Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Thaibankernas snitt på ATM uttag är dessvärre bara 4,75 idag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

100 SEK = 480, 179 THB 2013-08 13 kl: 11.29

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

100 SEK = 479, 114 THB 2013-08-14, KL: 08.34

 

Dollarn ökade med 2 öre mot kronan igår, de gör det värre för kronan eftersom Bathen är knuten till dollarn eller?

 

GUBBEN

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

100 SEK = 479, 114 THB 2013-08-14, KL: 08.34

 

Dollarn ökade med 2 öre mot kronan igår, de gör det värre för kronan eftersom Bathen är knuten till dollarn eller?

 

GUBBEN

 

Nej. Den är inte mer knuten till dollarn än vad andra valutor som euro och svenska kronor är numera

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Den är inte mer knuten till dollarn än vad andra valutor som euro och svenska kronor är numera

OK, har hört av många "proffs" att det är så att bathen är knuten till dollarn. Sedan att dollarn fortfarande är en av de ledande valutorna stämmer fortfarande ihop med yen, pund och euro eller?

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

OK, har hört av många "proffs" att det är så att bathen är knuten till dollarn. Sedan att dollarn fortfarande är en av de ledande valutorna stämmer fortfarande ihop med yen, pund och euro eller?

 

gubben

 

 

Dollarn sjönk som en sten medans Thb steg. Det känns inte som att dessa två följer varandra.

Kanske för 10 år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

100 SEK = 478,538 THB KL: 09.12

 

GUBBEN

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bekant som är ett riktigt valutaproffs eller tror det i alla fall.

Det han gör är att besöka Forex och köper Euro som han växlar in till bath på flygplatsen när han kommer fram.

Han är övertygad att han tjänar massor på sitt agerande.

Tidigare var det dollar som gällde för honom men samma förfarande.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, har hört av många "proffs" att det är så att bathen är knuten till dollarn. Sedan att dollarn fortfarande är en av de ledande valutorna stämmer fortfarande ihop med yen, pund och euro eller?

 

gubben

 

Dina "proffs" ger jag inte mycket för. Thaibahten är en flytande valuta och det är marknaden som bestämmer kursen!

 

Jag förstår heller inte varför du envisas med att dagligen lägga ut växelkurser här, som inte stämmer med vår verklighet.

Berätta var du kan få 4,79 THB för en svensk krona idag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man minskar TT-kursen med -0.04 till -0,05 får man den kurs som är närmast verkligheten vid växling.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man minskar TT-kursen med -0.04 till -0,05 får man den kurs som är närmast verkligheten vid växling.

 

Precis - och det är den infon som saknas i Gubbens redovisningar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, har hört av många "proffs" att det är så att bathen är knuten till dollarn. Sedan att dollarn fortfarande är en av de ledande valutorna stämmer fortfarande ihop med yen, pund och euro eller?

 

gubben

 

Jag har för mig att det var vid krisen 1997 dom slutade vara knutna till dollarn och började föra en mer "egen" valutapolitik

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dollarn sjönk som en sten medans Thb steg. Det känns inte som att dessa två följer varandra.

Kanske för 10 år sedan

 

Om en valuta "sjunker som en sten" är det alltid i förhållande till en annan valuta eller flera.

Dollar ingår i den korg av valutor som bestämmer bahtens aktuella värde men exakt hur den korgen ser ut är inte offentligt.

 

Vad som sägs avgöra bahtens styrka på sikt är bl.a. att:

  • Thailands ekonomi  ser ut att vara på väg ur en långvarig stagnation.
  • Thailand tros ha det största utbytet av Burmas comeback.
  • Thailand håller på att bygga upp ett lågkostnadsalternativ som kan matcha Kina.
  • Landet visar tydliga tendenser till politisk mognad i och med det fredliga valet av sittande parlament och regering.

Att dra några slutsatser om sammanhang utifrån valutans korta fluktuationer är därför lite som att blanda ihop väder och klimat :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det var vid krisen 1997 dom slutade vara knutna till dollarn och började föra en mer "egen" valutapolitik

 

Fram till 1997 hade Thailand en fast växelkurs som även Sverige haft och de tvingades också överge den.

 

Bahten släpptes eftersom Thailands nationalbank inte förmådde att skydda Bahten från attacker utifrån.

Man tvingades t.o.m söka hjälp hos IMF.

