Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

On 2015-10-18 at 09:51, skrev sarne:

Tack för den infon. Nu slapp jag fråga vad som hände torsdag em. Riksbanken som försämrar utväxlingen på våra pensionspengar igen :-(  Den så kallade marknaden reagerar direkt utan att någon åtgärd vidtagits.  

På Kasikorn gick det bra här om dagen iaf, jag vet att det även gick på "hål i väggen kontor" i Pattaya för ett par veckor sedan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nilsson68:

Akut Fråga !

Kärleken kom hem nu på em och hade hört att man inte kunde växla svenska 500 kr sedlar på växlingskontor och banker i Thailand.

Kan detta verkligen stämma? Tacksam för svar om någon vet. Då vi närmar oss avfärd.

Mvh

Nilsson

Tapatalkat

Växlade 10000Sek i 500 lappar,(nya) idag, kurs 4.09

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde det för ett par dagar sen ,,Men vissa e kinkiga på minsta lilla reva o då menar jag pytteliten skada

Det har jag noterat vid tidigare tillfällen.

Tapatalkat

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske problem med att växla de nya 500 kr sedlarna. (Vet inte om du har kommit ut ännu )

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nilsson68:

Det har jag noterat vid tidigare tillfällen.

Tapatalkat

Det grundar sig i det personliga ansvaret kassörerna har, missar dom något är dom ersättningsskyldiga, "Bättre att vara på säkra sidan lixom!"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske problem med att växla de nya 500 kr sedlarna. (Vet inte om du har kommit ut ännu )

Kommer i oktober. Det var därför det kändes konstigt att man inte skulle kunna växla 500 sedlar ?

faeb476e371075113b5fcae550b7b67d.jpg

Tapatalkat

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
17 timmar sedan, skrev borje222:

Växlade 10000Sek i 500 lappar,(nya) idag, kurs 4.09

 

Mvh. borje222

Dom har väl inte kommit ut ännu

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Dom har väl inte kommit ut ännu

 

Jag borde väl kanske skrivit ovikta, inte begagnade...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Nilsson68:

Akut Fråga !

Kärleken kom hem nu på em och hade hört att man inte kunde växla svenska 500 kr sedlar på växlingskontor och banker i Thailand.

Kan detta verkligen stämma? Tacksam för svar om någon vet. Då vi närmar oss avfärd.

Mvh

Nilsson

Tapatalkat

Blev lite nyfiken så jag letade på en sliten skrynklig femhundring i madrassen och drog iväg till närmaste växlingskontoret. Damen där vred och vände på den men godkände den i alla fall till slut.

Dagens kurs, 4,05.

Finns ett kontor lite längre bort som brukar ge 4-5 satang högre kurs men det struntar jag i när jag bara växlade en femhundring.

 

Helt plötsligt har jag nu 2000 B för mycket i plånkan.

Får nog bli någon kulig bar ikväll :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som skrivits tidigare är det tydligen omöjligt att växla en skadad 500-kronorssedel. En tjej som var och besökte oss i somras har en sedel med en liten skada på, som hon försökt växla på massor av ställen, alla vägrar :( Vi har sagt att vi växlar den av henne nästa gång vi kommer ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Som skrivits tidigare är det tydligen omöjligt att växla en skadad 500-kronorssedel. En tjej som var och besökte oss i somras har en sedel med en liten skada på, som hon försökt växla på massor av ställen, alla vägrar :( Vi har sagt att vi växlar den av henne nästa gång vi kommer ner.

Jag växlade i Pattaya i mars ifjol på sekond road mellan soi 1 och soi 2 mitt över från big C.

Där tejpade de ihop en trasig sedel som jag hade.

Jag har ju åxå varit med om att de knappt tagit emot sedlar med ett hundöra fast det bara är att vika ut det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Jag växlade i Pattaya i mars ifjol på sekond road mellan soi 1 och soi 2 mitt över från big C.

Där tejpade de ihop en trasig sedel som jag hade.

Jag har ju åxå varit med om att de knappt tagit emot sedlar med ett hundöra fast det bara är att vika ut det igen.

 

Själv försöker jag i möjligaste mån ta med ovikta sedlar, (kan förvisso vara lite svårt när man förvarar alla i madrassen... :D)

Än värre var det på den tiden man hade resecheckar, som skulle signeras, ofta efter en rusig kväll...

Kunde se ut som ett kladdpapper innan man var godkänd...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Varför dra man med sig massa kontanter till Thailand?? Endast för att tjäna in några kronor? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev wUThai:

Varför dra man med sig massa kontanter till Thailand?? Endast för att tjäna in några kronor? :)

 

Med viss rutin kan både banker vara stängda, vissa kort nekas under en period, så om man samlar alla ägg i samma korg, kan man bli sittandes gråtande...

Bättre att förekomma, än att förekommas...  Kort, lite olika valutor, ett thaikonto är bra...( 1992 var det många som ville jag skulle växla in deras svenska pengar )

 

Mvh.borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
3 minuter sedan, skrev borje222:

 

Med viss rutin kan både banker vara stängda, vissa kort nekas under en period, så om man samlar alla ägg i samma korg, kan man bli sittandes gråtande...

