Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht

StefanJ

Recommended Posts

Datum           ICA FOREX Diff

2009-01-02 4,50 4,28 0,22

2009-01-01 4,50 4,28 0,22

2008-12-29 4,43 4,3 0,13

2008-12-27 4,26 4,21 0,05

2008-12-26 4,26 4,21 0,05

2008-12-25 4,25 4,21 0,04

2008-12-24 4,25 4,21 0,04

2008-12-23 4,28 4,21 0,07

2008-12-21 4,33 4,2 0,13

2008-12-20 4,35 4,2 0,15

2008-12-19 4,36 4,2 0,16

2008-12-19 4,36 4,2 0,16

2008-12-19 4,35 4,2 0,15

2008-12-18 4,49 4,28 0,21

2008-12-17 4,39 4,15 0,24

2008-12-15 4,33 4,17 0,16

2008-12-14 4,30 4,16 0,14

2008-12-12 4,32 4,16 0,16

2008-12-10 4,30 4,17 0,13

2008-12-10 4,32 4,17 0,15

Ca Summering. Omsätte ca 32.000kr och tack vare att jag användt ICA istället för Forex sparade jag ca 1100kr.

Ernst en liten ?

Var hittar du Icas växlingskurs på nätet ???

/Janne

Dela på andra sajter

Axell.Nu har äntligen du iklätt dig rollen som valutaexpert,väntar med spänning på förklaringen varför bathen är så stark eller är det som jag tror "stor bil liten verkstad"  :tommy: Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Ernst en liten ?

Var hittar du Icas växlingskurs på nätet ???

/Janne

Det jag gjorde var att räknade om antal bath jag tog ut i Thailand och hur mycket det kostade mig på kontot. Det är väldigt synd att man inte kan se kurserna någonstans som ICA använder. Enligt ICA ktj ska det vara samma kurser som handelsbanken har men det hjälper inte mycket. När man läser på icas hemsida säger de att kurserna är samma som Mastercard använder. Så vette katten ;(
Dela på andra sajter

Den här artikeln handlar om att vi är på väg in i en Deflation. Läs och begrunda, om någon inte begriper så får ni fråga nån som kan förklara bättre än jag.

:wai: gubben  :wai:

Han varnar för global deflation

Priserna på det mesta kommer sjunka det närmaste året. Ändå kommer du kanske inte ha råd. Varför? Även din lön riskerar sjunka. Merill Lynchs chefsförvaltare Gary Dugan varnar nu för global deflation.

Redan i slutet av den här veckan kommer den amerikanska ekonomin gå in in deflation för första gången sedan 1955. Sedan kommer många andra länder följa efter under året, spår han.

Vid ett Stockholmsbesök varnar han för global deflation, alltså fallande priser, under flera års tid.

- Risken för deflation är större än många förutsett.

Målet med den svenska penningpolitiken är att hålla en låg och jämn inflationstakt. Om priserna stiger alltför snabbt ställer det till med problem, men ännu värre är en situation med deflation, fallande priser. Om priserna faller och hushållen räknar med att priserna ska fortsätta falla så skjuts mycket konsumtion på framtiden. Varför köpa en ny soffa för 5 000 kr i dag om du tror att den kommer kosta 4 000 kr om en månad?

- Vi kommer vänja oss vid rabatter när priserna går ned. Kunder kommer hela tiden fråga efter lägre priser, säger Gary Dugan.

Det låter kanske som en drömtillvaro för den som har arbete och pengar. Men detta kan ställa till problem för alla.

- Bara för att saker blir billigare betyder inte det att du har råd med dem. Räkna inte med att din lön stiger det kommande året. Räkna inte heller med att ditt hus blir mer värt.

Prisfall på konsumtionsvaror kan med sig huspriser, löner och aktievärderingar nedåt. För att undvika ett sådant scenario med fallande priser sänker världens centralbanker räntorna. De hoppas på så sätt kunna elda på ekonomin.

