Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Ja, måste tyvärr stoppa i kortet och slå koden för att komma in ni menyn, då ser man vad maxbeloppet är. Har hänt många gånger att jag fått avbryta då maxbeloppet år 10000.

Bara att leta upp nästa ATM och testa. Men till slut lär man sig vilka uttagsautomater som ger vad.

Dom Gula 30 000 utan problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan apparaten ha dåigt med sedlar eller nåt annat strul och då trilskas den, hade en sån ATM utanför lägenheten i Cambodja som tydligen hatade mig eller mitt kort. Kollade med en som bodde där och den var tydligen nästan alltid tom eller om den inte var i kontakt med banken - det visste han ju inte. Lyckades få ut pengar från den en enda gång.

Hände mig en gång i Borabrue. Jag hade bara 2 - 3000 THB kvar i kontanter, jag fick lite panik. Fick ringa min bank dagen efter och de sa att allt var okej, men jag var ändå orolig.

Åkte iväg igen dagen efter och testade i samma ATM, och det fungerade, snacka om lättnad och glädje, precis som om jag vunnit pengar :)

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom Gula 30 000 utan problem

Inte omöjligt att det är så, har faktiskt inte reagerat på det men ska kontrolleras nästa gång.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, måste tyvärr stoppa i kortet och slå koden för att komma in ni menyn, då ser man vad maxbeloppet är. Har hänt många gånger att jag fått avbryta då maxbeloppet år 10000.

Bara att leta upp nästa ATM och testa. Men till slut lär man sig vilka uttagsautomater som ger vad.

Flera maskiner har ett tillval med valfritt belopp utöver de alternativ som dyker upp i första meny.

 

Kräver fler knapptryckningar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera maskiner har ett tillval med valfritt belopp utöver de alternativ som dyker upp i första meny.

 

Kräver fler knapptryckningar.

Om det är så så har jag missat det totalt och jagat en massa ATM i onödan :ok:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera maskiner har ett tillval med valfritt belopp utöver de alternativ som dyker upp i första meny.

 

Kräver fler knapptryckningar.

 

Det är väl så jag uppfattat det, att det finns några förval, är man inte nöjd med dessa så knappar man in det man vill och se vips så kommer det ut pengar!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om förvalet 10.000 är max har jag bara tryck på att mata in ett eget belopp och kunnat få ut 18.000 om jag inte kommer ihåg fel. 20.000 gick ju tidigare men pga kursen så slår max 5000 SEK in sist jag var ner. 30.000 har jag inte testat ens.

 

Sen kan apparaten ha dåigt med sedlar eller nåt annat strul och då trilskas den, hade en sån ATM utanför lägenheten i Cambodja som tydligen hatade mig eller mitt kort. Kollade med en som bodde där och den var tydligen nästan alltid tom eller om den inte var i kontakt med banken - det visste han ju inte. Lyckades få ut pengar från den en enda gång.

 

Men att kunna ändra maximala uttagsbeloppet var ju intressant, månne vilket kort det var på?

Det har inte med kortet att göra utan UTSTÄLLANDE BANK, har du t.ex ICA så är det spärrat till SEK 5000 eller motsvarande summa i utländsk valuta per uttag och max SEK 15 000 under några dagar, tror det är 5, andra banker kan ha andra summor, och hos de allra flesta kan man bestämma själv om man vill ha en högre eller lägre spärr per uttag, kontakta din bank om du vill ändra. Sedan en tid tillbaks har det förekommit vissa konstigheter, kan vara något med banköverenskommelser, har ingen aning, men en ATM (kommer inte ihåg vilken) kan vägra ta emot utländska kort med VISA medans MC gått bra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det har inte med kortet att göra utan UTSTÄLLANDE BANK, har du t.ex ICA så är det spärrat till SEK 5000 eller motsvarande summa i utländsk valuta per uttag och max SEK 15 000 under några dagar, tror det är 5, andra banker kan ha andra summor, och hos de allra flesta kan man bestämma själv om man vill ha en högre eller lägre spärr per uttag, kontakta din bank om du vill ändra. Sedan en tid tillbaks har det förekommit vissa konstigheter, kan vara något med banköverenskommelser, har ingen aning, men en ATM (kommer inte ihåg vilken) kan vägra ta emot utländska kort med VISA medans MC gått bra!

