Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Så varför inte göra som jag, låt det ske automatisk med överföringarna från pensions myndigheten. så slipper du bry dig .

31063  i går möjligt 410 dag,

 

Sluta att bry er gungor o karuseller.

 

Ibland behöver man kanke de pengarna bättre i Sverige och vill inte att de sänds till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte sabba partystämningen, men var är det positiva som driver kursen upp nu?

Svenska 10-årsräntan klev över 1%

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte sabba partystämningen, men var är det positiva som driver kursen upp nu?

Möjligt att marknaden inte ser att ekonomin är vad glittret säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland behöver man kanke de pengarna bättre i Sverige och vill inte att de sänds till Thailand.

Så du bor inte i Thailand då

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du bor inte i Thailand då

 

Jo, men det finns ju tillfällen när jag behöver pengarna till annat i Sverige ibland.  Då vill jag ju inte ha dem skickade hit automatiskt varje månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailänska konton har i alla fall (lite) ränta till skilnad på svenska som har noll...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa räntebesked från Ingves: 2 Juli

http://www.riksbank.se/

 

Nästa räntebesked från MPC i Thailand: 19 juni

https://www.bot.or.th/English/MonetaryPolicy/MonetPolicyComittee/Schedule/Pages/default.aspx

 

 

Bästa senaro man kan hoppas på är väl oförändrad ränta från Ingves, någon höjning kan man glömma. Kanske ytterliggare sänkt ränta i Thailand??? Har nu 1.5%, en sänkning till 1,25% kan ju inte skada???

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa räntebesked från Ingves: 2 Juli

http://www.riksbank.se/

 

Nästa räntebesked från MPC i Thailand: 19 juni

https://www.bot.or.th/English/MonetaryPolicy/MonetPolicyComittee/Schedule/Pages/default.aspx

 

 

Bästa senaro man kan hoppas på är väl oförändrad ränta från Ingves, någon höjning kan man glömma. Kanske ytterliggare sänkt ränta i Thailand??? Har nu 1.5%, en sänkning till 1,25% kan ju inte skada???

Tack för den informationen ! Hade tänkt göra en överföring nu men väntar till efter den 19:e och hoppas på att Thailand sänker sin reporänta ytterligare. Dom lär väl knappast höja den i alla fall.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma tanke, hoppas Thailand sänker. Men sen finns risken att ingves också sänker. Så jag tänker överföra någongång mellan 19 juni och 2 juli. Naturligtvis ren gissning och kan lika gärna gå åt skogen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma tanke, hoppas Thailand sänker. Men sen finns risken att ingves också sänker. Så jag tänker överföra någongång mellan 19 juni och 2 juli. Naturligtvis ren gissning och kan lika gärna gå åt skogen...

Så värst tokigt kan det ju inte bli om du sammantar dessa två kriterier som utgångspunkt, för det är väl ganska säkert att Thailand i alla fall skickar sin valuta åt "rätt" håll. Vad Ingves sedan hittar på för att sänka svenska utlandsturisters köpkraft i juli kan man ju bara spekulera i, jag tror inte han vill förstöra vare sig för turisterna eller exporten så han låter förhoppningsvis bli att göra något, men liksum du har man ju haft fel många gånger tidigare.

Man kan ju spekulera åt andra hållet med, sänk räntan o kronan så stannar semesterfolket i Sverige!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den informationen ! Hade tänkt göra en överföring nu men väntar till efter den 19:e och hoppas på att Thailand sänker sin reporänta ytterligare. Dom lär väl knappast höja den i alla fall.

 

Fritz..

Det tror jag är klokt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hade samma tanke, hoppas Thailand sänker. Men sen finns risken att ingves också sänker. Så jag tänker överföra någongång mellan 19 juni och 2 juli. Naturligtvis ren gissning och kan lika gärna gå åt skogen...

 

Sannolikheten för att Ingves sänker lär vara obefintlig under en tid till.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannolikheten för att Ingves sänker lär vara obefintlig under en tid till.

Varför då? Nu har han ju lyckats med steg ett, att få kronan till en bättre valuta att handla i, återstår inflationen och prisökningen på inköp av produkter och tjänster från utlandet har inte slagit igenom ännu så det skulle vara en möjlighet att snabba på den processen, och icke förty, få in mer utländsk valuta under semestermånaderna i o med "billigare" krona för turismen!