 

Nationalbanken tillämpar i dag en strategi som syftar till att hålla nere inflationen hellre än att skydda växelkursen

fast det har hänt att man försvarat växelkursen när fluktuationerna varit för våldsamma.

 

Vad angår relationen till dollarn,så har var Bahten ovanligt stark mot denna i början på året och nådde

i april en högsta topp på knappt 29 Baht per dollar. Till stor skada för Thailands industri.

 

Sedan dess har USA satt in stödåtgärder för att stimulera den egna ekonomin och efter några få veckor

tappade bahten hela årets uppgång mot dollarn och börsen föll 18%.

 

Nu klagar företagen på att Bahten är för svag :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om en valuta "sjunker som en sten" är det alltid i förhållande till en annan valuta eller flera.

Dollar ingår i den korg av valutor som bestämmer bahtens aktuella värde men exakt hur den korgen ser ut är inte offentligt.

 

Vad som sägs avgöra bahtens styrka på sikt är bl.a. att:

  • Thailands ekonomi  ser ut att vara på väg ur en långvarig stagnation.
  • Thailand tros ha det största utbytet av Burmas comeback.
  • Thailand håller på att bygga upp ett lågkostnadsalternativ som kan matcha Kina.
  • Landet visar tydliga tendenser till politisk mognad i och med det fredliga valet av sittande parlament och regering.

Att dra några slutsatser om sammanhang utifrån valutans korta fluktuationer är därför lite som att blanda ihop väder och klimat :-)

 

Ja, alltså är inte Thb knuten till USD. Att valtorna kan påverka varandra är möjligt, men Thb är en flytande valuta som som Thailand kan reglera själv i viss mån med hjälp av t.ex ränta o.s.v.

 

Hur det exakt fungerat och vilka faktorer som styr har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att den inte är uppbunden mot USD allena

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså är inte Thb knuten till USD

 

Jo det är den.

 

Men i vilken omfattning går inte att fastställa förrän efteråt för kopplingens styrka varierar över tid.

Det finns teoretiker som kartlägger valutors sammanhang (i efterhand) med syftet att få fram

komplicerade matematiska formler som hjälp till att spå om framtida växelkurser

 

Alla valutor hänger ihop på något sätt.

Med undantag kanske av Kina som kör sitt eget race.

 

Vissa är direktkopplade till någon stor valuta andra indirekt och beroende på

vilka länder de exporterar och importerar ifrån, är kopplingarna olika starka förstås.

 

T.ex. sägs RMB ha en betydande roll i Bahtens valutakorg.

 

 

Edit:

Fick inte med hela ditt inlägg, jag antar att du la till i efterhand men det bekräftar det jag säger.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är den.

 

Men i vilken omfattning går inte att fastställa förrän efteråt för kopplingens styrka varierar över tid.

Det finns teoretiker som kartlägger valutors sammanhang (i efterhand) med syftet att få fram

komplicerade matematiska formler som hjälp till att spå om framtida växelkurser

 

Alla valutor hänger ihop på något sätt.

Med undantag kanske av Kina som kör sitt eget race.

 

Vissa är direktkopplade till någon stor valuta andra indirekt och beroende på

vilka länder de exporterar och importerar ifrån, är kopplingarna olika starka förstås.

 

T.ex. sägs RMB ha en betydande roll i Bahtens valutakorg.

 

 

Edit:

Fick inte med hela ditt inlägg, jag antar att du la till i efterhand men det bekräftar det jag säger.

 

 

Är inte Kinas valuta bunden till US dollarn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Kinas valuta bunden till US dollarn?

 

 

 

Nej de manipulerar sin växelkurs för att säkra sin egen export.

Detta är ett av de största hinder i samarbetet mellan USA och Kina och något USA tar upp i många sammanhang.

 

Det är möjligt att kursen på något sätt kan sägas vara knuten till Dollarn men problemet är att

kursen är helt orealistisk och ställer till stora svårigheter för väst att konkurrera med Kinas billiga export.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jo det är den.

 

Men i vilken omfattning går inte att fastställa förrän efteråt för kopplingens styrka varierar över tid.

Det finns teoretiker som kartlägger valutors sammanhang (i efterhand) med syftet att få fram

komplicerade matematiska formler som hjälp till att spå om framtida växelkurser

 

Alla valutor hänger ihop på något sätt.

Med undantag kanske av Kina som kör sitt eget race.

 

Vissa är direktkopplade till någon stor valuta andra indirekt och beroende på

vilka länder de exporterar och importerar ifrån, är kopplingarna olika starka förstås.

