Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Nu har jag inte provat TMB på andra ställen, så det kanske fungerar överallt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore trevligt om växlarna kunde lägga in lite fotografier på di uttagsautomater som rekommenderas även foto på bra maskiner i Katrieneholmstraken skulle uppskattas.

Tack på förhand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore trevligt om växlarna kunde lägga in lite fotografier på di uttagsautomater som rekommenderas även foto på bra maskiner i Katrieneholmstraken skulle uppskattas.

Tack på förhand. 

En helt omöjlig uppgift.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur man gör får man alltid betala banken eller växlingskontoret för besväret.

Därför får du alltid den sämsta av köp- eller säljkursen och skillnaden mellan de två är bankens vinst.

 

De som inte tar ut växlingsavgift (t.ex. Forex) tar igen det med betydligt sämre växlingskurser.

Jag har intrycket av att i Thailand är den försämringen mycket mindre så därför kan det löna sig att växla där.

Köpkursen som bankerna anger är alltid lägre än säljkursen.

När jag växlar till annan valuta så säljer banken till mig och då används den högre säljkursen, växlar jag tillbaka så köper banken och då gäller köpkursen som är lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpkursen som bankerna anger är alltid lägre än säljkursen.

När jag växlar till annan valuta så säljer banken till mig och då används den högre säljkursen, växlar jag tillbaka så köper banken och då gäller köpkursen som är lägre.

 

Precis.

Som jag skrev så utgör skillnaden bankens vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handelsbanken har nu kurs 4.764, Bangkok Bank ger 4.774 vid TT överföring.  

 

Bara att konstatera att gamla sanningar ändras, inget att tjäna på att chansa med att skicka SEK med TT, låta växla i Thailand. Det tar ju 2-3 bankdagar.

 

Bättre isåfall att avvakta kursutvecklingen "här hemma", precis som någon skrev häromdagen.    

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör nog inte stirra sig blind på siffror och decimaler. Bättre att ta en titt på någon graf och kolla procentuell stigning höjning.

Tendensen åt vart åt det lutar är mer intressant än dessa decimaler.

 

Stopp där!

 

Har du inte glömt en väsentlig aspekt i dina snusförnuftiga betraktelser?

 

Att tendenser och procentuella förändringar bara kan beräknas när man nogrannt samlar in grundmaterialet, gärna i siffror och decimaler.

 

Och jag tror att de flesta som deltar i den här trådens debatt i första hand är intresserade om hur många svenska kronor det nästa ATM-uttaget på 20000 THB kommer att dra med sig. Eller hur många svenska kronor de behöver att sätta in på tirakens ICA-Card för att hon skall få "sitt" utan att gnälla.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp där!

 

Har du inte glömt en väsentlig aspekt i dina snusförnuftiga betraktelser?

 

Att tendenser och procentuella förändringar bara kan beräknas när man nogrannt samlar in grundmaterialet, gärna i siffror och decimaler.

 

Och jag tror att de flesta som deltar i den här trådens debatt i första hand är intresserade om hur många svenska kronor det nästa ATM-uttaget på 20000 THB kommer att dra med sig. Eller hur många svenska kronor de behöver att sätta in på tirakens ICA-Card för att hon skall få "sitt" utan att gnälla.

 

//Singha711

För att det skall intäffa behövs det lika många in o ut med ATM kortet som i sänghalmen!

En del behöver 4 sekunder, andra lite mer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Stopp där!

 

Har du inte glömt en väsentlig aspekt i dina snusförnuftiga betraktelser?

 

Att tendenser och procentuella förändringar bara kan beräknas när man nogrannt samlar in grundmaterialet, gärna i siffror och decimaler.

 

Och jag tror att de flesta som deltar i den här trådens debatt i första hand är intresserade om hur många svenska kronor det nästa ATM-uttaget på 20000 THB kommer att dra med sig. Eller hur många svenska kronor de behöver att sätta in på tirakens ICA-Card för att hon skall få "sitt" utan att gnälla.

 

//Singha711

 

 

Nja, att räkna ut alla decimaler och vad det gav i Thb och satang är ett helvete.

När har mastercard cutoff? En gång per dag eller är den rörlig.

 

Skickar man pengar så bör man även växla pengarna innan man skickar och ta reda på bankernas avgifter.

 

Är det så intressant att veta om man får 12000Thb eller om det blir 12047Thb. Det blir mer presitge i att "pricka rätt".

 

Själv skickar jag pengar från Norge till Sverige och inte fan kollar jag på öret hur mycket pengar som ska komma in.