Både den Europeiska Centralbanken och svenska Riksbanken sänker räntan till 0,5 procent under året, enligt Merill Lynchs prognos. I praktiken kommer det bli allt billigare att låna pengar och både på ettåriga och tvååriga lån kommer räntan leta sig ned mot noll. Samma sak gäller sparräntor som också blir allt lägre.

- Noll procents ränta behöver inte vara en dålig affär. Även om du får nollavkastning betyder att du blir rikare om priserna faller.

JONAS OHLIN, PRIVATA AFFÄRER

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Största anledningen till att bahten är stabil är att man knutit den till japanska yenen, detta gjorde man i november under "krisen", sedan så har ju vi en riktigt kalle anka valuta som hade varit mycket bättre om vi åtmindstånde knutit den till euron...

I dessa tider finns ingen som vill investera i svenska kronor... Det får vi betala får idag.

Dela på andra sajter

Detta borde ju kosta dom skjortan med tanke på den minskade turismen...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

Det blir naturligtvis konsekvensen i långa loppet... men nu dyker det upp "rika" kineser o ryssar men svenskarna flyr...

Dela på andra sajter

Den här artikeln handlar om att vi är på väg in i en Deflation. Läs och begrunda, om någon inte begriper så får ni fråga nån som kan förklara bättre än jag.

Han varnar för global deflation

Priserna på det mesta kommer sjunka det närmaste året. Ändå kommer du kanske inte ha råd. Varför? Även din lön riskerar sjunka. Merill Lynchs chefsförvaltare Gary Dugan varnar nu för global deflation.

Redan i slutet av den här veckan kommer den amerikanska ekonomin gå in in deflation för första gången sedan 1955. Sedan kommer många andra länder följa efter under året, spår han.

Vid ett Stockholmsbesök varnar han för global deflation, alltså fallande priser, under flera års tid.

- Risken för deflation är större än många förutsett.

Målet med den svenska penningpolitiken är att hålla en låg och jämn inflationstakt. Om priserna stiger alltför snabbt ställer det till med problem, men ännu värre är en situation med deflation, fallande priser. Om priserna faller och hushållen räknar med att priserna ska fortsätta falla så skjuts mycket konsumtion på framtiden. Varför köpa en ny soffa för 5 000 kr i dag om du tror att den kommer kosta 4 000 kr om en månad?

- Vi kommer vänja oss vid rabatter när priserna går ned. Kunder kommer hela tiden fråga efter lägre priser, säger Gary Dugan.

Det låter kanske som en drömtillvaro för den som har arbete och pengar. Men detta kan ställa till problem för alla.

- Bara för att saker blir billigare betyder inte det att du har råd med dem. Räkna inte med att din lön stiger det kommande året. Räkna inte heller med att ditt hus blir mer värt.

Prisfall på konsumtionsvaror kan med sig huspriser, löner och aktievärderingar nedåt. För att undvika ett sådant scenario med fallande priser sänker världens centralbanker räntorna. De hoppas på så sätt kunna elda på ekonomin.

Både den Europeiska Centralbanken och svenska Riksbanken sänker räntan till 0,5 procent under året, enligt Merill Lynchs prognos. I praktiken kommer det bli allt billigare att låna pengar och både på ettåriga och tvååriga lån kommer räntan leta sig ned mot noll. Samma sak gäller sparräntor som också blir allt lägre.

- Noll procents ränta behöver inte vara en dålig affär. Även om du får nollavkastning betyder att du blir rikare om priserna faller.

JONAS OHLIN, PRIVATA AFFÄRER

Hej Gubben!  :pleasantry:

Ja, det vore något för oss med fast lön om det blev rejäl deflation! Men så bra ska vi inte ha det. Deflation är nämligen förödande för kapitalism. Regeringen skulle därmed göra allt för att vända prisutvecklingen uppåt. Japan är det enda landet som har upplevt långvarig deflation.

