Jump to content
IGNORERAD

Svenska kronan VS Thai baht


StefanJ

Recommended Posts

Kasikorn har grym kurs, växla 3500kr på kontoret o fick lapp på 10 ggr växelkursen, sa dock till att nu är d nog lite fel hehe

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Krung Thai Bank påstår nu att Handelsbanken trots att vi skickar pengarna direkt till rätt kontonummer, med rätt Swiftkod

i verkligheten skickar pengarna till något som heter "Standard Charter" och att det är de som tar 500 baht från beloppet

innan KB ser pengarna.

 

 

Edit.

 

När jag skickar THB från Sverige med Handelsbanken påförs det en avgift på 500 baht i Thailand.

Därtill ett arvode i den thailändska banken för att att hantera transaktionen och växlingsavgift i Handelsbanken.

KB påstår att Handelsbanken skickat via "Standard Charter" vad det nu än är.

 

Om jag skickar SEK från Sverige går pengarna enligt uppgift direkt till Krung Thai Bank.

De tog senast 475 baht i "commission" för att växla (40000 SEK) och 50 baht för att skicka pengarna vidare till ett lokalkontor.

Jag fick kursen 4,74 och den är just nu 4,77 så det är ju OK.

 

Av allt detta kan jag inte se annat än att det trots 3 dagars fördröjning av växlingen även fortsättningsvis är smartast att skicka SEK.

 

I alla fall med Handelsbanken och till Krung Thai Bank.

I alla fall för mig :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hände oss oxå första gången vi skulle logga in.

Tolkade det som att vi var tvungna att åka till bankkontoret igen för att få en ny pinkod (att misslyckas med)

 

Vi tvingade en stackare i banken att logga in åt frugan med den nyaste pinkoden och även hon fick problem trots flinka fingrar på tangentbordet.

Så småningom kom hon fram till en skärm där frugan skulle byta lösenord och sedan har det fungerat.

 

Nu gällde det ju inte frugan för realdexter och mig. För henne har det aldrig varit något problem. Problemet uppkommer bara för oss falanger, som bara anses vara turister :(

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade Handelsbankens Internetkurs imorse, det blev 4.77. Skickade sedan i SEK, får se om det straffar sig. Det är ju snart helg, då sjunker ju kronan. Idag ger Bangkok Bank 4.768.

 

 

Idag på morgonen lokal tid kom pengarna in på mitt Bangkok bank konto. Kurs 4.7475.  I det här fallet hade det alltså varit bättre att växla hos SHB. 

 

Skickade även THB i förrgår, även den överföringen tog 2 dagar, kom in på kontot på morgonen lokal tid.

 

Vissa dagar använder Bangkok bank samma växelkurs hela dagen, i går till exempel, andra dagar uppdateras kursen flera gånger. Går att följa på denna länk:

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/WebServices/Rates/Pages/FX_Rates.aspx

 

Här länk till alla stora thaibankers växelkurs:

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag på morgonen lokal tid kom pengarna in på mitt Bangkok bank konto. Kurs 4.7475.  I det här fallet hade det alltså varit bättre att växla hos SHB. 

 

Skickade även THB i förrgår, även den överföringen tog 2 dagar, kom in på kontot på morgonen lokal tid.

 

Vissa dagar använder Bangkok bank samma växelkurs hela dagen, i går till exempel, andra dagar uppdateras kursen flera gånger. Går att följa på denna länk:

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/WebServices/Rates/Pages/FX_Rates.aspx

 

Här länk till alla stora thaibankers växelkurs:

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

 

Frågan om det lönar sig att skicka i SEK eller THB handlar inte om växelkurs (även om den kan diffa under de dagar det tar)

Det handlar om vilken bank som tar ut störst avgift för att växla: Den svenska eller den thailändska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satte in pengar (bath) i går em, men blev för sent för att det skulle skickas i går, blev därför växlat idag på morgonen. Fick 4.77, vilket jag ser som helt OK.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Satte in pengar (bath) i går em, men blev för sent för att det skulle skickas i går, blev därför växlat idag på morgonen. Fick 4.77, vilket jag ser som helt OK.

 

/GSt

Var det Handelsbanken? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sl

 

Är inte det minsta konspirativt lagd  - har bara dåliga erfarenheter :-)

 

Skicka THB så får du den kurs som gäller när du skickar :)

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sl

 

 

Skicka THB så får du den kurs som gäller när du skickar :)

 

/GSt

 

Jag vet, men då åker jag på andra avgifter som oftast är större än kursskillnaden.

Sällan det utvecklar sig precis som på bilden - tyckte bara det var kul att mina farhågor slog in :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, men då åker jag på andra avgifter som oftast är större än kursskillnaden.

Sällan det utvecklar sig precis som på bilden - tyckte bara det var kul att mina farhågor slog in :-)

Jag skickade just nu THB med Handelsbanken. Kursen blev 4.77. Kostar mig 40 kr oavsett om jag skickar THB eller SEK. Sedan skall motagande Bangkok bank ha sina 500 THB oavsett valuta. 

 

Du kanske inte har Internetbank utan du måste be banken om manuell överföring eftersom du åker på andra avgifter?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, men då åker jag på andra avgifter som oftast är större än kursskillnaden.

