Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Jo, men nu är det på det lilla viset att jag har MC på alla mina kort, frågan kom sig av att jAG SATT MED EN GOD VÄN och pratade uttagskostnader för olika alternativ, och som den kloka och hjälpsamma panel MPR är hade jag trott att detta gällde även mig, men nu vet jag vilken inriktning vissa individer har, så ursäkta då för fan!

 

Var rädd om dig själv, akta blodtrycket.

Min tanke var att det kanske skiljer sig från bank till bank och från tid till annan.

 

Det finns säkert massor med exempel på transaktioner som inte går att jämföra

för att de inte gjordes precis samtidigt som dina eller med precis samma kort eller bank.

 

Går det inte att jämföra så blir du kanske jättearg igen och det vill ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grafer hur det ser ut och historik, inga konstigheter vad som händer just nu. Hoppas bara att den håller sig på denna nivå när jag åker ner. :)

Fem år:

Tre månader:

 

Ska tillägga att Bid ligger just nu på 0,2078 och Ask 0,2083

Ändrades av Wwax
Link to comment
Dela på andra sajter

De graferna har jag inte sett förr får jag erkänna.

Avvikelse i förhållande till kursen ett visst datum, gissar jag.

 

Jag har lättare för att följa kursutvecklingen på dessa.

Fem år eller tre månader - det går att ana att tendensen är uppåt och har varit så sedan fallet i 2008-2009

Frågan är när den kommer att toppa och på vilken nivå.

 

5 år

 

post-10507-0-71640700-1376562481.gif

 

3 månader

 

post-10507-0-11966600-1376562502_thumb.g

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör nog inte stirra sig blind på siffror och decimaler. Bättre att ta en titt på någon graf och kolla procentuell stigning höjning.

Tendensen åt vart åt det lutar är mer intressant än dessa decimaler.

Förvisso!

Nu handlade detta inte kronor och ören, utan jag fick frågan av min vän och eftersom jag inte var säker på svaret gjorde jag en fråga på det!

Men om det inte finns något entydigt svar är ju ändå det ett svar i sig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

De graferna har jag inte sett förr får jag erkänna.

Avvikelse i förhållande till kursen ett visst datum, gissar jag.

 

Jag har lättare för att följa kursutvecklingen på dessa.

Fem år eller tre månader - det går att ana att tendensen är uppåt och har varit så sedan fallet i 2008-2009

Frågan är när den kommer att toppa och på vilken nivå.

 

5 år

 

attachicon.gifthbsek5y.gif

 

3 månader

 

attachicon.gifthbsek3m.gif

Ja dessa var betydlig bättre

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ekonomikrisen 2008 orsakad av kriminella amerikanska banker verkar det finnas någon som sitter och "ser till att kronan ej går över 4.80 THB". Har väntat,och väntar på att kursen skulle komma upp till 5 THB på en krona.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ekonomikrisen 2008 orsakad av kriminella amerikanska banker verkar det finnas någon som sitter och "ser till att kronan ej går över 4.80 THB". Har väntat,och väntar på att kursen skulle komma upp till 5 THB på en krona.  

 

Med utvecklingen från snittkursen 4,60 runt första juli till 4,80 i dag bör det inte dröja länge innan vi är där.

Det tekniska motståndet på 4,50 verkade länge oövervinnligt men se hur det gick.

 

Tyvärr är grafiken endast tillförlitlig när det gäller historiska data, för framtida kurser är det "fundamenta" som styr :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många ekonomiska modeller, fina teorier om hur den så kallade marknaden fungerar. Men i verkligheten händer något oförutsett, till exempel 911, SARS, askmolnet, Fukushima, varvid börsen rasar och alla "små valutor" (kronan är en sådan) faller som en sten. Sedan tar det olika lång tid för dessa små valutor att återhämta sig någorlunda.

Trots att USA och Japan har stora minusposter i ekonomin "flyr" placerarna till dollarn och yenen i oroliga tider. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och just idag skönk ATM kursen igen, 4,76 i snitt...och fredag till på köpet.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt alltså...ibland är toppnoteringen på fredag, men i stort sett faller alltid kronan på lördag-söndag.

Man kan använda kursdiagrammet som almanacka :-)    OK,innan någon påpekar.  det har varit ett par undantag senaste månaderna.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar eventuellt på att växla lite i dagarna, vilken dag är att rekommendera Lördag eller Söndag och vilket belopp är i så fall lagom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar eventuellt på att växla lite i dagarna, vilken dag är att rekommendera Lördag eller Söndag och vilket belopp är i så fall lagom?

Forex på Söndag är säkert kort, 500kr är lagom.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nils Andersson

Har fått höra att växlar du till bath i sverige är du dum i hövvet, utan ta ut i ATM i Thailand istället, Stämmer det? Ska göra min första resa nu i vinter till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forex på Söndag är säkert kort, 500kr är lagom.

 

Mja, jag är bara en hobbyväxlare så det får allt räcka med en femtiolapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, jag är bara en hobbyväxlare så det får allt räcka med en femtiolapp.

Samma här, slöväxlar till husbehov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått höra att växlar du till bath i sverige är du dum i hövvet, utan ta ut i ATM i Thailand istället, Stämmer det? Ska göra min första resa nu i vinter till Thailand.

Det är väl snarare så att i regel är utländs valuta dyrare än inhemsk!

Alltså är t.ex. THB dyrare i Sverige emedan SEK är dyrare i Thailand!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl snarare så att i regel är utländs valuta dyrare än inhemsk!

