Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Changnoi:

I måndags fick en kompis 3,43 på flygplatsen.

 

I Ayutthaya på Kasikorn ATM 3,92 samma dag 17/10 med ICA kort

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev rolba:

NOK skulle man haft istället.

 

Ja nu känns det fint med min norska lön ;)

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oljan blivit dyrare, norrmennen jublar.

 

Ser ut att Sverige har ingen återvändo. Storföretagen flyttar, senast Ericsson.

 

Norge, köp Sverige, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Jiipee said:

Oljan blivit dyrare, norrmennen jublar.

 

Ser ut att Sverige har ingen återvändo. Storföretagen flyttar, senast Ericsson.

 

Norge, köp Sverige, tack!

Tänk om vi kunde gå ur  eu och skapa en nordisk/skandinavisk union med gemensam valuta. Men, jag antar att de andra länderna inte vill ha med sverige att göra, landet i förfall....

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Jiipee:

Oljan blivit dyrare, norrmennen jublar.

 

Ser ut att Sverige har ingen återvändo. Storföretagen flyttar, senast Ericsson.

 

Norge, köp Sverige, tack!

hm vart har ericsson flyttat? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Dolle:

 

I Ayutthaya på Kasikorn ATM 3,92 samma dag 17/10 med ICA kort

 

Mvh

Nok är inte så mycket bättre, 4,28. Sverige kommer behöva öka skattetrycket och sek är en skvalpvaluta. 3,0-3,2 tror jag på inom ett halvår.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Rave on said:

Nok är inte så mycket bättre, 4,28. Sverige kommer behöva öka skattetrycket och sek är en skvalpvaluta. 3,0-3,2 tror jag på inom ett halvår.

Thailand blir dyrare och dyrare, det är inte den billiga destinationen det tidigare varit. Tyvärr kommer det bara att bli värre och värre. Att försörja sig på svenska pengar kommer på sikt att bli svårt. Blir väl att flytta tillbaka till falafel-malmö om några år......:oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Herluf:

Tänk om vi kunde gå ur  eu och skapa en nordisk/skandinavisk union med gemensam valuta. Men, jag antar att de andra länderna inte vill ha med sverige att göra, landet i förfall....

 

Nä regeringen spär ju ut folket med skit så de andra länderna klarar sig nog bättre utan Sverige. 

 

Kronan verkar vara på väg ner i källaren, nu är väl Ingves glad när han kämpat så hårt för det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, jag är ganska säker på att Ingves skiter i ni som är utskrivna från Sverige. Han tänker på hela landets välbefinnande. Inflationen, exporten och företagandet m.m mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev haan:

hej, jag är ganska säker på att Ingves skiter i ni som är utskrivna från Sverige. Han tänker på hela landets välbefinnande. Inflationen, exporten och företagandet m.m mvh

 

Ja det är jag med säker på. 

Men oroa dig inte, jag har mycket hög lön utbetald i danska kronor som är kopplad till euron och betalar dessutom ingen skatt så jag klarar mig finfint :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev haan:

hej, jag är ganska säker på att Ingves skiter i ni som är utskrivna från Sverige. Han tänker på hela landets välbefinnande. Inflationen, exporten och företagandet m.m mvh

 

Jag är inte utskriven eller bara tänker på skr.  vs Baht.

När man ska köpa utlänska varor tycker jag skr. ska vara stark inte som nu den blir svagare och dyrare varor.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev haan:

hej, jag är ganska säker på att Ingves skiter i ni som är utskrivna från Sverige. Han tänker på hela landets välbefinnande. Inflationen, exporten och företagandet m.m mvh

Jag har skrivit om det förrut. Enligt Ingves har vi 0,9 % inflation. Det räcker inte. Utan man förstör allt för medelklassen I Sverige. Enligt mig som är en vanlig människa tycker jag att allt blivit dyrare.

Hur kommer det sig att vi inte har inflation men att allt blir dyrare. Jag får inte ihop det.

 

Här har jag en teori. Jag kontrollerar med er som vet och kan allt.

Kan det vara så att riksbanken ändrat förrutsättningar under åren för beräkning av inflationen. Hade vi samma beräkningar 1990-2000 2010 som nu. Kan någon svara på den frågan.