Men som vanligt har inte jag o Ingves samma ideologiska input, som boende i Th eller Swe.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Varför då? Nu har han ju lyckats med steg ett, att få kronan till en bättre valuta att handla i, återstår inflationen och prisökningen på inköp av produkter och tjänster från utlandet har inte slagit igenom ännu så det skulle vara en möjlighet att snabba på den processen, och icke förty, få in mer utländsk valuta under semestermånaderna i o med "billigare" krona för turismen!

Men som vanligt har inte jag o Ingves samma ideologiska input, som boende i Th eller Swe.

 

Min gissning ligger dels i att man ska ha igenom ett amorterings tvång nu när räntan är låg och dels att man ska ha upp inflationen mha låg ränta, låg ränta= inte lönt att spara, låg ränta+amorterings tvång=låna till konsumtion och betala av på detta varje månad.

De flesta Svenskar är ganska rädda för aktier och har inte detta som alternativ för sparande.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har Bangkok bank, vilken typ av bankkort/kreditkort ska man välja?

Går inte att ge generella råd om det. Beror på hur / vad man skall använda kortet till anser jag. Samt vilka avgifter man är beredd att betala. 

 

Finns ju 16 st kreditkort att välja på :-

 

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/CreditCards/CreditCardType/Pages/Default.aspx

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har Bangkok bank, vilken typ av bankkort/kreditkort ska man välja?

 

Tar du ett vanligt bankkort med chip idag, så fungerar de endast i Bangkok Banks egna ATMs.

Kan tyckas vara ett steg bakåt. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har Bangkok bank, vilken typ av bankkort/kreditkort ska man välja?

Vi har detta, Be1st Smart Card. som är ett betal- och uttagskort utan avgift. Enligt Bangkok Bank ska de andra bankerna också övergå till chip.

 

Går även att få den gamla typen där chipet inte används.

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

Om Sveriges riksbank t.ex sänker reporäntan så får det inte full effekt förrän efter 1-2 år. Så det är inte bara dagens ekonomiska läge som påverkar beslut om räntan utan även förväntningarna om framtiden. Inte så väldans lätt det där med nationalekonomi.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har detta, Be1st Smart Card. som är ett betal- och uttagskort utan avgift. Enligt Bangkok Bank ska de andra bankerna också övergå till chip.

 

Går även att få den gamla typen där chipet inte används.

Det funkar för mig, behöver bara till ATM och att handla på Big C, typ. Jag hittade det på deras hemsida

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/Be1stVisaDebitCard/Be1stSmart/Pages/Default.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Sveriges riksbank t.ex sänker reporäntan så får det inte full effekt förrän efter 1-2 år. Så det är inte bara dagens ekonomiska läge som påverkar beslut om räntan utan även förväntningarna om framtiden. Inte så väldans lätt det där med nationalekonomi.

 

Fritz..

Hur ska de någonsin kunna höja räntan igen? Minsta höjning kommer att knäcka hela svenska bostadsmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska de någonsin kunna höja räntan igen? Minsta höjning kommer att knäcka hela svenska bostadsmarknaden.

Du frågar du rätt person ;)   Men reporäntan är nu i Sverige på minus 0,25% och Riksbanken vinkar för att den kan sänkas ytterligare innan den långsamt kan börja höjas andra halvåret 2016. Det är vad jag läser mig till när jag Googlar, be mig inte om en förklaring till detta för där går jag bet. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du frågar du rätt person ;) Men reporäntan är nu i Sverige på minus 0,25% och Riksbanken vinkar för att den kan sänkas ytterligare innan den långsamt kan börja höjas andra halvåret 2016. Det är vad jag läser mig till när jag Googlar, be mig inte om en förklaring till detta för där går jag bet. :)

Fritz..

Jag tror vi ska mer bekymra oss vad som hander i Grekland?

"Orka change tangentbord" ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp som en sol, ner som en pankaka som någon skrev. Så var vi snart under 4 igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp som en sol, ner som en pankaka som någon skrev. Så var vi snart under 4 igen.

Sysselsättningen ökade kraftigt i USA

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...