Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Dom Gula 30 000 utan problem

Kunde ta ut 30.000 på dom gula med mitt kort från GE Money Bank fram tills för nåt år sen. Nu går det bara att ta ut 20.000.

 

 

Har oxå Kasikorn med Visa. Dom drar 800b/år. Har inte hittat nåt kort hos dom som e gratis. Lägsta avgiften är 200b/år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte med kortet att göra utan UTSTÄLLANDE BANK, har du t.ex ICA så är det spärrat till SEK 5000 eller motsvarande summa i utländsk valuta per uttag och max SEK 15 000 under några dagar, tror det är 5, andra banker kan ha andra summor, och hos de allra flesta kan man bestämma själv om man vill ha en högre eller lägre spärr per uttag, kontakta din bank om du vill ändra. Sedan en tid tillbaks har det förekommit vissa konstigheter, kan vara något med banköverenskommelser, har ingen aning, men en ATM (kommer inte ihåg vilken) kan vägra ta emot utländska kort med VISA medans MC gått bra!

 

Tre dagar har jag för mej.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det nån som har lite koll på vad Riksbanken kan hitta på med vår krona pga Grekland? Och vad tror ni om Bathen, är de sakta på väg upp eller är de påverkande också va Goa Grekland?

Har kollat runt lite men inte hittat nån vettig info.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kronan kan stärkas mot Euron vad jag fattar vid en grexit, men jag fattar ju inte mycket. Räntan kommer nog ner en bit till hur det nu skall vara möjligt.

Drar dollarn upp så stiger THB åxå, men den spekulationen är vansklig - USD fattar jag inte hur den kan vara så högt värderad när jag kolla på skulderna landet har.

 

Jag har nästan gått all-out på aktier nu, vågar inte sitta och oroa mig mer.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, hörde innan att Riksbanken ev skulle reagera under veckan, men med vad fick man aldrig grepp om. Men med ens vanliga tur nu när man skickar ner mynt så kastar väl sig Bathen ner i avgrunden så fort man klickat "sänd" :)

 

 

Det är väl Buddismens fördel med att bara äga det man har på sig typ, lite pengar/ägodelar = liten oro när det går åt skogen. Rik =  mycket ågren 24/7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även jag,och en liten avgift /år,Bangkok Bank däremot är ingen avgift

Jag har ett uttag på 200 baht per år som jag inte tagit ut själv. Lär nog vara årsavgiften. Räntan är dock mycket högre så du saknar kanske inga pengar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett uttag på 200 baht per år som jag inte tagit ut själv. Lär nog vara årsavgiften. Räntan är dock mycket högre så du saknar kanske inga pengar

Det är mitt slarvkonto så det måste jag smyga in på när jag är ensam,om inte så blir det topsilopsilai  :aggressive:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det är mitt slarvkonto så det måste jag smyga in på när jag är ensam,om inte så blir det topsilopsilai  :aggressive:

Nu blev jag nyfiken, kan inte ens uttala det och har inte hört ordet tidigare. Låter finskt men betyder inte nåt av det jag kan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag nyfiken, kan inte ens uttala det och har inte hört ordet tidigare. Låter finskt men betyder inte nåt av det jag kan.

Flatsmäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag nyfiken, kan inte ens uttala det och har inte hört ordet tidigare. Låter finskt men betyder inte nåt av det jag kan.

Topsalopsalai= Örfil i varierande hårdhet med handflatan.

Langweng= Då är det allvar! Hårt med utsidan av handen (backhand) med ringarna på!

:heat:

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Topsalopsalai= Örfil i varierande hårdhet med handflatan.

Langweng= Då är det allvar! Hårt med utsidan av handen (backhand) med ringarna på!

:heat:

Mvh

Amja

Tackar, har inte råkat ut för nån och vill inte göra det heller.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, har inte råkat ut för nån och vill inte göra det heller.

Hehe, det där ingick i min första språkkurs (-87 på Koh Samui)

Inga pratiska övningar men fick lära mig några användbara fraser av en trevlig kompis.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hehe, det där ingick i min första språkkurs (-87 på Koh Samui)

Inga pratiska övningar men fick lära mig några användbara fraser av en trevlig kompis.

Mvh

Amja

555, jo det är ju dom man lär sig nästan först. Könsord och svordomar är väl nummer 2 efter savadee kap och sånt basic-snack.

 

Moi (f*tthår om jag fattade det rätt) lärde jag mig av misstag när jag snackat med en finne och sa hej åt honom när han skulle gå. Dom [thailändarna] funderade lite på varför jag sa så ;)

 

Vännen har varit ihop med en Svensk i 6 år innan han söp ihjäl sig, hon blandar Svenska Engelska och Thai hejvilt. Blir lite förvirrat ibland när jag inte ens vet vilket språk hon är på.

Sen att hon har övertro på min hörsel, lämnar telefonen liggandes på sängen och traskar runt i lägenheten om pladdrar på... 555, då är det fan inte lätt att höra vad hon säger speciellt när det blandas mellan språken åxå.

