Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

En höjning på 42bath till 46bath för en vara är nästan 10% men sånt märker inte vi, eller bryr oss inte.

I Korat klagar alla på att en enkel gaturätt kostar 35-40bath numera då samma rätt kostade 25-30bath för något år sen.

Det är rejäla prishöjningar som vi ofta inte tänker på.

Att köpa ris i varuhusen har stigit med xx % och det tär på medelthai.

Jag åkte på en hyreshöjning på 10%, från 10.000 bath per månad till 11.000. Men med tanke på att det är första hyreshöjningen på fem år så tycker inte jag det är nåt att snacka om. Hustrun har dock en annan åsikt.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra index är ölpriset...

Vissa shops håller fast vid en burk Chang 25 B.   Andra small shops ligger på 26 B. Nästa 27 B.  Tesco Lotus har höjt till 26 B.   7/11 nu 30 B

Får väl göra en fältstudie själv   :thumbsup:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4,88 i snitt på TT kursen idag, det tar sig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Snarare tvärtom, men det begriper du väl inte!

Export gynnas av lägre THB kurs, import tvärtom!

 

Nu menade jag att du rimligtvis borde få en större köpkraft om bahten blir billigare så om inte priset på whiskeyn stiger uppe i hembyn borde du ju kunna handla mer för dina svenska kronor.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu menade jag att du rimligtvis borde få en större köpkraft om bahten blir billigare så om inte priset på whiskeyn stiger uppe i hembyn borde du ju kunna handla mer för dina svenska kronor.

 

BTT

Oroa dig inte, jag har mina källor, och det är inte i en riskokare!

Och, ja, du har faktiskt rätt, "Tjänar" en flarra hyfsad sprit per vxl tillfälle just nu, dock icke Wirre utan Gin!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En höjning på 42bath till 46bath för en vara är nästan 10% men sånt märker inte vi, eller bryr oss inte.

I Korat klagar alla på att en enkel gaturätt kostar 35-40bath numera då samma rätt kostade 25-30bath för något år sen.

Det är rejäla prishöjningar som vi ofta inte tänker på.

Att köpa ris i varuhusen har stigit med xx % och det tär på medelthai.

Det är ingenting som jag har märkt här i Petchaburi.Här är det fortfarande 15-20 bath för en koteå.

Men kan det bero på att andelen utlänningar ökar kraftigt och att det blir lite av turistort.Jag menar det är

ju inte bara svenskar som söker sig till norra Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg i vilken tråd det spekulerades om att bränslepriserna skulle gå eller gått upp.

I Risbyn är det i alla fall samma pris idag som det senaste halvåret, 30,60 för en liter diesel på bemannade stationer och 30,20 på självbetjäning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg i vilken tråd det spekulerades om att bränslepriserna skulle gå eller gått upp.

I Risbyn är det i alla fall samma pris idag som det senaste halvåret, 30,60 för en liter diesel på bemannade stationer och 30,20 på självbetjäning!

Självbetjäning...var fan hittar du det i Thailand. Inte ens handpumpen för bensin till moppen i byn får man röra. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Självbetjäning...var fan hittar du det i Thailand. Inte ens handpumpen för bensin till moppen i byn får man röra. :crazy:

Har en pa andra sidan gatan!

Risbyn regerar. :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg i vilken tråd det spekulerades om att bränslepriserna skulle gå eller gått upp.

I Risbyn är det i alla fall samma pris idag som det senaste halvåret, 30,60 för en liter diesel på bemannade stationer och 30,20 på självbetjäning!

 

Kan det här ha med saken att göra?

 

Thailand has stabilized and subsidized energy prices for decades in an effort to shield consumers from volatile energy prices

and improve access to energy.

 

Despite significant reforms to deregulate parts of its fuels market, Thailand’s subsidies for fuel and electricity

totalled at least THB 195 billion (US$ 6.8 billion) in 2012.

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank ger över 4,89 nu. TT kurs 4,93

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

VÄXLA NU, I MORGON KAN DET VARA FÖR SENT!

 

Vill förtydliga att det endast gäller di som skall köpa SEK med thai bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när 5.00 THB/SEK är inom räckhåll tycker jag att vi kan slå vad om när detta skall inträffa.

 

Jag startar med att gissa att vi redan den här veckan är där.

 

Just nu: 1 SEK = 4.94 THB ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=1d&l=on&z=m&q=l&c= )

 

//Singha711

 

"1 SEK = 4,94 THB" som är lika med 4,90 THB i praktiken (TT).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

"1 SEK = 4,94 THB" som är lika med 4,90 THB i praktiken (TT).

