Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Min bank dvs Handelsbanken frågar vid överföring om jag skall betala mottagarens banks avgift. Självklart gör jag det. Då kostar det mig 180 kr med hela servicen. Får du bättre på samma bank. Så ska jag lämna in ett överklagande emoji4.png

 

Skickat från min SM-P905 via Tapatalk

 

 

Man ska inte kryssa för "avsöndaren betalar alla kostnader" Man får betala mer men mottagaren betalar iallafall 0,25%, minst 200 THB högst 500 THB i Thailand. Pengarna kommer inte fram snabbare, jag ser ingen fördel för det. Så Avsändaren betalar sina kostnader är det som gäller och avsändning kostar 40 SEK i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får betala 75 skr när jag skickar, tjejen får betala 480 thb när hon tar ut pengarna, Svindyrt enligt mig. Från Sparbanken Öresund till Government Savings Bank.

Beror förmodligen på att hon får betala både till Bangkok Bank och den andra banken. Säg till henne att öppna ett konto i Bangkok Bank i stället, så slipper hon dubbla avgifter.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror förmodligen på att hon får betala både till Bangkok Bank och den andra banken. Säg till henne att öppna ett konto i Bangkok Bank i stället, så slipper hon dubbla avgifter.   :)

Tyvärr finns inte den banken där dom bor.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bomber o granater..............SUPERRICH VXL KURS IDAG, 4,20

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte kryssa för "avsöndaren betalar alla kostnader" Man får betala mer men mottagaren betalar iallafall 0,25%, minst 200 THB högst 500 THB i Thailand. Pengarna kommer inte fram snabbare, jag ser ingen fördel för det. Så Avsändaren betalar sina kostnader är det som gäller och avsändning kostar 40 SEK i Sverige

skickade ner 10 000 b till damens son. (skulle betalas till skolan) jag skickade i THB och kryssade i att jag stod för alla kostnader. Fram kom 10 000 B. Ingenting draget av summan.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

skickade ner 10 000 b till damens son. (skulle betalas till skolan) jag skickade i THB och kryssade i att jag stod för alla kostnader. Fram kom 10 000 B. Ingenting draget av summan.

Hur mycket var dragit från dit svenska konto (kurs + avgifter)?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar thaibath från Skandiabanken till Bangkok Bank. Det kostar mig 0 kronor att skicka från Skandiabanken, Bangkok bank tar 200 baht normalt. Möjligen kan avgiften variera i Bangkok bank beroende på hur mycket man skickar, dock max 500 baht om jag minns rätt men kan inte minnas att jag har betalt mer än 200 baht. Det tar normalt 3 bankdagar om jag skickar på fm. till Bangkok bank. 

Förut använde jag Nordea. Det kostade att skicka från Sverige men minns inte hur mycket samt avgiften i BB. Dessutom tog det 4 bankdagar för pengarna att komma fram till Bangkok bank men det kanske har ändrats.

Har inte tittat på hur Skandiabanken sätter sin kurs och jämfört med andra banker och dylikt men är nöjd med att veta om jag skickar en summa baht så vet jag vad som kommer fram minus 200 baht. Kontot finns i Chiang Rai så det sker en överföring från BB till HQ möjligen är det det som kostar 200 baht. Kanske är gratis om det går till HQ. 

Det märkliga är att hur mycket jag än skickar till frugan så tar pengarna slut :-)

/Peolito

Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket var dragit från dit svenska konto (kurs + avgifter)?

det var inte det som var frågan. det dras inget mera ifrån dom pengarna som ska komma fram. inget valuta avdrag eller avgifter i thailänsk bank med andra ord.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får betala 75 skr när jag skickar, tjejen får betala 480 thb när hon tar ut pengarna, Svindyrt enligt mig. Från Sparbanken Öresund till Government Savings Bank.

Testa att fyll i"mottagaren" betalar och se om det blir någon skillnad, jag kör aldrig delad kostnad, men o andra sidan vet jag inte/minns jag inte vad de drar

Link to comment
Dela på andra sajter

skickade ner 10 000 b till damens son. (skulle betalas till skolan) jag skickade i THB och kryssade i att jag stod för alla kostnader. Fram kom 10 000 B. Ingenting draget av summan.

Jag har också gjort så ibland när det gäller betalningar, men oftast så har jag skickat typ(10,500)  och växlat i Thailand och frågat hur mycket kom det? +10000 och alla är glada :-)

Men o andra sidan var det länge sedan jag sände, numera sänder jag bara till min älskade dotter på 22år, men hon pluggar på univeritetet så det känns bra att kunna sponsra med några tusen varje månad :-)

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

det var inte det som var frågan. det dras inget mera ifrån dom pengarna som ska komma fram. inget valuta avdrag eller avgifter i thailänsk bank med andra ord.