Bättre att förekomma, än att förekommas...  Kort, lite olika valutor, ett thaikonto är bra...( 1992 var det många som ville jag skulle växla in deras svenska pengar )

 

Mvh.borje222

Ok. Jag har aldrig varit med om att några kort inte funkat och hoppas slippa det. Men vi har iaf en 4-5 kort med oss varje gång så chansen att bli utan pengar är nog ganska obefintlig. Nu ljög jag lite faktiskt. Mitt piss-Icakort strulade så det pisskortet kommer jag aldrig mer använda. :)

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev wUThai:

Ok. Jag har aldrig varit med om att några kort inte funkat och hoppas slippa det. Men vi har iaf en 4-5 kort med oss varje gång så chansen att bli utan pengar är nog ganska obefintlig. Nu ljög jag lite faktiskt. Mitt piss-Icakort strulade så det pisskortet kommer jag aldrig mer använda. :)

Hur många kort man har, så länge man inte delat dessa på olika företag, spelar mindre roll...

Det är när det har varit problem med de 2 stora, Mastercard eller Visa, så drar det även med sig mindre kort...

Det bästa tipset jag kan ge, öppna ett thaikonto, där man åtminstone har ett "reservbelopp"... Ganska enkelt att öppna...

+ lite kontanter, skadar inte...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Hur många kort man har, så länge man inte delat dessa på olika företag, spelar mindre roll...

Det är när det har varit problem med de 2 stora, Mastercard eller Visa, så drar det även med sig mindre kort...

Det bästa tipset jag kan ge, öppna ett thaikonto, där man åtminstone har ett "reservbelopp"... Ganska enkelt att öppna...

+ lite kontanter, skadar inte...

 

Mvh. borje222

Enda kontanter jag har med är det som blev över från senaste resan. Jag personligen skulle aldrig åka med större belopp i kontanter iaf. Men alla gör vi olika. Blev bara nyfiken om varför man släpar med sig massa kontanter om det bara är för spara in några kronor.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
7 minuter sedan, skrev wUThai:

Enda kontanter jag har med är det som blev över från senaste resan. Jag personligen skulle aldrig åka med större belopp i kontanter iaf. Men alla gör vi olika. Blev bara nyfiken om varför man släpar med sig massa kontanter om det bara är för spara in några kronor.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Sparar man verkligen några kronor ?

 

Kursen att växla kontanter är väl sämre än kortkurserna?

 

Och definitivt sämre än banköverföring till Thai Bank ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag har ju en nödkassa i THB som jag bygger upp därnere första dagarna, tar ut max första veckan och sprider ut 3 högar med 5000B tex i väskan, med passet o i ryggan just om korten (4st olika) skulle sluta fungera men kan vara bra å ha i Isaan åxå då slipper jag åka in till stan och ta ut, vännen kan åka och handla av hjärtans lust så sitter jag kvar "hemma". Sista veckan tar jag av den nödkassan då jag kallt räknar med att klara mig på den. Några tusen TB blir kvar som funkar bra att starta nästa tripp med om jag inte tar ut redan på suvvan.

 

Har med lite Svenska (2-300 kr), men dom är till för arlanda osv. om det skulle behövas.

 

Ahh, resecheckar, det var tider det. Kopior på dom som kryssades av när en var använd och signera tills fingrarna blödde när jag tog ut dom från banken först och sen när man skulle använda dom (vissa signaturer såg inte bra ut efter jag skrivit på 20 st på banken i Sverige).

Kursen får vara vad den vill, jag gillar ATM uttag, så jäkla smidigt. Inte använt ett växlingskontor på 20 år.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns att jag kom, jag minns att jag for

jag kommer ihåg vart damerna bor, jag minns ett växlingskontor. ( Fritt efter Cornelis Vreeswijk )

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wUThai:

Varför dra man med sig massa kontanter till Thailand?? Endast för att tjäna in några kronor? :)

Bättre än att de ska ligga kvar i Sverige och mögla. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Sparar man verkligen några kronor ?

 

Kursen att växla kontanter är väl sämre än kortkurserna?

 

Och definitivt sämre än banköverföring till Thai Bank ?

Jag vet faktiskt inte? Därför jag undrar.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Man får mer för kontanter än alla andra sätt att växla på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Enligt Kasikorns hemsida idag blir 500 kr i Svenska följande i Thaibaht beroende på metod:

Sedlar = 2003,12 baht

Travellers checks/Draft = 2061,19 baht

Export Sight Bill = 2016,19 baht

Telex Transfer = 2067,44 baht

 

Så sedlar är absolut sämst och överföring bäst enligt den listan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Enligt Kasikorns hemsida idag blir 500 kr i Svenska följande i Thaibaht beroende på metod:

Sedlar = 2003,12 baht

Travellers checks/Draft = 2061,19 baht

Export Sight Bill = 2016,19 baht

Telex Transfer = 2067,44 baht

 

Så sedlar är absolut sämst och överföring bäst enligt den listan

Är det inkl ev avg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...