Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Vilken bankomat var de man kunde ta ut 20 000 - 30 000 bath på?

Och vad heter den gulabanken som inte tar någon avgift?

På en Kungsri-ATM (gul-grå) kan man ta ut upp till 30000 THB. Men de tar numera 200 THB i uttagsavgift (som de flesta andra thailändska banker).

På en AEON-ATM ligger avgiften på 150 THB vilket är lägst i Thailand. AEON finns i alla större städer, oftast på Big-C, Lotus, Robinson etc.

Du kan också ta ut pengar inne i banken mha kort och pass. Da slipper du avgiften helt samt kan ta ut större belopp men i gengäld växlas pengarna till en mindre fördelaktig kurs. Jämfört med ATM-uttag lönar det sig endast vid lägre belopp (tror <15000 THB).

Mvh

//Singha711

P.S. I skrivande stund hör jag från min fru att ATM-uttag under nyårshelgen är avgiftsfria. Om detta också avser utländska bankkort (MasterCard/Visa) betvivlar jag dock eftersom denna 'generositet' marknadsförs som 'present from Prayut' och därför i första hand riktar sig till den thailändska befolkningen.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

På en Kungsri-ATM (gul-grå) kan man ta ut upp till 30000 THB. Men de tar numera 200 THB i uttagsavgift (som de flesta andra thailändska banker).

På en AEON-ATM ligger avgiften på 150 THB vilket är lägst i Thailand. AEON finns i alla större städer, oftast på Big-C, Lotus, Robinson etc.

Du kan också ta ut pengar inne i banken mha kort och pass. Da slipper du avgiften helt samt kan ta ut större belopp men i gengäld växlas pengarna till en mindre fördelaktig kurs. Jämfört med ATM-uttag lönar det sig endast vid lägre belopp (tror <15000 THB).

Mvh

//Singha711

Tog ut 30 000 THB igår på TMB Bank (blåa). Fortfarande kvar på 180 THB i avgift. Har dock noterat precis som du att 200 THB numera verkar gälla hos de flesta andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog ut 30 000 THB igår på TMB Bank (blåa). Fortfarande kvar på 180 THB i avgift. Har dock noterat precis som du att 200 THB numera verkar gälla hos de flesta andra.

Men man får en gratis paj hos mc Donalds om man tar med sitt ATM kvitto från en bank jag glömt vilken.

25 baht value kickback.

555

Link to comment
Dela på andra sajter

30 baht betalar jag om jag tar ut på annan ATM en Bangkok Bank på dom är det gratis :buba:

Fattar inte att ni som bor/är så ofta i Thailand inte öppnar konto i bank där istället för att

jaga runt efter lägst möjlig avgift ?

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

30 baht betalar jag om jag tar ut på annan ATM en Bangkok Bank på dom är det gratis :buba:

Fattar inte att ni som bor/är så ofta i Thailand inte öppnar konto i bank där istället för att

jaga runt efter lägst möjlig avgift ?

 

Fria uttag för mig på Bangkok Bank i Ubon, men 15 baht om jag tar ut på Bangkok Bank någon annanstans. Har dock inte testat på annan bank så jag vet vad avgiften är där.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Fria uttag för mig på Bangkok Bank i Ubon, men 15 baht om jag tar ut på Bangkok Bank någon annanstans. Har dock inte testat på annan bank så jag vet vad avgiften är där.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Konstigt jag har tagit ut på olika platser utan avgift, men varför förvånas ...Thailand

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt jag har tagit ut på olika platser utan avgift, men varför förvånas ...Thailand

Vilka kort använder ni ?? ni bara tar ut frugans kort eller hon är väl snyggare

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan Ingves och riksbanken fasar för kronförstärkningen. Kronan får inte stärkas mot andra valutor så som den gjort. Synnerligen allvarligt och problematiskt. Efter årskiftet överväger man valutainterventioner som gör att kronan kommer falla mycket snabbt,

Suck! Precis när det börjar gå åt rätt håll. Nej svensken ska vara fattig på utlandssemestern

Är det inte bättre att riksbanken tänker på dom som bor kvar i Sverige än nån utlandssvensk eller semester. Som du vet åker jag okså till thai, okej vill ha dj bra kurs men

vi är inte många procent som vill ha bra utlands kurs, privata menar jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka kort använder ni ?? ni bara tar ut frugans kort eller hon är väl snyggare

Nu valde jag att se ditt inlägg och se lika djävla dum som förut så jag lär inte bli frestat att ta

fram nåt igen. Men svar kan du få jag använder mitt eget kort du  lilla amöba.

Du behöver inte svara för jag ser inte svaret  :big_smile:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
broder tuk tuk

Någon som har en bra länk till vad man just nu får för kronan på plats i Thailand?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

Någon som har en bra länk till vad man just nu får för kronan på plats i Thailand?

 

BTT

On 2015-10-24 at 15:13, skrev MickeN:
 

Denna ger MC-kursen, dvs vad (eller i närheten) du får ut på kort kopplade till MC.

https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/

 

Denna ger allmän kurs. Troligen får du den dock aldrig nånstans, men den är ett riktmärke:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=SEKTHB=X&t=1d&l=on&z=m&q=l&c

 

PS: Citeringen suger ibland, men det visste de flesta kanske redan.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Hua Hin:

För ett par dagar sedan

12784649_10204155507847034_1785196883_n.jpg

Det drogs 2461:- från mitt konto ICA

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev kennakanon:

precis!!! skulle vara roligt att veta vad kursen är vid växling i Thailand.........mvh kenna

Cash idag 4,10 i Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kennakanon:

Tusen tack 33;an blir spännande att se vad som händer framöver ska åka ner längre fram i vår!!!

mvh kenna

4.06 igår i phuket

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med växelkursen, det börjar ju suga fett igen.....

 

Nån som vet eller har nån bra (eller kul) teori om anledningen denna gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spekulationer om en krona som kommit på sned!

 

Sverige hänger inte med i den globala utvecklingen, inflationen är noll och all import dyr, importen har blivit så dyr att produkter tillverkade i Sverige innehållande icke svenska komponenter blir dyrare än tidigare trots räntesänkningarna som sänkt kronan, all aktivitet i utlandet för att t.ex. göra affärer globalt har nära på blivit dubbelt så dyrt med påföljd att det inte säljs tillräckligt på export trots kronfallet. Semesterturismen avtar, kanske på grund av den allmänt oroliga migrationströmmen över hela Europa men det visar sig förmodligen mer till sommaren!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Danska och Norska valutan har legat ungefär lika de senaste åren.

Norska föll lite med oljefallet.

Jag tror att dollarn styr mycket.

När den stiger blir bahten dyrare för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akut Fråga !

Kärleken kom hem nu på em och hade hört att man inte kunde växla svenska 500 kr sedlar på växlingskontor och banker i Thailand.

Kan detta verkligen stämma? Tacksam för svar om någon vet. Då vi närmar oss avfärd.

Mvh

Nilsson

Tapatalkat

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nilsson68:

Akut Fråga !

Kärleken kom hem nu på em och hade hört att man inte kunde växla svenska 500 kr sedlar på växlingskontor och banker i Thailand.

Kan detta verkligen stämma? Tacksam för svar om någon vet. Då vi närmar oss avfärd.

Mvh

Nilsson

Tapatalkat

Gjorde det för ett par dagar sen ,,Men vissa e kinkiga på minsta lilla reva o då menar jag pytteliten skada

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...