Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

En (kvalificerad?) gissning av kronutvecklingen nästa år.

 

 

 

Kommentar: 2014 blir kronans år

Uppdaterad 2013-11-20 07:51. Publicerad 2013-11-20 06:23

 

Den svenska kronan har tappat i värde när räntemarknaden har börjat tro på en ny Riksbankssänkning. Men vänta bara – kronan kommer att stärkas.

Kronan har försvagats mot de flesta valutor under den senaste månaden när marknaden lutar åt att Riksbanken ska följa efter Europeiska centralbanken, ECB, och sänka sin styrränta redan vid nästa möte den 17 december.

 

För en räntekänslig valutamarknad är det tillräckligt för att sälja kronor. Om man inte ens kan få någon ränta i ett land som växer, då kan pengarna lika gärna placeras någon annanstans, tänker valutahandlarna.

När marknaden väl släpper sitt enögda fokus på dagens små ränteskillnader får kronan en ny vår, tror jag. Sannolikt inträffar den precis när marknadsräntorna åter rör sig uppåt.

I dagsläget är valutamarknaden en omvänd skönhetstävling för centralbankschefer. Alla vill dopa sitt land genom att skapa sämsta möjliga förutsättningar för den egna valutan och därigenom sänka dess värde. Problemet är bara att valutamarknaden, till skillnad från börsen, är ett nollsummespel. Någon valuta måste stärkas om en annan ska falla.

2013 var året då euron överlevde och gjorde comeback.

2014 blir kronans år.

Detta är en kortare version av en text från dagens utgåva av Dagens industri. Hela artikeln finns tillgänglig i papperstidningen.

 

Källa: http://www.di.se/artiklar/2013/11/20/kommentar-2014-blir-kronans-ar/

 

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

En (kvalificerad?) gissning av kronutvecklingen nästa år.

 

 

 

Kommentar: 2014 blir kronans år

Uppdaterad 2013-11-20 07:51. Publicerad 2013-11-20 06:23

 

Den svenska kronan har tappat i värde när räntemarknaden har börjat tro på en ny Riksbankssänkning. Men vänta bara – kronan kommer att stärkas.

Kronan har försvagats mot de flesta valutor under den senaste månaden när marknaden lutar åt att Riksbanken ska följa efter Europeiska centralbanken, ECB, och sänka sin styrränta redan vid nästa möte den 17 december.

 

För en räntekänslig valutamarknad är det tillräckligt för att sälja kronor. Om man inte ens kan få någon ränta i ett land som växer, då kan pengarna lika gärna placeras någon annanstans, tänker valutahandlarna.

När marknaden väl släpper sitt enögda fokus på dagens små ränteskillnader får kronan en ny vår, tror jag. Sannolikt inträffar den precis när marknadsräntorna åter rör sig uppåt.

I dagsläget är valutamarknaden en omvänd skönhetstävling för centralbankschefer. Alla vill dopa sitt land genom att skapa sämsta möjliga förutsättningar för den egna valutan och därigenom sänka dess värde. Problemet är bara att valutamarknaden, till skillnad från börsen, är ett nollsummespel. Någon valuta måste stärkas om en annan ska falla.

2013 var året då euron överlevde och gjorde comeback.

2014 blir kronans år.

Detta är en kortare version av en text från dagens utgåva av Dagens industri. Hela artikeln finns tillgänglig i papperstidningen.

 

Källa: http://www.di.se/artiklar/2013/11/20/kommentar-2014-blir-kronans-ar/

 

 

Själ förutspår jag att kronan sjunker vid en räntesänkning

Link to comment
Dela på andra sajter

Själ förutspår jag att kronan sjunker vid en räntesänkning

Märkliga är att vår krona inte stärks då vi har en av EUs högsta ränta. Det har blivit tvärtom när EUs riksbank sänkte räntan och inte Sverige men SEK sjönk som en gråsten i ett hav vilket den inte skulle ha gjort. Tydligen så finns inga givna regler i den ekonomiska världen.

 

Hälsningar goodolle.

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, dom stod ju högst upp på listan på din länk, jag ville bara klargöra för nya Thailandsresenärer att dom alltid har den bästa växlingskursen.