 

T.ex. sägs RMB ha en betydande roll i Bahtens valutakorg.

 

 

Edit:

Fick inte med hela ditt inlägg, jag antar att du la till i efterhand men det bekräftar det jag säger.

 

Ja, Thb är ju därmed också knuten mot Australiens "repo ränta" eftersom AUD troligtvis är i samma korg. Och Australien kan justera inflation/deflation med hjälp av ränta och därmed påverkas AUD och Thb.

Jag skulle inte kalla att Thb är knuten mot USD. Det finns allt för många övriga faktorer. Till och med klimat OCH väder i Thailand kan påverka valutan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Om en valuta "sjunker som en sten" är det alltid i förhållande till en annan valuta eller flera.

Dollar ingår i den korg av valutor som bestämmer bahtens aktuella värde men exakt hur den korgen ser ut är inte offentligt.

 

Vad som sägs avgöra bahtens styrka på sikt är bl.a. att:

  • Thailands ekonomi  ser ut att vara på väg ur en långvarig stagnation.
  • Thailand tros ha det största utbytet av Burmas comeback.
  • Thailand håller på att bygga upp ett lågkostnadsalternativ som kan matcha Kina.
  • Landet visar tydliga tendenser till politisk mognad i och med det fredliga valet av sittande parlament och regering.

Att dra några slutsatser om sammanhang utifrån valutans korta fluktuationer är därför lite som att blanda ihop väder och klimat :-)

 

Den markerade raden tyder på att du har mycket humor :thumbsup::14::crazy::thumbsup::14::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den markerade raden tyder på att du har mycket humor :thumbsup::14::crazy::thumbsup::14::crazy:

 

Det var inte menad som beröm åt den nuvarande regeringen utan som ett exempel på

vad de som bedömer länders ekonomi tittar på:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har ju varit uppe tidigare, men den kurs man får i ATM är ju (om man har t.ex. ICA som ju är knutet till Master Card) den kurs MC hade dagen innan uttaget, möjligen beroende på tidsskillnaden i världen, vet inte och spelar ju ingen roll. Man blir alltså preliminärbelastad för det uttag man gjort och sedan får man om c:a 3 dagar den officiella dagsnoteringen som ju kan variera åt båda håll, men, och här kommer frågan, den officiella kursen är ju inte lika som MC kursen och de bankkort som inte är anslutna till MC, eller VISA, får dessa då den kurs som aktuell bank i Thailand angivit vid uttaget eller är det även här en diskreptans mellan uttagsdag och debiteringsdag bortsett från uttagsavgift och valutapåslag?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har ju varit uppe tidigare, men den kurs man får i ATM är ju (om man har t.ex. ICA som ju är knutet till Master Card) den kurs MC hade dagen innan uttaget, möjligen beroende på tidsskillnaden i världen, vet inte och spelar ju ingen roll. Man blir alltså preliminärbelastad för det uttag man gjort och sedan får man om c:a 3 dagar den officiella dagsnoteringen som ju kan variera åt båda håll, men, och här kommer frågan, den officiella kursen är ju inte lika som MC kursen och de bankkort som inte är anslutna till MC, eller VISA, får dessa då den kurs som aktuell bank i Thailand angivit vid uttaget eller är det även här en diskreptans mellan uttagsdag och debiteringsdag bortsett från uttagsavgift och valutapåslag?

 

Borde inte det vara lättast att kolla på dina egna uttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte det vara lättast att kolla på dina egna uttag?

Jo, men nu är det på det lilla viset att jag har MC på alla mina kort, frågan kom sig av att jAG SATT MED EN GOD VÄN och pratade uttagskostnader för olika alternativ, och som den kloka och hjälpsamma panel MPR är hade jag trott att detta gällde även mig, men nu vet jag vilken inriktning vissa individer har, så ursäkta då för fan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jo, men nu är det på det lilla viset att jag har MC på alla mina kort, frågan kom sig av att jAG SATT MED EN GOD VÄN och pratade uttagskostnader för olika alternativ, och som den kloka och hjälpsamma panel MPR är hade jag trott att detta gällde även mig, men nu vet jag vilken inriktning vissa individer har, så ursäkta då för fan!

 

 

Man bör nog inte stirra sig blind på siffror och decimaler. Bättre att ta en titt på någon graf och kolla procentuell stigning höjning.

Tendensen åt vart åt det lutar är mer intressant än dessa decimaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...