Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Låter som en bild på en atm maskin vore på sin plats, där man ser frågan... Så det inte blir mer rörigt :)

Det vore en bra ide 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bild på en atm maskin vore på sin plats, där man ser frågan... Så det inte blir mer rörigt :)

Det vore en bra ide 

Bankerna har ju sin egen layout så det skulle bli många bilder det,

 

Kom bara ihåg att aldrig ta bankens ATM erbjudande, utan välj det andra alternativet, exakt var dom här texterna sitter varierar, men dom är tydliga!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa skrev

Först om du accepterar bankens förslag och sedan en som det står, Contignue without conversion, den ska du använda, då får du Master Cards kurs som så gott so alltid är en hel del bättre!

 

GST skrev

Man ska tacka nej när man får frågan om "Continue with conversion" eller något liknande. Då sker växlingen i stället av kortutgivaren, betydligt bättre kurs.

Är lite förvirrad som vanligt men lite mer nu

 

Ska man tacka JA eller NEJ till  Continue with conversion

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gick in till banken och tog ut 40000 bath, de tog inga 180 bath utan gjorde såg det som en service, så det var bara Swebank som tog avgift.35kr (Mastercard) . Så man slipper de 180bathen och behöver bara bet 35 kr till swebank för ett uttag så då kan man lika gärna ta ut mer och mer sällan och hoppa över atm maskinen. Man behöver bara ha med sig  passet och bankkorten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa skrev

Först om du accepterar bankens förslag och sedan en som det står, Contignue without conversion, den ska du använda, då får du Master Cards kurs som så gott so alltid är en hel del bättre!

 

GST skrev

Man ska tacka nej när man får frågan om "Continue with conversion" eller något liknande. Då sker växlingen i stället av kortutgivaren, betydligt bättre kurs.

Är lite förvirrad som vanligt men lite mer nu

 

Ska man tacka JA eller NEJ till  Continue with conversion

Du ska tacka JA till Contignue without conversion!

Tacka ja till Contignue with är vad du gjort enligt din slip!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa skrev

Först om du accepterar bankens förslag och sedan en som det står, Contignue without conversion, den ska du använda, då får du Master Cards kurs som så gott so alltid är en hel del bättre!

Ja till without

 

GST skrev

Man ska tacka nej när man får frågan om "Continue with conversion" eller något liknande. Då sker växlingen i stället av kortutgivaren, betydligt bättre kurs.

Nej till with

Är lite förvirrad som vanligt men lite mer nu

 

Ska man tacka JA eller NEJ till  Continue with conversion

Kommer inte ihåg exakt vad det står, huvudsaken att man inte accepterar bankomatens erbjudande att sköta växlingen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttade lite pengar igår från Swedbank till Bangkok Bank fick lite drygt 4,20 för en krona

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att hitta bilder... men nåt sånthär

Godkänn att det kostar 180 THB

55e83d055e73a_godknn_transaktionsbeloppe

Men klicka på continue without conversion

continue_without.thumb.jpg.d5d322c6a38ec

Den jag brukar klia mig i skallen över är ju frågan om var pengarna skall tas från, jag har inget kreditkort så jag väljer savings account (tror jag i alla fallI)

Men alla olika banker ser ju olika ut.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gick in till banken och tog ut 40000 bath, de tog inga 180 bath utan gjorde såg det som en service, så det var bara Swebank som tog avgift.35kr (Mastercard) . Så man slipper de 180bathen och behöver bara bet 35 kr till swebank för ett uttag så då kan man lika gärna ta ut mer och mer sällan och hoppa över atm maskinen. Man behöver bara ha med sig  passet och bankkorten.

Det har vi gjort dom senaste 10 åren ,men har märkt att dom mer o mer vill att man utnyttjar atm maskinen.Efter att man förklarar att man vill ta ut 60-70000 så går vissa med på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har vi gjort dom senaste 10 åren ,men har märkt att dom mer o mer vill att man utnyttjar atm maskinen.Efter att man förklarar att man vill ta ut 60-70000 så går vissa med på det

Det är ju fantastiskt ändå, går jag till banken i Sverige så säger dom att dom inte hanterar kontanter. J*vla pappskallar, blir ju som en bilmekaniker som inte lagar bilar...

Låter ju vettigt, kör över 20.000 sek på mitt Swedbank kort och tar ut 60.000฿ på banken, sen har jag möjlighet att ta ut 20.000฿ till om det kniper på en ATM.

Tja, om inte kärringen slår ihjäl mig första natten och sticker med pengarna förstås. :(

Förresten, har nån hittat teckenkoden för "฿", jag får klippa och klistra för att få det snyggt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar anvanda Aeons bankomat, de har ingen uttagsavgift.

Aeon hade ingen avgift om jag fattat det rätt. Men jag har inte lyckats hitta nån att testa i heller så du kanske har rätt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju fantastiskt ändå, går jag till banken i Sverige så säger dom att dom inte hanterar kontanter. J*vla pappskallar, blir ju som en bilmekaniker som inte lagar bilar...

