Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

andrejsdenruskige

 

  CUT CUT

 

 

Jag finner

 

"SWEDISH KRONA SEK 4.9675 5.0025 4.8825 4.8325 4.8125 4.73375"

 

Vad betyder detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag tar ut pengar med mitt Swedbank-Visa 15:30 så är det 4.8825 som jag betalar?

 

Jag visade kurserna på "min bank".

 

Vill du ha Swedbank-Visa, så får du gå in och titta på deras kurser.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag visade kurserna på "min bank".

 

Vill du ha Swedbank-Visa, så får du gå in och titta på deras kurser.

 

Sedan måste man veta när transaktionen bokfördes...

 

Plockar du ofta ut Thb med "svenska pengar" på ditt kort från SCB?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar på alla hack i kurvan i dag och ser kursspannet 4,90 till 4,95

och därtill lägger osäkerheten med hur mycket den enskilde banken väljer att lägga sig under TT-kursen

så är det något optimistiskt att försöka göra uttag till en exakt vetenskap.

 

post-10507-0-11919200-1377609132.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan måste man veta när transaktionen bokfördes...

 

Plockar du ofta ut Thb med "svenska pengar" på ditt kort från SCB?

 

Visst, men det blir ju inte "mer nytta" med att titta på Finance, Yahoo som Singa711 påstod. Tvärtom, så ligger ju sanningen närmast i mitt exempel.

 

Jag kör med TT-överföring till mitt konto på SCB och gör ATM-uttag i Baht med mitt SCB-kort.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag att du snackar skit - och som det verkar av ren prestige.

 

Vad är det för onytta med att titta på resp banks TT-kurs, som blir uppdaterad flera gånger/dag?

 

Lugna ner dig, Jive, och tänk efter vad du skriver först!

 

Jag förklarar varför jag personligen föredrar att orientera mig på Yahoo-kursen.

 

Tycker du verkligen att det är en anledning att kasta skit och galla över mig, då tycker jag definitivt att du går över gränsen för mig.

 

Annars är jag väldigt förvånad över hur du kan få för dig att jag kritiserar dina preferenser ang TT-kurser. Jag har inte ens haft en tanke i den riktningen och ännu mindre uttryckt det i ord. Du gör väl precis vad du vill och om du föredrar att orientera dig på TT-kurser så är du i din fulla rätt att göra så. Och när du redan vet vilken bank du kommer att uppsöka nästa gång och vet vilken typ av kort du kommer att använda, då har jag väl även förståelse för dina val.

 

Å andra sidan hoppas jag att du framöver kan leva med att jag eventuellt gör andra bedömningar utifrån mina personliga förutsättningar utan att tappa kontrollen.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar på alla hack i kurvan i dag och ser kursspannet 4,90 till 4,95

och därtill lägger osäkerheten med hur mycket den enskilde banken väljer att lägga sig under TT-kursen

så är det något optimistiskt att försöka göra uttag till en exakt vetenskap.

 

attachicon.gif_sekbaht.jpg

 

Det är väl ingen här som vill hävda en "exakt vetenskap" i dessa kurstabeller/grafer, men jag tycker det kan finnas en poäng i att känna till vad respektive tabell står för och det blir en smaksak vad man då väljer.

 

I ena fallet finance.yahoo där man ser trenden i en graf och där man skall dra av 0,04 för att få en verklig växlingskurs.

I andra fallet resp banks dagliga uppdateringar av deras verkliga växlingskurs.

 

Den ena är inte "nyttigare än den andra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Visst, men det blir ju inte "mer nytta" med att titta på Finance, Yahoo som Singa711 påstod. Tvärtom, så ligger ju sanningen närmast i mitt exempel.

 

Jag kör med TT-överföring till mitt konto på SCB och gör ATM-uttag i Baht med mitt SCB-kort.

 

Har du loggfört det hela och studerat avvikelser?

 

Undrar mest av ren nyfikenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna ner dig, Jive, och tänk efter vad du skriver först!

 

Jag förklarar varför jag personligen föredrar att orientera mig på Yahoo-kursen.

 

Tycker du verkligen att det är en anledning att kasta skit och galla över mig, då tycker jag definitivt att du går över gränsen för mig.

 

Annars är jag väldigt förvånad över hur du kan få för dig att jag kritiserar dina preferenser ang TT-kurser. Jag har inte ens haft en tanke i den riktningen och ännu mindre uttryckt det i ord. Du gör väl precis vad du vill och om du föredrar att orientera dig på TT-kurser så är du i din fulla rätt att göra så. Och när du redan vet vilken bank du kommer att uppsöka nästa gång och vet vilken typ av kort du kommer att använda, då har jag väl även förståelse för dina val.

 

Å andra sidan hoppas jag att du framöver kan leva med att jag eventuellt gör andra bedömningar utifrån mina personliga förutsättningar utan att tappa kontrollen.

 

//Singha711

 

Jag ber om ursäkt för att jag blev en smula irriterad och för mitt ordval, men om du läser mitt inlägg #3236, så hoppas jag att du håller med mej om att det är ungefär samma nytta med båda alternativen och att det är en smaksak om man känner till deras resp innehåll.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du loggfört det hela och studerat avvikelser?