Alltså är t.ex. THB dyrare i Sverige emedan SEK är dyrare i Thailand!

 

Oavsett hur man gör får man alltid betala banken eller växlingskontoret för besväret.

Därför får du alltid den sämsta av köp- eller säljkursen och skillnaden mellan de två är bankens vinst.

 

De som inte tar ut växlingsavgift (t.ex. Forex) tar igen det med betydligt sämre växlingskurser.

Jag har intrycket av att i Thailand är den försämringen mycket mindre så därför kan det löna sig att växla där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Har fått höra att växlar du till bath i sverige är du dum i hövvet, utan ta ut i ATM i Thailand istället, Stämmer det? Ska göra min första resa nu i vinter till Thailand.

 

Jag skulle inte vilja påstå att man är "dum i hövvet" om man växlar till thaibaht i Sverige. Däremot så får du inte på långa vägar lika mycke baht för dina kronor om du växlar på tex. FOREX istället för att ta ut pengarna i bankomaten i Thailand. Och ja, skillnaden är stor.

 

Däremot så tycker jag att man kan växla till sig lite baht i Sverige för att ha som reserv om bankomaterna på flygplatsen inte skulle fungera av någon anledning.

 

När Du sedan tar ut pengarna i Thailand så ta ut mycket på en gång. uttagsavgiften för varje uttag är hög. ( ca 40 kronor tar din bank i Sverige och drygt 30 kronor tar den thailändska banken ). Om Du har ICA-kort så skall du använda det då ICA inte tar någon utagsavgift. Om du sedan har en sådan tur att du springer på en AEON-automat så vinner du jackpot !   :yahoo:   Ingen avgift från ICA och ingen avgift till den thailändska ( eg. japanska ) banken.

http://www.aeon.co.th/aeon/

 

Lycka till på din första Thailandsresa som med största sannolikhet inte kommer att bli din sista   :) 

 

Mvh Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte vilja påstå att man är "dum i hövvet" om man växlar till thaibaht i Sverige. Däremot så får du inte på långa vägar lika mycke baht för dina kronor om du växlar på tex. FOREX istället för att ta ut pengarna i bankomaten i Thailand. Och ja, skillnaden är stor.

 

Däremot så tycker jag att man kan växla till sig lite baht i Sverige för att ha som reserv om bankomaterna på flygplatsen inte skulle fungera av någon anledning.

 

När Du sedan tar ut pengarna i Thailand så ta ut mycket på en gång. uttagsavgiften för varje uttag är hög. ( ca 40 kronor tar din bank i Sverige och drygt 30 kronor tar den thailändska banken ). Om Du har ICA-kort så skall du använda det då ICA inte tar någon utagsavgift. Om du sedan har en sådan tur att du springer på en AEON-automat så vinner du jackpot !   :yahoo:   Ingen avgift från ICA och ingen avgift till den thailändska ( eg. japanska ) banken.

http://www.aeon.co.th/aeon/

 

Lycka till på din första Thailandsresa som med största sannolikhet inte kommer att bli din sista   :) 

 

Mvh Luke the Drifter

Nu brukar jag ha kvar 2000+ från förra resan.

Det är tillräckligt till taxi från flygplatsen.

På BKKs flygplats ligger ATM vid utgång 1 till höger efter tullen.

Min taxiförrare väntar vid utgång 3.

Innan ATMerna.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta ut så stora belopp som möjligt i ATM så blir " förlusten" mindre pga. avgifterna som kan svida vid små och regelbundna uttag.

Dock har vissa ATM begränsningar i uttagens storlek som 10.000bath.

Ibland kommer du att få en kryptisk fråga om att låta banken sköta växlingen och välj nej på den frågan och fortsätt transaktionen så får du Mastercards som är bättre.

Även att svara ja på  kvitto kan kosta extra.

Uppfinningsrikedomen är stor på att sno åt sig några extra pengar av turisten.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta ut så stora belopp som möjligt i ATM så blir " förlusten" mindre pga. avgifterna som kan svida vid små och regelbundna uttag.

Dock har vissa ATM begränsningar i uttagens storlek som 10.000bath.

Ibland kommer du att få en kryptisk fråga om att låta banken sköta växlingen och välj nej på den frågan och fortsätt transaktionen så får du Mastercards som är bättre.

Även att svara ja på  kvitto kan kosta extra.

Uppfinningsrikedomen är stor på att sno åt sig några extra pengar av turisten.

 

 

Leif

 

20000 eller 30000 baht är inte ovanligt som maxuttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

20000 eller 30000 baht är inte ovanligt som maxuttag.

20 000 är inga pompem, men 30 000 har jag aldrig lyckats med, vilken bank erbjuder detta?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

TMB på "suvvan" tillåter 40.000bath men annars har jag bara lyckats med 20.000bath

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

TMB på "suvvan" tillåter 40.000bath men annars har jag bara lyckats med 20.000bath

 

 

Leif

Det va för långt, jag håller mig till AEON i Risbyn!

Visserligen sliter det på en gammal kropp att behöva göra två uttag, men en gång i månaden får man väl stå ut med lite träningsverk!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 000 är inga pompem, men 30 000 har jag aldrig lyckats med, vilken bank erbjuder detta?

 

Har fått ut 30000 i någon atm, det är en teknisk eller mekanisk fråga hur många sedlar åt gången automaten kan hantera.

De senare åren har vi bara tagit ut på det thailändska kortet - där är avgiften bara 10-15 baht per uttag, vilket är mindre stressande :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...