Hälsning
Svarten
Dela på andra sajter

Största anledningen till att bahten är stabil är att man knutit den till japanska yenen, detta gjorde man i november under "krisen", sedan så har ju vi en riktigt kalle anka valuta som hade varit mycket bättre om vi åtmindstånde knutit den till euron...

I dessa tider finns ingen som vill investera i svenska kronor... Det får vi betala får idag.

Hej Patrich!
Tack för informationen. Detta hade jag inte hört tidigare. Som jag förstod tidigare var bahten löst knuten till en korg av asiatiska valutor. Låsningen vid yenen kan vara dyrt om Thailands ekonomi är sämre än Japans. Då måste Thailand stödköpa baht för att hålla kursen uppe.

Sverige försökte hålla kronkursen fast vid föregångaren till euron under valutakrisen. Riksbanken fick ge upp efter ha betalat enorma summor för att stödköpa kronan. Sen dess har kronan haft en flytande kurs. Det anses vara för dyr att hålla valutan stabil.

Hälsning
Svarten
Dela på andra sajter

Anledningen till att det blev/blir dyrt att stöd köpa o att man tillslut gav upp var ju att man inte lyckades

få med andra investerare...

I Thailand har man ju en massa korrupta politiker som hjälper till  :pleasantry:

Hade varit bättre för oss om de valt dollarn istället som var det första alternativet som diskuterades

men den sjönk ju också som en gråsten, så då valde man yenen istället...

Dela på andra sajter

någon som kan ge mej en sida där det är dagliga uppdateringar på hur mycket man får för 100sek. Mvh johan

THE ONE AND ONLY!

Dela på andra sajter

någon som kan ge mej en sida där det är dagliga uppdateringar på hur mycket man får för 100sek. Mvh johan

Har en länk som Kim hadde på TT men saknas här!

eThailand

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Grevenigrevie

4.21 på ICA-kortet idag

4.03 på växlingskontor i Pattis...minns inte vems jag såg det på bara...

Mvh Greven

Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Greve, vart ser du med ICAs Växel? Mvh johan

På ICAs internetbank strax efter uttaget jag gjort... bara att räkna... :whistle:

En god vän har farit runt som en idi*t i Pattis idag och köpt upp så mycket svenska kronor han lyckats få tag i...
Köpte svenska kronor för allt mellan 4.10 och 4.25 och efter sommarens fina kurs
då han skickade ner till över 5.50 så gör det ju på sig en del om man säger som så...

Den lille grisen gjorde en nätt vinst på i runda slängar 700000 BAHT idag...är man avis eller... NOT !  :bag:

Mvh Greven

Dela på andra sajter

På ICAs internetbank strax efter uttaget jag gjort... bara att räkna... :whistle:

Om du gjort uttaget idag så är det bara preliminärt på kontoutdraget du ser på internetbanken.
Om 3 dar är det justerat och jag kan svära på att det justerats neråt, du får inte till kursen 4.21...

Detta av egen erfarenhet.

Återkom gärna och berätta.

// Jobbe
Dela på andra sajter

100 SEK = 426,44 THB hos Riksbanken

100 SEK = upprundat 417 THB hos min dator som Windows Vista håller med.

Vad ICA har idag vet jag inte jag men när jag var nere första 14 dagarna i september -08 så var det fortfarande hyfsad kurs.

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Min tjej växlade i Thailand den 13/1-09 på ICAs den 15/1-09 var växelkursen 4,17 ursel kurs.ska åka ner den 29/1-09,hoppas det vänder :grrrrrr:

Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Om du gjort uttaget idag så är det bara preliminärt på kontoutdraget du ser på internetbanken.

Om 3 dar är det justerat och jag kan svära på att det justerats neråt, du får inte till kursen 4.21...

Detta av egen erfarenhet.

Återkom gärna och berätta.

// Jobbe

Ok...

Förra uttaget jag gjorde för någon vecka sedan stämde med vad de slutligen drog iaf...
Då blev kursen 4.38...

Men jag ska kolla och försöka återkomma...

Mvh Greven

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...