Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Pundet gör det ju värt att besöka Soho igen. En liten tröst i höst mörkret....

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev evert 1:

För Sverige som land räknat är en svag valuta, eller lågt värderad valuta bara positivt.

Sveriges konkurrenskraft ökar och på sikt gynnar det varje svensk.

Innan Sverige gick med i EU hade Sverige för vana att regelbundet devalvera.

Det Sverige nu håller på med är en konstgjord, kortsiktig devalvering, tyvärr gör våra handelspartners motsvarande = inför nollränta eller t.o.m. minusränta.

Självklart finns det personer som också bli lidande av detta, men handen på hjärtat de flesta som förlorar har råd. M.a.o. det drabbar inga fattiglappar :big_smile:

 

Visst är det så, den låga kronkursen är bra för Sveriges export, vilket skapar arbeten och framtid.

Men jag gissar att det är många pensionärer i Thailand som har legat på gränsen för inkomst för sina visum/extensions som är oroliga nu, de gynnas ju inte av en svag svensk valuta direkt.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

SEK må vara en svag valuta jmf med THB, men jag är säker på att jag tjänar mera

på den låga räntan på huslånen än jag förlorar på semestern i Thailand.

Att de som har sin utkomst från Sverige och bor i Thailand hela eller halva året

är lite extra gnälliga just nu har jag full förståelse för.

 

mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
15 minuter sedan, skrev AakeP:

SEK må vara en svag valuta jmf med THB, men jag är säker på att jag tjänar mera

på den låga räntan på huslånen än jag förlorar på semestern i Thailand.

Att de som har sin utkomst från Sverige och bor i Thailand hela eller halva året

är lite extra gnälliga just nu har jag full förståelse för.

 

mvh 

Ja har man stora lån så är det nog så även om man måste väga in fler variablar. 

Många växlar över sin tjänstepension till räntebärande papper när börsen är svängig eller man börjar närma sig pension. Normalt får man 3-5% avkastning på obligationer. Idag kan de till och med minska i värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev evert 1:

För Sverige som land räknat är en svag valuta, eller lågt värderad valuta bara positivt.

Sveriges konkurrenskraft ökar och på sikt gynnar det varje svensk.

Innan Sverige gick med i EU hade Sverige för vana att regelbundet devalvera.

Det Sverige nu håller på med är en konstgjord, kortsiktig devalvering, tyvärr gör våra handelspartners motsvarande = inför nollränta eller t.o.m. minusränta.

Självklart finns det personer som också bli lidande av detta, men handen på hjärtat de flesta som förlorar har råd. M.a.o. det drabbar inga fattiglappar :big_smile:

 

Speak for yourself!  :P

Link to comment
Dela på andra sajter

När bahten är så stark och Thailand importerar då behöver man ju mindre antal av Thai baht, men ändå blir importvarorna aldrig billigare, tvärtom dyrare.

 

Fan vi är lurade på gräsrot nivån.

 

Och färska kurser.

 

Screenshot_2016-10-27-10-24-40.png

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Boa52:

Vist kan du ha rätt men någon gnäller bara på Sverige om allt även världsekonomin skyller han på Sverige, HUVA

Hej

Så är det när okunnigheten springer före tanken

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Bondby, utan de negativa inverkningar av den havererade integrationspolitiken, som har skapat dagens nya getton.

 

Troligen något form av underhållsstöd, åtminstone lön till din vårdare?

Alla kan välja vart man vill bo, bor man på lanet får man lära sej att klara sej sjölv, ingen sopar ens bro. Vårdaren var en sörläning

så jag sparkde han ganska fort, ville inte jobba bara gnällde på allt och alla. Jobbar fortfarande ca 6 mån till sen pension

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Alla kan välja vart man vill bo

 

Hm tyvärr inte, dels styr arbetsmarknaden det samt tillgången på bostäder.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte lätt att förstå för en bonde. Att man inte kan välja varken arbete eller bostadsort.   

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jiipee:

När bahten är så stark och Thailand importerar då behöver man ju mindre antal av Thai baht, men ändå blir importvarorna aldrig billigare, tvärtom dyrare.

 

Fan vi är lurade på gräsrot nivån.