OK, den första delen visste jag om. Men att jag kan ändra summan var nytt för mig. Och att man kan göra det med BankID som nån (kommer inte ihåg vem) sa verkar ju jäkligt smidigt så kursen dyker (vilket den säkert gör bara för att jävlas med mig när jag skall ner i september).

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera maskiner har ett tillval med valfritt belopp utöver de alternativ som dyker upp i första meny.

 

Kräver fler knapptryckningar.

 

Gäller väl alla maskiner?  Anta att du har ett udda belopp på kontot och vill ta ut det, det skulle ju inte gå om det bara vore de förvalda beloppen som gällde.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så har bankerna ändrat det nu att man bara kan ta ut 10.000 baht. Tror att det är ändrat alldeles nyligen. Frågade på en bank och de sa att det är så nu.

Är det någon som har fått ut över 10.000 sen i Maj?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så har bankerna ändrat det nu att man bara kan ta ut 10.000 baht. Tror att det är ändrat alldeles nyligen. Frågade på en bank och de sa att det är så nu.

Är det någon som har fått ut över 10.000 sen i Maj?

 

Måste väl vara per uttag, man kan väl göra ett eller flera uttag i följd eller..............?  Annars kan man väl gå in på banken och ta ut.

 

Plastpengar............bah.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl vara per uttag, man kan väl göra ett eller flera uttag i följd eller.....?  Annars kan man väl gå in på banken och ta ut.

 

Plastpengar...bah.gif

 

Varje uttag i ATM:en kostar ju 180 baht per st så det är väl bankernas sätt att sno dig på mer pengar genom att sänka max antal baht per uttag till hälften

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl vara per uttag, man kan väl göra ett eller flera uttag i följd eller.....?  Annars kan man väl gå in på banken och ta ut.

 

Plastpengar...bah.gif

Svar ja. Per uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje uttag i ATM:en kostar ju 180 baht per st så det är väl bankernas sätt att sno dig på mer pengar genom att sänka max antal baht per uttag till hälften

 

Tänkte inte på det eftersom jag aldrig använder kort.       :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så har bankerna ändrat det nu att man bara kan ta ut 10.000 baht. Tror att det är ändrat alldeles nyligen. Frågade på en bank och de sa att det är så nu.

Är det någon som har fått ut över 10.000 sen i Maj?

Jepps !  Jag tog ut 20.000 alldeles nyss i ett och samma uttag på en av Siam Commersials automater här i Pattaya.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på det eftersom jag aldrig använder kort.       :bag:

 

Jag för över pengar till mitt thailändska bankkonto och tar ut i bankomaten med det thailändska bankomatkortet istället och då är det inga avgifter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag för över pengar till mitt thailändska bankkonto och tar ut i bankomaten med det thailändska bankomatkortet istället och då är det inga avgifter

 

Är det inte en årsavgift på bankomatkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepps !  Jag tog ut 20.000 alldeles nyss i ett och samma uttag på en av Siam Commersials automater här i Pattaya.

 

Fritz..

Tack för det. Bra att veta

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte en årsavgift på bankomatkortet?

 

Inte om man inte har Visa på kortet

 

Samma system som i Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag för över till mitt thailändska bankkonto och tar ut i bankomaten med det thailändska bankomatkortet istället och då är det inga avgifter

Fast avgift på överföringen är det ,,,så inte helt gratis,, men iaf billigare än använda svenskt visa/master i flera uttag i bankomat.

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om man inte har Visa på kortet

 

Samma system som i Sverige

Handelsbanken har ju bytt från Visa till Mastercard och nog tar de ut en årsavgift för kortet alltid,tror det är 360/år.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Handelsbanken har ju bytt från Visa till Mastercard och nog tar de ut en årsavgift för kortet alltid,tror det är 360/år.

Jag pratar om Visa på mitt thailändska bankomatkort på Kasikorn

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar om Visa på mitt thailändska bankomatkort på Kasikorn

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har även jag,och en liten avgift /år,Bangkok Bank däremot är ingen avgift

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör cash för det mesta :good: 

Det är väl pengarna från koppen :haha:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...