Jag skulle kunna loggföra det hela för att se kursavvikelser, men då gäller det att veta när pengarna "mottogs" i Sverige och när dom verkligen "lämnade" Norge.

 

Jag skulle kunna få ett kursavtal med banken i norge, men då måste jag växla pengarna i Norge. 

 

Nu suger den norska kursen vilket gör att jag "förlorar" pengar. Men det kan ju vara så att den har varit ovanligt hög för några år sedan.

Nåja, ska jag sitta och ha ångest över dessa pengar som jag förlorar/vinner så lär jag få en hjärtattack innan jag fyller 40år.

 

Idag "förlorar" jag ca 5000Sek per månad. Och hur mycket blir det i Thb när man jämför Nok/Sek/Thb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att räkna ut alla decimaler och vad det gav i Thb och satang är ett helvete.

När har mastercard cutoff? En gång per dag eller är den rörlig.

 

Skickar man pengar så bör man även växla pengarna innan man skickar och ta reda på bankernas avgifter.

 

Är det så intressant att veta om man får 12000Thb eller om det blir 12047Thb. Det blir mer presitge i att "pricka rätt".

 

 

Du har rätt så till vidare att för turistens ekonomi spelar det ingen större roll.

Några hundra baht till eller från. Summor man säkert slarvar bort på annat sätt oavsett.

 

För den som ska växla in sin försörjning eller ska föra över en stor betalning för ett husköp eller -bygge, däremot.

Men det är ändå inte mycket man kan göra om man inte har möjlighet att vänta in bättre tider (som lika gärna kan bli sämre).

Link to comment
Dela på andra sajter

...

 

Är det så intressant att veta om man får 12000Thb eller om det blir 12047Thb. Det blir mer presitge i att "pricka rätt".

 

.

 

Nej, inte alls så länge det rör sig om att överföra pengar för eget bruk.

 

Skall man däremot skicka pengar till tiraken handlar det ofta om att sätta in tillräckligt mycket pengar på just ditt utlånade ICA-MasterCard tex. eller annat MC-kort så att det räcker till det överenskomna beloppet inkl. eventuella avgifter som den svenska och/eller den thailändska banken tar.

 

Om älsklingen tex skall ta ut 20000 THB från mitt ICA-kort måste jag se till att det efter växlingen finns 20180 THB på kontot (om hon ej kan ta ut pengarna på en AEON-automat).

 

Visserligen kunde man sätta in ett ett mycket större belopp för att alltid vara säker att det räcker. Men nej, det är nästan som att bjuda bjuda djävulen på det berömda lillfingret. Då kan du nästan vara säker att tiraken förr eller senare tar ut ett större belopp än överenskommet. De är inte sena med att "vantolka" din försiktighet, hehe.

 

Ja, nu förstår du kankse att man ibland behöver ha nån hum om hur växelkursen de facto ser ut vid ett visst tillfälle, och då inklusive decimalerna.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nej, inte alls så länge det rör sig om att överföra pengar för eget bruk.

 

Skall man däremot skicka pengar till tiraken handlar det ofta om att sätta in tillräckligt mycket pengar på just ditt utlånade ICA-MasterCard tex. eller annat MC-kort så att det räcker till det överenskomna beloppet inkl. eventuella avgifter som den svenska och/eller den thailändska banken tar.

 

Om älsklingen tex skall ta ut 20000 THB från mitt ICA-kort måste jag se till att det efter växlingen finns 20180 THB på kontot (om hon ej kan ta ut pengarna på en AEON-automat).

 

Visserligen kunde man sätta in ett ett mycket större belopp för att alltid vara säker att det räcker. Men nej, det är nästan som att bjuda bjuda djävulen på det berömda lillfingret. Då kan du nästan vara säker att tiraken förr eller senare tar ut ett större belopp än överenskommet. De är inte sena med att "vantolka" din försiktighet, hehe.

 

Ja, nu förstår du kankse att man ibland behöver ha nån hum om hur växelkursen de facto ser ut vid ett visst tillfälle, och då inklusive decimalerna.

 

//Singha711

 

Oj!

 

Skulle det vara en stor katastrof om det låg en svensk hundring extra på ICA-kortet.

Räknar du ut på kronan eller är det avrundning upp till närmaste tia?

Tänk om tiraken hämtar ut pengarna dagen efter avtalad tid (för jag förmodar att det finns en sådan).

 

20180/4,80251=4201,96939

20180/4,75470=4244,22151

 

Dvs.43Sek/20180Thb.

 

Sitter ni verkligen och räknar på sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du har rätt så till vidare att för turistens ekonomi spelar det ingen större roll.

Några hundra baht till eller från. Summor man säkert slarvar bort på annat sätt oavsett.