 

Ja, visst tar bankerna några satang från denna kurs vilket i praktiken resulterar i 3-5 satang lägre växelkurs.

 

Men det är på basis av denna kurs ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=1d&l=on&z=m&q=l&c= ) som gott och väl kan tjäna som riktmärke.

 

Det har fungerat för mig och under mer än 10 års tid har den effektiva växlingskurs legat 3-5 satang under denna kurs  med ICA-MasterCard.

 

//Singha711

 

P.S. Såg precis 4.95 THB/SEK för en stund sedan men tydligen gick kursen ner till 4.94 igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när 5.00 THB/SEK är inom räckhåll tycker jag att vi kan slå vad om när detta skall inträffa.

 

Jag startar med att gissa att vi redan den här veckan är där.

 

Just nu: 1 SEK = 4.95 THB ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=1d&l=on&z=m&q=l&c= )

 

//Singha711

Är det Yahookursen eller en kurs vi har nytta utav IRL du avser?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Yahookursen eller en kurs vi har nytta utav IRL du avser?

 

Det är Yahookursen, men som jag tidigare påpekade, fungerar den utmärkt som ett riktmärke.

 

Man är ju inte så obegåvat att man inte själv kan dra av några satang (3-5 enl. min erfarenhet) i sitt huvud.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst tar bankerna några satang från denna kurs vilket i praktiken resulterar i 3-5 satang lägre växelkurs.

 

Men det är på basis av denna kurs ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=1d&l=on&z=m&q=l&c= ) som gott och väl kan tjäna som riktmärke.

 

Det har fungerat för mig och under mer än 10 års tid har den effektiva växlingskurs legat 3-5 satang under denna kurs  med ICA-MasterCard.

 

//Singha711

 

P.S. Såg precis 4.95 THB/SEK för en stund sedan men tydligen gick kursen ner till 4.94 igen.

 

Vilket var precis det jag sa´ och som är värt att nämna i sammanhanget.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Yahookursen eller en kurs vi har nytta utav IRL du avser?

 

IRL kurser kan du bara få i efterhand (genom empiriska data).

 

Alltså inte mycket till nytta när man funderar på hur mycket SEK man betalar för sitt nästa uttag.

 

När man däremot i efterhand kan konstatera att en viss live-kurs, som i det här fallet Yahoo-kursen, som allra oftast ligger några satang (3-5) över den faktiska växlingskursen, då fungerar den som ganska tillförlitlig gissning (estimat) för nästa uttag. Underförstått att man själv dra av dessa 3-5 satang i huvud.

 

Därför anser jag Yahoo-kursen ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=1d&l=on&z=m&q=l&c= ) som ett utmärkt riktmärke eftersom den just ha dessa kvalifikationer.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

IRL kurser kan du bara få i efterhand (genom empiriska data).

 

Alltså inte mycket till nytta när man funderar på hur mycket SEK man betalar för sitt nästa uttag.

 

När man däremot i efterhand kan konstatera att en viss live-kurs, som i det här fallet Yahoo-kursen, som allra oftast ligger några satang (3-5) över den faktiska växlingskursen, då fungerar den som ganska tillförlitlig gissning (estimat) för nästa uttag. Underförstått att man själv dra av dessa 3-5 satang i huvud.

 

Därför anser jag Yahoo-kursen ( http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SEKTHB=X&t=1d&l=on&z=m&q=l&c= ) som ett utmärkt riktmärke eftersom den just ha dessa kvalifikationer.

 

//Singha711

 

Nu tycker jag att du snackar skit - och som det verkar av ren prestige.

 

Vad är det för onytta med att titta på resp banks TT-kurs, som blir uppdaterad flera gånger/dag?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu tycker jag att du snackar skit - och som det verkar av ren prestige.

 

Vad är det för onytta med att titta på resp banks TT-kurs, som blir uppdaterad flera gånger/dag?

 

 

Eftersom det inte alltid är det d får när du plockar ut pengar med visakortet.

 

Kan du ge en länk på någon banks TT-kurs så jämför vi alla resultat med visa-uttag och pengar skickade i SEK till Thb osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det inte alltid är det d får när du plockar ut pengar med visakortet.

 

Kan du ge en länk på någon banks TT-kurs så jämför vi alla resultat med visa-uttag och pengar skickade i SEK till Thb osv.

 

edit..

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...