Sällan det utvecklar sig precis som på bilden - tyckte bara det var kul att mina farhågor slog in :-)

 

Vilka andra avgifter menar du då? Nodea tar 30 kr, Bangkok Bank 200 baht (upp till 80000 baht), oavsett om jag skickar i SEK eller THB.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade just nu THB med Handelsbanken. Kursen blev 4.77. Kostar mig 40 kr oavsett om jag skickar THB eller SEK. Sedan skall motagande Bangkok bank ha sina 500 THB oavsett valuta. 

 

Du kanske inte har Internetbank utan du måste be banken om manuell överföring eftersom du åker på andra avgifter?

 

Har internetbank och har aldrig behövt be banken om assistans.

 

Växlingskursen när jag skickade THB i maj blev förstås Handelsbankens säljkurs för baht och det tillkom som alltid 40 spänn i kommission.

Fick därutöver betala 640 baht till den Thailändska banken för deras kostnader.

Till saken hör att jag då endast skickade 10000 SEK eller 45000 baht.

 

Nästa gången, nu i juli,  skickade jag SEK och kursen blev då den Thailändska bankens köpekurs för SEK.

40 spänn till SHB och 470 baht till banken i Thailand blev de samlade kostnaderna.

Denna gång skickade jag 40000 SEK.

 

Enda nackdelen som ibland är en fördel, är att man får kursen som gäller 3 dagar efter att man beslutat sig.

 

Jag kommer i alla fall att i fortsättningen alltid skicka i SEK för det tycker jag ger den bästa totala växlingskurs

om man räknar in alla kostnader i den.

 

Sen kan andra göra som de tycker är bäst - nu har jag iaf försökt bägge sätt.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade/beställde pengar via internetbanken för en minut sedan. Kursen blev 4,76 före avdrag i Thailand, så vis av erfarenhet så kommer kursen att öka nu.    :P

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Tack, vad skönt det är med de som bryr sig om de svaga!

 

 

Tänkte du på thailändarn utan den svenska pensionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den svenska banken ger 4,77 och den thailändska ger 4,77 vid samma tidpunkt, så kan man ju välja att skicka i bath omgående, eller skicka kronor och få kursen om tre dagar. Visst kan den gå upp eller ned, men då kan man lika väl vänta tre dar och skicka bath.

Avgifterna är ju likvärdiga.

Resultatet lär ju bli samma dag tre.norrländsk logik.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är kursen den högsta på två år, senast var juni/juli 2011 och sep/okt 2009.

 

Frågan är om/när den dyker eller om den fortsätter upp? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är kursen den högsta på två år, senast var juni/juli 2011 och sep/okt 2009.

 

Frågan är om/när den dyker eller om den fortsätter upp? 

 

Det är inte frågan om en svag baht utan en stark krona.

Thailändarna själva klagar på att bahten är för stark.

 

Dollar kostar under 6,50 och pund under 10 kr, och svenska exportörer har tuffa tider.

Så svaret på din fråga hittas nog i Europa och i Riksbankens räntepolitik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade just nu THB med Handelsbanken. Kursen blev 4.77. Kostar mig 40 kr oavsett om jag skickar THB eller SEK. Sedan skall motagande Bangkok bank ha sina 500 THB oavsett valuta. 

 

Idag lokal tid 09.38 kom pengarna in på mitt konto Bangkok Bank. Förra veckan överförde jag tisdag-framme torsdag morgon samt onsdag-framme fredag morgon.

Slutsats, om man skickar före lunch kommer pengarna in på kontot på morgonen två vardagar senare.   

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag lokal tid 09.38 kom pengarna in på mitt konto Bangkok Bank. Förra veckan överförde jag tisdag-framme torsdag morgon samt onsdag-framme fredag morgon.

Slutsats, om man skickar före lunch kommer pengarna in på kontot på morgonen två vardagar senare.   

Fast bet Nordea till Ica Tas på morgonen 0300 kommer till Ica samma dag 16.00 Svensk tid Om 25 infaller en helgdag kommer det fram vardag 1 efter H

Offe 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu dippar /rasar kursen. 4.73 enligt Yahoo.

Varför slår det alltid stopp vid 4.80?

Har jag missat någonting i omvärlden?

Hittar ingen logik i kursfluktationerna nuför tiden. Min teori är att den så kallade marknaden reagerar snabbt på allt tack vare/på grund av tidens ultrasnabba kommunikationer. Valutakurserna hoppar ju upp och ned minut för minut. Rena rama datorspelet...vill vi verkligen ha det så?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu dippar /rasar kursen. 4.73 enligt Yahoo.

Varför slår det alltid stopp vid 4.80?

Har jag missat någonting i omvärlden?

Hittar ingen logik i kursfluktationerna nuför tiden. Min teori är att den så kallade marknaden reagerar snabbt på allt tack vare/på grund av tidens ultrasnabba kommunikationer. Valutakurserna hoppar ju upp och ned minut för minut. Rena rama datorspelet...vill vi verkligen ha det så?

tacka vet jag 7.05 för ett gäng år sen...fantastiskt trevligt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tacka vet jag 7.05 för ett gäng år sen...fantastiskt trevligt!!!

Januari 16 1998 blev 7.16-Augusti året före 3.10  :13: naturligtvis skickade jag i augusti :ahh: men skit detsamma,dom stålarna är oxå borta :14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

tacka vet jag 7.05 för ett gäng år sen...fantastiskt trevligt!!!

 

Minns jag med glädje :14: 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...