Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Jag hade med mig pass och intyg om att jag bodde på Condot som jag hyrde i Jomtien.

Super. Jag ska kolla upp med bilhandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsatt OT. När jag köpte ny bil här i Thailand fick säljarens assistent köra mig till Bangkok Bank ("min" bank), pengarna i en påse och vidare till bilföretagets bank några gator bort för att sätta in. Det var någon kostnad vill jag minnas, den fick bilhandlaren ta.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Kan bankerna skriva ut en check på beloppet kanske? Så man slipper sedlarna.?

 

Motsvarande Postväxel kan fås på banken i Thailand, normalt så vill bilhandlaren ha en del i cash också.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsvarande Postväxel kan fås på banken i Thailand, normalt så vill bilhandlaren ha en del i cash också.

Kan nog vara olika med olika bilhandlare då, ja ska se vad de säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilköpet kommer att ske i Juli, frågan är hur kronan ligger då...såg ljust ut ett tag då vi hade 4.1, men nu har det backat igen under 4. Hoppas inte vi ska ner mot 3,7 igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Bilköpet kommer att ske i Juli, frågan är hur kronan ligger då...såg ljust ut ett tag då vi hade 4.1, men nu har det backat igen under 4. Hoppas inte vi ska ner mot 3,7 igen.

Jadu, skulle jag kunna sia om det så hade jag varit lite rikare än jag nu är.

Det är väl SEK som svänger så då går det ju att chansa och överföra halva summan till ett THB konto och hoppas på turen.

 

Går kronan ner mer så har du räddat en del av nedgången genom detta, går den upp till 5 THB/SEK så får du glädjas åt att du inte du gick all in.

 

Gäller ju bara att tolka utfallet som att glaset är halvfullt och inte halvtomt - även om det är samma glas. Försöker med samma perspektiv nu... :im_happy:

Fast för mig är det inte sek/thb utan reseplaneringen i sig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, skulle jag kunna sia om det så hade jag varit lite rikare än jag nu är.

Det är väl SEK som svänger så då går det ju att chansa och överföra halva summan till ett THB konto och hoppas på turen.

 

Går kronan ner mer så har du räddat en del av nedgången genom detta, går den upp till 5 THB/SEK så får du glädjas åt att du inte du gick all in.

 

Gäller ju bara att tolka utfallet som att glaset är halvfullt och inte halvtomt - även om det är samma glas. Försöker med samma perspektiv nu... :im_happy:

Fast för mig är det inte sek/thb utan reseplaneringen i sig.

Dela upp överföringen i 2-3 portioner med några veckors mellanrum kanske. Inuläget är jag glad för allt över 4 sträcket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det att öppna konto på Bangkok bank, inga problem?

 

Om det blir problem (inte helt ovanligt) så är det bar att prova ett annat kontor, till slut hittar du ett som öppnar ett konto åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dela upp överföringen i 2-3 portioner

 

Detta måste man ju göra ändå,. I alla fall om man har Swedbank, som bara tillåter 150' i överföring per gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog ut över disk i mars men kan inte se att ICA tagit någon avgift av mig.

Kollade igen och nu finns där en avgift på 35:- på uttagen på Bank. Blir ju i alla fall mindre än 180 B i automaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta måste man ju göra ändå,. I alla fall om man har Swedbank, som bara tillåter 150' i överföring per gång.

Vill minnas att 150 kkr gäller alla banker, det är Riksbanken som kräver att man anmäler, får OK till att skicka större summa på en och samma gång. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Bilköpet kommer att ske i Juli, frågan är hur kronan ligger då...såg ljust ut ett tag då vi hade 4.1, men nu har det backat igen under 4. Hoppas inte vi ska ner mot 3,7 igen.

 

Med tanke på att Thailand har börjat sänka räntan för att få ner växelkursen så är det inte helt osannolikt att det kan bli en sänkning till innan Juli, jag vet inte hur ofta man har dessa ränte-genomgångar i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vetesjutton om jag tycker det är relevant med kursen alla gånger, det är ju mer vad man får för pengarna som känns.