 

För den som ska växla in sin försörjning eller ska föra över en stor betalning för ett husköp eller -bygge, däremot.

Men det är ändå inte mycket man kan göra om man inte har möjlighet att vänta in bättre tider (som lika gärna kan bli sämre).

 

 

Ja, din sista rad är just poängen med det hela.

 

Oftast är det bara att konstatera och acceptera vad kursen blev.

 

 

 

Det blir lite som när folk rusar till soppapumparna när bensinpriset har gått ner 20öre och som fyller man i 30 liter.

Vilket kap man gjort.. :ahh:  6:-..som i Thb motsvarar...bäst att överlåta det till någon expert på mastercards kurser/bankkurser/avgifter/forex experter eller annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv växlar jag enkom för nöjes skull, finns inget roligare.

 

jomen, det finns roligare saker än det.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

jomen, det finns roligare saker än det.

 

Jo, att titta på programmet i tvättmaskinen är naturligtvis roligare men sen kommer allt växling till en riktigt bra kurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte alls så länge det rör sig om att överföra pengar för eget bruk.

 

Skall man däremot skicka pengar till tiraken handlar det ofta om att sätta in tillräckligt mycket pengar på just ditt utlånade ICA-MasterCard tex. eller annat MC-kort så att det räcker till det överenskomna beloppet inkl. eventuella avgifter som den svenska och/eller den thailändska banken tar.

 

Om älsklingen tex skall ta ut 20000 THB från mitt ICA-kort måste jag se till att det efter växlingen finns 20180 THB på kontot (om hon ej kan ta ut pengarna på en AEON-automat).

 

Visserligen kunde man sätta in ett ett mycket större belopp för att alltid vara säker att det räcker. Men nej, det är nästan som att bjuda bjuda djävulen på det berömda lillfingret. Då kan du nästan vara säker att tiraken förr eller senare tar ut ett större belopp än överenskommet. De är inte sena med att "vantolka" din försiktighet, hehe.

 

Ja, nu förstår du kankse att man ibland behöver ha nån hum om hur växelkursen de facto ser ut vid ett visst tillfälle, och då inklusive decimalerna.

 

//Singha711

 

Tar hon verkligen ut mer än 20000 även om du säger att det är precis vad som finns på kortet?

 

Om hon tar ut det först så spelar det ingen roll om det finns 179 baht kvar för de täcker inte uttagsavgiften ändå.

Det ger dig såpass spelrum att du inte behöver decimalerna :-)

 

Jag hade nog avtalat med henne att skulle det råka gå in 21000 den ena månaden

så går det in 19000 i nästa för jag kan (eller vill) inte avvara mer :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att räkna ut alla decimaler och vad det gav i Thb och satang är ett helvete.

När har mastercard cutoff? En gång per dag eller är den rörlig.

 

Skickar man pengar så bör man även växla pengarna innan man skickar och ta reda på bankernas avgifter.

 

Är det så intressant att veta om man får 12000Thb eller om det blir 12047Thb. Det blir mer presitge i att "pricka rätt".

 

Själv skickar jag pengar från Norge till Sverige och inte fan kollar jag på öret hur mycket pengar som ska komma in.

Jag skulle kunna loggföra det hela för att se kursavvikelser, men då gäller det att veta när pengarna "mottogs" i Sverige och när dom verkligen "lämnade" Norge.

 

Jag skulle kunna få ett kursavtal med banken i norge, men då måste jag växla pengarna i Norge. 

 

Nu suger den norska kursen vilket gör att jag "förlorar" pengar. Men det kan ju vara så att den har varit ovanligt hög för några år sedan.

Nåja, ska jag sitta och ha ångest över dessa pengar som jag förlorar/vinner så lär jag få en hjärtattack innan jag fyller 40år.

 

Idag "förlorar" jag ca 5000Sek per månad. Och hur mycket blir det i Thb när man jämför Nok/Sek/Thb?

Lite OT, Då jag är värmlänning kommer jag ihåg tiden när man åkte till Norge för att hamstra margarin mm. vi mindre fick följa med då tullreglerna medgav några kilo per person oavsett ålder. Senare i livet åkte man till Norge på bilsemester med kärleken, klart billigaste alternativet..då ville norrmannen alltid växla 1 till 1.

idag får man inga sådana förslag  :-(

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar hon verkligen ut mer än 20000 även om du säger att det är precis vad som finns på kortet?

 

Om hon tar ut det först så spelar det ingen roll om det finns 179 baht kvar för de täcker inte uttagsavgiften ändå.