 

MVH

En som känner sig grundlurad

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

heJ, Sverige har nu en inflation på 0.9 men man vill ha en inflation på 2,0 enligt Sveriges riksbank.  http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Varfor-inflationsmal/  mvh

28 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag har skrivit om det förrut. Enligt Ingves har vi 0,9 % inflation. Det räcker inte. Utan man förstör allt för medelklassen I Sverige. Enligt mig som är en vanlig människa tycker jag att allt blivit dyrare.

Hur kommer det sig att vi inte har inflation men att allt blir dyrare. Jag får inte ihop det.

 

Här har jag en teori. Jag kontrollerar med er som vet och kan allt.

Kan det vara så att riksbanken ändrat förrutsättningar under åren för beräkning av inflationen. Hade vi samma beräkningar 1990-2000 2010 som nu. Kan någon svara på den frågan.

 

MVH

En som känner sig grundlurad

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En för hög inflation är skadlig för ekonomin eftersom inflationen brukar variera mycket när den är hög. En låg och stabil inflation skapar av flera skäl goda förutsättningar för en gynnsam ekonomisk utveckling (se vidare under Varför inflationsmål?).

 

Men en alltför låg inflation är inte heller bra. Ett alltför lågt inflationsmål ökar risken för deflation, det vill säga att den allmänna prisnivån faller. Deflation har historiskt visat sig kunna skapa problem. När det är deflation kommer de framtida priserna att vara lägre än dagens. Eftersom det är billigare i framtiden väntar hushållen med att konsumera till dess att priserna fallit. Företagen skjuter å sin sida upp investeringarna tills priserna fallit. Detta gör att produktionen kan falla så länge som deflationen pågår. Det kan vara svårt att bryta en sådan deflationsprocess.

 

För att undvika deflation finns det därför skäl att sätta inflationsmålet till ett positivt tal.

 

Sammantaget talar detta för att inflationsmålet bör vara lågt men positivt. Att det blev just 2 procent beror på att inflationen var ungefär 2 procent när inflationsmålet introducerades. Dessutom var detta i linje med inflationsmålen i andra industriländer

 

Läs sista raden. Finns ingen vetenskap bakom

Link to comment
Dela på andra sajter

Inflation betyder att den allmänna prisnivån stiger. Men KPI väger samman prisökningar på olika varor. Därför kommer prisökningar på enskilda varor, till exempel olja, medföra att KPI stiger. Man brukar också avse en varaktig förändring i prisökningstakten när man talar om inflation. Men KPI stiger om till exempel momsen höjs. För att åtgärda dessa ”problem” med KPI är det därför vanligt att man rensar bort en del prisförändringar från KPI. Detta brukar kallas för underliggande inflation eller kärninflation.

 

Vanliga förekommande mått på underliggande inflation är KPIF och KPIX. KPIF avser KPI med fast bostadsränta. KPIF påverkas alltså inte direkt av en förändring av bostadsräntorna. KPIX exkluderar hushållens räntekostnader för egnahem och de direkta effekterna av förändrade indirekta skatter och subventioner från KPI. Av pedagogiska skäl rensas de direkta effekterna av förändrade räntor bort. Det görs eftersom det i vissa fall kan vara problematiskt för Riksbanken att förklara varför exempelvis den omedelbara effekten av en stramare penningpolitik, det vill säga en högre ränta, blir att inflationen, såsom den mäts med KPI, stiger. KPIF och KPIX beräknas och publiceras av SCB på uppdrag av Riksbanken.

Läs sist raden I första stycket. Rensar bort Vadå??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man råd att åka utomlands på semester, spendera pengar utomlands som så väl behövs till att försörja alla nysvenskar ( alla som kommit hit + de som är på väg) kan man gått och väl få en dålig kurs.

Nää, bättre att var solidarisk och stanna kvar i Sverige, bara handla svenskproducerat för att senare "skänka" överskottet till våra kära invandrare.

Egentligen skulle det vara straffbart att över huvud taget föra ut svenska pengar (inklusive pensionspengar), kapital som är förvärvats i Sverige ska ta me f*n också fördärvas i Sverige.

Ovan borde gälla ALLA - undantaget de som tjänat över 100 tkr/mån, de borde få fortsätta leva i sin gräddfil.

Vi måste sluta med att vara så egoistiska, sluta gnälla, sluta klaga på växelkurser, högt skattetryck o.s.v.

