Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

"tänker handla för online" ??

 

Hur tänkte du där ?

 

Ja, boka flygbiljetter, beställa något från nätet och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, boka flygbiljetter, beställa något från nätet och liknande.

Ska kolla, men det verkar underligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man överför pengar från ICA till BKK bank, så kommer frågan om "vem ska stå för transaktionskostnaden"? Antar att det tyvärr blir jag själv,men dubbelkollar med er som brukar göra överföringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...

Inget jag sett, eller hört?

 

 

 

 

Hos Bangkok Bank fungerar det så att på ditt bankkonto är samma summa som din kortkredit spärrad. Hängslen och livrem! Man lånar alltså pengar av sig själv ;-) 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man överför pengar från ICA till BKK bank, så kommer frågan om "vem ska stå för transaktionskostnaden"? Antar att det tyvärr blir jag själv,men dubbelkollar med er som brukar göra överföringar?

 

Mottagaren brukar vara det bästa alternativet.   Lägre kostnader i Thailand än i Sverige, i alla fall om man för över pengar bank-bank med internetbanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos Bangkok Bank fungerar det så att på ditt bankkonto är samma summa som din kortkredit spärrad. Hängslen och livrem! Man lånar alltså pengar av sig själv ;-) 

 

Ok, hängslen o livrem där, gäller det både utlänning och medborgare?

Iofs kan jag förstå det, då det inte är så lätt att driva in en skuld av en utlänning kanske?

 

Men nu tror jag det inte gällde kreditkort i inäggen ovan, utan vanliga betalkort, utan kredit.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, boka flygbiljetter, beställa något från nätet och liknande.

 

Så du skall veta vad du i framtiden kommer att beställa och ha dubbelt så mycket pengar på kontot ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mottagaren brukar vara det bästa alternativet.   Lägre kostnader i Thailand än i Sverige, i alla fall om man för över pengar bank-bank med internetban

Ok, kan ju testa båda alternativ och se vilket som blir billigast. Inga stora pengar i vilket fall. Dessutom finns alternativet "delad kostnad" om man vill helgardera sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det fortfarande bäst att välja Baht vid överföring från svensk (ica) bank?

Gör ett enkelt test själv, så slipper du en massa "gissningar" från gamla HP'ar.

 

2 överföringar på mindre (eller hur stor du vill) summa, en i baht och en i sek. Sen räknar du ut kursen på hela processen och så har du ditt svar :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör ett enkelt test själv, så slipper du en massa "gissningar" från gamla HP'ar.

 

2 överföringar på mindre (eller hur stor du vill) summa, en i baht och en i sek. Sen räknar du ut kursen på hela processen och så har du ditt svar :good:

Klokt svar. Även om jag uppskattar andras erfarenheter och gissningar  :D

Ändrades av Horst
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att man måste ha dubbla pengarna insatta mot vad man tänker handla för online, stämmer detta eller har jag drömt det?

Jag har haft Kasikorn Bank i flera år. Betalar alla mina Thairäkningar via deras internettjänst. Funkar kanon.

Har även ett s.k K WEB shopping card som man ansöker om på deras hemsida.

Är ett virtuellt visa och mastercard med maxgräns på 50.000 Baht per köptillfälle.

Är kopplat till ditt vanliga konto så det måste finnas pengar där. 

Har använt det till flygbiljetter,hotell m.m online.

Har aldrig behövt ha dubbla deg för att kunna handla online eller med mitt vanliga visakort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Kasikorn Bank i flera år. Betalar alla mina Thairäkningar via deras internettjänst. Funkar kanon.

Har även ett s.k K WEB shopping card som man ansöker om på deras hemsida.

Är ett virtuellt visa och mastercard med maxgräns på 50.000 Baht per köptillfälle.

Är kopplat till ditt vanliga konto så det måste finnas pengar där. 

Har använt det till flygbiljetter,hotell m.m online.

Har aldrig behövt ha dubbla deg för att kunna handla online eller med mitt vanliga visakort.