Det ger dig såpass spelrum att du inte behöver decimalerna :-)

 

Jag hade nog avtalat med henne att skulle det råka gå in 21000 den ena månaden

så går det in 19000 i nästa för jag kan (eller vill) inte avvara mer :-)

 

Nej, jag pratar inte om fru Singha som aldrig tog ut mer än vad vid kom överens om.

 

Och personligen har jag utan problem kunnat lägga ett par tusenlappar för mycket på kontot för att vara säker att jag kan hålla min del av "avtalet".

 

Jag har dock varit med om detta med att en del mindre nogräknade thailändskor gärna har velat tänja på gränserna genom att lägga på en eller två tusenlappar i sina uttag från den godtrogne farangen. Naturligtvis i den ofta välgrundade förhoppningen att den kärleksblinde farangen inte skulle upptäcka det eller åtminstone inte våga protestera emot.

 

Annars tolkar jag det där med decimalerna med avseende på själva växelkursen. Så uppfattade jag andrejsdenruskiges budskap, nämligen att decimalerna i växelkursen inte är intressanta.

 

Därför är huvudmeningen med mitt tidigare inlägg (svar på andrejsdenruskige) den att det förfaller mig ganska orealistiskt att folk som spenderar en stor del av sina inkomster i Thailand verkligen kan bortse från decimalerna i växelkursen. Eller på något sätt inte bryr sig om att en krona ger 4 eller 5 bath. Jag känner då i alla fall inga faranger som bor i Thailand och som har ett sådant slapphänt förhållande till sin personliga ekonomi att 20% mer eller mindre i planboken inte spelar någon roll för dem.

 

Visst är det så att vi som enskilda personer egentligen inte kan påverka växelkursen på något sätt, men att från detta faktum härleda att det egentligen är ointressant var ungefär på decimalskalan mellan två heltal (tex 4 och 5) den rådande växelkursen befinner sig vid ett visst tillfälle, det tycker jag är ganska orealistiskt. Åtminstone så länge växelkursen (SEK:THB) befinner sig under 20 där en förändring på bara ett heltal fortfarande utgör en signifikant skillnad på minst 5%.

 

Men egentligen tror jag att det bara handlar om en slarvig och ogenomtänkt formulering som inte behöver eldas om i all oändlighet.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nej, jag pratar inte om fru Singha som aldrig tog ut mer än vad vid kom överens om.

 

Och personligen har jag utan problem kunnat lägga ett par tusenlappar för mycket på kontot för att vara säker att jag kan hålla min del av "avtalet".

 

Jag har dock varit med om detta med att en del mindre nogräknade thailändskor gärna har velat tänja på gränserna genom att lägga på en eller två tusenlappar i sina uttag från den godtrogne farangen. Naturligtvis i den ofta välgrundade förhoppningen att den kärleksblinde farangen inte skulle upptäcka det eller åtminstone inte våga protestera emot.

 

Annars tolkar jag det där med decimalerna med avseende på själva växelkursen. Så uppfattade jag andrejsdenruskiges budskap, nämligen att decimalerna i växelkursen inte är intressanta.

 

Därför är huvudmeningen med mitt tidigare inlägg (svar på andrejsdenruskige) den att det förfaller mig ganska orealistiskt att folk som spenderar en stor del av sina inkomster i Thailand verkligen kan bortse från decimalerna i växelkursen. Eller på något sätt inte bryr sig om att en krona ger 4 eller 5 bath. Jag känner då i alla fall inga faranger som bor i Thailand och som har ett sådant slapphänt förhållande till sin personliga ekonomi att 20% mer eller mindre i planboken inte spelar någon roll för dem.

 

Visst är det så att vi som enskilda personer egentligen inte kan påverka växelkursen på något sätt, men att från detta faktum härleda att det egentligen är ointressant var ungefär på decimalskalan mellan två heltal (tex 4 och 5) den rådande växelkursen befinner sig vid ett visst tillfälle, det tycker jag är ganska orealistiskt. Åtminstone så länge växelkursen (SEK:THB) befinner sig under 20 där en förändring på bara ett heltal fortfarande utgör en signifikant skillnad på minst 5%.

 

Men egentligen tror jag att det bara handlar om en slarvig och ogenomtänkt formulering som inte behöver eldas om i all oändlighet.

 

//Singha711

 

Ja, visst är det slarvigt formulerat av mig.

Låt oss kalla allt över två decimaler totalt överflödigt så länge det inte är miljonbelopp det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vem som blir Årets-växlare?

Han är redan utsedd! Missade du stora X-Changegalan på Globen?

Årets Växlare blev Bath-Nisse Decimalus Nilsson på Tomteboda rangerbangård.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...