis ökat den summan och ändrat sparform några gånger, jag har varit van att den summan ska försvinna var gång månadbidraget kommer så det har inte varit särskilt betungande.

Klokt. Månadssparande på långsikt är absolut det bästa. Även om det är en pyttesumma man lägger in varje månad, så blir det mycket i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vad jag har i lön är orelevant.

 

Men jag är nog ganska säker på att de flesta löntagare, det vill säga förvärvsarbetande åtminstone kan och borde åtminstone lägga undan en tusing i månaden.

 



Som du säger säkerligen Inga problem, men åker man till Thailand en månad per år, försvinner de 12000 kronorna ganska fort :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Blir lite krånglig att sälja när något oförutsett dyker upp ;)

 

 

 

 

 

 

Jag köpte min Bostadrätt för några år sen pris 10 tusen då var det ingen som ville äga dom.

Nu går dom för likvärdig lägenheter för 300 tusen det är helt sjuk värdeökning.

Släpper jag den billigt typ 1/2 priset 150 tusen för typ. (oförutsett) så har man gjort många % upp på insatt kapital.

Men som jag bor så kommer den inte att säljas pga. kan inte bo billigare. hyra+el= 2800/mån lån=0 Kr

:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Kenneth4618 said:

"Har inte alla en årslön på kontot som buffert ????  :misdoubt:"

 

Nja man bör nog skilja på att ha en buffert och långsiktigt sparande

 

Men det var Ann Wibble som tyckte att alla svenskar borde ha en årslön som buffert på kontot

Jo, men många tror sig inte behöva ha sparpengar på ett bankkonto eftersom deras bostadspris stigit med flera hundra tusen (eller flera miljoner) så det känns nog bara tramsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Burken:


Det gör det i Sverige också. Ser en kille som kommer på cykel alla dagar för att käka matrester ur företagets soplådor.
 

 

Hade han haft pengar till en flygbiljett så kanske han också hade varit här.   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...