Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Kronan har stärkts mot stort sett alla valutor så vad Thailand gjort har inte nån större inverkan just nu, men vänta bara, Ingves o grabbarna kommer nog att varsla "faran" så på ett nafs är vi nere på jorden igen!

Däremot tror jag att THB kommer att behöva komma ner på en mer exportvänlig nivå, och det ganska snart, det gnys rejält i exportföretagen och bland utländska fabriksägare!

 

Nja, även euron har stärkts mot bahten de senaste dagarna i samma takt som sek, bara att inse att kronan följer euron en del, typ som bahten delvis följer dollarn.

 

Så vad som händer i Grekland blir nog rätt avgörande framöver, samt om Thailand sänker sin styrränta igen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Passade på att föra över lite nu från Nordea till Bangkok Bank. Fick kursen 4,0376. Får man väl vara glad för efter hur det sett ut på slutet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag avvaktar med att skicka en spänn.

Däremot så bjudande jag på en båt osedd för några 100 papp för en minut sen  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Passade på att föra över lite nu från Nordea till Bangkok Bank. Fick kursen 4,0376. Får man väl vara glad för efter hur det sett ut på slutet :)

De var ganska ok kurs!

 

Hur ser du vilken valutakurs du får, på Nordea eller Bangkok bank? Fastställs valutakursen i samma ögonblick som överföringen eller finns fördröjning?

Link to comment
Dela på andra sajter

De var ganska ok kurs!

 

Hur ser du vilken valutakurs du får, på Nordea eller Bangkok bank? Fastställs valutakursen i samma ögonblick som överföringen eller finns fördröjning?

 

Skickar alltid i THB, då får man kursen direkt genom vad som dras får kontot.

 

Sen så drar ju Nordea i sin tur 40 kr för överföringen, och Bangkok Bank (i just detta fall när jag satte över THB 100000) 250 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar alltid i THB, då får man kursen direkt genom vad som dras får kontot.

 

Sen så drar ju Nordea i sin tur 40 kr för överföringen, och Bangkok Bank (i just detta fall när jag satte över THB 100000) 250 baht.

Så när du gör överföringen från Nordea kan du alltså se kursen i Baht direkt på ditt konto på Nordeas internetbank?

 

Som du märker har jag aldrig gjort någon utlandsöverföring tidigare,,,, :D

Ändrades av Horst
Link to comment
Dela på andra sajter

Så när du gör överföringen från Nordea kan du alltså se kursen i Baht direkt på ditt konto på Nordeas internetbank?

 

Som du märker har jag aldrig gjort någon utlandsöverföring tidigare,,,, :D

Samma med Handelsbanken. Du väljer där om du vill skicka SEK eller THB. Växlar du till THB så får du se aktuell kurs. Brukar ligga omkring 5 satang under TT-kursen. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när du gör överföringen från Nordea kan du alltså se kursen i Baht direkt på ditt konto på Nordeas internetbank?

 

Som du märker har jag aldrig gjort någon utlandsöverföring tidigare,,,, :D

 

Nej, men så fort jag gjort överföringen ser jag hur många kronor som dragits från mitt konto. Vet sedan tidigare att kursen brukar ligga ca 3 satang under officiell kurs, och den låg just då kring 4.06, så det stämde ju bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma med Handelsbanken. Du väljer där om du vill skicka SEK eller THB. Växlar du till THB så får du se aktuell kurs. Brukar ligga omkring 5 satang under TT-kursen. 

Toppen. Då funkar det nog likadant med ICA banken. Så är det väl bara kontonummer och SWIFT kod som behövs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men så fort jag gjort överföringen ser jag hur många kronor som dragits från mitt konto. Vet sedan tidigare att kursen brukar ligga ca 3 satang under officiell kurs, och den låg just då kring 4.06, så det stämde ju bra.

Och den officiella kursen är den kursen du ser på Nordea?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick in och testade på ICA. Skrev in att jag skulle skicka 100Baht och fick då att det skulle kosta 25,19 som ett UNGEFÄRLIGT BELOPP. Kursen blir alltså ungefär 3.97, men om det sker ett hastigt ryck åt ena eller andra hållet på vägen kanske det hinner ändras? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick in och testade på ICA. Skrev in att jag skulle skicka 100Baht och fick då att det skulle kosta 25,19 som ett UNGEFÄRLIGT BELOPP. Kursen blir alltså ungefär 3.97, men om det sker ett hastigt ryck åt ena eller andra hållet på vägen kanske det hinner ändras? 

ICA banken använder MasterCards kurs, den hittar du här!

 

https://www.mastercard.com/se/consumer/currencyconversion.html

 

 

OBS att det finns ett datum noterat som är några dagar gammalt, det beloppet använder man som prel. belopp, faktiska beloppet blir ibland lite över eller under när den aktuella debiteringen görs!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi måste bryta taket på 4.10, sen går resan upp ytterliggare. Ser onekligen ut som en positiv trend är på gång. Den som kan sabba det är förstås Ingves och Bank of Thailand. När har riksbanken nästa möte med räntebesked? Och när ger Thaland sitt nästa besked?

 

Nu händer det saker.

Liiite till så slår vi igenom 4,10, kanske redan idag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nu händer det saker.

Liiite till så slår vi igenom 4,10, kanske redan idag.

ja eller upp som en sol och ner som en pannkaka ,ja det vore trevligt om den kunde hoppa upp mot 4,50 snart

Link to comment
Dela på andra sajter

ja eller upp som en sol och ner som en pannkaka ,ja det vore trevligt om den kunde hoppa upp mot 4,50 snart

 

En liten räntejustering nedåt i Thailand, så är vi där.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mer is i magen kanske jag hade fått bättre kurs. Resonerade så när kursen var 4.12 för någon vecka sedan, men sen kom raset ner till 3.95 som en blixt. När kursen nu steg över 4 igen, tänkte jag det var lika bra att passa på, men delar upp överföringarna lite om det skulle fortsätta åt rätt håll :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stiger uppåt

 

attachicon.gifwp_ss_20150604_00011.png

Ja det vore ju fasen om det steg neråt! :heat:

 

ATM snittet just nu i alla fall över 4!

Average bank exchange rate from data above: 1 SEK = 4.039703 THB

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mer is i magen kanske jag hade fått bättre kurs. Resonerade så när kursen var 4.12 för någon vecka sedan, men sen kom raset ner till 3.95 som en blixt. När kursen nu steg över 4 igen, tänkte jag det var lika bra att passa på, men delar upp överföringarna lite om det skulle fortsätta åt rätt håll :)

Det där med att pricka in tidpunkten när man ska göra sina överföringar för att få bästa kursen har man misslyckats med många gånger. :52:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte sabba partystämningen, men var är det positiva som driver kursen upp nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att pricka in tidpunkten när man ska göra sina överföringar för att få bästa kursen har man misslyckats med många gånger. :52:

 

Fritz..

 

Stämmer bra på mig i alla fall. Beställde pengar härom dagen, och vipps så stiger ju kursen efteråt, slår aldrig fel.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att pricka in tidpunkten när man ska göra sina överföringar för att få bästa kursen har man misslyckats med många gånger. :52:

 

Fritz..

Så varför inte göra som jag, låt det ske automatisk med överföringarna från pensions myndigheten. så slipper du bry dig .

31063  i går möjligt 410 dag,

 

Sluta att bry er gungor o karuseller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Stämmer bra på mig i alla fall. Beställde pengar härom dagen, och vipps så stiger ju kursen efteråt, slår aldrig fel.

Säg till nästa gång du för över [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...