 

Du har dock +10 år på Thailand jämfört med mig. Samui var jag inte till före -95 om jag kommer ihåg rätt. Kan ha varit lite tidigare, men inte många år tidigare i alla fall. Minnet för sånt är inte bra. För många resor, så jag blandar ihop dom.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Under mina 15 dagar fick jag aldrig över 4 någonstans,sen har ju rövarna slutat att ge ut 20000 utan maximerat till 10000 för att kunna snyta en extra 180 bathare,mina uttag gav 3,83-3,88 så det blev många 180_bathare till rufflarna  :girl_dev:

 

 

 

Tror alla apparater kan ge ut valfria belopp, precis som i Sverige. Naturligtvisbegränsat till vad tillgängliga pengar, sedelstorlek och maxbelopp tillåter.

Igår tog jag ut 20000 baht från en Kasikorn i Huamark, Bangkok. Fast jag tror det var den första ATM'en på den här resan som tillät så högt belopp. Alla övriga ggr har jag tagit ut 15000 baht i ATM från en del olika banker.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag 0930 har Riksbanken räntemöte.

 

Detta kommer delvis att avgöra riktningen av SEK framöver

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Idag 0930 har Riksbanken räntemöte.

 

Detta kommer delvis att avgöra riktningen av SEK framöver

 

  / Joe

Jag tror dom lämnar räntan oförändrad just nu, väntar på vad som händer med Grekland. Tja, det är vad jag skulle gjort i alla fall - SEK kan sticka uppåt om EUR dyker pga mer trassel med Grekerna, att då börja laborera med våran minusränta verkar bara tokigt. Jag tror om kör "Wait and see".

 

Det jag har i kapitalförsäkringar har jag placerat om till räntebärande papper, ligger lite kvar i aktier som jag inte vill sälja, hexagon tex. Men jag har tagit hem det mesta. Skulle säga att jag har gått all out men det stämmer ju inte riktigt. Men till 90% rätt i alla fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara det som gjort dippen på SEK, nu under 4 igen Skräp!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Räntan sänks till -0.35%

 

Detta kommer att sänka kronan...

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Räntan sänks till -0.35%

 

Detta kommer att sänka kronan...

 

  / Joe

Fan, inte alls bra...

Jag trodde inte dom skulle våga röra den nu.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

555, jo det är ju dom man lär sig nästan först. Könsord och svordomar är väl nummer 2 efter savadee kap och sånt basic-snack.

 

Moi (f*tthår om jag fattade det rätt) lärde jag mig av misstag när jag snackat med en finne och sa hej åt honom när han skulle gå. Dom [thailändarna] funderade lite på varför jag sa så :wink:

 

Vännen har varit ihop med en Svensk i 6 år innan han söp ihjäl sig, hon blandar Svenska Engelska och Thai hejvilt. Blir lite förvirrat ibland när jag inte ens vet vilket språk hon är på.

Sen att hon har övertro på min hörsel, lämnar telefonen liggandes på sängen och traskar runt i lägenheten om pladdrar på... 555, då är det fan inte lätt att höra vad hon säger speciellt när det blandas mellan språken åxå.

 

Du har dock +10 år på Thailand jämfört med mig. Samui var jag inte till före -95 om jag kommer ihåg rätt. Kan ha varit lite tidigare, men inte många år tidigare i alla fall. Minnet för sånt är inte bra. För många resor, så jag blandar ihop dom.

 

Ah, ett ämne för "Skitsaker jag irriterar mig på"

 

Högtalarfunktion/ Handsfree på telefonen.

Hur jävla dumma i huvudet är folk?

Låter för jävligt, ekar och dom tror att dom kan ha telefonen på 40m avstånd när dom snackar.

Att man sedan ska tvingas utstå andras samtal gör att man blir skitförbannad.

 

Stryk borde dom ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ah, ett ämne för "Skitsaker jag irriterar mig på"

 

Högtalarfunktion/ Handsfree på telefonen.

Hur jävla dumma i huvudet är folk?

Låter för jävligt, ekar och dom tror att dom kan ha telefonen på 40m avstånd när dom snackar.

Att man sedan ska tvingas utstå andras samtal gör att man blir skitförbannad.

 

Stryk borde dom ha.

Stryka henne skall jag göra, medhårs ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Räntan sänks till -0.35%

 

Detta kommer att sänka kronan...

 

  / Joe

 

Sannolikt så kommer det dessutom att innebära avgifter på åtminstone sparkonto.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Topsalopsalai= Örfil i varierande hårdhet med handflatan.

Langweng= Då är det allvar! Hårt med utsidan av handen (backhand) med ringarna på!

:heat:

Mvh

Amja

Under uppväxten är det väl "lonapi" som gäller  :) (osäker om stavningen)...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Under uppväxten är det väl "lonapi" som gäller  :) (osäker om stavningen)...

 

Luunappi. Fast det är ju finska

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...