Jo det var det som var min fråga. Jag ville veta helt enkelt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också gjort så ibland när det gäller betalningar, men oftast så har jag skickat typ(10,500)  och växlat i Thailand och frågat hur mycket kom det? +10000 och alla är glada :-)

 

Tack för påminnelsen(snart skall räkningarna in) och bara för att jag kan:

Tja! satte just in 3,000 på ditt konto, bara för att du är du Smiley grin ha en bra helg Smiley smile /Puss Pappsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det märkliga är att hur mycket jag än skickar till frugan så tar pengarna slut :-)

/Peolito

Skicka mindre nästa gång, de tar ju ändå slut.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

skickade ner 10 000 b till damens son. (skulle betalas till skolan) jag skickade i THB och kryssade i att jag stod för alla kostnader. Fram kom 10 000 B. Ingenting draget av summan.

Då tycker jag Du ska fortsätta göra så, för mig är det lite skillnad på 180 SEK och 40 SEK + 200 THB (för 10 000 THB)

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att fyll i"mottagaren" betalar och se om det blir någon skillnad, jag kör aldrig delad kostnad, men o andra sidan vet jag inte/minns jag inte vad de drar

Finns bara "Avsändaren betalar" eller "Båda betalar". Provade en gång med "Avsändaren betalar", ändå fick mottagaren betala.

Jag har Sparbanken Öresund som blivit uppköpt av Sparbanken Skåne, som i sin tur ägs av Swebank. Så snart blir det en annan internetbank och då kanske de valmöjligheterna finns med?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara "Avsändaren betalar" eller "Båda betalar". Provade en gång med "Avsändaren betalar", ändå fick mottagaren betala.

Vadå bara finns? bara för att din bank inte medger att mottagaren betalar så betyder det inte att det inte finns, kanske i din värld då, men världen kretsar inte runt dig, den är större än så :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar thaibath från Skandiabanken till Bangkok Bank. Det kostar mig 0 kronor att skicka från Skandiabanken, Bangkok bank tar 200 baht normalt. Möjligen kan avgiften variera i Bangkok bank beroende på hur mycket man skickar, dock max 500 baht om jag minns rätt men kan inte minnas att jag har betalt mer än 200 baht. Det tar normalt 3 bankdagar om jag skickar på fm. till Bangkok bank. 

Förut använde jag Nordea. Det kostade att skicka från Sverige men minns inte hur mycket samt avgiften i BB. Dessutom tog det 4 bankdagar för pengarna att komma fram till Bangkok bank men det kanske har ändrats.

Har inte tittat på hur Skandiabanken sätter sin kurs och jämfört med andra banker och dylikt men är nöjd med att veta om jag skickar en summa baht så vet jag vad som kommer fram minus 200 baht. Kontot finns i Chiang Rai så det sker en överföring från BB till HQ möjligen är det det som kostar 200 baht. Kanske är gratis om det går till HQ. 

Det märkliga är att hur mycket jag än skickar till frugan så tar pengarna slut :-)

/Peolito

Min erfarenhet av Skandiabanken är att de har sämre växelkurs än de stora bankerna. Förklaringen jag fått är att Skandiabanken i sin tur använder en engelsk bank.

Idag har ju de stora svenska bankerna nästan samma växlingskurs som TT (Telegraphic Transfer) kursen banker emellan. Skiljer bara några få satang/SEK.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig har Thaibanken alltid snott mins en 500 Batting och det spelar ingen roll om jag tar alla kostnader och skickar Thb...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av Skandiabanken är att de har sämre växelkurs än de stora bankerna. Förklaringen jag fått är att Skandiabanken i sin tur använder en engelsk bank.

Idag har ju de stora svenska bankerna nästan samma växlingskurs som TT (Telegraphic Transfer) kursen banker emellan. Skiljer bara några få satang/SEK.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är möjligt. Har inte gjort någon analys av det hela. Men jag ska kontakta dom på måndag och höra efter vilken kurs dom använder.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå bara finns? bara för att din bank inte medger att mottagaren betalar så betyder det inte att det inte finns, kanske i din värld då, men världen kretsar inte runt dig, den är större än så :-)

???? Den internetbanken som jag har just nu har inte valmöjligheten "Mottagaren betalar".

Vad var det som du inte förstod i mitt inlägg?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

???? Den internetbanken som jag har just nu har inte valmöjligheten "Mottagaren betalar". Förmodligen finns den möjligheten hos andra banker, men inte den jag har just, så vad är problemet?

Vad var det som du inte förstod i mitt inlägg?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bank dvs Handelsbanken frågar vid överföring om jag skall betala mottagarens banks avgift. Självklart gör jag det. Då kostar det mig 180 kr med hela servicen. Får du bättre på samma bank. Så ska jag lämna in ett överklagande emoji4.png

 

Skickat från min SM-P905 via Tapatalk

 

 

BBK tar ju 2-500 beroende på summa men aldrig mer än 500.Klart du ska klaga. Och ja,vi har samma bank(40sek+ max 500 baht)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...