Helt rätt Khun Ken. Det är bäst att växla kontanter där.

 

Hälsningar goodolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkliga är att vår krona inte stärks då vi har en av EUs högsta ränta. Det har blivit tvärtom när EUs riksbank sänkte räntan och inte Sverige men SEK sjönk som en gråsten i ett hav vilket den inte skulle ha gjort. Tydligen så finns inga givna regler i den ekonomiska världen.

 

Hälsningar goodolle.

Det räcker att någon "Världsledare" fiser så sjunker svenska kronan. :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Märkliga är att vår krona inte stärks då vi har en av EUs högsta ränta. Det har blivit tvärtom när EUs riksbank sänkte räntan och inte Sverige men SEK sjönk som en gråsten i ett hav vilket den inte skulle ha gjort. Tydligen så finns inga givna regler i den ekonomiska världen.

 

Hälsningar goodolle.

 

Ja, det är lite konstigt.

 

Med en sänkt ränta oc en bibehållen kronkurs så blir svensken köpstark, vilket borde resultera i en svagare valuta.

Fast nu verkar det som att det har varit uppochner sedan en tid tillbaka, så om Österikiska majsodlingen slår fel så kan kronan störtdyka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mitt inträde på Thailändsk mark som påverkar kursen, håller Naree i pengarna blir utfallet helt annat än när jag är ute och rumlar.

Upp och ned hela tiden  :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar kronan stiga lite sakta igen.

Bara hoppas det fortsätter så kursen är bra till årsskiftet då jag ska iväg.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

gick förbi vasu exchange på sukhum ...är det bara chash som gäller, el kan man köpa valuta med kortet...såg lite hemlighetsfullt ut med täckta fönster?

Link to comment
Dela på andra sajter

post-4094-0-51965700-1385122865.png

 

Nu är det dags för nästa negativa nyhet.så att kronan störtdyker. Ribban ligger ju vid 4.80...

 

Valutakonspirationsteoretiker Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-4094-0-39003400-1385127238.png

 

Har de som "trycker på hissknapp" ned missat? De är ju fredag eftermiddag. Hög tid för en negativ "nyhet" så att kronan dyker.

 

Valutakonspirationsteoretiker Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker att någon "Världsledare" fiser så sjunker svenska kronan. :not_i:

Jag bar en benägenhet att sjunka när nån fiser också.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bar en benägenhet att sjunka när nån fiser också.  :crazy:

Ett litet trick i all välmening..håll för näsan. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Euron ser riktigt bra ut.. :)

Jo tack, känns som 45bth inte är en allt för avlägsen framtid med lite flyt, kan behövas, det kändes lite surt att bara få 37,5 i våras!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, pensionär kan köpa mer ris! :thumbsup:

Jag förde för några timmar sedan över 100K THB och det drogs 20685 SEK inkl. avgiften hos Nordea.

Enligt min kalkylater blir det 4,83  dock skall väl Kasikorn ha lite när pengarna kommer fram.

 

Brukar tidigare alltid föra över i SEK, men efter att ha läst  MPR expertisens råd så blev det THB denna gången.

Ändrades av lill_kurre

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer i dagarna troligen att föra över över lite till kontot i Kasikorn men det blir inga större summor. Troligen 25K Thb men det påstås altså att det ska löna sig att skicka i Thb istället för sek som jag brukar? 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hisskötaren somnat ?     :-)   Hoppas han sover ett bra tag till...

 

post-4094-0-55347000-1385460392.png

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer i dagarna troligen att föra över över lite till kontot i Kasikorn men det blir inga större summor. Troligen 25K Thb men det påstås altså att det ska löna sig att skicka i Thb istället för sek som jag brukar? 

Fördelen med att växla "hemma" skicka THB är att man får gällande kurs. Vid överföring av SEK tar det upp till 3 dagar innan växling till THB sker.

Som kursvariationerna varit senaste året är det bättre att veta vad man får.Vill man chansa på kursuppgång inom 2-3 dagar, vänta, skicka då THB istället för SEK nu.

 

Svenska bankens kurs är obetydligt lägre än Thaibankens (gäller ivarjefall SHB där jag har mitt konto för utlandsöverföringar).     Ligger själv i startgroparna... :-) 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...