Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Det är att internetbanken har en gräns på 100.000 kr/dygn i utlandsbetalningar på Handelsbanken

Då har jag skickat utan tillstånd.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är vilkoren för SHB och övriga banker.

 

http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_betalningar_villkor_utlandsbetalningar_%28svenska%29/$file/villkor_betoverfor_andralander_sv.pdf

 

150 000 om året men kan göras på en dag. sen lämnas det en rapport till SKATTEVERKET och inget annat. men om du vill så kan du skicka 150000 om dagen i en vecka. Skatteverket är inte så snabba så det är lugnt om man vill sticka från SV

 

Beloppsregler, kontrolluppgift

 

Vid avgående utlandsbetalning via Internettjänsten (för

privatpersoner) är högsta tillåtna

belopp 150000 SEK per

dag och person. Beloppsgräns för företag anges i fullmakt

som företaget lämnat till banken.

För en i Sverige obegränsat skattskyldig fysisk person,

dödsbo eller annan juridisk persons betalningar till utlandet

ska kontrolluppgift lämnas till Skatteverket för varje

uppdrag eller sammantaget vid flera uppdrag

som överstiger av Skatteverket fastställt belopp, f n 150 000

SEK, eller motvärdet därav i utländsk valuta

 

Hälsningar goodolle

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Då åkte hissen ned igen!

 

Någon som har en förklaring denna gång?    

Vad är förklaringen till dessa återkommande snabba kursras?

 

 Ni ungdomar som inte bor här,inte bryr er om kursvariationen scrolla vidare till nästa tråd! 

post-4094-0-55003500-1384313723.png

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då åkte hissen ned igen!

 

Någon som har en förklaring denna gång?    

Vad är förklaringen till dessa återkommande snabba kursras?

 

 Ni ungdomar som inte bor här,inte bryr er om kursvariationen scrolla vidare till nästa tråd! 

attachicon.gifw (1).png

De sänkte nån räntor i sverige så kronan blev svagare tyvärr.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar. Hittade TTs meddelande (se nedan) på DN Ekonomi. Notera det jag rödmarkerat! Det kommer inte att bli bättre kronkurs framöver?

 

Nu har inflationen legat långt under Riksbankens inflationsmål på två procent i snart två år. Och bankens egna viktiga indikator, inflationen rensat för ränteändringar, har inte varit i närheten av två procent på ännu längre tid än så.

På tisdagen kom ytterligare statistik som visar att priserna faller och att inflationen återigen ligger under noll, det vill säga deflation. Räntorna föll och kronan försvagades som en direkt effekt.

– Deflation är besvärligt och allvarligt och det måste man hålla uppmärksamhet på så man undviker en besvärlig sådan process, och jag utgår från att Riksbanken gör vad de kan för upprätthålla trovärdigheten för inflationsmålet, säger Anders Borg till TT.

De nya siffrorna ökade genast förväntningarna om en kommande räntesänkning från Riksbanken, enligt prissättningen på räntemarknaden.

– Nu ökar trycket på Riksbanken ytterligare, säger Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson.
Redan i förra veckan när Europeiska centralbanken oväntat sänkte räntan ökade pressen på den svenska Riksbanken att följa med. Ett för stort räntegap gentemot övriga Europa riskerar att stärka kronan och därmed försvaga exportföretagens konkurrenskraft, något som flera tunga industriföreträdare varnar för.

Finansministern är också oroad av växelkursens utveckling. Även om Borg är försiktig med att kommentera Riksbankens agerande skickar han ändå en diskret signal.

– Däremot kan man naturligtvis lägga till att vi måste vara noggranna och vaksamma kring växelkursen, så att den inte utvecklas på ett orimligt sätt så att den undergräver vår långsiktiga konkurrenskraft.

Nordeas ekonomer tror ändå inte att Riksbanken kommer att sänka. Riksbankens majoritet kommer fortsatt att hänvisa till hushållens höga skuldsättning, relaterat till bostadsupplåningen, tror Isaksson. En räntesänkning skulle via lägre bolåneräntor elda på bostadspriserna och därmed skulderna ytterligare, är Riksbankens motivering till att hålla emot.

Även SEB-ekonomerna resonerar på liknande sätt, men ändrar nu sin prognos till att Riksbanken ändå sänker vid nästa räntebesked den 17 december.

TT

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar. Hittade TTs meddelande (se nedan) på DN Ekonomi. Notera det jag rödmarkerat! Det kommer inte att bli bättre kronkurs framöver?

 

Nu har inflationen legat långt under Riksbankens inflationsmål på två procent i snart två år. Och bankens egna viktiga indikator, inflationen rensat för ränteändringar, har inte varit i närheten av två procent på ännu längre tid än så.

På tisdagen kom ytterligare statistik som visar att priserna faller och att inflationen återigen ligger under noll, det vill säga deflation. Räntorna föll och kronan försvagades som en direkt effekt.