 

Ja det var ett sånt jag menade.  Jag har tydligen läst fel/missuppfattat deras regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Kasikorn Bank i flera år. Betalar alla mina Thairäkningar via deras internettjänst. Funkar kanon.

Har även ett s.k K WEB shopping card som man ansöker om på deras hemsida.

Är ett virtuellt visa och mastercard med maxgräns på 50.000 Baht per köptillfälle.

Är kopplat till ditt vanliga konto så det måste finnas pengar där. 

Har använt det till flygbiljetter,hotell m.m online.

Har aldrig behövt ha dubbla deg för att kunna handla online eller med mitt vanliga visakort.

 

Går även att öka till max 100.000

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som Thailand beslutade att behålla styrräntan på 1,5% i går Nu får vi vänta tills nästa möte den 5.e aug och hoppas på att det blir en sänkning då.

http://www.tradingeconomics.com/Thailand/interest-rate

 

Fritz..

Ja,det var väl det "marknanden förväntade sig",eftersom  kursen ligger kvar vid ca 4.06. Få se vad Ingves hittar på i början av Juli, risken är ännu mer negativ ränta. Jag är glad att få över att få 4kr, så jag tänker börja överföra nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Kasikorn Bank i flera år. Betalar alla mina Thairäkningar via deras internettjänst. Funkar kanon.

Har även ett s.k K WEB shopping card som man ansöker om på deras hemsida.

Är ett virtuellt visa och mastercard med maxgräns på 50.000 Baht per köptillfälle.

Är kopplat till ditt vanliga konto så det måste finnas pengar där.

Har använt det till flygbiljetter,hotell m.m online.

Har aldrig behövt ha dubbla deg för att kunna handla online eller med mitt vanliga visakort.

Jag använder mitt vanliga kort för att handla på nätet.

"Veryfied by visa" funktion, får ett sms med kod.

Sen går köpet igenom.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Kasikorn Bank i flera år. Betalar alla mina Thairäkningar via deras internettjänst. Funkar kanon.

Har även ett s.k K WEB shopping card som man ansöker om på deras hemsida.

Är ett virtuellt visa och mastercard med maxgräns på 50.000 Baht per köptillfälle.

Är kopplat till ditt vanliga konto så det måste finnas pengar där. 

Har använt det till flygbiljetter,hotell m.m online.

Har aldrig behövt ha dubbla deg för att kunna handla online eller med mitt vanliga visakort.

 

Glöm inte bort att vissa flygbolag kräver att visakortet ska visas upp vid incheckning.

Fick själv köpa nya biljetter vid incheckningen i Bangkok av Singapore Airlines.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,det var väl det "marknanden förväntade sig",eftersom  kursen ligger kvar vid ca 4.06. Få se vad Ingves hittar på i början av Juli, risken är ännu mer negativ ränta. Jag är glad att få över att få 4kr, så jag tänker börja överföra nu.

Jag gjorde en överföring för ett par timmar sen. Det är därför kursen gått som en raket uppåt sen dess, same same varenda gång, :52:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en överföring för ett par timmar sen. Det är därför kursen gått som en raket uppåt sen dess, same same varenda gång, :52:

 

Fritz..

Ok det var du som skickade 100 miljarder från ditt ICA konto till Bangkok bank....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på teknisk analys, men topparna ligger högre och högre, vi har nu högsta kurs sedan december, så nog är det en positiv trend just nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där fixar Ingves på fikarasten, bara fnyser lite om räntan så blir det stabilt runt 3,90!

 

 

Men hoppas på 4,50 till midsommar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte blir några beska droppar från Ingvves till sillen?

http://www.di.se/artiklar/2015/6/11/kronan-starks-av-inflationssiffran/

Tar fram en liter OP och lägger i kylen, vore kanske bra om någon vänlig själ kunde låsa in Ingves ett tag för nu bär det uppåt (ett tag i alla fall)!

 

Average bank exchange rate from data above: 1 SEK = 4.061675 THB

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ingves lämnar räntan oförändrad kommer sannolikt kursen att segla upp mot 4.5 där det känns som basnivån ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...