Funderade lite, dom har ju Big Mac index http://www.statista.com/statistics/274326/big-mac-index-global-prices-for-a-big-mac/

men det borde ju gå att jämföra med bilar, elektronik eller annat - fast då tillkommer kanske importtullar ibland.

Mark är ju hopplöst, då placeringen är avgörande. En hektar eller rai på 2 olika ställen har ju totalt olika priser.

 

Men då både löner, kurser skatter (regler, tullar och allt annat pålägg som finns) och priser skiljer sig åt i utveckling så är det inte helt enkelt att jämföra. Jag tyckte (upplevde) det som billigare att vara i Thailand för 20 år sen även om THB då var låst till USD och stod i runt 3THB/SEK. Nu när den föll från 5 till under 4 så kändes det helt plötsligt dyrt.

 

Kanske skulle vara vettigare att jämföra vad ett gram guld kostar i olika länder, men då är det ju skillnad på kvalitet, karat heter det väl och det priset kanske är mer normaliserat över olika länder.

 

Så det där Mcdonalds indexet kanske inte är så dumt i alla fall. Kanske ger en mer rättvisande bild än kurserna.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

fast Big Mac index funkar ju inte heller, för det första har dom ju ingen koll där ( dom har t.ex 2 Ukraina) och sedan beror det väl på växlingskurs gentemot dollar/lokal valuta ??

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

fast Big Mac index funkar ju inte heller, för det första har dom ju ingen koll där ( dom har t.ex 2 Ukraina) och sedan beror det väl på växlingskurs gentemot dollar/lokal valuta ??

Nä, försökte själv filura ut nåt annat men det var inte så enkelt.

Råvaror går ju bort då dom anpassar sig till marknadspriser, så det skall vara nåt lokalt som finns över hela världen.

Kläder tänkte jag på ett tag men... då blir det priser på kalsonger eller strumpor man får jämföra, går inte med märkeskläder, väskor osv.

Vatten... tja, jag dricker hellre kranvattnet i Sverige än nåt från 7-11 i Thailand så det faller bort åxå.

Ägg var jag inne på ett tag, kanske inte är en så dum idé men... nu hatar jag tuppjäveln som väckte mig varje morgon så det går bort av personliga skäl. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 nu hatar jag tuppjäveln som väckte mig varje morgon så det går bort av personliga skäl. :wink:

Du vet väl att det inte är tuppen som lägger ägg, fast att han är en del i produktionen :lol:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Du vet väl att det inte är tuppen som lägger ägg, fast att han är en del i produktionen :lol:

Sant, men nog är det väl dags att nån forskare intresserar sig i att ta bot galenskaperna eller gal-egenskaperna på dom. kl 4 på morgonen så satte dom igång... Fan vet varför, det är ju becksvart ute då.

 

Tiraken sov ju såklart genom detta galande men jag som har den signalen som väckarklocka på telefonen vaknade varenda jäkla morgon alldeles för tidigt.

 

Sorry för lite OT, men jag kunde inte hålla mig.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, men nog är det väl dags att nån forskare intresserar sig i att ta bot galenskaperna eller gal-egenskaperna på dom. kl 4 på morgonen så satte dom igång...

 

Tiraken sov ju såklart genom detta galande men jag som har den signalen som väckarklocka på telefonen vaknade varenda jäkla morgon alldeles för tidigt.

 

Sorry för lite OT, men jag kunde inte hålla mig.

Första veckorna jag sov i vårat hus i Isaan fick jag ha öronproppar pga alla tuppar som satte igång ca 04.00 varje morgon, men nu har jag vant mig och märker inte av dem mer.

Däremot så hatar jag tupparna, hönorna och kycklingarna som äter och skiter på vår tomt. En mur är på gång inom det närmaste :)

 

Ursäktar också för offtopic :)      

 

Mer offtopic: Jag gillar din signatur :friends:

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, men nog är det väl dags att nån forskare intresserar sig i att ta bot galenskaperna eller gal-egenskaperna på dom. kl 4 på morgonen så satte dom igång...

 

Tiraken sov ju såklart genom detta galande men jag som har den signalen som väckarklocka på telefonen vaknade varenda jäkla morgon alldeles för tidigt.

 

Sorry för lite OT, men jag kunde inte hålla mig.