– Deflation är besvärligt och allvarligt och det måste man hålla uppmärksamhet på så man undviker en besvärlig sådan process, och jag utgår från att Riksbanken gör vad de kan för upprätthålla trovärdigheten för inflationsmålet, säger Anders Borg till TT.

De nya siffrorna ökade genast förväntningarna om en kommande räntesänkning från Riksbanken, enligt prissättningen på räntemarknaden.

– Nu ökar trycket på Riksbanken ytterligare, säger Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson.

Redan i förra veckan när Europeiska centralbanken oväntat sänkte räntan ökade pressen på den svenska Riksbanken att följa med. Ett för stort räntegap gentemot övriga Europa riskerar att stärka kronan och därmed försvaga exportföretagens konkurrenskraft, något som flera tunga industriföreträdare varnar för.

Finansministern är också oroad av växelkursens utveckling. Även om Borg är försiktig med att kommentera Riksbankens agerande skickar han ändå en diskret signal.

– Däremot kan man naturligtvis lägga till att vi måste vara noggranna och vaksamma kring växelkursen, så att den inte utvecklas på ett orimligt sätt så att den undergräver vår långsiktiga konkurrenskraft.

Nordeas ekonomer tror ändå inte att Riksbanken kommer att sänka. Riksbankens majoritet kommer fortsatt att hänvisa till hushållens höga skuldsättning, relaterat till bostadsupplåningen, tror Isaksson. En räntesänkning skulle via lägre bolåneräntor elda på bostadspriserna och därmed skulderna ytterligare, är Riksbankens motivering till att hålla emot.

Även SEB-ekonomerna resonerar på liknande sätt, men ändrar nu sin prognos till att Riksbanken ändå sänker vid nästa räntebesked den 17 december.

TT

 

Intressant, ska nog vänta med att växla nått till årsskiftet kanske. Har stashat lite euros som håller lite bättre mot bahten just nu iaf.

Ändrades av Surin P3
Fixat citatet och svaret.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kronan sjönk i går för att Sverige har deflation :( Om kronkursen enligt ovanstående artikel stärks, påverkar det ju baht-kursen positivt, så vi kan ju hoppas att det är riktigt.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera deflation Bra for pasionarer Daligt for Volvo men vem bryr sig om kinesbilar

Offe

ossa en tjej Kan ej svara annars

Tror det ar Pamela Bowden

post-10609-0-90092900-1384334699.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var intressant att läsa. Jag har Handelsbanken, de har sin spärr vid 100.000:- trots att Riksbanken kräver info om summan överstiger 150.000:-

Ringer banken!

 

 

 

 

 

Jag skickade ett brev till min bankkvinna :-)  Hon svarade snabbt så här:

 

Hej 

Gränsen är höjd till 150 000 kr så det skall gå bra. 

Hoppas du trivs bra i värmen!

 

Nu är det "bara" att vänta på bättre kurs.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, idag var det OECDs tur att sänka våra pengars värde...prognos för Sveriges tillväxt 2014 minskade från +2,5 till 2,3%..plus att årets tillväxt halverats till 0,7%..håhå jaja.

post-4094-0-02064000-1384859395.png

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det 2 olika Superrich? Har själv den som du la upp här som favorit i datorn men någon gång när jag sökte efter den så kom det upp en sida med grön logotyp. Mvh Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite dyrt med flyget för att växla i Bangkok eller Pattis för majoriteten av MPR:arna som bor här, semesterkassan har vi ju fått lära oss ska man inte snåla med! :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan jag menade inte att trampa dig på tårna, sorry.

Nej det gjorde du inte, men jag förstod inte riktigt vad du ville få fram av dit inlägg, Super Rich (Ratchadamri) är ju de gamla "svarta växlingens" hål i väggenkontor. men har idag blivit vita och får växla lagligt. Det finns inte så många kontor att växla på idag men ett är på Petchbury road soi 19 Pratunum där jag växlar kontanter som jag inte skickar på internetbanken.  Om bankena tar 4,55 så ger de 4,75 vilket nästan är bankinternetskurs

 

Hälsningar goodolle

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gjorde du inte, men jag förstod inte riktigt vad du ville få fram av dit inlägg, Super Rich (Ratchadamri) är ju de gamla "svarta växlingens" hål i väggenkontor. men har idag blivit vita och får växla lagligt. Det finns inte så många kontor att växla på idag men ett är på Petchbury road soi 19 Pratunum där jag växlar kontanter som jag inte skickar på internetbanken.  Om bankena tar 4,55 så ger de 4,75 vilket nästan är bankinternetskurs

 

Hälsningar goodolle

Jo, dom stod ju högst upp på listan på din länk, jag ville bara klargöra för nya Thailandsresenärer att dom alltid har den bästa växlingskursen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...