Låter ju vettigt, kör över 20.000 sek på mitt Swedbank kort och tar ut 60.000฿ på banken, sen har jag möjlighet att ta ut 20.000฿ till om det kniper på en ATM.

Tja, om inte kärringen slår ihjäl mig första natten och sticker med pengarna förstås. :(

Förresten, har nån hittat teckenkoden för "฿", jag får klippa och klistra för att få det snyggt.

 

lagliga betalningsmedel är pengar som staten gör genom Riksbanken. Det är dels kontanterna (sedlar och mynt) och dels pengar i elektronisk form, som Riksbanken tar fram genom några enkla knapptryckningar i sin dator, som heter RIX.

Men vi vet ju att privata banker också kan föda pengar. Var står det reglerat? Ingenstans, för att dölja fusket. Privata banker gör visserligen pengar genom utlåning, s.k. fractional reserve banking, men staten har aldrig med en lag gett dem rätten att göra pengar. Därför anser många att pengarna från privatbankerna, fiat-money,  är förfalskade pengar, bluffpengar helt enkelt.

Endast 3% är kontanter resten tas fram genom ett par klick på datorn och vi jobbar arslet av oss för dom klicken, plus räntan och inflationen som dom kommit på.

 

 
Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett jävla skit det här med atm maskinerna ,avgift på 180 bath.

Ibland kommer man bara åt en maskin som ger ut 10.000 per gång,tar du ut 10 ggr på en sån så blir det ju 1800 bath,inga småpengar precis.

Vi brukar ta ut 60-70.000 kanske 3ggr under resan ,så det är ju en massa pengar banken missar när vi går in på banken och tar ut större summor.

Men har för mig att det var en avgift på 35 sek på uttaget ändå,

Vi är ju 3 personer ,grabben ska ha några tusen och hotel kostar ju så det blir inte så mycket pengar som var och en oss går och bär på sig ,hotelen brukar ju ha safteyboxar.

Men det börjar ju bli dyrt i Thailand också,så pengarana rullar hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har vi gjort dom senaste 10 åren ,men har märkt att dom mer o mer vill att man utnyttjar atm maskinen.Efter att man förklarar att man vill ta ut 60-70000 så går vissa med på det

Jag plockade ut 30.000 från banken ett par gånger och det var helt avgiftsfritt med en helt ok kurs.

Det svåra varje gång är att få signaturen på passet och kortet att matcha varandra:haha:

 

Nästa gång ska jag bara dra ett streck i mitt nya pass och göra likadant på kortet, så slipper man förhoppningsvis det här löjliga problemet.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar anvanda Aeons bankomat, de har ingen uttagsavgift.

Dom har numera THB 150 i avgift sedan 1 år tillbaka ung.

 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har vi gjort dom senaste 10 åren ,men har märkt att dom mer o mer vill att man utnyttjar atm maskinen.Efter att man förklarar att man vill ta ut 60-70000 så går vissa med på det

Vi börja med detta nu när kortet krångla sist pga dålig förbindelse via internet till Swebank, sa att vi var oroliga att mista kortet. Sen låter ju det  faktiskt bättre, än att säga att man gör det av ekonomiska skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi börja med detta nu när kortet krångla sist pga dålig förbindelse via internet till Swebank, sa att vi var oroliga att mista kortet. Sen låter ju det  faktiskt bättre, än att säga att man gör det av ekonomiska skäl.

Har man ett konto i banken, kasikorn i mitt fall, brukar det inte vara några problem med att berätta att man vill föra över från sitt svenska kort till sitt thailändska, de brukar villigt hjälpa till med insättningsblanketter, bara att signera.

Känns inte lika hemskt om maskinen skulle knycka det thailändska, är ju enkelt att skaffa ett nytt på plats...

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar föra över här i svedala så det räcker till det thailändska kortet. Visst kostar en överföring men du får även lite ränta på pengarna. Det får jag inte på swedbank..

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är TT-kursen 4.33. Bör betyda omkring strax under 4.30 i ATM. Trenden just nu är att kronan stiger mot flera valutor.

Vi fastboende får hålla tummarna, hoppas Ingves och riksbanksdirektionen fortfarande är på semester :-)

Högsta kursen hittills iår, var uppe på denna nivån strax före jul ifjol.

I mitten av april var kronan nere i 3.68, 18% lägre än idag. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom "gula" växlingskontoren i Pattaya hade i går eftermiddag kursen 4:30 ( har jag hört av en kompis som var där)

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom "gula" växlingskontoren i Pattaya hade i går eftermiddag kursen 4:30 ( har jag hört av en kompis som var där)

Och superrich i BKK 4,34 just nu...............de tar sig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och superrich i BKK 4,34 just nu...............de tar sig!

Och SEK fortsätter att stärkas mot andra viktiga valutor. SCB TT 4,35 nu.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...