 

Undrar mest av ren nyfikenhet.

 

Ja, jag har faktiskt gjort det 3-4 ggr vid överföring av "normala" belopp - av ren nyfikenhet.

 

En annan sak värt att nämna är, att man vid överföring av större belopp kan förhandla sej fram till en bättre kurs.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, jag har faktiskt gjort det 3-4 ggr vid överföring av "normala" belopp - av ren nyfikenhet.

 

En annan sak värt att nämna är, att man vid överföring av större belopp kan förhandla sej fram till en bättre kurs.

 

Ja, det brukar gå att få en avtalad kurs. Men då växlas den redan i Sverige eller Norge som det är för min del.

Vet inte om det går att förhandla kurs om pengar som anländer.

 

 

Hur har avvikelsen varit vid överföringarna?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det brukar gå att få en avtalad kurs. Men då växlas den redan i Sverige eller Norge som det är för min del.

Vet inte om det går att förhandla kurs om pengar som anländer.

 

 

Hur har avvikelsen varit vid överföringarna?

 

Jo, det går att förhandla kurs för pengar som anländer.

 

Avvikelserna har legat mellan 0,040 - 0,042 från Yahookursen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jo, det går att förhandla kurs för pengar som anländer.

 

Avvikelserna har legat mellan 0,040 - 0,042 från Yahookursen.

 

 

Hehe, följer du den? 

 

Trodde att det var någon banks TT-kurs som du använde dig av  :crazy:

 

 

EDIT:

Ska se om jag kan få någon avtalad kurs nästa gång jag skickar pengar.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, följer du den? 

 

Trodde att det var någon banks TT-kurs som du använde dig av  :crazy:

 

 

EDIT:

Ska se om jag kan få någon avtalad kurs nästa gång jag skickar pengar.

 

He he, jag tittar på båda.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt för att jag blev en smula irriterad och för mitt ordval, men om du läser mitt inlägg #3236, så hoppas jag att du håller med mej om att det är ungefär samma nytta med båda alternativen och att det är en smaksak om man känner till deras resp innehåll.

 

Ok, Jive, vi glömmer gammalt groll!

 

Apråpå TT-kurser är dom förstås "nyttiga" när man vet vilken bank man skall uppsöka nästa gång och vilket kort man härvid använder för sitt uttag. De är ju trots allt som en prislapp på en vara och kommer utan tvekan närmast sanningen.

 

Problemet är att, när man diskuterar kurser på ett forum, att man inte vet något om dessa förutsättningar. Följden blir då att man måste rabbla upp en massa TT-kurser för alla banker som finns i landet. Denna informationsöverflöd blir lätt kontraproduktiv då nästan ingen läsare orkar med att plocka ut just de kurser som gäller för honom/henne.

 

Vidare är det ju även så att TT-kurserna inte lever sitt eget liv i det tomma intet utan baserar sig på valutamarknadens rörelse. Uppdateringen sker med längre tidsintervall och garderas med att helst hålla sig en bit under de lägsta utfallen under dagen. På så sätt undviker man valutaförluster och man kan även ta hem lite vinster/provision. Just idag går det ganska het till på valutamarknaden vilket innebär stor variation som kan ses här: ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=1d&l=on&z=m&q=l&c= ).

 

Hur som helst är problematiken och frågeställningen en annan när jag sitter framför datorn och bara är allmänt intresserad om valutautvecklingen. Då blir det mera naturligt att orientera sig på valutamarknadens rörelser "just nu" i förhållande till en period bakåt, några dagar månader etc. Naturligtvis får jag dra av några satang från den kursen för att gissa mig till en rimlig TT-kurs just nu.

 

Men om jag precis just nu hade tänkt att uppsöka en ATM i närheten för att fylla på reskassan, då får jag naturligtvis precisare information genom att kolla på den bankens TT-kurs innan jag ger mig ut. Men då gäller det för mig, mitt kort och den tilltänkta banken "just nu".

 

Alltså något som har "nytta" för just mig men är långtgående ointressant för övriga läsare i ett forum som har vidd spridda förutsättningar. Hur skulle det se ut om jag jag regelbundet skulle publicera TT-kurser för Bangkok Bank bara för att det är den banken som ligger närmast där jag bor? Alla skulle naturligtvis tröttna på mig såvida jag inte samlade statistik på alla bankers TT-kurser och publicerade ett slags genomsnittligt värde (vore förresten intressant att få en länk till sådan statistik).

 

Av alla dessa skäl tycker jag att det är mest informativ för ett större antal läsare att hänvisa direkt till källan, alltså valutamarknaden. Alla läsare får då naturligtvis göra sina personliga avdrag, baserad på egna erfarenheter, för att gissa sig fram till en rimlig kostnad i SEK för nästa ATM-uttag. Men visst kan det finnas andra metoder att uppnå samma mål.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars erbjöd FOREX 4.45 bath per krona idag! :14:

 

 

 

 

 

 

 

 

(se det som en varning)

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Stort intresse för ämnet nu, jag ska skicka en slant nästa vecka oavsett om det blir mer än 5thb/sek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...