Tammef-n du har helt rätt senast så sov jag på ett hotell mitt i stan(?) förort till Khonkean

kl 5 så började tuppjävlarna att försöka överrösta varandra OCH gumman sov som en

nockad Lillen Eklund å detta var ju för f-n mitt i stan 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vetesjutton om jag tycker det är relevant med kursen alla gånger, det är ju mer vad man får för pengarna som känns.

Funderade lite, dom har ju Big Mac index http://www.statista.com/statistics/274326/big-mac-index-global-prices-for-a-big-mac/

men det borde ju gå att jämföra med bilar, elektronik eller annat - fast då tillkommer kanske importtullar ibland.

Mark är ju hopplöst, då placeringen är avgörande. En hektar eller rai på 2 olika ställen har ju totalt olika priser.

 

Men då både löner, kurser skatter (regler, tullar och allt annat pålägg som finns) och priser skiljer sig åt i utveckling så är det inte helt enkelt att jämföra. Jag tyckte (upplevde) det som billigare att vara i Thailand för 20 år sen även om THB då var låst till USD och stod i runt 3THB/SEK. Nu när den föll från 5 till under 4 så kändes det helt plötsligt dyrt.

 

Kanske skulle vara vettigare att jämföra vad ett gram guld kostar i olika länder, men då är det ju skillnad på kvalitet, karat heter det väl och det priset kanske är mer normaliserat över olika länder.

 

Så det där Mcdonalds indexet kanske inte är så dumt i alla fall. Kanske ger en mer rättvisande bild än kurserna.

Man skulle kunna ha ett Apple-index.

Guldpriset har ett världsmarknadspris som sätts i dollar och guldet är då 99,9% eller 24 Karat.Även om den är manipulerad http://www.kitco.com

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Man skulle kunna ha ett Apple-index.

Guldpriset har ett världsmarknadspris som sätts i dollar och guldet är då 99,9% eller 24 Karat.Även om den är manipulerad http://www.kitco.com

Funderade ju på elektronik tex apple iPhone eller vad som helst (nån dator eller TV, hifi eller tja... ), men då slår importtullar in så det skall vara mer lokalproducerat.

Guld håller jag med om, det funkar inte. Drivmedel fungerar inte heller för då finns det skatter eller subventioner med.

Snittet på timlön kanske skulle vara nåt, men det talar ju inte om vad man får för pengarna utan mer om hur mycket man får för jobbet.

 

Kanske bara jag som är tokig, men jag tyckte jag fick mer för pengarna för 20 år sen då jag räknade med 1SEK=3THB även om jag nog fick lite mer THB än det. Kanhända jag har blivit mer kräsen, men jag tvivlar lite på det. Jag har hamnat på dom mest underliga ställena några gånger dom senaste resorna.

 

Tja, tur som fasiken att jag inte är ekonom i alla fall. För jag går lite för mycket på känsla. Känns det billigt eller dyrt... Det är nog en lite vansklig väg att gå på.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är väl dagslön samt kostnader resp land

menar närmare typ dagslön/normalhyra/mat/

Vad får man för päningarna i ett normalt

bo-i-landet-leverne ?

jag brukar jämföra en dagslön ca 300 bht

åsso tycker en del att en snusdosa 350 bht är billigt

allt beror ju vad man jämför med .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde finnas ett HE-index...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna ha ett Apple-index.

Guldpriset har ett världsmarknadspris som sätts i dollar och guldet är då 99,9% eller 24 Karat.Även om den är manipulerad http://www.kitco.com

 

Guldpris i bitcoin är kanske mer rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Guldpris i bitcoin är kanske mer rätt!

Svårt, eftersom Bitcoin bara kommer att finnas totalt i 21 miljoner.Sen måste man tänka på att dom som sk. mainar också ska ha betalt etc.

Guld har sålts kanske 100 gånger mer än vad som finns till salu fysiskt, och det är manipulerat på råge till allt.

Bättre att köra Bitcoin fritt som det är.Fler och fler kommer att få upp ögonen vad det lider.

Själv tycker jag att Internet och Bitcoin är dom största uppfinningarna på senare år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...