Nää vi ska vara glada att vi över huvud taget får leva i Sverige, vara nöjda med alla förmåner som staten bjuder på, synd bara att vi inte begriper hur bra staten har gjort det för oss:D

De svenskar som nu sitter i Thailand och jämrar sig över en "dålig" växelkurs, ni skulle egentligen inte ha några pengar alls - dj*la smitare åk hem i stället och hjälp oss andra med att hjälpa alla flyktingar - och inte minst skäggbarnen, de behöver i många fall någon vuxen att se upp till:559bdc3bb7475_pissedoff:

 

 

 

 

Nu menar jag visserligen inget av detta, sitter inne och kan inget göra för det bara regnar men tänkte att med dessa ord få upp stämningen något:D

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev evert 1:

Har man råd att åka utomlands på semester, spendera pengar utomlands som så väl behövs till att försörja alla nysvenskar ( alla som kommit hit + de som är på väg) kan man gått och väl få en dålig kurs.

Nää, bättre att var solidarisk och stanna kvar i Sverige, bara handla svenskproducerat för att senare "skänka" överskottet till våra kära invandrare.

Egentligen skulle det vara straffbart att över huvud taget föra ut svenska pengar (inklusive pensionspengar), kapital som är förvärvats i Sverige ska ta me f*n också fördärvas i Sverige.

Ovan borde gälla ALLA - undantaget de som tjänat över 100 tkr/mån, de borde få fortsätta leva i sin gräddfil.

Vi måste sluta med att vara så egoistiska, sluta gnälla, sluta klaga på växelkurser, högt skattetryck o.s.v.

Nää vi ska vara glada att vi över huvud taget får leva i Sverige, vara nöjda med alla förmåner som staten bjuder på, synd bara att vi inte begriper hur bra staten har gjort det för oss:D

De svenskar som nu sitter i Thailand och jämrar sig över en "dålig" växelkurs, ni skulle egentligen inte ha några pengar alls - dj*la smitare åk hem i stället och hjälp oss andra med att hjälpa alla flyktingar - och inte minst skäggbarnen, de behöver i många fall någon vuxen att se upp till:559bdc3bb7475_pissedoff:

 

 

 

 

Nu menar jag visserligen inget av detta, sitter inne och kan inget göra för det bara regnar men tänkte att med dessa ord få upp stämningen något:D

Man kan bli lynchad för mindre :waaaht::dribble::yuush:;)

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, evert 1 said:

Har man råd att åka utomlands på semester, spendera pengar utomlands som så väl behövs till att försörja alla nysvenskar ( alla som kommit hit + de som är på väg) kan man gått och väl få en dålig kurs.

Nää, bättre att var solidarisk och stanna kvar i Sverige, bara handla svenskproducerat för att senare "skänka" överskottet till våra kära invandrare.

Egentligen skulle det vara straffbart att över huvud taget föra ut svenska pengar (inklusive pensionspengar), kapital som är förvärvats i Sverige ska ta me f*n också fördärvas i Sverige.

Ovan borde gälla ALLA - undantaget de som tjänat över 100 tkr/mån, de borde få fortsätta leva i sin gräddfil.

Vi måste sluta med att vara så egoistiska, sluta gnälla, sluta klaga på växelkurser, högt skattetryck o.s.v.

Nää vi ska vara glada att vi över huvud taget får leva i Sverige, vara nöjda med alla förmåner som staten bjuder på, synd bara att vi inte begriper hur bra staten har gjort det för oss:D

De svenskar som nu sitter i Thailand och jämrar sig över en "dålig" växelkurs, ni skulle egentligen inte ha några pengar alls - dj*la smitare åk hem i stället och hjälp oss andra med att hjälpa alla flyktingar - och inte minst skäggbarnen, de behöver i många fall någon vuxen att se upp till:559bdc3bb7475_pissedoff:

 

 

 

 

Nu menar jag visserligen inget av detta, sitter inne och kan inget göra för det bara regnar men tänkte att med dessa ord få upp stämningen något:D

Snart blir det obligatoriskt för varje svensk medborgare att ta hand om vars ett skäggbarn. Även de som bor i Thailand:waaaht:. Ett skäggbarn i gästrummet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-20 at 05:48, skrev Rave on:

Nok är inte så mycket bättre, 4,28. Sverige kommer behöva öka skattetrycket och sek är en skvalpvaluta. 3,0-3,2 tror jag på inom ett halvår.

 

Inträffar detta, då ska jag ner till Thailand och ta ut pengar och växla till SEK!!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bli läge att sälja hus, bil, mm, som köptes när kursen var 5,2 mot Bahten och invänta bättre thaitider i Sverige.;)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...