 

Och färska kurser.

 

Screenshot_2016-10-27-10-24-40.png

Oj,får de köra med färger?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Herluf:

Ingves sänker kronan. Vi ska ner,,,,,,,

 

Skulle inte räntan vara oförändrad?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Moipenyang said:

 

Skulle inte räntan vara oförändrad?

Jo, men den kommer att förbli negativ längre.

 

Sanningen är den att det inte går att höja räntan igen, det kommer att leda till total krasch av bostadsmarknaden. Ingen vill ta det ansvaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Herluf:

Jo, men den kommer att förbli negativ längre.

 

Sanningen är den att det inte går att höja räntan igen, det kommer att leda till total krasch av bostadsmarknaden. Ingen vill ta det ansvaret.

Skulle vara nyttigt för bostadsmarknaden och rätta till priserna. Orimligt just nu. Då får vi hoppas USA ger en reaktion mot bahten då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stockholm är som en opiumkällare där alla är beroende av de höga bostadspriserna. Kan ni föreställa er vilken abstinens det utlöser att komma upp till ett normalt ränteläge på 4-5%?

 

Fotografías raras y antiguas de adictos al opio en el Lejano Oriente 03.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med svag krona så exporten rullar på och jobb skapas.

Hoppas Euron stiger mer mot kronan!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Soengsang said:

Bra med svag krona så exporten rullar på och jobb skapas.

Hoppas Euron stiger mer mot kronan!

Ja det är ok för mig, om bara bahten sjunker ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Herluf:

Ja det är ok för mig, om bara bahten sjunker ännu mer.

Absolut, men bahten kan vi inte påverka :)

Men svag krona is da shit, skapar arbeten i Sverige.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Herluf:

Vad vinner Thailand på att ha stark baht? Det borde ju missgynna exporten?

Lurigt det där, generellt så är ju en svag valuta bra för exporten samt arbetsmarknaden, men mycket exportavtal görs ju upp i dollar.

Men Thailand har ju också en enormt stark inhemsk marknad, som delvis är beroende på import, då är ju en stark valuta bra.

Man kan ju tex se på Schweiz, de har ju en tid haft stark valuta men klarat sig bra, har väl en av den lägsta arbetslösheten i Europa etc.

 

Hursom så avslutades valutaveckan med en halvhyfsad förstärkning för euron mot BHT ändå, jag var rädd för att den skulle ramla ned till mindre än 38bht för en eur, kronan hyfsade till sig lite också igår.

 

Men det är ju ändå surt för oss som har inkomst i EUR/SEK nu.

 

Gissar att många pensionärer som baserat sin extension of stay i Thailand på endast inkomst är svettiga nu.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Soengsang said:

Lurigt det där, generellt så är ju en svag valuta bra för exporten samt arbetsmarknaden, men mycket exportavtal görs ju upp i dollar.

Men Thailand har ju också en enormt stark inhemsk marknad, som delvis är beroende på import, då är ju en stark valuta bra.

Man kan ju tex se på Schweiz, de har ju en tid haft stark valuta men klarat sig bra, har väl en av den lägsta arbetslösheten i Europa etc.

 

Hursom så avslutades valutaveckan med en halvhyfsad förstärkning för euron mot BHT ändå, jag var rädd för att den skulle ramla ned till mindre än 38bht för en eur, kronan hyfsade till sig lite också igår.

 

Men det är ju ändå surt för oss som har inkomst i EUR/SEK nu.

 

Gissar att många pensionärer som baserat sin extension of stay i Thailand på endast inkomst är svettiga nu.

Gissar att många pensionärer som baserat sin extension of stay i Thailand på endast inkomst är svettiga nu.

 

Har man inkomst i sek bör man nog räkna på 3,50 för att ha lite marginal. Golvet vid 4.0 är ju borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Herluf:

Gissar att många pensionärer som baserat sin extension of stay i Thailand på endast inkomst är svettiga nu.

 

Har man inkomst i sek bör man nog räkna på 3,50 för att ha lite marginal. Golvet vid 4.0 är ju borta.

Jo, även se till att ha ett kapital att kombinera med, en "normal" människa bör ju ändå ha lite sparat kistan efter ett helt arbetsliv.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...